Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-06-2006, 12:01
Shadina
Avatar van Shadina
Shadina is offline
Ik weet dat er al veel van dit soort topics zijn geopend, maar ik heb ook nog wat vraagjes over het op kamers gaan. Weet ook niet of dit op de juiste plek hier staat, maar anders kunnen jullie hem verplaatsen.

Ik wil waarschijnlijk vanaf september op kamers, maar ik weet er echt niets vanaf. Geen van mijn (goede) vrienden zit op kamers, dus kan ook niets aan hen vragen.

Momenteel heb ik wel een baantje, maar omdat het erg weinig verdient zoek ik ander werk. Sowieso wil ik de eerste periode bij gaan lenen bij de IB groep. Maar wat is denk jullie handiger? Werk zoeken in de stad waar ik nu woon (waar ik ook alle weekenden ga overnachten), en wat best dichtbij de stad is waar ik wil gaan wonen, of werk zoeken in de stad waar ik op kamers wil (=Amsterdam)?

Wat voor verzekeringen heb ik trouwens allemaal nodig als ik op kamers ga wonen? En hoeveel zal dat me gaan kosten?

En over huursubsidie.. kun je dat ook krijgen als je op kamers gaat? En hoeveel kun je krijgen + hoeveel mag je verdienen?

En ik ben nu bezig met het maken van een lijstje met wat ik allemaal nodig heb om op kamers te gaan (jaja, ben een lijstjesmens).. maar hoe betalen jullie dat in godsnaam? Bijv. de koelkast, gasfornuis ed. Kopen jullie dat soort dingen allemaal 2ehands? Zo ja, waar precies?

En over dat inschrijven, hoe gaat dat precies? Dan heb je een huurcontract.. en moet je dan daarmee naar de gemeente ofzo? En gaat dat mij ook geld kosten (vast wel), zo ja.. hoeveel?

Ik weet zeker dat ik de komende dagen nog veeel meer vragen heb, sorry daarvoor, maar ik ben echt een noob.

Verder zijn alle tips welkom!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-06-2006, 15:57
Darko
Avatar van Darko
Darko is offline
Citaat:
Shadina schreef op 29-06-2006 @ 12:01 :

1. Maar wat is denk jullie handiger? Werk zoeken in de stad waar ik nu woon (waar ik ook alle weekenden ga overnachten), en wat best dichtbij de stad is waar ik wil gaan wonen, of werk zoeken in de stad waar ik op kamers wil (=Amsterdam)?

2. Wat voor verzekeringen heb ik trouwens allemaal nodig als ik op kamers ga wonen? En hoeveel zal dat me gaan kosten?

3. En over huursubsidie.. kun je dat ook krijgen als je op kamers gaat? En hoeveel kun je krijgen + hoeveel mag je verdienen?

4. En ik ben nu bezig met het maken van een lijstje met wat ik allemaal nodig heb om op kamers te gaan (jaja, ben een lijstjesmens).. maar hoe betalen jullie dat in godsnaam? Bijv. de koelkast, gasfornuis ed. Kopen jullie dat soort dingen allemaal 2ehands? Zo ja, waar precies?

5. En over dat inschrijven, hoe gaat dat precies? Dan heb je een huurcontract.. en moet je dan daarmee naar de gemeente ofzo? En gaat dat mij ook geld kosten (vast wel), zo ja.. hoeveel?


Verder zijn alle tips welkom!
1. Dat is eigenlijk je eigen keus. Ik zoek in de stad waar ik ga wonen werk, maar dat is meer, omdat ik het niet erg vind een weekend over te blijven.

2. Inboedel, ziektekosten zijn in principe wel de belangrijkste. Voor een laptop is mss een laptopverzekering wel handig

3. Voor huurtoeslag moet je aan een aantal voorwaarden voldoen, die staan allemaal op www.toeslagen.nl. Zo moet je over eigen faciliteiten beschikken (douche e.d.) en een eigen ingang.

4. Ik heb mijn inboedel betaald van gespaard geld, beetje uitgekeken naar 2e hands dingetjes op marktplaats en ben de hele familie bij langs gegaan op zoek naar bruikbare dingen.

5. Inschrijven is erg makkelijk en kost je niets. In Nijmegen moest ik naar het gemeentehuis met mijn huurcontract en ID. In Groningen kon ik gewoon online bij het e-loket mij inschrijven.
__________________
I've got a PhD in Horribleness.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2006, 17:03
Shadina
Avatar van Shadina
Shadina is offline
Citaat:
Darko schreef op 29-06-2006 @ 15:57 :
2. Inboedel, ziektekosten zijn in principe wel de belangrijkste. Voor een laptop is mss een laptopverzekering wel handig
Ziektekosten heb ik al, inboedel moet ik dus nog gaan doen. En ik heb wel een laptop, maar die verzekering was veel te duur (200 euro) dus die heb ik toen niet genomen. Of heb jij nog een goede tip? Een goedkope laptopverzekering? En een inboedelverzekering, hoeveel zal me dat ong gaan kosten?
Met citaat reageren
Oud 29-06-2006, 18:12
Martine1986
Avatar van Martine1986
Martine1986 is offline
Citaat:
Shadina schreef op 29-06-2006 @ 17:03 :
Ziektekosten heb ik al, inboedel moet ik dus nog gaan doen. En ik heb wel een laptop, maar die verzekering was veel te duur (200 euro) dus die heb ik toen niet genomen. Of heb jij nog een goede tip? Een goedkope laptopverzekering? En een inboedelverzekering, hoeveel zal me dat ong gaan kosten?
Bij de postbank kun je voor nog geen 3 euro per maand een "opkamerspakket" afsluiten:

Citaat:
Het OpKamersPakket
Inboedel: schade door brand, inbraak of storm
Verzekerd tot € 7.000 en als samenwonende tot € 14.000

Extra uitbreiding mogelijk met € 7.000

10% no-claimkorting na 2 jaar schadevrij

Aansprakelijkheid: schade die je aan anderen en hun spullen aanbrengt
Verzekerd tot € 500.000 per gebeurtenis

Werelddekking

Schade toegebracht door huisdieren meeverzekerd

Ongevallen: uitkering bij invaliditeit (of overlijden) door een ongeval
Bij invaliditeit tot € 35.000

Bij omscholing door invaliditeit € 5.000 per jaar (maximaal 5 jaar)

Overlijdensdekking € 2.300
__________________
Blow, Blow me out, I am so sad, I don't know why
Met citaat reageren
Oud 29-06-2006, 18:48
Shadina
Avatar van Shadina
Shadina is offline
Citaat:
Martine1986 schreef op 29-06-2006 @ 18:12 :
Bij de postbank kun je voor nog geen 3 euro per maand een "opkamerspakket" afsluiten:
Dankje!
Met citaat reageren
Oud 29-06-2006, 19:49
Saycheese
Avatar van Saycheese
Saycheese is offline
Huurtoeslag is vaak niet mogelijk als je op kamers gaat, omdat het een 'onzelfstandige woning' gaat. Alleen als het huis/complex is aangewezen door de Belastingdienst en de kale huur boven een bepaald begrag valt, kun je er huurtoeslag voor krijgen. Hier in Utrecht is dat het geval voor enkele SSHU-complexen, maar het is vrij zeldzaam.
Als je op kamers gaat, is er toch al vaak een fornuis/koelkast en dergelijke aanwezig. Dingen die iedereen gebruikt en die je dus gewoon deelt met je huisgenoten? Voor de rest van de inboedel zou ik zolders van familieleden doorzoeken, en naar de kringloop/tweedehandswinkel wil vaak ook wel helpen. En Marktplaats enzo.
Inschrijven bij de gemeente is gratis, je hoeft alleen je ID en je huurcontract mee te nemen.
__________________
Omdat zelfs van de meest vicieuze cirkel het oppervlak ?r² is.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2006, 20:48
Mr.Oizo
Avatar van Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Wat betreft je werk: het ligt er maar aan hoeveel tijd je daarvoor wilt besteden door de week en in het weekend. Heb je op dit moment al een baantje dat je op zaterdag doet? Dan zou ik dat gewoon houden en elke zaterdag werken en eventueel een zondag of een vrijdagavond (als dat mogelijk is). Persoonlijk zou ik een baantje in het weekend prefereren, omdat je door de week ook al druk bent met je studie, voor je zelf zorgen en leuke dingen met je medestudenten doen.

Wat betreft verzekeringen: Zoals eerder gezegd inboedel en ziektekosten.

Wat betreft de aankopen: Als je samen met andere studenten in een studentenhuis / appartement / flat woont moet je in de meeste gevallen de keuken en de badkamer delen. Dus dingen als een koelkast en een gasfornuis hoef je niet te kopen, dat heb je daar al. Al is het ook soms handig om een eigen koelkastje op je kamer te hebben, aangezien de koelkast in de keuken vaak vol is als je het met veel mensen moet delen. En je kent studentenhuizen en dergelijke: het is niet bepaald proper ( ) dus de koelkast ook niet. Maar dat is natuurlijk te voorkomen door een strak poetsschema te maken.

Maar goed, ik dwaal af. Meestal heb je dus alleen maar voor je eigen kamer spullen nodig. Bed, kasten, tafels, stoelen etc. Zelf heb ik veel meubels van thuis en andere familie kunnen overnemen (mijn oma overleed in de zomer waarin ik op kamers ging, dus daar kwamen veel meubels vrij) en heb ik nog een aantal dingen tweedehands gekocht. Bij elkaar dus helemaal niet duur geweest. Er zijn in elke gemeente wel plaatsen waar ze tweedehands spullen verkopen. Wat betreft verdere aankopen moet je bijvoorbeeld ook denken aan een magnetron, waterkoker, TV, computer en radio. Maar die laatste drie zul je wel al hebben neem ik aan.

Inschrijven, zoals eerder vermeld, moet je bij de gemeente doen. Hier in Tilburg kon ik dat ook doen op vertoon van mijn huurcontract en mijn ID. Ik hoefde me trouwens niet uit te schrijven in de gemeete waar ik daarvoor woonde (Maastricht), dat ging automatisch als ik me in Tilburg inschreef dacht ik.

Ik hoop dat je iets hebt aan de bovenstaande info, al komt veel info al overheen met de vorige schrijvers.
__________________
Mr.Oizo als vaste forummer: 27-04-2000 - 13-11-2006. Daarna passief lid geworden.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2006, 21:22
Shadina
Avatar van Shadina
Shadina is offline
Ik zal denk ik toch een koelkast ed moeten kopen, omdat ik op zoek ben naar een kamer met eigen douche/toilet/keuken. Dat is natuurlijk wel erg duur, maar ik wil dat soort dingen dus echt niet met anderen delen. Maar een wasmachine ga ik niet kopen, sowieso in het begin niet.. ik breng mijn was wel naar mijn moeder ofzo.

Als iemand nog tips heeft voor een kamer in Amsterdam met eigen douche/toilet/keuken.. ook erg welkom!
Met citaat reageren
Oud 29-06-2006, 21:54
Darko
Avatar van Darko
Darko is offline
Citaat:
Shadina schreef op 29-06-2006 @ 17:03 :
Ziektekosten heb ik al, inboedel moet ik dus nog gaan doen. En ik heb wel een laptop, maar die verzekering was veel te duur (200 euro) dus die heb ik toen niet genomen. Of heb jij nog een goede tip? Een goedkope laptopverzekering? En een inboedelverzekering, hoeveel zal me dat ong gaan kosten?
Ik kwam bij de ABN een laptopverzekering tegen voor 2 euro in de maand. Als je het ding veel gebruikt en meeneemt is het mss het overwegen waard Ook inboedel e.d. kost je rond dat bedrag per maand, dus dat zijn de grootste kosten niet

Een eigen koelkastje is trouwen wel érg handig, ik zou niet zonder kunnen. Koelkastjes heb je al vanaf een 130 euro, dus dat valt ook nog wel mee.

Een kamer met douche/toilet/keuken moet je maar net tegen aan lopen, het wordt praktisch niet aangeboden (ik heb net weer geluk gehad, heb het namelijk wel).
__________________
I've got a PhD in Horribleness.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2006, 22:05
Shadina
Avatar van Shadina
Shadina is offline
Citaat:
Darko schreef op 29-06-2006 @ 21:54 :
Ik kwam bij de ABN een laptopverzekering tegen voor 2 euro in de maand. Als je het ding veel gebruikt en meeneemt is het mss het overwegen waard Ook inboedel e.d. kost je rond dat bedrag per maand, dus dat zijn de grootste kosten niet

Een eigen koelkastje is trouwen wel érg handig, ik zou niet zonder kunnen. Koelkastjes heb je al vanaf een 130 euro, dus dat valt ook nog wel mee.

Een kamer met douche/toilet/keuken moet je maar net tegen aan lopen, het wordt praktisch niet aangeboden (ik heb net weer geluk gehad, heb het namelijk wel).
Oh, dank je wel! Ik ga morgen gelijk langs de ABN. Ik vond 200 euro echt belachelijk duur, maar 2 euro is erg te doen.

Ja dat is wel zo, maarja.. ik ga maandag langs DUWO, een meisje die ik ken heeft via DUWO een vrij grote kamer met eigen douche/toilet/keuken voor 300 per maand. Dus het kan wel.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2006, 22:08
Shadina
Avatar van Shadina
Shadina is offline
Ik zag trouwens gister in de Metro staan dat er een studentencomplex in de Bijlmer komt, maar ik kon nergens op internet info vinden. Iemand die me kan helpen?
Met citaat reageren
Oud 29-06-2006, 23:47
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Een kamer met een eigen keuken en badkamer is eigenlijk niet echt een kamer, dat noem je eerder een studiuo of apartement, is dus ook niet speciaal voor studenten. Een kamer noem je het meestal in een studentenhuis waar je de meeste faciliteiten deelt. Niet dat het wat uitmaakt hoe je het noemt, maar er zitten heel veel verschillen in.
Waarom wil je geen faciliteiten met anderen delen? Want het scheelt echt verschrikkelijk veel in de kosten, je betaalt meestal al meer aan huur, verder zul je in het begin veel meer dingen moeten aanschaffen (zoals idd dingen als een koelkast) en moet je ook nog eens je gas, water en electra betalen, wat bij een kamer meestal inbegrepen is. En het is meestal ook nog gewoon leuker. Bij je ouders weggaan en op jezelf gaan wonen is een grote stap, en als je dan meteen helemaal in je eentje zit en alles alleen moet regelen en betalen kan dat nog wel eens tegenvallen. Zeker als je geen vrienden hebt die op kamers zitten zou je wel eens kunnen merken dat het best eenzaam kan zijn.

Maargoed, jouw keuze natuurlijk
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Oud 29-06-2006, 23:54
Darko
Avatar van Darko
Darko is offline
Citaat:
Shadina schreef op 29-06-2006 @ 22:05 :

Ja dat is wel zo, maarja.. ik ga maandag langs DUWO, een meisje die ik ken heeft via DUWO een vrij grote kamer met eigen douche/toilet/keuken voor 300 per maand. Dus het kan wel.
300 per maand is echt spotgoedkoop voor een kamer met eigen douche/toilet/keuken! Ik betaal 335 excl (met hoop op huurtoeslag). Ik heb zelf ook veeel liever een eigen douche enzo, is toch net wat fijner.

En heb je hier toevallig iets aan?
__________________
I've got a PhD in Horribleness.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 00:00
Shadina
Avatar van Shadina
Shadina is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 29-06-2006 @ 23:47 :
Een kamer met een eigen keuken en badkamer is eigenlijk niet echt een kamer, dat noem je eerder een studiuo of apartement, is dus ook niet speciaal voor studenten. Een kamer noem je het meestal in een studentenhuis waar je de meeste faciliteiten deelt. Niet dat het wat uitmaakt hoe je het noemt, maar er zitten heel veel verschillen in.
Waarom wil je geen faciliteiten met anderen delen? Want het scheelt echt verschrikkelijk veel in de kosten, je betaalt meestal al meer aan huur, verder zul je in het begin veel meer dingen moeten aanschaffen (zoals idd dingen als een koelkast) en moet je ook nog eens je gas, water en electra betalen, wat bij een kamer meestal inbegrepen is. En het is meestal ook nog gewoon leuker. Bij je ouders weggaan en op jezelf gaan wonen is een grote stap, en als je dan meteen helemaal in je eentje zit en alles alleen moet regelen en betalen kan dat nog wel eens tegenvallen. Zeker als je geen vrienden hebt die op kamers zitten zou je wel eens kunnen merken dat het best eenzaam kan zijn.

Maargoed, jouw keuze natuurlijk
Er zijn wel speciaal voor studenten onzelfstandige, of zelfstandige met eigen keuken/douche/toilet. Bij dat meisje dat ik ken, zit gas etc geloof ik ook bij inbegrepen.. Waarom ik alles zelf wil? Klinkt misschien raar, maar ik vind het echt vies om bijv een douche met anderen te delen (niet dat andere mensen zo vies zijn ofzo, maar ik zou me er echt niet prettig bij voelen als anderen in dezelfde ruimte douchen). En ik zou me echt doodergeren als anderen alles rond zouden slingeren of vies zouden maken. Ik wil gewoon privacy, en met niemand rekening hoeven houden (en ik met niemand). Over de eenzaamheid, tja ik weet niet. Maar sowieso de kamers die mij interesseren zitten altijd in van die studentencomplexen, dus als je wilt kun je altijd wel dingen doen met anderen.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 00:02
Shadina
Avatar van Shadina
Shadina is offline
Citaat:
Darko schreef op 29-06-2006 @ 23:54 :
300 per maand is echt spotgoedkoop voor een kamer met eigen douche/toilet/keuken! Ik betaal 335 excl (met hoop op huurtoeslag). Ik heb zelf ook veeel liever een eigen douche enzo, is toch net wat fijner.

En heb je hier toevallig iets aan?
Daarom ga ik er ook langs.

Die pagina had ik ook al gevonden, maar dat is van 2003. Dus ik denk niet dat het die is. Wat ik had gelezen moest geloof ik nog vrijkomen.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 17:52
Shadina
Avatar van Shadina
Shadina is offline
Ik heb op de site van de Postbank & ABN gekeken.. Ikzelf heb een studentenrekening bij de Postbank, maar bij de postbank hebben ze alleen een pc verzekering, geen laptop (voor zover ik heb kunnen vinden). Dus ik wilde die bij de ABN amro nemen, maar dat kan dus alleen als je daar een rekening hebt. Weet iemand of het toch mogelijk is voor mij om bij de ABN een laptopverzekering te nemen? En evt ook een opkamers pakket (inboedelverzekering etc). En anders of het mogelijk is om een laptopverzekering af te sluiten bij de Postbank?

Heeft iemand trouwens ervaring met anti-kraak? Bijv. via Camelot? En iemand ervaring met Studentencasa 400?
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 21:47
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Darko schreef op 29-06-2006 @ 23:54 :
300 per maand is echt spotgoedkoop voor een kamer met eigen douche/toilet/keuken! Ik betaal 335 excl (met hoop op huurtoeslag). Ik heb zelf ook veeel liever een eigen douche enzo, is toch net wat fijner.

En heb je hier toevallig iets aan?
Je hebt dus geen eigen douche e.d.? In dat geval kun je die huurtoeslag wel vergeten

Ontopic, ik heb een boel verzekeringen de revu zien passeren, maar had iemand de aansprakelijkheids verzekering al genoemd? Ik heb overigens het op kamers verzekeringspakket van de Postbank (inboel, aansprakelijkheids en euh nog een verzekering waarvan ik de naam ben vergeten) Kost mijn +- 52 euro per jaar.

Succes met het hele gebeuren
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 21:50
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Darko schreef op 29-06-2006 @ 21:54 :
Ik kwam bij de ABN een laptopverzekering tegen voor 2 euro in de maand. Als je het ding veel gebruikt en meeneemt is het mss het overwegen waard Ook inboedel e.d. kost je rond dat bedrag per maand, dus dat zijn de grootste kosten niet

Een eigen koelkastje is trouwen wel érg handig, ik zou niet zonder kunnen. Koelkastjes heb je al vanaf een 130 euro, dus dat valt ook nog wel mee.

Een kamer met douche/toilet/keuken moet je maar net tegen aan lopen, het wordt praktisch niet aangeboden (ik heb net weer geluk gehad, heb het namelijk wel).
Wat betreft de koelkast; ik zag onlangs hier bij de MediaMarkt een tafelmodel koelkast met 3 of 4 sterrenvriesvakje voor 99€ Dat is spotgoedkoop.. Kijk eens in de krant, daar wordt voor een mooi prijsje af en toe een koelkast e.d. aangeboden.
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 30-06-2006, 22:06
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Shadina schreef op 30-06-2006 @ 17:52 :
Heeft iemand trouwens ervaring met anti-kraak? Bijv. via Camelot? En iemand ervaring met Studentencasa 400?
Ikzelf heb alleen maar ingeschreven gestaan bij de zerfkei, maar nooit daadwerkelijk anti-kraak gezeten. Ik heb wel een aantal kennissen/ vrienden/ klasgenoten die anti-kraak zitten. Waar ze terecht zijn gekomen is heel divers:
Een kennis heeft in a'dam een hele school ter beschikking. Een klasgenoot woont met 2 mensen in een hele knusse boerderij. Een andere vriendin woont in een heel groot kantoorpand in Balkbrug waar iedereen 1 of 2 kamers toegewezen heeft. Weer een andere jongen woont in een prachtig, groot, sfeervol oud bijzonder gebouw, helemaal alleen! Een voordeel is dat je niks of heel weinig per maand betaald. Nadeel is dat je soms niks mag verven/ andere vloer mag inleggen. Nu kun je het wel enigszins opleuken met schilderijen, wandkleden et cetera. Toch zal het voor mij nooit echt thuis voelen. Ik weet niet hoe belangrijk dat voor jou is? Verder zou ik mij ontzettend onzeker voelen dat ik er bijwijze van elk moment uitgezet kan worden. Ze zijn zover ik weet niet verplicht altijd een nieuwe anti-kraak woning voor je te vinden.
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 22:45
Kurogane
Avatar van Kurogane
Kurogane is offline
Je krijgt toch meer financiering bij je studiefinanciering als je op kamers gaat wonen?
Zo'n 200 euo ofzo extra bij? Dan is het toch eigenlijk heel goed te doen, op kamers wonen aangezien je dan ongeveer 100 euro moet bijleggen per maand?
__________________
If you give yourself to the journey, the journey gives itself to you
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 22:49
Shadina
Avatar van Shadina
Shadina is offline
Citaat:
Kurogane schreef op 30-06-2006 @ 22:45 :
Je krijgt toch meer financiering bij je studiefinanciering als je op kamers gaat wonen?
Zo'n 200 euo ofzo extra bij? Dan is het toch eigenlijk heel goed te doen, op kamers wonen aangezien je dan ongeveer 100 euro moet bijleggen per maand?
Je hebt niet alleen huurkosten, je moet natuurlijk ook eten ed betalen. Ik denk dat je al gauw aan de 600/700 euro per maand zit. En zoveel stufi krijg je niet. Als je dan ook nog is je studie en ziektekosten zelf moet betalen..
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 22:54
Shadina
Avatar van Shadina
Shadina is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 30-06-2006 @ 22:06 :
Ikzelf heb alleen maar ingeschreven gestaan bij de zerfkei, maar nooit daadwerkelijk anti-kraak gezeten. Ik heb wel een aantal kennissen/ vrienden/ klasgenoten die anti-kraak zitten. Waar ze terecht zijn gekomen is heel divers:
Een kennis heeft in a'dam een hele school ter beschikking. Een klasgenoot woont met 2 mensen in een hele knusse boerderij. Een andere vriendin woont in een heel groot kantoorpand in Balkbrug waar iedereen 1 of 2 kamers toegewezen heeft. Weer een andere jongen woont in een prachtig, groot, sfeervol oud bijzonder gebouw, helemaal alleen! Een voordeel is dat je niks of heel weinig per maand betaald. Nadeel is dat je soms niks mag verven/ andere vloer mag inleggen. Nu kun je het wel enigszins opleuken met schilderijen, wandkleden et cetera. Toch zal het voor mij nooit echt thuis voelen. Ik weet niet hoe belangrijk dat voor jou is? Verder zou ik mij ontzettend onzeker voelen dat ik er bijwijze van elk moment uitgezet kan worden. Ze zijn zover ik weet niet verplicht altijd een nieuwe anti-kraak woning voor je te vinden.
En hoe lang hebben ze erin kunnen zitten? Want mijn grootste zorg is dan dat ik maar heel kort erin kan blijven, en dan er al uit moet. En ik zag op de site van Camelot ook staan dat het niet geschikt is voor studenten die bijv elk weekend naar huis gaan.. Dat was ik eigenlijk wel van plan (of iig de meeste weekenden). Weet je misschien ook of je dan ook uitwonende stufi krijgt? Ik neem aan dat je je gewoon mag inschrijven in de gemeente?
Met citaat reageren
Oud 01-07-2006, 01:50
Kurogane
Avatar van Kurogane
Kurogane is offline
Citaat:
Shadina schreef op 30-06-2006 @ 22:49 :
Je hebt niet alleen huurkosten, je moet natuurlijk ook eten ed betalen. Ik denk dat je al gauw aan de 600/700 euro per maand zit. En zoveel stufi krijg je niet. Als je dan ook nog is je studie en ziektekosten zelf moet betalen..
dus jij telt er 300 euro erbij eten en dergelijke? is dat niet erg veel? Als je gezamenlijk eet kan je al flink in de kosten besparen en als je boodschappen doet bij de aldi/lidl. GWE is denk ik ongeveer 20/30 euro pmaand.

Weet iemand trouwens wat de btw is bij de huur? Ik kreeg een kamer aangeboden van 250 euro per maand maar excl btw, nou vraag ik me af hoe hoog die btw is..
__________________
If you give yourself to the journey, the journey gives itself to you
Met citaat reageren
Oud 01-07-2006, 01:56
Wijzerplaat
Avatar van Wijzerplaat
Wijzerplaat is offline
Voor 30 euro per maand ben je echt niet rond met het eten.. Of begrijp ik je nu verkeerd?
Met citaat reageren
Oud 01-07-2006, 03:27
Kurogane
Avatar van Kurogane
Kurogane is offline
GWE = gas water elektriciteit
__________________
If you give yourself to the journey, the journey gives itself to you
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-07-2006, 08:37
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Kurogane schreef op 01-07-2006 @ 01:50 :
dus jij telt er 300 euro erbij eten en dergelijke? is dat niet erg veel? Als je gezamenlijk eet kan je al flink in de kosten besparen en als je boodschappen doet bij de aldi/lidl. GWE is denk ik ongeveer 20/30 euro pmaand.

Weet iemand trouwens wat de btw is bij de huur? Ik kreeg een kamer aangeboden van 250 euro per maand maar excl btw, nou vraag ik me af hoe hoog die btw is..
je moet een potje 'boodschappen' rekenen. Als je zuinig bent, zit je op 150 euro per maand. als je luxe doet, zit je op 200.

GWL (Gas, Water, Licht, zo noem ik dat, hoewel GWE wellicht logischer is) is iets van 25-35 euro voor een niet al te groot appartement denk ik idd.

btw = 19%, over t algemeen, of 6%, maar ik denk dat je maar van 19% uit moet gaan.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 01-07-2006, 11:00
Shadina
Avatar van Shadina
Shadina is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 01-07-2006 @ 08:37 :

btw = 19%, over t algemeen, of 6%, maar ik denk dat je maar van 19% uit moet gaan.
Ik denk eerder 6%, want dat is toch een eerste levensbehoefte?
Met citaat reageren
Oud 01-07-2006, 11:02
Shadina
Avatar van Shadina
Shadina is offline
Citaat:
Kurogane schreef op 01-07-2006 @ 01:50 :
dus jij telt er 300 euro erbij eten en dergelijke? is dat niet erg veel? Als je gezamenlijk eet kan je al flink in de kosten besparen en als je boodschappen doet bij de aldi/lidl. GWE is denk ik ongeveer 20/30 euro pmaand.

Weet iemand trouwens wat de btw is bij de huur? Ik kreeg een kamer aangeboden van 250 euro per maand maar excl btw, nou vraag ik me af hoe hoog die btw is..
Ik denk dat ik wel vrij aan de dure kant zal zitten met het eten. Dus 150/200 per maand zal het wel zijn. En als je dan ook dingen als schoonmaakmiddelen etc optelt, en als er nog iets voor je kamer gekocht moet worden (elektriche apparaten ed), en voor internet.. Kom je toch al snel op zo'n 550/600 euro per maand.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2006, 11:40
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Shadina schreef op 01-07-2006 @ 11:02 :
Ik denk dat ik wel vrij aan de dure kant zal zitten met het eten. Dus 150/200 per maand zal het wel zijn. En als je dan ook dingen als schoonmaakmiddelen etc optelt, en als er nog iets voor je kamer gekocht moet worden (elektriche apparaten ed), en voor internet.. Kom je toch al snel op zo'n 550/600 euro per maand.
en je wilt wel eens kleding kopen, een dvd huren, naar de bioscoop, naar de kroeg, verjaardagscadeautje kopen of je fiets/ auto/ brommer waar ineens een nieuw onderdeel voor moet komen. Ik zou zeggen: reken het wat ruim idd
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2006, 15:27
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Shadina schreef op 01-07-2006 @ 11:02 :
Ik denk dat ik wel vrij aan de dure kant zal zitten met het eten. Dus 150/200 per maand zal het wel zijn. En als je dan ook dingen als schoonmaakmiddelen etc optelt, en als er nog iets voor je kamer gekocht moet worden (elektriche apparaten ed), en voor internet.. Kom je toch al snel op zo'n 550/600 euro per maand.
ja, met boodschappen bedoelde ik 'wat je bij de supermarkt koopt'. kamerinrichting valt daar niet bij.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 01-07-2006, 20:17
Darko
Avatar van Darko
Darko is offline
Citaat:
Kurogane schreef op 01-07-2006 @ 01:50 :
dus jij telt er 300 euro erbij eten en dergelijke? is dat niet erg veel? Als je gezamenlijk eet kan je al flink in de kosten besparen en als je boodschappen doet bij de aldi/lidl. GWE is denk ik ongeveer 20/30 euro pmaand.

Weet iemand trouwens wat de btw is bij de huur? Ik kreeg een kamer aangeboden van 250 euro per maand maar excl btw, nou vraag ik me af hoe hoog die btw is..
GWE 30 in de maand? I wish. Ik betaal straks 80 en betaalde op mijn vorige kamer 60 in de maand (incl i-net, dat wel, maar dat wordt gedeeld met 4 anderen).

@Coopergirl, ik heb wel eigen douche e.d., anders had ik ook nooit huurtoeslag aangevraagd.
__________________
I've got a PhD in Horribleness.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2006, 20:54
Verwijderd
Ik zou iig een aansprakelijkheidsverzekering afsluiten.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2006, 21:08
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Darko schreef op 01-07-2006 @ 20:17 :
GWE 30 in de maand? I wish. Ik betaal straks 80 en betaalde op mijn vorige kamer 60 in de maand (incl i-net, dat wel, maar dat wordt gedeeld met 4 anderen).

@Coopergirl, ik heb wel eigen douche e.d., anders had ik ook nooit huurtoeslag aangevraagd.
okay dat ha dik dan verkeerd begrepen
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2006, 18:24
Verwijderd
Citaat:
Kurogane schreef op 01-07-2006 @ 01:50 :
dus jij telt er 300 euro erbij eten en dergelijke? is dat niet erg veel? Als je gezamenlijk eet kan je al flink in de kosten besparen en als je boodschappen doet bij de aldi/lidl. GWE is denk ik ongeveer 20/30 euro pmaand.

Weet iemand trouwens wat de btw is bij de huur? Ik kreeg een kamer aangeboden van 250 euro per maand maar excl btw, nou vraag ik me af hoe hoog die btw is..
Weet je zeker dat er niet gewoon bedoeld wordt exl gwe?? Ik heb echt nog nooit van een kamer exl btw
Met citaat reageren
Oud 02-07-2006, 18:36
Verwijderd
Hoi Shadina,
Je komt pas voor huursubsidie in aanmerking als je een eigen voordeur hebt, dus een zelfstandige woning. In elke woning is eigenlijk wel een fornuis en koelkast aanwezig. Als je er toch een extra wilt kopen raad ik marktplaats aan: 2e hands zijn ze prima en kosten ze een stuk minder. Maar aangezien de kosten voor op kamers gaan als gigantisch zijn zou ik daar nog maar niet aan denken.
Ik raad je aan voor een kamer te gaan en (nog) niet voor een appartement. Amsterdam is de duurste stad qua huur, en 300 euro is een uitzondering voor eigen faciliteiten.

Een ziektekostenverzekering kost ongeveer 100 euro, waarvan je 34 euro zorgtoeslag terugkrijgt per maand. Een inboedelverzekering is niet echt noodzakelijk maar kan natuurlijk handig zijn.

Als je zelf gwe etc. moet betalen, ben je daar iets minder dan 50 euro per maand voor kwijt. Kijk ook of je nog extra geld kwijt bent aan internet/telefoon.

Als je elke avond voor jezelf kookt ben je ook veel meer geld kookt dan wanneer je boodschappen doet met andere huisgenoten. Als je alleen doordeweek thuis bent, moet je minimaal aan 70 euro per maand denken voor boodschappenverzorgingsproducten (als je een vrouw bent )
Met citaat reageren
Oud 02-07-2006, 19:54
Shadina
Avatar van Shadina
Shadina is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 02-07-2006 @ 18:36 :
Hoi Shadina,
Je komt pas voor huursubsidie in aanmerking als je een eigen voordeur hebt, dus een zelfstandige woning. In elke woning is eigenlijk wel een fornuis en koelkast aanwezig. Als je er toch een extra wilt kopen raad ik marktplaats aan: 2e hands zijn ze prima en kosten ze een stuk minder. Maar aangezien de kosten voor op kamers gaan als gigantisch zijn zou ik daar nog maar niet aan denken.
Ik raad je aan voor een kamer te gaan en (nog) niet voor een appartement. Amsterdam is de duurste stad qua huur, en 300 euro is een uitzondering voor eigen faciliteiten.

Een ziektekostenverzekering kost ongeveer 100 euro, waarvan je 34 euro zorgtoeslag terugkrijgt per maand. Een inboedelverzekering is niet echt noodzakelijk maar kan natuurlijk handig zijn.

Als je zelf gwe etc. moet betalen, ben je daar iets minder dan 50 euro per maand voor kwijt. Kijk ook of je nog extra geld kwijt bent aan internet/telefoon.

Als je elke avond voor jezelf kookt ben je ook veel meer geld kookt dan wanneer je boodschappen doet met andere huisgenoten. Als je alleen doordeweek thuis bent, moet je minimaal aan 70 euro per maand denken voor boodschappenverzorgingsproducten (als je een vrouw bent )
Ik hoop idd dat er sowieso een gasfornuis oid aanwezig is, want die zijn echt heel duur. En anders zal ik wel 2ehands moeten kopen ja. Koelkast kan misschien nog net (zo'n 200 voor een tafelkoelkast), maar ik ga maar eerst kijken hoeveel geld ik tegen die tijd heb.

Ben gister voor het eerst langs een kringloopwinkel geweest , en echt lage prijzen allemaal! Ze moeten vaak alleen wel wat opgeknapt worden, maar dan kan ik even creatief bezig zijn.

Ziektekostenverzekering moet ik nu ook zelf betalen, dus daar had ik al rekening mee gehouden (hoop alleen wel dat mijn moeder of mijn ziektekosten of mijn studiegeld betaalt).

Ik ga morgen langs wat studentenwoningbouwverenigen(?). Hoop dat er wat leuks bij zit!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 03-07-2006, 00:01
Verwijderd
Citaat:
Shadina schreef op 02-07-2006 @ 19:54 :
Ik hoop idd dat er sowieso een gasfornuis oid aanwezig is, want die zijn echt heel duur. En anders zal ik wel 2ehands moeten kopen ja. Koelkast kan misschien nog net (zo'n 200 voor een tafelkoelkast), maar ik ga maar eerst kijken hoeveel geld ik tegen die tijd heb.
Een kookplaat kun je voor 15 euro kopen, en sommige koelkastjes al voor 25 euro
Met citaat reageren
Oud 03-07-2006, 15:49
Shadina
Avatar van Shadina
Shadina is offline
Ik ben vandaag langs DUWO geweest en ze vertelden me dat er meestal wel een koelkast en gasfornuis aanwezig is. En soms zelfs een wasmachine. Dat scheelt weer.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2006, 17:12
juno
Avatar van juno
juno is offline
Je eerste kamer, daar moet je niet kieskeurig bij wezen. Je bent al blij dat je een betaalbare kamer hebt. Reizen kost erg veel tijd.

Ieder studentenhuis is een puinhoop. Stel je daar maar op in. Als je dat niet wilt, moet je bij je ouders blijven tot je bent afgestudeerd en een baan hebt en dan meteen je eerste eigen huis kopen.

En: alles is duurder dan je denkt. Stel je daar ook maar op in.

Laatst gewijzigd op 03-07-2006 om 17:23.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2006, 12:02
kiddin
Avatar van kiddin
kiddin is offline
Citaat:
Shadina schreef op 30-06-2006 @ 00:02 :
Daarom ga ik er ook langs.

Die pagina had ik ook al gevonden, maar dat is van 2003. Dus ik denk niet dat het die is. Wat ik had gelezen moest geloof ik nog vrijkomen.
Ik denk dat het toch Echtenstein is, 2 vriendinnen van mij gaan daar ook wonen. 1 van de flats is nu net klaar geloof ik, helemala gerenoveerd. Op deze site==> http://www.rochdale.nl/red/index1.asp?id=144
Kun je nog meer van zulk gelijke woningen vinden.

Ik woon zelf in Diemen in een studentenflat, dat is hetzelfde idee.
__________________
--Ik ben me er eentje--
Met citaat reageren
Oud 04-07-2006, 17:12
Shadina
Avatar van Shadina
Shadina is offline
Citaat:
kiddin schreef op 04-07-2006 @ 12:02 :
Ik denk dat het toch Echtenstein is, 2 vriendinnen van mij gaan daar ook wonen. 1 van de flats is nu net klaar geloof ik, helemala gerenoveerd. Op deze site==> http://www.rochdale.nl/red/index1.asp?id=144
Kun je nog meer van zulk gelijke woningen vinden.

Ik woon zelf in Diemen in een studentenflat, dat is hetzelfde idee.
Ik ben gister langs DUWO geweest, en het is idd Echtenstein. Ik heb me gelijk ingeschreven, en ze zei dat er gemiddeld een wachtlijst van 3 maanden is. Erg redelijk!
Met citaat reageren
Oud 04-07-2006, 17:15
Shadina
Avatar van Shadina
Shadina is offline
Citaat:
juno schreef op 03-07-2006 @ 17:12 :
Je eerste kamer, daar moet je niet kieskeurig bij wezen. Je bent al blij dat je een betaalbare kamer hebt. Reizen kost erg veel tijd.

Ieder studentenhuis is een puinhoop. Stel je daar maar op in. Als je dat niet wilt, moet je bij je ouders blijven tot je bent afgestudeerd en een baan hebt en dan meteen je eerste eigen huis kopen.

En: alles is duurder dan je denkt. Stel je daar ook maar op in.
Ik woon vrij dicht bij Amsterdam (totaalreis naar school= max 1 uur). Ik doe het niet vanwege het reizen, maar gewoon omdat ik het huis uit wil. Het heeft niet veel haast, maar zou wel fijn zijn als ik in september/oktober op kamers kon.

En het hóeft geen puinhoop te zijn. Als je bijv. een zelfstandige kamer hebt, of onzelfstandig met eigen kdt.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2006, 17:24
Shadina
Avatar van Shadina
Shadina is offline
Citaat:
kiddin schreef op 04-07-2006 @ 12:02 :
Ik denk dat het toch Echtenstein is, 2 vriendinnen van mij gaan daar ook wonen. 1 van de flats is nu net klaar geloof ik, helemala gerenoveerd. Op deze site==> http://www.rochdale.nl/red/index1.asp?id=144
Kun je nog meer van zulk gelijke woningen vinden.

Ik woon zelf in Diemen in een studentenflat, dat is hetzelfde idee.
Denk je trouwens dat die site up-to-date is? Dat ik op al die woningen kan reageren? Want op de DUWO site staan maar een paar van die projecten.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2006, 19:42
Shadina
Avatar van Shadina
Shadina is offline
Even nog een vraagje: wanneer gaat je uitwonende studiefinanciering in? Kun je dat pas aanvragen als je je huurcontract hebt? Of mag het ook al eerder? Want anders mis je toch een tijdje uitwonende stufi? Of krijg je dat later terug?
Met citaat reageren
Oud 31-08-2006, 21:13
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Shadina schreef op 31-08-2006 @ 19:42 :
Even nog een vraagje: wanneer gaat je uitwonende studiefinanciering in? Kun je dat pas aanvragen als je je huurcontract hebt? Of mag het ook al eerder? Want anders mis je toch een tijdje uitwonende stufi? Of krijg je dat later terug?
Volgens mij kun je dat al eerder aanvragen, zolang je op de datum dat het zou moeten ingaan maar uitwonend ben.
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Oud 01-09-2006, 17:10
Verwijderd
Je kan het eerder aanvragen en dan aangeven per welke maand je wilt dat je uitwonende studiefinanciering ingaat. De voorwaarde om uitwonende studiefinanciering te krijgen is om ingeschreven te staan bij een gemeente met een ander adres dan dat van je ouders.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2006, 19:41
kiddin
Avatar van kiddin
kiddin is offline
Citaat:
Shadina schreef op 04-07-2006 @ 17:24 :
Denk je trouwens dat die site up-to-date is? Dat ik op al die woningen kan reageren? Want op de DUWO site staan maar een paar van die projecten.
Nee helemaal up-to-date is ie niet; ik had zelf wel in de nieuwe woningen bij Science park willen wonen. Op die site staat dat de eerste woningen deze zomer opgeleverd zouden worden maar na een mailtje naar Duwo gestuurd te hebben blijkt dat ze nog niet eens volgende zomer klaar zullen zijn. Maar dat wist ik dus nog niet toen ik jou die site gaf .
Alle woningen van Duwo waar je op kunt reageren staan volgens mij verder allemaal op studentenwoningweb.nl.
__________________
--Ik ben me er eentje--
Met citaat reageren
Oud 03-09-2006, 15:06
Shadina
Avatar van Shadina
Shadina is offline
En huurtoeslag kun je pas aanvragen als je een huurcontract hebt? Hoelang duurt het voordat het ingaat? Heb een keer gehoord dat het 3 maanden kan duren voordat het ingaat, maar krijg je je huurtoeslag van die 3 maanden dan ook terug?
Met citaat reageren
Oud 03-09-2006, 15:11
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 03-07-2006 @ 17:12 :
Ieder studentenhuis is een puinhoop. Stel je daar maar op in.
Bedoel je niet 'ieder studentenhuis waar ik heb gewoond was een puinhoop'?
Met citaat reageren
Oud 03-09-2006, 17:05
Martine1986
Avatar van Martine1986
Martine1986 is offline
Citaat:
Shadina schreef op 03-09-2006 @ 15:06 :
En huurtoeslag kun je pas aanvragen als je een huurcontract hebt? Hoelang duurt het voordat het ingaat? Heb een keer gehoord dat het 3 maanden kan duren voordat het ingaat, maar krijg je je huurtoeslag van die 3 maanden dan ook terug?
Ik heb in december 2005 huurtoeslag aangevraagd, en heb net vorige week een brief gekregen met hoeveel ik per maand ga krijgen, ik weet niet of ze er inmiddels sneller mee zijn, maar ik heb er dus een maand of 8 op moeten wachten. Je kunt huurtoeslag ook achteraf aanvragen (dus tot ergens in april 2007 geloofik kun je toeslag voor 2006 aanvragen) en je krijgt het dan met terugwerkende kracht. Maar dit staat ook allemaal netjes uitgelegd op hun website
__________________
Blow, Blow me out, I am so sad, I don't know why
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Op kamers
apekont
8 24-03-2009 11:34
Flora & Fauna ik ga op kamers en wil (een) huisdier(en)
calling_star
34 07-07-2005 07:58
Liefde & Relatie op kamers
655321
38 25-01-2004 17:50
Liefde & Relatie Op kamers, of toch niet...?!
20marianne12
26 12-05-2003 19:33
Algemene schoolzaken op kamers in Alkmaar? - HBO psych9ologie
miep
1 17-11-2002 19:33
Lifestyle Op kamers!
HipHopSter
55 05-07-2002 14:56


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:12.