Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-07-2006, 16:19
SuperSanne
SuperSanne is offline
Ik heb niet het idee dat de zaak oververhit is (alles doet het nog, computer loopt niet vast ofzo), maar mijn computer maakt zo'n herrie dat je in mijn kamer haast niet normaal een gesprek kunt voeren. Heb er al de ventilator opgezet, maar dat scheelde niet veel en de ventilator zelf maakte ook een hoop kabaal dus dat schoot niet op

Processor is Pentium 4 (schijnen snel warm te worden hoorde ik achteraf, maar ik wil 'm niet vervangen aangezien mijn geldboompje ook aan de hitte is bezweken ) en compu is ongeveer anderhalf jaar oud. Ik heb wel gedacht aan extra koeling of iets dergelijks, maar ik zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer. Casefans, processorkoeling, moederboardkoeling... ik heb eigenlijk geen flauw idee wat ik nodig heb. Het helpt ook niet echt dat ik de systeemkast niet open durf te maken. Ik heb twee linkerhanden en negen van de tien keer geen flauw idee waar ik mee bezig ben.

Hoorde trouwens ook dat je moet smeren of schoonmaken. Schoonmaken doet m'n pa één keer per jaar met de stofzuiger heel voorzichtig (hoewel ik ergens las dat je het met perslucht moet doen?) en dat smeren... tja, dat vis ik wel uit zodra ik erachter ben welk onderdeel van de computer ze bedoelen.

Softwarematig ben ik best handig, maar hardware is dus een heel ander verhaal

P.S. Ik heb geprobeerd het legendarische everest te downloaden, maar volgens de site is de home-edition "discontinued". Wat is een eenvoudig alternatief?
Oud 20-07-2006, 16:28
Koning
Koning is offline
En wat bedoel je met lawaai, gewoon lawaai of iets ten gevolge van een defect? Iets dat je al langer hebt of wat zich nu de kop op steekt?

Dat een Pentium 4 warm wordt is uiteraard praat van niks.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2006, 16:46
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Koning schreef op 20-07-2006 @ 17:28 :
En wat bedoel je met lawaai, gewoon lawaai of iets ten gevolge van een defect? Iets dat je al langer hebt of wat zich nu de kop op steekt?

Dat een Pentium 4 warm wordt is uiteraard praat van niks.
Tja... ik denk niet dat er iets defect is. ik hoor geen verdachte geluiden ofzo, meer een gebrom dat steeds harder word naarmate de temperatuur in mijn kamer stijgt. In de winter is 'ie ook wel lawaaierig maar niet zo erg als nu. Ik vind het vooral vreemd omdat de computer van mijn ouders ouder is dan die van mij (en niet handmatig samengesteld ofzo, dus ze hebben geen extra koelingstoestanden erin laten zetten) en in een véél warmere kamer staat, maar wél zo stil is als een muis...

EDIT: laten we het zo zeggen: als je mijn kamerdeur dicht doet, hoor je het op de gang nog.
Oud 20-07-2006, 16:58
M@rco
M@rco is offline
Dan heb je waarschijnlijk gewoon een lawaaierige temperatuurgestuurde fan in je systeem. Is weinig aan te doen, behalve het ding vervangen door een minder lawaaierig exemplaar. Maar op zich is het ook wel handig om te kijken wélke fan nou precies dat lawaai maakt: de fan op je processorkoeler, de fan in de voeding, een casefan, fan op de videokaart (mits aanwezig), of een combinatie van die dingen? Je zal weinig kunnen beginnen zonder de kast open te maken, maar dat is op zich helemaal niet gevaarlijk: gewoon zorgen dat de PC uit staat, zijkant eraf en aanzetten. Zolang je niks aanraakt en je vingers niet tussen een fan stopt zal er weinig misgaan

Everest Home Edition is inderdaad "discontinued", maar geen nood: hier kun je hem nog downloaden.
Oud 20-07-2006, 17:02
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
M@rco schreef op 20-07-2006 @ 17:58 :
Dan heb je waarschijnlijk gewoon een lawaaierige temperatuurgestuurde fan in je systeem. Is weinig aan te doen, behalve het ding vervangen door een minder lawaaierig exemplaar. Maar op zich is het ook wel handig om te kijken wélke fan nou precies dat lawaai maakt: de fan op je processorkoeler, de fan in de voeding, een casefan, fan op de videokaart (mits aanwezig), of een combinatie van die dingen? Je zal weinig kunnen beginnen zonder de kast open te maken, maar dat is op zich helemaal niet gevaarlijk: gewoon zorgen dat de PC uit staat, zijkant eraf en aanzetten. Zolang je niks aanraakt en je vingers niet tussen een fan stopt zal er weinig misgaan

Everest Home Edition is inderdaad "discontinued", maar geen nood: hier kun je hem nog downloaden.
Niets aanraken? Dat moet ik m'n pa toch eens vertellen... Is het trouwens zo dat wanneer je bijvoorbeeld een extra harde schijf erin zet, je een anti-statische armband moet dragen?

Overigens, hoe kom ik er precies achter waar het probleem zit? Ik kan toch moeilijk de pc openmaken terwijl 'ie aanstaat en voelen welke onderdelen warm zijn? (die CPU kan natuurlijk met everest, bedankt voor de link trouwens )
Oud 20-07-2006, 17:19
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 20-07-2006 @ 18:02 :
Niets aanraken? Dat moet ik m'n pa toch eens vertellen... Is het trouwens zo dat wanneer je bijvoorbeeld een extra harde schijf erin zet, je een anti-statische armband moet dragen?

Overigens, hoe kom ik er precies achter waar het probleem zit? Ik kan toch moeilijk de pc openmaken terwijl 'ie aanstaat en voelen welke onderdelen warm zijn? (die CPU kan natuurlijk met everest, bedankt voor de link trouwens )
EDIT: Dit kreeg ik bij everest toen ik de temperaturen bekeek:

Moederbord: 38 °C (100 °F)
CPU: 51 °C (124 °F)
Hitachi HDS728080PLAT20: 44 °C (111 °F)
Maxtor 6L080P0: 42 °C (108 °F)

Hoe ziet dit eruit? in orde, aan de gevaarlijke kant of vrouwen-en-kinderen-eerst?
Oud 21-07-2006, 08:01
phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 20-07-2006 @ 18:19 :
EDIT: Dit kreeg ik bij everest toen ik de temperaturen bekeek:

Moederbord: 38 °C (100 °F)
CPU: 51 °C (124 °F)
Hitachi HDS728080PLAT20: 44 °C (111 °F)
Maxtor 6L080P0: 42 °C (108 °F)

Hoe ziet dit eruit? in orde, aan de gevaarlijke kant of vrouwen-en-kinderen-eerst?
nee, ziet er wel goed uit. Veel mensen zouden jaloers op je zijn!
Oud 21-07-2006, 09:41
unpopular
unpopular is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 20-07-2006 @ 18:02 :

Persoonlijk werk ik nooit met een anti-statische armband al zou het nooit kwaad kunnen het wel te doen.
Geheugen is een gevoelig onderdeel maar een harddisk kun je zo oppakken.

Ik zou je pc eerst open maken en dan pas aan zetten.

Al is het geluid de belangrijkste factor met je probleem dus ik denk niet dat je onderdelen aan hoeft te raken, maar alleen luisteren naar de cooling.

(Luister ook eens of het geluid afneemt als je de kap er afhebt, het zou iets kunnen schelen )

succes
Met citaat reageren
Oud 21-07-2006, 09:51
M@rco
M@rco is offline
Zo'n armband is wat mij betreft ook overkill. Wat je voor de zekerheid wel zou kunnen doen is even de computerkast aanraken om een eventuele statische lading kwijt te raken.
Oud 21-07-2006, 10:07
unpopular
unpopular is offline
En niet met een trainingsbroek op je sokken staant op tapijt in de pc werken.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2006, 10:58
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
M@rco schreef op 21-07-2006 @ 10:51 :
Zo'n armband is wat mij betreft ook overkill. Wat je voor de zekerheid wel zou kunnen doen is even de computerkast aanraken om een eventuele statische lading kwijt te raken.
mits computer is aangesloten op een geaard stopcontact.
pak zelf meestal even een stukje kale ( niet geverfde ) verwarmingsbuis vast,
Met citaat reageren
Oud 21-07-2006, 13:57
SuperSanne
SuperSanne is offline
Oke, bedankt voor de hulp

Voor de zekerheid: bij welke temperaturen moet ik ingrijpen?
Oud 21-07-2006, 14:39
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 21-07-2006 @ 14:57 :
Oke, bedankt voor de hulp

Voor de zekerheid: bij welke temperaturen moet ik ingrijpen?
ligt er aan wat voor pentium 4 het is...
Met citaat reageren
Oud 21-07-2006, 16:32
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
J-roenn schreef op 21-07-2006 @ 15:39 :
ligt er aan wat voor pentium 4 het is...

"Intel Pentium 4 520, 2800 MHz (14 x 200)"
Oud 21-07-2006, 17:35
unpopular
unpopular is offline
Volgens Intel is dat 66.6C(met een maxinale omgevings temp van 38C)

link @ http://www.intel.com/cd/channel/rese...ence/99346.htm
Met citaat reageren
Oud 26-07-2006, 19:52
THC1
THC1 is offline
koop gewoon een nieuw pc-tje www.compustunt.nl
Oud 26-07-2006, 20:44
Koning
Koning is offline
Citaat:
THC1 schreef op 26-07-2006 @ 20:52 :
koop gewoon een nieuw pc-tje www.compustunt.nl
Kan hier voor een waarschuwing worden gegeven?
Oud 09-08-2006, 04:01
Verwijderd
Andere koeler erin doen.

Ik geef voorkeur aan zalman. Zijn erg stil, ook op volle snelheid. Alleen niet bepaald goedkoop.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten