![]() |
Op kamers
Ik weet dat er al veel van dit soort topics zijn geopend, maar ik heb ook nog wat vraagjes over het op kamers gaan. Weet ook niet of dit op de juiste plek hier staat, maar anders kunnen jullie hem verplaatsen.
Ik wil waarschijnlijk vanaf september op kamers, maar ik weet er echt niets vanaf. Geen van mijn (goede) vrienden zit op kamers, dus kan ook niets aan hen vragen. Momenteel heb ik wel een baantje, maar omdat het erg weinig verdient zoek ik ander werk. Sowieso wil ik de eerste periode bij gaan lenen bij de IB groep. Maar wat is denk jullie handiger? Werk zoeken in de stad waar ik nu woon (waar ik ook alle weekenden ga overnachten), en wat best dichtbij de stad is waar ik wil gaan wonen, of werk zoeken in de stad waar ik op kamers wil (=Amsterdam)? Wat voor verzekeringen heb ik trouwens allemaal nodig als ik op kamers ga wonen? En hoeveel zal dat me gaan kosten? En over huursubsidie.. kun je dat ook krijgen als je op kamers gaat? En hoeveel kun je krijgen + hoeveel mag je verdienen? En ik ben nu bezig met het maken van een lijstje met wat ik allemaal nodig heb om op kamers te gaan (jaja, ben een lijstjesmens).. maar hoe betalen jullie dat in godsnaam? Bijv. de koelkast, gasfornuis ed. Kopen jullie dat soort dingen allemaal 2ehands? Zo ja, waar precies? En over dat inschrijven, hoe gaat dat precies? Dan heb je een huurcontract.. en moet je dan daarmee naar de gemeente ofzo? En gaat dat mij ook geld kosten (vast wel), zo ja.. hoeveel? Ik weet zeker dat ik de komende dagen nog veeel meer vragen heb, sorry daarvoor, maar ik ben echt een noob. :o Verder zijn alle tips welkom! |
Citaat:
2. Inboedel, ziektekosten zijn in principe wel de belangrijkste. Voor een laptop is mss een laptopverzekering wel handig :) 3. Voor huurtoeslag moet je aan een aantal voorwaarden voldoen, die staan allemaal op www.toeslagen.nl. Zo moet je over eigen faciliteiten beschikken (douche e.d.) en een eigen ingang. 4. Ik heb mijn inboedel betaald van gespaard geld, beetje uitgekeken naar 2e hands dingetjes op marktplaats en ben de hele familie bij langs gegaan op zoek naar bruikbare dingen. 5. Inschrijven is erg makkelijk en kost je niets. In Nijmegen moest ik naar het gemeentehuis met mijn huurcontract en ID. In Groningen kon ik gewoon online bij het e-loket mij inschrijven. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Huurtoeslag is vaak niet mogelijk als je op kamers gaat, omdat het een 'onzelfstandige woning' gaat. Alleen als het huis/complex is aangewezen door de Belastingdienst en de kale huur boven een bepaald begrag valt, kun je er huurtoeslag voor krijgen. Hier in Utrecht is dat het geval voor enkele SSHU-complexen, maar het is vrij zeldzaam.
Als je op kamers gaat, is er toch al vaak een fornuis/koelkast en dergelijke aanwezig. Dingen die iedereen gebruikt en die je dus gewoon deelt met je huisgenoten? Voor de rest van de inboedel zou ik zolders van familieleden doorzoeken, en naar de kringloop/tweedehandswinkel wil vaak ook wel helpen. En Marktplaats enzo. Inschrijven bij de gemeente is gratis, je hoeft alleen je ID en je huurcontract mee te nemen. |
Wat betreft je werk: het ligt er maar aan hoeveel tijd je daarvoor wilt besteden door de week en in het weekend. Heb je op dit moment al een baantje dat je op zaterdag doet? Dan zou ik dat gewoon houden en elke zaterdag werken en eventueel een zondag of een vrijdagavond (als dat mogelijk is). Persoonlijk zou ik een baantje in het weekend prefereren, omdat je door de week ook al druk bent met je studie, voor je zelf zorgen en leuke dingen met je medestudenten doen.
Wat betreft verzekeringen: Zoals eerder gezegd inboedel en ziektekosten. Wat betreft de aankopen: Als je samen met andere studenten in een studentenhuis / appartement / flat woont moet je in de meeste gevallen de keuken en de badkamer delen. Dus dingen als een koelkast en een gasfornuis hoef je niet te kopen, dat heb je daar al. Al is het ook soms handig om een eigen koelkastje op je kamer te hebben, aangezien de koelkast in de keuken vaak vol is als je het met veel mensen moet delen. En je kent studentenhuizen en dergelijke: het is niet bepaald proper ( ;) ) dus de koelkast ook niet. Maar dat is natuurlijk te voorkomen door een strak poetsschema te maken. Maar goed, ik dwaal af. Meestal heb je dus alleen maar voor je eigen kamer spullen nodig. Bed, kasten, tafels, stoelen etc. Zelf heb ik veel meubels van thuis en andere familie kunnen overnemen (mijn oma overleed in de zomer waarin ik op kamers ging, dus daar kwamen veel meubels vrij) en heb ik nog een aantal dingen tweedehands gekocht. Bij elkaar dus helemaal niet duur geweest. Er zijn in elke gemeente wel plaatsen waar ze tweedehands spullen verkopen. Wat betreft verdere aankopen moet je bijvoorbeeld ook denken aan een magnetron, waterkoker, TV, computer en radio. Maar die laatste drie zul je wel al hebben neem ik aan. ;) Inschrijven, zoals eerder vermeld, moet je bij de gemeente doen. Hier in Tilburg kon ik dat ook doen op vertoon van mijn huurcontract en mijn ID. Ik hoefde me trouwens niet uit te schrijven in de gemeete waar ik daarvoor woonde (Maastricht), dat ging automatisch als ik me in Tilburg inschreef dacht ik. Ik hoop dat je iets hebt aan de bovenstaande info, al komt veel info al overheen met de vorige schrijvers. |
Ik zal denk ik toch een koelkast ed moeten kopen, omdat ik op zoek ben naar een kamer met eigen douche/toilet/keuken. Dat is natuurlijk wel erg duur, maar ik wil dat soort dingen dus echt niet met anderen delen. Maar een wasmachine ga ik niet kopen, sowieso in het begin niet.. ik breng mijn was wel naar mijn moeder ofzo. :o
Als iemand nog tips heeft voor een kamer in Amsterdam met eigen douche/toilet/keuken.. ook erg welkom! ;) |
Citaat:
Een eigen koelkastje is trouwen wel érg handig, ik zou niet zonder kunnen. Koelkastjes heb je al vanaf een 130 euro, dus dat valt ook nog wel mee. Een kamer met douche/toilet/keuken moet je maar net tegen aan lopen, het wordt praktisch niet aangeboden (ik heb net weer geluk gehad, heb het namelijk wel). |
Citaat:
Ja dat is wel zo, maarja.. ik ga maandag langs DUWO, een meisje die ik ken heeft via DUWO een vrij grote kamer met eigen douche/toilet/keuken voor 300 per maand. Dus het kan wel. ;) |
Ik zag trouwens gister in de Metro staan dat er een studentencomplex in de Bijlmer komt, maar ik kon nergens op internet info vinden. Iemand die me kan helpen?
|
Een kamer met een eigen keuken en badkamer is eigenlijk niet echt een kamer, dat noem je eerder een studiuo of apartement, is dus ook niet speciaal voor studenten. Een kamer noem je het meestal in een studentenhuis waar je de meeste faciliteiten deelt. Niet dat het wat uitmaakt hoe je het noemt, maar er zitten heel veel verschillen in.
Waarom wil je geen faciliteiten met anderen delen? Want het scheelt echt verschrikkelijk veel in de kosten, je betaalt meestal al meer aan huur, verder zul je in het begin veel meer dingen moeten aanschaffen (zoals idd dingen als een koelkast) en moet je ook nog eens je gas, water en electra betalen, wat bij een kamer meestal inbegrepen is. En het is meestal ook nog gewoon leuker. Bij je ouders weggaan en op jezelf gaan wonen is een grote stap, en als je dan meteen helemaal in je eentje zit en alles alleen moet regelen en betalen kan dat nog wel eens tegenvallen. Zeker als je geen vrienden hebt die op kamers zitten zou je wel eens kunnen merken dat het best eenzaam kan zijn. Maargoed, jouw keuze natuurlijk :) |
Citaat:
En heb je hier toevallig iets aan? |
Citaat:
|
Citaat:
Die pagina had ik ook al gevonden, maar dat is van 2003. Dus ik denk niet dat het die is. :D Wat ik had gelezen moest geloof ik nog vrijkomen. |
Ik heb op de site van de Postbank & ABN gekeken.. Ikzelf heb een studentenrekening bij de Postbank, maar bij de postbank hebben ze alleen een pc verzekering, geen laptop (voor zover ik heb kunnen vinden). Dus ik wilde die bij de ABN amro nemen, maar dat kan dus alleen als je daar een rekening hebt. :s Weet iemand of het toch mogelijk is voor mij om bij de ABN een laptopverzekering te nemen? En evt ook een opkamers pakket (inboedelverzekering etc). En anders of het mogelijk is om een laptopverzekering af te sluiten bij de Postbank?
Heeft iemand trouwens ervaring met anti-kraak? Bijv. via Camelot? En iemand ervaring met Studentencasa 400? |
Citaat:
Ontopic, ik heb een boel verzekeringen de revu zien passeren, maar had iemand de aansprakelijkheids verzekering al genoemd? Ik heb overigens het op kamers verzekeringspakket van de Postbank (inboel, aansprakelijkheids en euh nog een verzekering waarvan ik de naam ben vergeten) Kost mijn +- 52 euro per jaar. Succes met het hele gebeuren (y) |
Citaat:
|
Citaat:
Een kennis heeft in a'dam een hele school ter beschikking. Een klasgenoot woont met 2 mensen in een hele knusse boerderij. Een andere vriendin woont in een heel groot kantoorpand in Balkbrug waar iedereen 1 of 2 kamers toegewezen heeft. Weer een andere jongen woont in een prachtig, groot, sfeervol oud bijzonder gebouw, helemaal alleen! Een voordeel is dat je niks of heel weinig per maand betaald. Nadeel is dat je soms niks mag verven/ andere vloer mag inleggen. Nu kun je het wel enigszins opleuken met schilderijen, wandkleden et cetera. Toch zal het voor mij nooit echt thuis voelen. Ik weet niet hoe belangrijk dat voor jou is? Verder zou ik mij ontzettend onzeker voelen dat ik er bijwijze van elk moment uitgezet kan worden. Ze zijn zover ik weet niet verplicht altijd een nieuwe anti-kraak woning voor je te vinden. |
Je krijgt toch meer financiering bij je studiefinanciering als je op kamers gaat wonen?
Zo'n 200 euo ofzo extra bij? Dan is het toch eigenlijk heel goed te doen, op kamers wonen aangezien je dan ongeveer 100 euro moet bijleggen per maand? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Weet iemand trouwens wat de btw is bij de huur? Ik kreeg een kamer aangeboden van 250 euro per maand maar excl btw, nou vraag ik me af hoe hoog die btw is.. |
Voor 30 euro per maand ben je echt niet rond met het eten.. Of begrijp ik je nu verkeerd?
|
GWE = gas water elektriciteit
|
Citaat:
GWL (Gas, Water, Licht, zo noem ik dat, hoewel GWE wellicht logischer is) is iets van 25-35 euro voor een niet al te groot appartement denk ik idd. btw = 19%, over t algemeen, of 6%, maar ik denk dat je maar van 19% uit moet gaan. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
@Coopergirl, ik heb wel eigen douche e.d., anders had ik ook nooit huurtoeslag aangevraagd. |
Ik zou iig een aansprakelijkheidsverzekering afsluiten.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Hoi Shadina,
Je komt pas voor huursubsidie in aanmerking als je een eigen voordeur hebt, dus een zelfstandige woning. In elke woning is eigenlijk wel een fornuis en koelkast aanwezig. Als je er toch een extra wilt kopen raad ik marktplaats aan: 2e hands zijn ze prima en kosten ze een stuk minder. Maar aangezien de kosten voor op kamers gaan als gigantisch zijn zou ik daar nog maar niet aan denken. Ik raad je aan voor een kamer te gaan en (nog) niet voor een appartement. Amsterdam is de duurste stad qua huur, en 300 euro is een uitzondering voor eigen faciliteiten. Een ziektekostenverzekering kost ongeveer 100 euro, waarvan je 34 euro zorgtoeslag terugkrijgt per maand. Een inboedelverzekering is niet echt noodzakelijk maar kan natuurlijk handig zijn. Als je zelf gwe etc. moet betalen, ben je daar iets minder dan 50 euro per maand voor kwijt. Kijk ook of je nog extra geld kwijt bent aan internet/telefoon. Als je elke avond voor jezelf kookt ben je ook veel meer geld kookt dan wanneer je boodschappen doet met andere huisgenoten. Als je alleen doordeweek thuis bent, moet je minimaal aan 70 euro per maand denken voor boodschappenverzorgingsproducten (als je een vrouw bent ;)) |
Citaat:
Ben gister voor het eerst langs een kringloopwinkel geweest :o , en echt lage prijzen allemaal! Ze moeten vaak alleen wel wat opgeknapt worden, maar dan kan ik even creatief bezig zijn. ;) Ziektekostenverzekering moet ik nu ook zelf betalen, dus daar had ik al rekening mee gehouden (hoop alleen wel dat mijn moeder of mijn ziektekosten of mijn studiegeld betaalt). Ik ga morgen langs wat studentenwoningbouwverenigen(?). Hoop dat er wat leuks bij zit! |
Citaat:
|
Ik ben vandaag langs DUWO geweest en ze vertelden me dat er meestal wel een koelkast en gasfornuis aanwezig is. (y) En soms zelfs een wasmachine. Dat scheelt weer.
|
Je eerste kamer, daar moet je niet kieskeurig bij wezen. Je bent al blij dat je een betaalbare kamer hebt. Reizen kost erg veel tijd.
Ieder studentenhuis is een puinhoop. Stel je daar maar op in. Als je dat niet wilt, moet je bij je ouders blijven tot je bent afgestudeerd en een baan hebt en dan meteen je eerste eigen huis kopen. En: alles is duurder dan je denkt. Stel je daar ook maar op in. |
Citaat:
Kun je nog meer van zulk gelijke woningen vinden. Ik woon zelf in Diemen in een studentenflat, dat is hetzelfde idee. |
Citaat:
|
Citaat:
En het hóeft geen puinhoop te zijn. Als je bijv. een zelfstandige kamer hebt, of onzelfstandig met eigen kdt. ;) |
Citaat:
|
Even nog een vraagje: wanneer gaat je uitwonende studiefinanciering in? Kun je dat pas aanvragen als je je huurcontract hebt? Of mag het ook al eerder? Want anders mis je toch een tijdje uitwonende stufi? Of krijg je dat later terug?
|
Citaat:
|
Je kan het eerder aanvragen en dan aangeven per welke maand je wilt dat je uitwonende studiefinanciering ingaat. De voorwaarde om uitwonende studiefinanciering te krijgen is om ingeschreven te staan bij een gemeente met een ander adres dan dat van je ouders.
|
Citaat:
Alle woningen van Duwo waar je op kunt reageren staan volgens mij verder allemaal op studentenwoningweb.nl. |
En huurtoeslag kun je pas aanvragen als je een huurcontract hebt? Hoelang duurt het voordat het ingaat? Heb een keer gehoord dat het 3 maanden kan duren voordat het ingaat, maar krijg je je huurtoeslag van die 3 maanden dan ook terug?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:21. |