![]() |
Fout van IBGroep
wat ik net dus hoorde..
een jongen die ik ken ging dit jaar voor de derde keer meeloten voor geneeskunde, het is echt de enige studie die hij wil. Elk jaar heeft hij tevens meegedaan aan Belgie toelatingsexamen (niet gehaald) en decentrale selectie (ook niet gehaald).. Dit jaar was dus zijn laatste kans om ooit nog geneeskunde te gaan doen.. je begrijpt de spanning.. 13 juli kwam dus het verlossende telefoontje.. Hij was ingeloot! ongelofelijk blij uiteraard.. zijn droom zou toch uitkomen Maaaaar.. Krijg hij gisteren (vrijdag 14 juli) een brioef thuis met de volgende strekking: Sorry, er is iets fout gegaan bij de loting, met als gevolg: je bent uitgeloot bij deze! Jij bent een van de 26 gedupeerden in Nederland, Maaaar.. (en nu wordt ie mooi) omdat jij gedupeerd bent door onze fout.. mag je toch nog een 4e keer meeloten (nou fijn.. weer een jaar wachten) én je wordt in lotingscategorie C geplaatst (eentje hoger).. oftewel.. die gast kwam terecht van een droom in een nachtmerrie, weer een jaar onzekerheid.. ongelofelijk.. en ik kan mee voorstellen hoe erg het is, ik ben eindelijk dan toch wel dit jaar ingeloot.. na een week vol intense spanning! Maar die gast is nu dus volledig kapot..! hij heeft een dag gedacht dat hij ingeloot was.. Hebben meer mensen al van dit incident gehoord wat dit jaar heeft plaatsgevonden? Ik kan er niet bij met mijn hoofd dat er zon pijnlijke fout gemaakt kan worden.. en ik zou zeggen, plaats die 26 mensen dan in ieder geval na in de naloting, dit is niet normaal. trouwens: dit bericht is geen slechte grap.. het is echt gebeurd... ik heb mij specisal hiervoor aangemeld omdat ik graag de reacties van andere mensen wil horen, lijkt me niet dat dit zomaar mag/kan gebeuren.. |
dat is ECHT klote voor je vriend. Als ik hem was zou ik IB-Groep gewoon aanklagen!!
|
Je zou toch denken dat ze voor een fout die 26 mensen raakt wel íets kunnen regelen, 26 mensen meer toelaten lijkt me toch niet zó'n ramp. Maar ja, dat is dan weer niet eerlijk voor andere mensen die wel echt zijn uitgeloot.
Ik zou bezwaar maken en dat aangetekend naar de IBG sturen. 't Is een hele nare fout. Misschien komt hij nog ergens door er achteraan te gaan. |
Nou ik vind het toch wel tof dat hij een keer extra loting krijgt.
|
Citaat:
Dat vind ik wel het minste wat ze hierbij kunnen doen. Daarnaast heb ik de laatste dagen zoveel gelezen over bezwaarschriften en alles, dit vind ik een uiterst redelijke situatie waarin zo´n bezwaarschrift misschien wél zin heeft. |
Citaat:
Dit is zo'n grove fout, ik vind dat er wel wat meer toegezegd mag worden. Ik denk (en hoop) dat het voor deze groep mogelijk wordt gemaakt om toch dit jaar geneeskunde te kunnen studeren. ps: en sowieso een brief sturen met de ib-groep waarin zeer duidelijk de ernst van de situatie wordt weergegeven. |
Echt ongelofelijk inderdaad... Ik vind dat ze die mensen vooral moeten geven in naplaatsing. En ik denk dat dit zeker wel een reden is om bezwaarschrift in te dienen.
Veel succes voor de mensen die dit overkwam in ieder geval! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
juist voor loting van geneeskunde zitten extreem strakke regels aan verbonden. tis inderdaad een fout van de ib maar ze kunnen die mensen ook niet zomaar plaatsen vind ik. sue ze maar de hel in zou ik zeggen ;) |
ik vind het onacceptabel van de ib-groep. Ongelooflijk. Wat een verdriet. Toevallig ken ik ook 1 van die mensen :o die zo'n brief kreeg. Die is vet verdrietig nu
|
WOW wat een megablunder! Vooral omdat het al een keer is voorgevallen, naar ik meen vorig jaar, maar het kan ok verder terug zijn!!
|
Wat een onzin, ze zetten hun vergissing binnen 1 dag recht, niks aan de hand. Als hij zich ondertussen nou al had ingeschreven en boeken gekocht (schade zou lijden dus) dan zou hij nog een proces kunnen aanspannen, maar hier is niks aan de hand.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Zoiets duurt geen dag, dat duurt langer. 't Is gewoon een érg grove fout.
|
Citaat:
|
En je denkt dat hij het op 15 juli al lang en breed vergeten was? En er vandaag ook helemaal niet meer mee zit?
Die fout blijft het echt het hele jaar voelen, tot hij weer op nieuw kan mee loten. En dan nog. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik vraag me sowieso af of je hiertegen beroep kunt aantekenen. Je kunt beroep instellen tegen besluiten van de IB-groep, maar ik vraag me af of een inlotingsresultaat eigenlijk wel een beslissing is. Het is immers niet de IB-groep die die lotingen instelt omdat ze het zo leuk vinden, het is op grond van de wet verplicht. En het maken van een vergissing en een verkeerde brief uitsturen is al helemaal geen appelabel besluit .Maar goed, wil je je frustratie botvieren in een bezwaarschrift, dan kan dat. Maar ik denk dat je dan nog beter een klacht over de IB-groep kunt indienen bij de Nationale Ombudsman. |
De inloting was geen beslissing omdat het niet schriftelijk was, de uitloting ook niet omdat die geen rechtsgevolg had. :D
Edit: hoewel een klacht bij de ombudsman indienen inderdaad wel een goed idee is, maar die kan dan toch alleen de IBG op de vingers tikken, niet het besluit omdraaien? |
Citaat:
|
Citaat:
lullig voor 'm, maar tja, wat doe je dr aan he. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Als je iets zo ontzettend graag wilt dat een dag blij zijn je leven verwoest is het dan teveel gevraagd om gewoon wel het toelatingsexamen te halen in België? Als hij het echt graag wil dan zal hij wel flink gewerkt hebben om dat toelatingsexamen te halen. En als hij het dan nog niet haalt dan zal hij de capaciteiten wel missen, me dunkt.
|
Citaat:
|
Typisch de IB-Groep. Die doet zijn werk vaak niet goed. (n)
Deze fout is nog wel het ergste. Tussen inloten en uitloten zit een heel groot verschil, zo'n fout maken is dan ook schandalig. Verdonk houdt zich ook niet altijd aan de wet, dan kunnen ze ook voor deze mensen wel een uitzondering maken. 26 mensen zijn niet veel, die kunnen ze best nog wel een plekje geven. Maar het gaat om het principe, vrees ik. En dan komen ze ook nog eens aan met zo'n lullige brief. Had ze dan gelijk dezelfde dag nog opgebeld om ze de fout te melden, maar blijkbaar hadden ze daar de guts niet voor. |
Citaat:
Ik begrijp dat dit soort fouten menselijk zijn, maar ik vind de oplossing van een extra keer meeloten niet netjes genoeg. Alsnog toelaten gaat misschien ook wat ver, maar voorrang geven bij naplaatsing lijkt me toch erg netjes. Hopelijk is het inderdaad zo dat deze groep mensen op het randje van inloten zat ofzo, en ze dus een grote kans hebben bij naplaatsing. |
Waarom zouden ze voorrang moeten krijgen bij een toekomstige loting? Ze zijn niet ingeloot, er is alleen wegens een fout van de IB Groep een brief uitgegaan waarin onterecht stond aangegeven dat ze wel ingeloot zijn. De enige juiste wijze van handelen is om de fout te herstellen en de betrokken personen zo snel mogelijk daarvan op de hoogte te stellen.
Elke wijze van bevoordeling is volledig ongegrond. Een foute mededeling verandert immers niets aan het feit dat de betrokken personen niet zijn ingeloot en er dus geen plaats voor ze is. En als iemand al drie maal geprobeerd heeft om in te loten en dat nog steeds zonder succes, dan is het natuurlijk vrij zuur om te horen dat je bij nader inzien toch niet ingeloot bent. Maar verandert dat iets aan het feit dat je driemaal normaal aan de loting hebt meegedaan? Lijkt mij niet, dus een vierde loting-mogelijkheid is misplaatst en volkomen onverdedigbaar tegenover iedereen die ook niet ingeloot is, maar niet middels de foutieve mededeling eventjes dacht wel ingeloot te zijn. Bij wijze van vergelijking kan je denken aan de situatie waarin je onderwijsinstelling een verkeerd cijfer voor een bepaald vak heeft medegedeeld (zeg: een negen inplaats van de vier de je daadwerkelijk gehaald hebt). Dient de onderwijsinstelling nu iemand een diploma mee te geven die nooit verstrekt zou zijn indien het juiste cijfer in de administratie was opgenomen of dient de fout gewoon hersteld te worden? Vind je dat je als student dan opeens recht hebt op iets anders dan een vier omdat er een verkeerde mededeling is uitgegaan? Je hebt een vier gehaald en je krijgt een vier, ongeacht welke mededeling van andere aard dan ook. Je bent uitgeloot, dus je bent niet ingeloot. Zielig zijn is geen reden tot overheidscompensatie. |
Citaat:
Ik zie niet hoe de bedoelingen van de IB-groep daar veel verandering in kunnen bengen, als je er mee naar de rechter stapt. |
Citaat:
|
Citaat:
Tuurlijk voelt die persoon zich kut, maar shit happens. Dat is toch geen reden om die mensen alsnog toe te laten? |
Citaat:
Citaat:
de loting is prima uitgevoerd; de berichtgeving niet. lullig, meer niet. Citaat:
Omdat de buurman zn vrouw neukt, mag jij dat ook ? lekkere redenering, 'verdonk maakt fouten' (laat die 'fout' nou net zijn dat ze zich wel aan de wet hield) dus als de IB-groep een foutje maakt, mogen ze die niet hersellen. Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Overigens heb ik het niet over Verdonks fouten, laat staan de fout die jij bedoelt. Zij - als bewindsvrouw - maakt uitzonderingen voor bepaalde mensen. Ik zeg alleen maar dat uitzonderingen ook wel eens bij deze mensen gemaakt kunnen worden. Citaat:
Ben je trouwens ingeloot? |
Citaat:
dat was nou net wat ik bedoelde; de positieve verhalen hoor je niet, das niet interresant. Citaat:
dus omdat ik niet in exact dezelfde situatie verkeer, mag ik er geen mening over hebben ? wat wil je dan dat ik ervan vindt ? Citaat:
gast, Verdonk maakte nou juist geen uitzonderingen. Dus als je dan nou net Verdonk's beleid erbij wil halen, dan kun je niet anders dan concluderen dat hij uitgeloot is, en daarmee dus niet die studie kan doen, ongeacht de fouten in de berichtgeving van de IBg. Verdonk die uitzonderingen maakt, :p Citaat:
de fout is toch rechtgezet ? overigens heeft een telefoontje het nadeel dat je nooit 100% zeker weet dat t allemaal klopt, en dat je niks op papier hebt. Een brief is m.i. gewoon correcter. Citaat:
|
Citaat:
|
Ik ken ook iemand die dit is overkomen, ook zijn laatste lootkans. Ik zou het niet meer dan normaal vinden als deze mensen voorrang zouden krijgen bij naplaatsing.
In het geval van de persoon die ik ken heeft de fout bij de universiteit van Amsterdam gelegen, die hebben foutief aan de IB-groep doorgegeven dat hij was ingeloot. Ik vind dit echt wel een ernstige fout aangezien het hier over iemands toekomst gaat, die valt ineens in duigen. (n) |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Het aantal denkfouten in dit topic grenst aan het onwaarschijnlijke -_-.
|
Ik stel voor dat we hier in ieder geval niet meer over verdonk gaan discusiëren, daarvoor open je maar een topic op N&A.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Er zijn zat mensen die voor een 3e keer worden uitgeloot. Erg lullig, maar dan zou je imo aan allemaal wat moeten doen en niet alleen aan deze. Dat deze mensen een 4e keer mogen meedoen is opzich al best wel mooi. |
Iemand ooit gehoord van 'een man, een man. Een woord, een woord'?
|
Citaat:
|
Nee, het is nooit van toepassing als het even niet uitkomt!
Het is zijn probleem niet dat de IBG een fout maakt. Mocht hij zelf een fout maken dan zou de IBG exact hetzelfde zeggen! Als ik hem was zou ik het toch op zijn minst proberen aan te vechten. Wel moet ik erbij zeggen voor de mensen die het hebben over een toekomst die niet meer bestaat nadat je wordt uitgeloot bij geneeskunde: Het leven gaat verder dan Nederland alleen. Die jongen is nog steeds niet zonder kansen. Kijk maar eens op de site van 3x uitgeloot. |
Citaat:
2. Daarbij komt dat de persoon die verantwoordelijk is voor deze foutieve mededeling wellicht helemaal niet bevoegd is te bepalen wie ingeloot is en wie niet. Het zou alle waarborgen van het systeem omver werpen wanneer een onbevoegde ambtenaar middels het doen van een onjuiste mededeling het orgaan waartoe hij behoort kan binden. Ik ben het overigens helemaal met je eens wanneer je zegt dat iemand zijn toekomst niet afhangt van de vraag of hij ingeloot wordt of niet. Het getuigd van enige kortzichtichheid wanneer men denkt dat enkel het studeren van medicijnen het leven zin kan geven -_-. |
Citaat:
|
Citaat:
Ander voorbeeld: Stel je voor dat een loterij iemand miljoen toezegt, om de volgende dag te zeggen dat het een foutje was, maar dat diegene gratis een nieuw lot krijgt. De IBG heeft zich hier natuurlijk allemaal goed tegen ingedekt, maar dat was mijn punt ook niet. Mijn punt was en ik herhaal het: ‘Een man, een man. Een woord, een woord.’ Heeft op zich misschien meer met eergevoel te maken. Voor je woord garant kunnen staan. Als die loting aangeeft dat jij bent ingeloot, en de IBG heeft daardoor toegezegd op inloting (en dus niet een telefonist of iets in die richting die het onterecht toezegt), dan moet de IBG zich daaraan houden. Het is zelfs daadwerkelijk door de IBG gezegd in woorden(ik vind het discutabel of dat wel of geen belofte is). Later hebben ze het ook nog eens schriftelijk bevestigd dat zij dit in eerste instantie hebben toegezegd! Die kans op vierde loting daar ga je je toch bij afvragen of ze zelf nou ook vinden dat het niet door de beugel kan. Ik hoop dat de mensen die graag geneeskunde studeren zich niet laten beperken, maar zich ook verdiepen in studeren in het buitenland. In België kan je nog steeds deelnemen aan de toelatingstest. (Een concept dat mij eigenlijk redelijk aanstaat). En om op forumbaas Nare Man te reageren, het is nu inderdaad zijn probleem. Maar ik denk dat dit vooral een gevoelsmatige kwestie is. Iedereen reageert er anders op, ik zou denk ik ook heel lang boos kunnen blijven, daarom kan ik ook erg met zo iemand meeleven. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:03. |