![]() |
Mijn huisbaas wil van me eruit zetten
Waarschijnlijk een topic dat al vaker geweest is, maar ik heb echt gezocht. Een eventuele link is voor mij voldoende :)
Ik zit nu bijna twee jaar op kamers in Vlissingen. We wonen met zes mensen in één huis, waarvan we per drie gescheiden zijn van elkaar doordat de verdiepingen van elkaar afgesloten zijn. Eén huis, twee voordeuren dus. In september gaat mijn nieuwe jaarlijkse huurcontract in, en de huur bleek gestegen te zijn (3,2% is meen ik de maximale marge, mijn huur stijgt met 2,75%), wat me nu 263 euro per maand kost. (Afschuwelijk veel voor 15m2 in de 'levendige' buurt van Vlissingen.) Ter zake, de huisbaas gaat ons balkon vervangen (het is afgekeurd) en de badkamer van de benedenburen verbouwen. Mijn wooncomfort daalt daardoor, ik zit immers weken/maandenlang zonder balkon (een prachtbalkon in de zon van 1,5 x 5 meter en dé reden dat ik er woon) en zal een badkamer moeten delen met zes personen. Daarop stuurde ik hem deze email: Meneer/mevrouw *, Vorige week heb ik een brief ontvangen waarin de nieuwe huurprijs stond. Ik heb echter mijn vraagtekens bij de combinatie van deze prijs en het verloop binnen het huis de komende weken. Ik heb namelijk gehoord (mijzelf is persoonlijk niets verteld) dat wij voor een onbepaalde tijd zonder balkon zitten en we een douche moeten delen met zes personen i.v.m. een verbouwing waar wij van het nummer 2b in principe helemaal niets mee te maken hebben. Het lijkt mij onredelijk voor deze tijd de standaard huurprijs in rekening te brengen aangezien onze voorzieningen aanzienlijk verminderen. Sterker nog, mochten de verbouwingen doorgaan zoals het voorstel er nu ligt wacht ik met betalen tot er een financieel alternatief is. Wij hebben immers niet gekozen voor een huis vanwaaruit je niet naar buiten kunt stappen. Ook staat het me tegen dat er zonder overleg vanuit gegaan wordt dat ik akkoord ben met drie 'vreemden' in ons huis. Dat ben ik dus niet. Ik zie uw antwoord tegemoet, CC: ** (de huisgenoten) Het antwoord was kort maar krachtig: mijn huurcontract wordt niet verlengd en ik kan vertrekken. Kan dat? Alvast bedankt! |
Contract is afgelopen, hij wilt je geen nieuwe aanbieden, kun je volgens mij niet iets aan doen...
|
Het lijkt me dat hij/zij je allereerst op de hoogte had moeten stellen van het balkon/badkamer verhaal. Huurverhoging is terecht en daar kan je niets aan doen. Huurcontract opzeggen kan echter niet zomaar per direct, dat zou erg mooi worden.
Ga eens langs bij een rechtswinkel en vraag advies, zij kunnen je zeker helpen. |
Een huurder wordt in het huurrecht (zeer) goed beschermd. Dit blijkt onder meer uit het feit dat huurcontracten voor bepaalde tijd aangegaan ook (tijdig) dienen te worden opgezegd. Opzegging kan niet zonder meer, daar is een gegronde reden voor vereist.
Zie het een en ander in art. 7:271 jo 7:274 BW. |
Citaat:
Danku |
Ik dacht dat een verhuurder alleen een contract voor onbepaalde tijd mag geven, tenzij hij/zij van tevoren aan kan tonen dat er na een bepaalde tijd iets met het huis gaat gebeuren, zoals een verbouwing o.i.d.?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Houd je ons op de hoogte? Ben wel nieuwsgierig namelijk. :)
|
Citaat:
|
Voor de goede orde, opzegging door verhuurder moet 3 maanden van te voren + een extra maand voor elk jaar dat de huurder aaneengesloten woonachtig is in desbetreffende pand.
|
Citaat:
..zuur :| |
Citaat:
Citaat:
|
Minder zuur ;)
En een gegronde reden is.. Dat ik maandenlang geen huur betaal, dat het pand gesloopt wordt, dat ik drugs verbouw in mijn kamer, dat ik voor geluidsoverlast zorg. Zulke dingen. Toch? |
Die dingen die jij opnoemt zijn te kwalificeren als gedragingen die een goed huurder niet betaamt. Dat is een van de mogelijke redenen. Daarnaast zijn situaties als strijdend bestemmingsplan en dringend eigen gebruik verhuurder gegronde reden voor opzegging.
Google even op art. 7:274 BW, daar kan je het een en ander nalezen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Je had kunnen weten dat dit ging gebeuren toen je die brief schreef. Wat natuurlijk niet wegneemt dat het van de verhuurder niet deugt. (n)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
|
Citaat:
haar brief is wellicht wat te hard en overdreven, maar voor zover ik gelezen heb heeft ze nog niet daadwerkelijk iets gedaan dat uitzetting zou rechtvaardigen. |
@ mighty marcel:
"Dat ik maandenlang geen huur betaal, dat het pand gesloopt wordt, dat ik drugs verbouw in mijn kamer, dat ik voor geluidsoverlast zorg." In dát geval zou het onbetamelijk gedrag van de huurder betekenen. |
Citaat:
|
Dat waren voorbeelden van slecht gedrag van een huurder, lees het nou gewoon nog eens rustig door, dan snap je het heus wel.
|
Ik dacht nog wel dat ik het aardig duidelijk had aangegeven :D
|
Citaat:
|
Citaat:
C'est ca |
Citaat:
|
Alhoewel ik je klacht in het algemeen een beetje zeurderig over vind komen; je krijgt inmiddels na een 'korte'verbouwing meer waar je geld, kan het natuurlijk niet dat je er zo maar wordt uitgezet. Maar door het schrijven van je brief heb je wel jezelf in moeilijkheden gebracht.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik raad je wel aan het naar hem toe vriendelijk en netjes te houden. Legaal gezien kan hij je niks maken, maar een verhuurder kan je ook wegpesten, helemaal als hij de een reservesleutel van je kamer heeft.
|
Citaat:
Euh, toch? |
Citaat:
|
Citaat:
Maar ik begrijp het.. Ik pas op m'n tellen! |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:20. |