![]() |
Niet oververhit, wel een hoop herrie
Ik heb niet het idee dat de zaak oververhit is (alles doet het nog, computer loopt niet vast ofzo), maar mijn computer maakt zo'n herrie dat je in mijn kamer haast niet normaal een gesprek kunt voeren. Heb er al de ventilator opgezet, maar dat scheelde niet veel en de ventilator zelf maakte ook een hoop kabaal dus dat schoot niet op :P
Processor is Pentium 4 (schijnen snel warm te worden hoorde ik achteraf, maar ik wil 'm niet vervangen aangezien mijn geldboompje ook aan de hitte is bezweken ;) ) en compu is ongeveer anderhalf jaar oud. Ik heb wel gedacht aan extra koeling of iets dergelijks, maar ik zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer. Casefans, processorkoeling, moederboardkoeling... ik heb eigenlijk geen flauw idee wat ik nodig heb. Het helpt ook niet echt dat ik de systeemkast niet open durf te maken. Ik heb twee linkerhanden en negen van de tien keer geen flauw idee waar ik mee bezig ben. Hoorde trouwens ook dat je moet smeren of schoonmaken. Schoonmaken doet m'n pa één keer per jaar met de stofzuiger heel voorzichtig (hoewel ik ergens las dat je het met perslucht moet doen?) en dat smeren... tja, dat vis ik wel uit zodra ik erachter ben welk onderdeel van de computer ze bedoelen. Softwarematig ben ik best handig, maar hardware is dus een heel ander verhaal :bloos: P.S. Ik heb geprobeerd het legendarische everest te downloaden, maar volgens de site is de home-edition "discontinued". Wat is een eenvoudig alternatief? |
En wat bedoel je met lawaai, gewoon lawaai of iets ten gevolge van een defect? Iets dat je al langer hebt of wat zich nu de kop op steekt?
Dat een Pentium 4 warm wordt is uiteraard praat van niks. |
Citaat:
EDIT: laten we het zo zeggen: als je mijn kamerdeur dicht doet, hoor je het op de gang nog. |
Dan heb je waarschijnlijk gewoon een lawaaierige temperatuurgestuurde fan in je systeem. Is weinig aan te doen, behalve het ding vervangen door een minder lawaaierig exemplaar. Maar op zich is het ook wel handig om te kijken wélke fan nou precies dat lawaai maakt: de fan op je processorkoeler, de fan in de voeding, een casefan, fan op de videokaart (mits aanwezig), of een combinatie van die dingen? Je zal weinig kunnen beginnen zonder de kast open te maken, maar dat is op zich helemaal niet gevaarlijk: gewoon zorgen dat de PC uit staat, zijkant eraf en aanzetten. Zolang je niks aanraakt en je vingers niet tussen een fan stopt zal er weinig misgaan ;)
Everest Home Edition is inderdaad "discontinued", maar geen nood: hier kun je hem nog downloaden. |
Citaat:
Overigens, hoe kom ik er precies achter waar het probleem zit? Ik kan toch moeilijk de pc openmaken terwijl 'ie aanstaat en voelen welke onderdelen warm zijn? :p (die CPU kan natuurlijk met everest, bedankt voor de link trouwens :) ) |
Citaat:
Moederbord: 38 °C (100 °F) CPU: 51 °C (124 °F) Hitachi HDS728080PLAT20: 44 °C (111 °F) Maxtor 6L080P0: 42 °C (108 °F) Hoe ziet dit eruit? in orde, aan de gevaarlijke kant of vrouwen-en-kinderen-eerst? :p |
Citaat:
|
Citaat:
Geheugen is een gevoelig onderdeel maar een harddisk kun je zo oppakken. Ik zou je pc eerst open maken en dan pas aan zetten. Al is het geluid de belangrijkste factor met je probleem dus ik denk niet dat je onderdelen aan hoeft te raken, maar alleen luisteren naar de cooling. (Luister ook eens of het geluid afneemt als je de kap er afhebt, het zou iets kunnen schelen ) succes |
Zo'n armband is wat mij betreft ook overkill. Wat je voor de zekerheid wel zou kunnen doen is even de computerkast aanraken om een eventuele statische lading kwijt te raken.
|
En niet met een trainingsbroek op je sokken staant op tapijt in de pc werken.
|
Citaat:
pak zelf meestal even een stukje kale ( niet geverfde ) verwarmingsbuis vast, |
Oke, bedankt voor de hulp :)
Voor de zekerheid: bij welke temperaturen moet ik ingrijpen? |
Citaat:
|
Citaat:
"Intel Pentium 4 520, 2800 MHz (14 x 200)" |
Volgens Intel is dat 66.6C(met een maxinale omgevings temp van 38C)
link @ http://www.intel.com/cd/channel/rese...ence/99346.htm |
koop gewoon een nieuw pc-tje www.compustunt.nl (y)
|
Citaat:
|
Andere koeler erin doen. :)
Ik geef voorkeur aan zalman. Zijn erg stil, ook op volle snelheid. Alleen niet bepaald goedkoop. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:04. |