Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-07-2006, 13:43
TheThomas
TheThomas is offline
wat ik net dus hoorde..
een jongen die ik ken ging dit jaar voor de derde keer meeloten voor geneeskunde, het is echt de enige studie die hij wil.
Elk jaar heeft hij tevens meegedaan aan Belgie toelatingsexamen (niet gehaald) en decentrale selectie (ook niet gehaald)..
Dit jaar was dus zijn laatste kans om ooit nog geneeskunde te gaan doen.. je begrijpt de spanning..

13 juli kwam dus het verlossende telefoontje.. Hij was ingeloot!
ongelofelijk blij uiteraard.. zijn droom zou toch uitkomen

Maaaaar..

Krijg hij gisteren (vrijdag 14 juli) een brioef thuis met de volgende strekking:

Sorry, er is iets fout gegaan bij de loting, met als gevolg: je bent uitgeloot bij deze! Jij bent een van de 26 gedupeerden in Nederland, Maaaar.. (en nu wordt ie mooi) omdat jij gedupeerd bent door onze fout.. mag je toch nog een 4e keer meeloten (nou fijn.. weer een jaar wachten) én je wordt in lotingscategorie C geplaatst (eentje hoger)..

oftewel.. die gast kwam terecht van een droom in een nachtmerrie, weer een jaar onzekerheid.. ongelofelijk..
en ik kan mee voorstellen hoe erg het is, ik ben eindelijk dan toch wel dit jaar ingeloot.. na een week vol intense spanning!

Maar die gast is nu dus volledig kapot..! hij heeft een dag gedacht dat hij ingeloot was..

Hebben meer mensen al van dit incident gehoord wat dit jaar heeft plaatsgevonden? Ik kan er niet bij met mijn hoofd dat er zon pijnlijke fout gemaakt kan worden..
en ik zou zeggen, plaats die 26 mensen dan in ieder geval na in de naloting, dit is niet normaal.

trouwens: dit bericht is geen slechte grap.. het is echt gebeurd...
ik heb mij specisal hiervoor aangemeld omdat ik graag de reacties van andere mensen wil horen, lijkt me niet dat dit zomaar mag/kan gebeuren..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-07-2006, 13:46
Vash112
Vash112 is offline
dat is ECHT klote voor je vriend. Als ik hem was zou ik IB-Groep gewoon aanklagen!!

Laatst gewijzigd op 15-07-2006 om 13:53.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2006, 13:50
Verwijderd
Je zou toch denken dat ze voor een fout die 26 mensen raakt wel íets kunnen regelen, 26 mensen meer toelaten lijkt me toch niet zó'n ramp. Maar ja, dat is dan weer niet eerlijk voor andere mensen die wel echt zijn uitgeloot.
Ik zou bezwaar maken en dat aangetekend naar de IBG sturen. 't Is een hele nare fout. Misschien komt hij nog ergens door er achteraan te gaan.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2006, 15:42
Estar
Estar is offline
Nou ik vind het toch wel tof dat hij een keer extra loting krijgt.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2006, 15:49
Verwijderd
Citaat:
Estar schreef op 15-07-2006 @ 16:42 :

Dat vind ik wel het minste wat ze hierbij kunnen doen.

Daarnaast heb ik de laatste dagen zoveel gelezen over bezwaarschriften en alles, dit vind ik een uiterst redelijke situatie waarin zo´n bezwaarschrift misschien wél zin heeft.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2006, 15:50
Barry K
Barry K is offline
Citaat:
Estar schreef op 15-07-2006 @ 16:42 :
Goh, wat aardig van ze zeg...
Dit is zo'n grove fout, ik vind dat er wel wat meer toegezegd mag worden. Ik denk (en hoop) dat het voor deze groep mogelijk wordt gemaakt om toch dit jaar geneeskunde te kunnen studeren.

ps: en sowieso een brief sturen met de ib-groep waarin zeer duidelijk de ernst van de situatie wordt weergegeven.
Oud 15-07-2006, 16:15
Yeti-Boy
Yeti-Boy is offline
Echt ongelofelijk inderdaad... Ik vind dat ze die mensen vooral moeten geven in naplaatsing. En ik denk dat dit zeker wel een reden is om bezwaarschrift in te dienen.

Veel succes voor de mensen die dit overkwam in ieder geval!
Met citaat reageren
Oud 15-07-2006, 16:56
Estar
Estar is offline
Citaat:
Barry K schreef op 15-07-2006 @ 16:50 :
Goh, wat aardig van ze zeg...
Dit is zo'n grove fout, ik vind dat er wel wat meer toegezegd mag worden. Ik denk (en hoop) dat het voor deze groep mogelijk wordt gemaakt om toch dit jaar geneeskunde te kunnen studeren.

ps: en sowieso een brief sturen met de ib-groep waarin zeer duidelijk de ernst van de situatie wordt weergegeven.
Ze gaan sowieso voorrang krijgen bij naplaatsing omdat er een fout gemaakt is, gebeurd dit niet krijgen ze een jaar extra om mee te loten.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2006, 17:38
Verwijderd
Citaat:
Estar schreef op 15-07-2006 @ 17:56 :
Ze gaan sowieso voorrang krijgen bij naplaatsing omdat er een fout gemaakt is, gebeurd dit niet krijgen ze een jaar extra om mee te loten.
Er staat nergens dat ze voorrang krijgen bij naplaatsing, maar wat mij betreft zijn zij de 26 eerste ofzo. Ik vind dit wel een ernstig lullige situatie.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2006, 18:09
pyres
pyres is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 15-07-2006 @ 14:50 :
Je zou toch denken dat ze voor een fout die 26 mensen raakt wel íets kunnen regelen, 26 mensen meer toelaten lijkt me toch niet zó'n ramp. Maar ja, dat is dan weer niet eerlijk voor andere mensen die wel echt zijn uitgeloot.
Ik zou bezwaar maken en dat aangetekend naar de IBG sturen. 't Is een hele nare fout. Misschien komt hij nog ergens door er achteraan te gaan.
ja maar zo werkt het niet

juist voor loting van geneeskunde zitten extreem strakke regels aan verbonden. tis inderdaad een fout van de ib maar ze kunnen die mensen ook niet zomaar plaatsen vind ik. sue ze maar de hel in zou ik zeggen
Oud 15-07-2006, 21:09
***ailá***
***ailá*** is offline
ik vind het onacceptabel van de ib-groep. Ongelooflijk. Wat een verdriet. Toevallig ken ik ook 1 van die mensen die zo'n brief kreeg. Die is vet verdrietig nu
Met citaat reageren
Oud 15-07-2006, 21:16
L'air du temps
L'air du temps is offline
WOW wat een megablunder! Vooral omdat het al een keer is voorgevallen, naar ik meen vorig jaar, maar het kan ok verder terug zijn!!
Met citaat reageren
Oud 15-07-2006, 21:53
Luminon
Luminon is offline
Wat een onzin, ze zetten hun vergissing binnen 1 dag recht, niks aan de hand. Als hij zich ondertussen nou al had ingeschreven en boeken gekocht (schade zou lijden dus) dan zou hij nog een proces kunnen aanspannen, maar hier is niks aan de hand.
Oud 16-07-2006, 10:40
Verwijderd
Citaat:
Luminon schreef op 15-07-2006 @ 22:53 :
Wat een onzin, ze zetten hun vergissing binnen 1 dag recht, niks aan de hand. Als hij zich ondertussen nou al had ingeschreven en boeken gekocht (schade zou lijden dus) dan zou hij nog een proces kunnen aanspannen, maar hier is niks aan de hand.
Want enorm in de zevende hemel zijn omdat je éindelijk bent ingeloot na zoveel keer proberen, en dan een enorme klap op je kop krijgen omdat het toch niet zo is, is geen schade? Met een beetje inlevingsvermogen moet je je toch kunnen voorstellen hóeveel pijn dat doet. Je droom valt wéér in duigen.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2006, 11:37
Luminon
Luminon is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 16-07-2006 @ 11:40 :
Want enorm in de zevende hemel zijn omdat je éindelijk bent ingeloot na zoveel keer proberen, en dan een enorme klap op je kop krijgen omdat het toch niet zo is, is geen schade? Met een beetje inlevingsvermogen moet je je toch kunnen voorstellen hóeveel pijn dat doet. Je droom valt wéér in duigen.
Och gut nee, je bent op je zieltje getrapt voor één hele dag, kom op zeg, zoek gewoon een andere studie. De IB-Groep heeft dit keurig afgehandeld, en niet op geld waardeerbare belangen zijn geen schade juridisch gezien.
Oud 16-07-2006, 11:52
Verwijderd
Zoiets duurt geen dag, dat duurt langer. 't Is gewoon een érg grove fout.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2006, 12:06
Luminon
Luminon is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 16-07-2006 @ 12:52 :
Lees de OP, op 13 juli werd hij gebeld dat hij ingeloot was, 14 juli kreeg hij een brief dat er een fout gemaakt was.
Oud 16-07-2006, 12:30
Verwijderd
En je denkt dat hij het op 15 juli al lang en breed vergeten was? En er vandaag ook helemaal niet meer mee zit?
Die fout blijft het echt het hele jaar voelen, tot hij weer op nieuw kan mee loten. En dan nog.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2006, 12:42
Luminon
Luminon is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 16-07-2006 @ 13:30 :
En je denkt dat hij het op 15 juli al lang en breed vergeten was? En er vandaag ook helemaal niet meer mee zit?
Die fout blijft het echt het hele jaar voelen, tot hij weer op nieuw kan mee loten. En dan nog.
Jammer dan!, wat wil je? Dat de overheid therapie voor hem regelt of zo? Een beetje emotioneel ongemak is niet verschrikkelijk erg hoor, get over it.
Oud 16-07-2006, 12:45
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 16-07-2006 @ 12:52 :
Absoluut, maar de IB-groep verricht mensenwerk en waar mensen werken worden fouten gemaakt. Belangrijk nog, het is gebeurd, er is niets meer aan te doen, of vind je dat mensen die 'per ongeluk' iets horen van de IB-groep daar daadwerkelijk recht op hebben? Het zou een mooie boel worden.

Ik vraag me sowieso af of je hiertegen beroep kunt aantekenen. Je kunt beroep instellen tegen besluiten van de IB-groep, maar ik vraag me af of een inlotingsresultaat eigenlijk wel een beslissing is. Het is immers niet de IB-groep die die lotingen instelt omdat ze het zo leuk vinden, het is op grond van de wet verplicht.

En het maken van een vergissing en een verkeerde brief uitsturen is al helemaal geen appelabel besluit .Maar goed, wil je je frustratie botvieren in een bezwaarschrift, dan kan dat. Maar ik denk dat je dan nog beter een klacht over de IB-groep kunt indienen bij de Nationale Ombudsman.

Laatst gewijzigd op 16-07-2006 om 12:48.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2006, 12:50
Luminon
Luminon is offline
De inloting was geen beslissing omdat het niet schriftelijk was, de uitloting ook niet omdat die geen rechtsgevolg had.

Edit: hoewel een klacht bij de ombudsman indienen inderdaad wel een goed idee is, maar die kan dan toch alleen de IBG op de vingers tikken, niet het besluit omdraaien?

Laatst gewijzigd op 16-07-2006 om 12:55.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2006, 14:35
***ailá***
***ailá*** is offline
Citaat:
Luminon schreef op 16-07-2006 @ 12:37 :
Och gut nee, je bent op je zieltje getrapt voor één hele dag, kom op zeg, zoek gewoon een andere studie. De IB-Groep heeft dit keurig afgehandeld, en niet op geld waardeerbare belangen zijn geen schade juridisch gezien.
duidelijk iemand die niet weet hoe het voelt om uitgeloot te worden
Met citaat reageren
Oud 16-07-2006, 14:45
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
***ailá*** schreef op 16-07-2006 @ 15:35 :
na 3x loten had hij ook al in het laatste of een-na-laatste jaar van een andere studie kunnen zitten, dat was wellicht een tikkie efficienter geweest.

lullig voor 'm, maar tja, wat doe je dr aan he.
Oud 16-07-2006, 14:49
***ailá***
***ailá*** is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 16-07-2006 @ 15:45 :

lullig voor 'm, maar tja, wat doe je dr aan he.
idd, nix. Ik zou bmw hebben afgemaakt als ik 3x was uitgeloot. En vervolgens trouwen en kinderen krijgen haha
Met citaat reageren
Oud 16-07-2006, 14:52
Verwijderd
Citaat:
Luminon schreef op 16-07-2006 @ 13:50 :
De inloting was geen beslissing omdat het niet schriftelijk was, de uitloting ook niet omdat die geen rechtsgevolg had.

Edit: hoewel een klacht bij de ombudsman indienen inderdaad wel een goed idee is, maar die kan dan toch alleen de IBG op de vingers tikken, niet het besluit omdraaien?
Je denkt veel te veel in rechtsregels. Uitgangspunt bij zoiets is gewoon dat de IB-groep dit natuurlijk never nooit gaat omdraaien, om een veelheid aan redenen. Dus als je per se nog een soort genoegdoening wilt krijgen kun je nog naar de Ombudsman gaan, hoewel ik denk dat die ook zal zeggen "lullig voor je, maar het was duidelijk een fout en dat kan nu eenmaal gebeuren".
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-07-2006, 15:49
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Als je iets zo ontzettend graag wilt dat een dag blij zijn je leven verwoest is het dan teveel gevraagd om gewoon wel het toelatingsexamen te halen in België? Als hij het echt graag wil dan zal hij wel flink gewerkt hebben om dat toelatingsexamen te halen. En als hij het dan nog niet haalt dan zal hij de capaciteiten wel missen, me dunkt.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2006, 19:33
Estar
Estar is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 15-07-2006 @ 18:38 :
Er staat nergens dat ze voorrang krijgen bij naplaatsing, maar wat mij betreft zijn zij de 26 eerste ofzo. Ik vind dit wel een ernstig lullige situatie.
tuurlijk niet, maar zo'n fout kunnen ze alleen maken als ze de eerste over de grens zijn, dus de kans is dan automatisch groot dat ze alsnog na geplaatst gaan worden.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2006, 20:44
Urineer de beer
Urineer de beer is offline
Typisch de IB-Groep. Die doet zijn werk vaak niet goed.

Deze fout is nog wel het ergste. Tussen inloten en uitloten zit een heel groot verschil, zo'n fout maken is dan ook schandalig.

Verdonk houdt zich ook niet altijd aan de wet, dan kunnen ze ook voor deze mensen wel een uitzondering maken. 26 mensen zijn niet veel, die kunnen ze best nog wel een plekje geven. Maar het gaat om het principe, vrees ik.

En dan komen ze ook nog eens aan met zo'n lullige brief. Had ze dan gelijk dezelfde dag nog opgebeld om ze de fout te melden, maar blijkbaar hadden ze daar de guts niet voor.
Oud 16-07-2006, 22:37
Verwijderd
Citaat:
Urineer de beer schreef op 16-07-2006 @ 21:44 :

En dan komen ze ook nog eens aan met zo'n lullige brief. Had ze dan gelijk dezelfde dag nog opgebeld om ze de fout te melden, maar blijkbaar hadden ze daar de guts niet voor.
Inderdaad, dat is toch echt wel belachelijk, zoiets geef je zo snel mogelijk door, en het liefst zo persoonlijk mogelijk.

Ik begrijp dat dit soort fouten menselijk zijn, maar ik vind de oplossing van een extra keer meeloten niet netjes genoeg. Alsnog toelaten gaat misschien ook wat ver, maar voorrang geven bij naplaatsing lijkt me toch erg netjes. Hopelijk is het inderdaad zo dat deze groep mensen op het randje van inloten zat ofzo, en ze dus een grote kans hebben bij naplaatsing.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2006, 00:33
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Waarom zouden ze voorrang moeten krijgen bij een toekomstige loting? Ze zijn niet ingeloot, er is alleen wegens een fout van de IB Groep een brief uitgegaan waarin onterecht stond aangegeven dat ze wel ingeloot zijn. De enige juiste wijze van handelen is om de fout te herstellen en de betrokken personen zo snel mogelijk daarvan op de hoogte te stellen.

Elke wijze van bevoordeling is volledig ongegrond. Een foute mededeling verandert immers niets aan het feit dat de betrokken personen niet zijn ingeloot en er dus geen plaats voor ze is. En als iemand al drie maal geprobeerd heeft om in te loten en dat nog steeds zonder succes, dan is het natuurlijk vrij zuur om te horen dat je bij nader inzien toch niet ingeloot bent. Maar verandert dat iets aan het feit dat je driemaal normaal aan de loting hebt meegedaan? Lijkt mij niet, dus een vierde loting-mogelijkheid is misplaatst en volkomen onverdedigbaar tegenover iedereen die ook niet ingeloot is, maar niet middels de foutieve mededeling eventjes dacht wel ingeloot te zijn.

Bij wijze van vergelijking kan je denken aan de situatie waarin je onderwijsinstelling een verkeerd cijfer voor een bepaald vak heeft medegedeeld (zeg: een negen inplaats van de vier de je daadwerkelijk gehaald hebt). Dient de onderwijsinstelling nu iemand een diploma mee te geven die nooit verstrekt zou zijn indien het juiste cijfer in de administratie was opgenomen of dient de fout gewoon hersteld te worden?

Vind je dat je als student dan opeens recht hebt op iets anders dan een vier omdat er een verkeerde mededeling is uitgegaan?
Je hebt een vier gehaald en je krijgt een vier, ongeacht welke mededeling van andere aard dan ook. Je bent uitgeloot, dus je bent niet ingeloot. Zielig zijn is geen reden tot overheidscompensatie.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2006, 00:39
Luminon
Luminon is offline
Citaat:
nare man schreef op 16-07-2006 @ 15:52 :
Je denkt veel te veel in rechtsregels. Uitgangspunt bij zoiets is gewoon dat de IB-groep dit natuurlijk never nooit gaat omdraaien, om een veelheid aan redenen. Dus als je per se nog een soort genoegdoening wilt krijgen kun je nog naar de Ombudsman gaan, hoewel ik denk dat die ook zal zeggen "lullig voor je, maar het was duidelijk een fout en dat kan nu eenmaal gebeuren".
Als het een beslissing was geweest had je toch nog een aardige kans gehad met een beroep om het vertrouwensbeginsel?
Ik zie niet hoe de bedoelingen van de IB-groep daar veel verandering in kunnen bengen, als je er mee naar de rechter stapt.
Oud 17-07-2006, 01:15
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
FF4-Ever schreef op 16-07-2006 @ 16:49 :
Als je iets zo ontzettend graag wilt dat een dag blij zijn je leven verwoest is het dan teveel gevraagd om gewoon wel het toelatingsexamen te halen in België? Als hij het echt graag wil dan zal hij wel flink gewerkt hebben om dat toelatingsexamen te halen. En als hij het dan nog niet haalt dan zal hij de capaciteiten wel missen, me dunkt.
Jij weet zeker niet echt goed wat een toelatingsexamen inhoud daar. Zo simpel voor iemand uit het Nederlandse onderwijs is dat echt niet. Buiten dat is de studie anders. Hoe graag ik ook geneeskunde zou willen doen, naar België was ik zeer waarscheinlijk niet gegaan. Het is echt niet de simpele oplossing voor als je er hier niet in komt.
Oud 17-07-2006, 11:02
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
***ailá*** schreef op 16-07-2006 @ 15:35 :
non sequitur.

Tuurlijk voelt die persoon zich kut, maar shit happens. Dat is toch geen reden om die mensen alsnog toe te laten?
Oud 17-07-2006, 11:20
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Urineer de beer schreef op 16-07-2006 @ 21:44 :
Typisch de IB-Groep. Die doet zijn werk vaak niet goed.
als je een beetje nagaat hoeveel werk de IBg doet, dan zou je inzien dat het foutpercentage aardig meevalt. (maar dr start niemand een topic 'hey, de ib-groep heeft geen fout gemaakt !', want dat is niet nuttig, dus dat valt niet op).

Citaat:

Deze fout is nog wel het ergste. Tussen inloten en uitloten zit een heel groot verschil, zo'n fout maken is dan ook schandalig.

de loting is prima uitgevoerd; de berichtgeving niet. lullig, meer niet.

Citaat:

Verdonk houdt zich ook niet altijd aan de wet, dan kunnen ze ook voor deze mensen wel een uitzondering maken. 26 mensen zijn niet veel, die kunnen ze best nog wel een plekje geven. Maar het gaat om het principe, vrees ik.

Omdat de buurman zn vrouw neukt, mag jij dat ook ? lekkere redenering, 'verdonk maakt fouten' (laat die 'fout' nou net zijn dat ze zich wel aan de wet hield) dus als de IB-groep een foutje maakt, mogen ze die niet hersellen.

Citaat:

voor een inloting/uitloting krijg je toch altijd een brief ? ik ben dr iig niet over opgebeld.
Oud 17-07-2006, 11:37
Urineer de beer
Urineer de beer is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 17-07-2006 @ 12:20 :
als je een beetje nagaat hoeveel werk de IBg doet, dan zou je inzien dat het foutpercentage aardig meevalt. (maar dr start niemand een topic 'hey, de ib-groep heeft geen fout gemaakt !', want dat is niet nuttig, dus dat valt niet op).
Misschien valt het uiteindelijk mee. Ik heb er anders maar weinig positieve verhalen over gehoord.

Citaat:
de loting is prima uitgevoerd; de berichtgeving niet. lullig, meer niet.
Jíj vindt het niet meer dan lullig. Kerel, volgens mij heb jij duidelijk niet zo'n brief gehad.

Citaat:

Omdat de buurman zn vrouw neukt, mag jij dat ook ? lekkere redenering, 'verdonk maakt fouten' (laat die 'fout' nou net zijn dat ze zich wel aan de wet hield) dus als de IB-groep een foutje maakt, mogen ze die niet hersellen.
Je vergelijkt nu appels en peren. Het gaat hier om mensen die over zulke zaken iets te zeggen hebben. Dan ga jij zo'n rare vergelijking maken over "de buurman die zijn vrouw neukt".
Overigens heb ik het niet over Verdonks fouten, laat staan de fout die jij bedoelt. Zij - als bewindsvrouw - maakt uitzonderingen voor bepaalde mensen. Ik zeg alleen maar dat uitzonderingen ook wel eens bij deze mensen gemaakt kunnen worden.

Citaat:

voor een inloting/uitloting krijg je toch altijd een brief ? ik ben dr iig niet over opgebeld.
Dit gaat toch niet over de uitslag van in/uitloting op 15 juli (of via de website op 13 juli)? Dit gaat over een FOUT dat recht gezet moet worden en daarom zo snel mogelijk doorgegeven moet worden. Dat maakt het ook nog iets persoonlijker, iets wat mijn voorkeur heeft.

Ben je trouwens ingeloot?
Oud 18-07-2006, 13:06
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Urineer de beer schreef op 17-07-2006 @ 12:37 :
Misschien valt het uiteindelijk mee. Ik heb er anders maar weinig positieve verhalen over gehoord.

dat was nou net wat ik bedoelde; de positieve verhalen hoor je niet, das niet interresant.

Citaat:

Jíj vindt het niet meer dan lullig. Kerel, volgens mij heb jij duidelijk niet zo'n brief gehad.

dus omdat ik niet in exact dezelfde situatie verkeer, mag ik er geen mening over hebben ? wat wil je dan dat ik ervan vindt ?

Citaat:

Je vergelijkt nu appels en peren. Het gaat hier om mensen die over zulke zaken iets te zeggen hebben. Dan ga jij zo'n rare vergelijking maken over "de buurman die zijn vrouw neukt".
Overigens heb ik het niet over Verdonks fouten, laat staan de fout die jij bedoelt. Zij - als bewindsvrouw - maakt uitzonderingen voor bepaalde mensen. Ik zeg alleen maar dat uitzonderingen ook wel eens bij deze mensen gemaakt kunnen worden.

gast, Verdonk maakte nou juist geen uitzonderingen. Dus als je dan nou net Verdonk's beleid erbij wil halen, dan kun je niet anders dan concluderen dat hij uitgeloot is, en daarmee dus niet die studie kan doen, ongeacht de fouten in de berichtgeving van de IBg.

Verdonk die uitzonderingen maakt,

Citaat:

Dit gaat toch niet over de uitslag van in/uitloting op 15 juli (of via de website op 13 juli)? Dit gaat over een FOUT dat recht gezet moet worden en daarom zo snel mogelijk doorgegeven moet worden. Dat maakt het ook nog iets persoonlijker, iets wat mijn voorkeur heeft.

de fout is toch rechtgezet ? overigens heeft een telefoontje het nadeel dat je nooit 100% zeker weet dat t allemaal klopt, en dat je niks op papier hebt. Een brief is m.i. gewoon correcter.

Citaat:
Ben je trouwens ingeloot?
Ja. (journalistiek, in Zwolle. Dus dat was niet zo'n hele grote verrassing.)
Oud 18-07-2006, 13:24
Estar
Estar is offline
Citaat:

Jij volgens mij ook niet, of wel?
Met citaat reageren
Oud 18-07-2006, 16:24
Ryan.
Ryan. is offline
Ik ken ook iemand die dit is overkomen, ook zijn laatste lootkans. Ik zou het niet meer dan normaal vinden als deze mensen voorrang zouden krijgen bij naplaatsing.
In het geval van de persoon die ik ken heeft de fout bij de universiteit van Amsterdam gelegen, die hebben foutief aan de IB-groep doorgegeven dat hij was ingeloot. Ik vind dit echt wel een ernstige fout aangezien het hier over iemands toekomst gaat, die valt ineens in duigen.
Oud 18-07-2006, 18:06
Luminon
Luminon is offline
Citaat:
De fout is toch keurig recht gezet? En snel ook.
Citaat:
MightyMarcel schreef op 18-07-2006 @ 14:06 :
gast, Verdonk maakte nou juist geen uitzonderingen. Dus als je dan nou net Verdonk's beleid erbij wil halen, dan kun je niet anders dan concluderen dat hij uitgeloot is, en daarmee dus niet die studie kan doen, ongeacht de fouten in de berichtgeving van de IBg.

Verdonk die uitzonderingen maakt,
Verdonk maakt anders structureel (mis)bruik van haar discretionaire bevoegdheid hoor. Daarmee werkt ze feitelijk gezien wel binnen de wet, maar uitzonderingen zijn het wel degelijk. Zo zie je maar weer hoe goed die "regels-zijn-regels" propaganda van haar werkt.
Citaat:
Ryan. schreef op 18-07-2006 @ 17:24 :
Ik ken ook iemand die dit is overkomen, ook zijn laatste lootkans. Ik zou het niet meer dan normaal vinden als deze mensen voorrang zouden krijgen bij naplaatsing.
In het geval van de persoon die ik ken hee
ft de fout bij de universiteit van Amsterdam gelegen, die hebben foutief aan de IB-groep doorgegeven dat hij was ingeloot. Ik vind dit echt wel een ernstige fout aangezien het hier over iemands toekomst gaat, die valt ineens in duigen.
Er was helemaal geen toekomst. Die jongen heeft één dag (1!) gedacht dat hij ingeloot was, och gut, daar gaat zijn toekomst. Hij heeft juist mazzel dat dit is gebeurd, hij krijgt nóg een kans om te loten.
Oud 18-07-2006, 18:07
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Het aantal denkfouten in dit topic grenst aan het onwaarschijnlijke -_-.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2006, 19:34
Ieke
Ieke is offline
Ik stel voor dat we hier in ieder geval niet meer over verdonk gaan discusiëren, daarvoor open je maar een topic op N&A.
Oud 19-07-2006, 00:13
Ryan.
Ryan. is offline
Citaat:
Luminon schreef op 18-07-2006 @ 19:06 :

Er was helemaal geen toekomst. Die jongen heeft één dag (1!) gedacht dat hij ingeloot was, och gut, daar gaat zijn toekomst. Hij heeft juist mazzel dat dit is gebeurd, hij krijgt nóg een kans om te loten.
Ik bedoel dat hij heel graag arts had willen worden, en dat nu gewoon niet kan (of een stuk moeilijker kan). In dat geval is iemands toekomst aardig beïnvloedt dacht ik zo.
Oud 19-07-2006, 08:44
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Ryan. schreef op 19-07-2006 @ 01:13 :
Ik bedoel dat hij heel graag arts had willen worden, en dat nu gewoon niet kan (of een stuk moeilijker kan). In dat geval is iemands toekomst aardig beïnvloedt dacht ik zo.
maar niet op een andere manier dan iemand die direct gehoord heeft dat hij uitgeloot zou zijn.
Oud 19-07-2006, 13:33
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Ryan. schreef op 19-07-2006 @ 01:13 :
Dus iedereen die voor de 3e keer gaat of een 4e keer (stel dat dat kan) wordt wel meteen geplaatst omdat die dan zo graag blijkt te willen?
Er zijn zat mensen die voor een 3e keer worden uitgeloot. Erg lullig, maar dan zou je imo aan allemaal wat moeten doen en niet alleen aan deze. Dat deze mensen een 4e keer mogen meedoen is opzich al best wel mooi.
Oud 19-07-2006, 17:36
marjolein1986
marjolein1986 is offline
Iemand ooit gehoord van 'een man, een man. Een woord, een woord'?
Met citaat reageren
Oud 19-07-2006, 18:04
Luminon
Luminon is offline
Citaat:
marjolein1986 schreef op 19-07-2006 @ 18:36 :
Dat principe staat ook in de wet, maar is hier geloof ik niet van toepassing.
Oud 19-07-2006, 19:09
marjolein1986
marjolein1986 is offline
Nee, het is nooit van toepassing als het even niet uitkomt!

Het is zijn probleem niet dat de IBG een fout maakt. Mocht hij zelf een fout maken dan zou de IBG exact hetzelfde zeggen!
Als ik hem was zou ik het toch op zijn minst proberen aan te vechten.

Wel moet ik erbij zeggen voor de mensen die het hebben over een toekomst die niet meer bestaat nadat je wordt uitgeloot bij geneeskunde: Het leven gaat verder dan Nederland alleen. Die jongen is nog steeds niet zonder kansen. Kijk maar eens op de site van 3x uitgeloot.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2006, 20:11
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Citaat:
marjolein1986 schreef op 19-07-2006 @ 18:36 :
1. Er is hier geen sprake van een belofte dat iemand ingeloot gaat worden maar van een mededeling dat iemand ingeloot is. Deze mededeling blijkt bij nader inzien ten onrechte te zijn verstrekt. Het principe wat je noemde is hier dus niet van toepassing. De mededeling dient immers niet om vast te stellen wie ingeloot is en wie niet, maar slechts tot het berichten van de inloot status.

2. Daarbij komt dat de persoon die verantwoordelijk is voor deze foutieve mededeling wellicht helemaal niet bevoegd is te bepalen wie ingeloot is en wie niet. Het zou alle waarborgen van het systeem omver werpen wanneer een onbevoegde ambtenaar middels het doen van een onjuiste mededeling het orgaan waartoe hij behoort kan binden.

Ik ben het overigens helemaal met je eens wanneer je zegt dat iemand zijn toekomst niet afhangt van de vraag of hij ingeloot wordt of niet. Het getuigd van enige kortzichtichheid wanneer men denkt dat enkel het studeren van medicijnen het leven zin kan geven -_-.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2006, 20:24
Verwijderd
Citaat:
marjolein1986 schreef op 19-07-2006 @ 20:09 :
Het is zijn probleem niet dat de IBG een fout maakt.
Oh jawel.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2006, 22:23
marjolein1986
marjolein1986 is offline
Citaat:
FF4-Ever schreef op 19-07-2006 @ 21:11 :
1. Er is hier geen sprake van een belofte dat iemand ingeloot gaat worden maar van een mededeling dat iemand ingeloot is. Deze mededeling blijkt bij nader inzien ten onrechte te zijn verstrekt. Het principe wat je noemde is hier dus niet van toepassing. De mededeling dient immers niet om vast te stellen wie ingeloot is en wie niet, maar slechts tot het berichten van de inloot status.

2. Daarbij komt dat de persoon die verantwoordelijk is voor deze foutieve mededeling wellicht helemaal niet bevoegd is te bepalen wie ingeloot is en wie niet. Het zou alle waarborgen van het systeem omver werpen wanneer een onbevoegde ambtenaar middels het doen van een onjuiste mededeling het orgaan waartoe hij behoort kan binden.

Ik ben het overigens helemaal met je eens wanneer je zegt dat iemand zijn toekomst niet afhangt van de vraag of hij ingeloot wordt of niet. Het getuigd van enige kortzichtichheid wanneer men denkt dat enkel het studeren van medicijnen het leven zin kan geven -_-.
De loting zelf ging fout vermeldt de poster. Hoe dan ook, de IBG was verantwoordelijk voor de loting.

Ander voorbeeld: Stel je voor dat een loterij iemand miljoen toezegt, om de volgende dag te zeggen dat het een foutje was, maar dat diegene gratis een nieuw lot krijgt.

De IBG heeft zich hier natuurlijk allemaal goed tegen ingedekt, maar dat was mijn punt ook niet. Mijn punt was en ik herhaal het: ‘Een man, een man. Een woord, een woord.’ Heeft op zich misschien meer met eergevoel te maken. Voor je woord garant kunnen staan. Als die loting aangeeft dat jij bent ingeloot, en de IBG heeft daardoor toegezegd op inloting (en dus niet een telefonist of iets in die richting die het onterecht toezegt), dan moet de IBG zich daaraan houden. Het is zelfs daadwerkelijk door de IBG gezegd in woorden(ik vind het discutabel of dat wel of geen belofte is). Later hebben ze het ook nog eens schriftelijk bevestigd dat zij dit in eerste instantie hebben toegezegd!

Die kans op vierde loting daar ga je je toch bij afvragen of ze zelf nou ook vinden dat het niet door de beugel kan.

Ik hoop dat de mensen die graag geneeskunde studeren zich niet laten beperken, maar zich ook verdiepen in studeren in het buitenland. In België kan je nog steeds deelnemen aan de toelatingstest. (Een concept dat mij eigenlijk redelijk aanstaat).

En om op forumbaas Nare Man te reageren, het is nu inderdaad zijn probleem.

Maar ik denk dat dit vooral een gevoelsmatige kwestie is. Iedereen reageert er anders op, ik zou denk ik ook heel lang boos kunnen blijven, daarom kan ik ook erg met zo iemand meeleven.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten