![]() |
[TFT beeldscherm] Welke?
Ik ben op zoek naar een TFT beeldscherm, maar ik heb er de ballen verstand van dus dacht ik dat ik het hier wel even kan vragen.
Ik wil erop gamen, dus de responsetijd mag niet te groot zijn en de resolutie moet in ieder geval 1280 x 1024 kunnen zijn. Verder heb ik van alles zien staan over contrast en helderheid, maar wat daarvan dan weer goed en slecht is weet ik dus niet. Hij moet zo goedkoop mogelijk zijn uiteraard, ik denk hoogstens 250 euro. |
Responsetijd is geen issue. Alles tot 12 ms is okee.
Ik heb er één uit deze serie: http://www.alternate.nl/html/shop/pr...2LI40&#tecData Maar dan deze: http://www.alternate.nl/html/shop/pr...2LI37&#tecData Ik denk echter dat de eerste ook wel in orde is. Mij bevallen deze schermen in ieder geval prima. Zeker als game-scherm :) |
LG 19" (8ms)
Iiyama 19" (5ms, breedbeeld, 1440x900) Zoals GMB al zei maakt het qua responsetime niet zoveel uit. Heb zelf een Philips 18.1" uit de Brilliance serie, goed beeld, goede resp. time... maar wordt niet meer verkocht :o Bovenstaande schermen zijn enkel ff wat snelle voorbeelden. |
Voor 250 euro kun je geen fatsoenlijk 19" TFT-scherm verwachten. Dan heb je weliswaar een 4 ms scherm, maar grove backlight bleeding, lelijke kleuren (dithering), slechte kijkhoek, overshoot en meer gedonder. Je komt dan al snel bij die eeuwige Samsung Syncmaster 930 en 940BF uit die alle l33t gam0rs momenteel kopen.
Ik zou zelf voor niets anders gaan dan de Viewsonic VP930 of de Belinea 101920, die heeft hetzelfde paneel maar een iets minder contrast. Maar dan ben je wel minstens 330 euro kwijt (Belinea) resp. 400 euro (Viewsonic). |
Tja, het is een feit dat je, wanneer je góéd beeld verwacht van een TFT je gewoon meer geld zult moeten besteden.
Ik had mazzel, mijne had 70% korting erop vanwege doosschade (y) Kostte maar €255,- daardoor :cool: Overigens zou je ook kunnen kijken naar de high-end Philips/LG schermen, die schijnen ook goed te zijn (uit de xxBxx of Brilliance serie). |
Bedankt voor de links, ziet er goed uit.
En nare man, het hoeft ook geen 19" te zijn, als ik voor 15" iets fatsoenlijks en goedkoops kan krijgen is dat ook al goed. Maar volgens jou zijn de gegeven schermen dus niet goed? |
Maar ik heb nu een 15" crt van Belinea, met een hoogste resolutie van 1024. Dan is het toch al snel een verbetering, niet dan?
|
Dat ligt eraan. Een CRT heeft vaak betere beeldkwaliteit dan een TFT. Ik ben zelf TFT-fan, maar ik heb er wel aan moeten wennen. Van 1024*768 naar 1280*1024 is wel een verbetering trouwens, ja :)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Eizo FlexScan M1700(-K)
17'' - 1280x1024 - 1:1000 - 8MS - 5 jaar garantie Rond 300 euro, duidelijk die 50 euro meer waard als je de andere opties bekijkt.. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
En staat er niet wat fatsoenlijks op www.centralpoint.nl, ik denk dat deze: LG 17" TFT Monitor 8ms Black, wel goed is omdat 'ie een contrastverhouding van 1400:1 heeft, en maar 206 euro kost.
|
Geef eens een fatsoenlijke link.
|
Citaat:
|
Citaat:
edit: nu doet de link het :o |
Niet. :p
|
De link naar de site wel, je kan niet direct naar de monitor linken. ;)
|
Citaat:
Het hangt van je eigen perceptie en prioriteiten af. Heb je nog een goed bruikbare CRT, bijvoorbeeld een 17- of 19-inch Eizo Flexscan of ander CRT-scherm dat jaren terug tot de top behoorde, dan kun je misschien overwegen geen TFT te kopen. Heb je nu een bagger-TFT van generaties terug, dan kun je moeilijk een miskoop doen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
LG 17.0" Active Matrix TFT LCD Screen
Beeldscherm Responstijd 8 ms Helderheid 300 cd/m² Contrastverhouding 700:1 Beeldscherm diagonaal 17 " Beeldscherm Active Matrix TFT LCD Kleur Aantal kleuren 16.2 M Pixel pitch 0.264 x 0.264 mm Ingangssignaal Digital / RGB Analog Frequentiebereik horizontaal 30-83 KHz Frequentiebereik verticaal 56-75 Hz Kijkhoek, horizontaal 160 ° Kijkhoek, vertikaal 160 ° Beeldscherm viewable area HxV 338 x 270 mm Montage-interface VESA 100mm x 100mm Aspect ratio 4:3 Digital Horizontal Frequency 30-83 KHz Digital Vertical Frequency 56-75 Hz Oppervlaktebewerking AG(3H) Resolutie 1280x1024 pixels Stroomverbruik (in standby) 1 W Stroomverbruik 35 W Power consumption (PowerSave) 1 W Kleur Zilver VGA poort(en) 1 Voorraad 10 (controleer opnieuw) Prijs € 147.54 (excl BTW) € 175.57 (incl BTW) Dit bijvoorbeeld, lijkt niks mis mee te zijn toch? |
Lijkt.. heeft dat type wel een DVI ingang? Wat is het type nr?
|
Aantal kleuren 16.2 M
Dithering. :( |
Naja zeg.. ikzelf ben in het bezit van een Samsung SyncMaster 913v die €230 koste..
En heb voor een vriend een Samsung SyncMaster 920n gekocht voor €220 Nou helemaal niks mee aan de hand, kan er perfect meegamen.. Dus waarom het gezeur dat een beeldscherm van 19" onder de €250 niks is? Slaat echt nergens op.. |
Citaat:
En @ Enlightenment; is 16.2M kleuren niet gewoon standaard? |
Nee als er 16.2 staat dan is het werkelijk aantal kleuren 21-bit (versus 24-bit), ofwel 7-bit per RGB-kleur ipv 8-bit. Sommige monitoren hebben zelfs 6-bit kleur.
Dus 16.2 is in werkelijkheid 2.1 miljoen, of zelfs ~250 duizend in geval van 6-bit per subpixel. Als je 24-bits kleur wilt, heb je een PVA/MVA scherm nodig die echt 8-bit subpixels heeft (24-bit kleur). Dan staat er ook gewoon 16.7M kleuren, en dat is zonder dithering. Woei! mijn laatste berichtje voor de komende 2 maanden (vakantie) :cool: |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:19. |