![]() |
Wiskundeopdrachten
Hoi allemaal,
Als voorbereiding voor volgend jaar ben ik alvast begonnen met wiskunde aangezien het volgend jaar voor problemen kan zorgen.. Nu heb ik wel een antwoordenboek, maar er ontbreken een paar antwoorden. Net de antwoorden die ik zojuist hard nodig heb. Hopelijk kan iemand de opdrachten voor me nakijken :) Dikgedrukt zijn mijn eigen antwoorden VERZAMELINGEN Opgave 1 Schrijf korter: a. {1,2,5} doorsnede {2,5,7} = {2,5} b. {2,5,7} doorsnede {1,2,5} ={2,5} c. {0,1,2,8} doorsnede {1,2,4} = {1,2} d. {1,2,4} doorsnede {0,1,2,8} = {1,2} e. {1,2,5} doorsnede {3,6,8} ={Ø} f. {1,2,4} doorsnede Ø = {1,2,4} g. Ø doorsnede Ø = {Ø} Opgave 2 Schrijf korter: a. {1,2,5} vereniging {2,5,7} = {1,2,5,7} b. {0,1,2,8} vereniging {1,2,5} ={0,1,2,4,8} c. {1,2,5} vereniging {3,6,8} = {1,2,3,5,6,8} d. {1,2,4} vereniging Ø = {1,2,4} e. Ø vereniging Ø = {Ø} Opgave 3 Schrijf korter: a. {1,2,5} \ {2,5,7} = {1} b. {2,5,7} \ {1,2,5} = {7} c. {0,1,2,8} \ {1,2,4} = {0,8} d. {1,2,4} \ {0,1,2,8} = {4} e. {1,2,5} \ {3,6,8} = {1,2,5} f. {3,6,8} \ {1,2,5} ={3,6,8} g. {1,2,4} \ Ø = {1,2,4} h. Ø \ {1,2,4} = Ø i. Ø \ Ø = Ø Opgave 4 A en B zijn twee verzamelingen. Vul aan met 'gelijk' of 'verschillend' a. A doorsnede B en B doorsnede A zijn.. gelijk b. A vereniging B en B vereniging A zijn.. gelijk c. A \ B en B \ A zijn... verschillend Opgave 5 Vereenvoudig de volgende vormen: a. {1,2,3} vereniging {2,3,4} \ {1} = {2,3,4} b. {1,2,3} vereniging ({2,3,4 \ {1}) = {1,2,3,4} c. {1,3,5} doorsnede {3,5,7} vereniging {1} = {1,3,4} d. {1,3,5} doorsnede ({3,5,7} vereniging {1}) = Ø e. ({1,2,3} doorsnede {2,3,4}) vereniging ({1,3,4} doorsnede {3,4,5}) = {2,3,4} f. ({1,2,3} vereniging {2,3,4}) doorsnede ({1,3,4} vereniging {3,4,5}) = {3,4} Opgave 6 Geef aan of de volgende beweringen waar of onwaar zijn. a. N is een deelverzameling van Z = Waar b. Q is een deelverzameling van R = Onwaar c. Z+ = N = Waar d. R+ vereniging R- = R = Onwaar e. R+ doorsnede R- = Ø = Waar f. N doorsnede Q = N Onwaar Alvast bedankt :) |
f. {1,2,4} doorsnede Ø = {1,2,4}
De nulverzameling en {1,2,4} hebben geen elementen gemeenschappelijk, want de nulverzameling heeft geen elementen. b. {0,1,2,8} vereniging {1,2,5} ={0,1,2,4,8} De 4 moet een 5 zijn, zal wel een typfoutje zijn. c. A \ B en B \ A zijn... verschillend Strikt genomen is geen van de antwoorden zonder verlies van algemeenheid juist. Maar 'verschillend' is uit ervaring het meest goede antwoord :) a. {1,2,3} vereniging {2,3,4} \ {1} = {2,3,4} Je vergeet hier de haakjes. b. {1,2,3} vereniging ({2,3,4 \ {1}) = {1,2,3,4} Het antwoord is {2,3}. c. {1,3,5} doorsnede {3,5,7} vereniging {1} = {1,3,4} Ik mis hier ook haakjes. f. ({1,2,3} vereniging {2,3,4}) doorsnede ({1,3,4} vereniging {3,4,5}) = {3,4} {1,2,3,4} doorsnede {1,3,4,5} = {1,3,4} b. Q is een deelverzameling van R = Onwaar Q = {a/b : a element van Z, b element van Z}. Ieder element van Q is ook een reeel getal en daarmee een element van R, dus de stelling is waar. c. Z+ = N = Waar Dit is nogal een vervelende. Ik meen mij te herinneren dat er een discussie is over of 0 nu wel of niet een element van N is. Naar mijn idee: N = {0,1,2, ...} en Z+ = {x element uit Z: x > 0}. Aangezien 0 dan een element van N is maar niet van Z+ zijn de verzamelingen verschillend. f. N doorsnede Q = N Onwaar Dit is wel waar, want ieder natuurlijk getal x is ook een element uit Q (namelijk x/1). Ik heb het gevoel dat je deze basisconcepten van de verzamelingenleer wel begrijpt, maar dat je nog iets nauwkeuriger de zaakjes moet uitwerken (zoals de haakjes). In ieder geval is het grote fundament voor de verlichte wetenschap die wiskunde heet, gelegd ;) Succes! |
Bedankt voor het nakijken! Je hebt me hier enorm mee geholpen..
Alleen dit klopt niet: Citaat:
http://i47.photobucket.com/albums/f1...o/wiskunde.jpg Of bedoel je ermee dat ik ze zelf had moeten toepassen, ondanks dat ze er niet staan (prioriteit) |
Mijn fout, de haakjes zijn hier inderdaad irrelevant. Het eerste antwoord is echter wel {2,3}, en het tweede antwoord {1,3,5}, kijk dat nog even na.
|
Citaat:
|
Wanneer ga je promoveren op de wiskunde, math? (y)
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
d. R+ vereniging R- = R = Onwaar
Dit is volgens mij fout, alle positieve en alle negatieve rationale getallen samen, geeft de verzameling van de rationale getallen. Het struikelblok is de "0", die moet volgens mij (Vlaams onderwijs, ASO) zowel in R+ als in R- inzitten. Dit hangt natuurlijk van de definitie van die verzamelingen af. e. R+ doorsnede R- = Ø = Waar Hier net hetzelfde probleem, volgens mijn opleiding is R+ doorsnede R- = {0}, wat dus onwaar als antwoord zou moeten geven. In België heb ik steeds geleerd dat 0 beide toestandstekens heeft en niet dat 0 een soort eigen toestandsteken is. |
Citaat:
|
Citaat:
R0+={x element R|x >= 0}. Analoog definieert men: R-={x element R|x < 0} en R0-={x element R|x <= 0}. Voor de vereniging van R+ en R- krijgen we dan R\{0}, dus daaruit volgt dat R+ verenigd met R-=R niet juist is. Overigens stelt R de verzameling reële getallen voor. De verzameling rationale getallen wordt weergegeven met Q. Citaat:
Citaat:
|
Zoals ik al aangaf kan dat hier in Vlaanderen soms anders gegeven worden. Positief is dan ook ≥0 en negatief ≤0 met 0=-0=+0. Hetzelfde met stijgen (≥) en dalen (≤) waar wij "strikt" aan toevoegen voor de strikte ongelijkheden. Niet erg logisch als je het mij vraagt, want een constante functie is dan zowel stijgend als dalend.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:37. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.