![]() |
Beste keuze?
Hallo lieve mensen!
Volgend jaar ga ik GLTC studeren aan de VU :D en nu wil ik (naast de verplichte studie- en woordenboeken) mijn boekenkast verder uitbreiden met betrekking tot dit onderwerp. Nu is mijn vraag: Welk(e) boek(en) met betrekking tot de Griekse en Romeinse mythologie, godenwereld, taal(gramm.), schrijvers etc. mag (mogen) volgens jou echt niet missen? Oftewel, welk(e) boek(en) is (zijn) supergoed, volledig en duidelijk? (y) En welke boeken zijn volledig flut en nutteloos en moet ik dus vooral niet aanschaffen??? (n) Graag jullie meningen!!! :D |
De Ilias en de Odyssee in de vertaling van H. J. de Roy van Zuydewijn.
De Metamorphosen in de vertaling van M. d'Hane-Scheltema. Deze raadde mijn docent voor Homeros aan: Singer of Tales, Albert B. Lord link |
Ask MickeyV, die citeert altijd uit Duitse boeken als: "Lehrbuch der lateinischen Syntax und Stilistik" Hij kan vast wat goede boeken aanraden :D
|
De Aeneis door M.A. Schwartz is ook goed (maar bij vertalingen draait het om smaak).
Een leuk boekje/naslagwerk (moesten wij in de eerste aanschaffen) is 'Mythen en sagen van de Griekse wereld' door Dr. Sophie Ramondt. Handig als je iets op moet zoeken (wat waren de werken van Herakles ook alweer?). |
Citaat:
|
Citaat:
http://www.amazon.de/gp/product/3534...lance&n=299956 Maar je moet dus wel goed thuis zijn in het Duits, en bovendien in syntactische theorie enige "grounding" hebben. Anders is A New Latin Syntax van E. C. Woodcock ook heel aardig. |
Zelfs op Oxford doen de Humaniores niks meer aan compositie - go figure.
|
Novum Testamentum Graece, imho.
|
de vertaling van bertus aafjes vind ik persoonlijk erg leuk
vooral in combinatie met zijn boek dooltocht van een griekse held :) |
Citaat:
|
Latijn schrijven, ipv lezen. (y)
|
Vet hip. Kun je dat een beetje, MickeyV?
|
Griekse mythen - Robert Graves... goed naslagwerk :)
|
Citaat:
|
Laat eens wat zien van je compositie skills :D
|
Moet je wat oude topics doorbladeren. Nam MickeyV solebat ostendere artem et ingenium reddendi litteras in linguam Latinam.
|
Beter dan Snees het zojuist heeft gedemonstreerd vermocht zelfs de beste Cicero het niet te doen. :D
|
Nunc est dicendum linguam formosam Latinam nobis visitantibus forum discipulorum.
Dat zijn nou compositie-skills van hoog niveau, daar kan Cicero nog wat van leren; ik moet hem nog maar eens moeiteloos een Dativus Auctoris zien gebruiken. (Y) :p |
Laat de beste man, aka rex dativi auctoris (ceterorumque), het zelf niet horen. :nono:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:22. |