![]() |
Coulrophobie (angst voor clowns)
Iemand die hier last van heeft? Ik had t vroeger altijd heel erg. Moest altijd keihard huilen als er een clown in de buurt was. En nu nog steeds, als ik een clown zie loop ik er altijd met een hele grote boog voorbij. Heel erg vreemd eigenlijk...
|
Volgens mij kan dat nooit echt een probleem zijn, tenzij je bij het circus wilt ofzo.
|
Same here. Ik kon niet naar poppenkasten, en op Bassie na kon ik geen clown op tv of ergens om me heen velen..
|
Is inderdaad niet echt een heel groot probleem ofzo. Maar had weleens gehoord dat eigenlijk best veel mensen dat hebben en dat ze zelfs daardoor een of ander festival in Engeland een ander thema hadden gegeven. T thema was eerst iets van circus, maar dan zouden veel mensen niet komen omdat anderen dan weer als clown zouden gaan... En ik moet zeggen dat ik inderdaad ook liever niet naar circus-thema feestjes ofzo ga (denk aan Limburgs carnaval)...
|
Volgens mij hebben heel veel mensen angst voor clowns. Iedergeval, je hoort het net zo vaak als angst voor spinnen bijvoorbeeld. Niet iets om je zorgen over te maken, lijkt mij. ;)
|
Een clown is in feite in en in triest. Dat voel je. Een geschminkte lach versterkt dit beeld alleen maar.
|
Huhu.
|
Ben je daar bang voor omdat je vroeger iets naar hebt meegemaakt?
Mijn vader maakte mijn broertjes wel eens bang met de clown op de kermis. Het was een gigantisch ding (vergeleken met een gewone clown) en als ze dan vervelend waren haalde hij die clown erbij. Erg gemeen, maar wel effectief (al ben ik geen voorstander). Als we dan op de kermis waren begonnen ze te gillen en te tieren als ze die clown zagen, zo zielig... |
Citaat:
|
ik ben niet bang voor clowns in het speciaal. Mijn vader heeft een clownsbeeldje die heel vies kijkt, dat is wel weer eng, dat ding lijkt iets duisters te hebben
|
Ik vind ze ook niet fijn. Het zijn rare dingen.
|
heb ooit gelezen dat kinderen met angst voor clowns doorhebben dat het mensen zijn die zich anders voordoen dan ze echt zijn. klinkt op zich logisch
|
Ik ben er niet echt bang voor, maar ik voel me wel altijd ongemakkelijk als ik er één zie. En als het kan ontloop ik ze liever (dus niet naar het circus ofzo).
Ik heb het idee dat dit komt doordat ik op jonge leeftijd de film It heb gezien, daar was ik toen verschrikkelijk bang voor en heb ik lang nachtmerries van gehad :o |
Citaat:
Clowns zijn het vleesgeworden kwaad. Ze maken mensen aan het lachen met verdriet. Clowns zijn gewoon enorm kwaadaardig, daar hoef je geen medische term voor te hebben om dat te begrijpen. |
Nooit last van gehad eigenlijk.
Maar waarom zijn mensen die coulrophobie hebben eigenlijk bang voor clowns? * nieuwsgierig * Ik kan me inderdaad voorstellen dat je er nare associaties mee hebt als je bijv It hebt gezien, maar verder? |
Ik had vroeger wel erg last van angst voor clowns. Dat kwam door allerlei enge verhalen enzo. Een clown is inderdaad diep en diep triest, vroeger hing er voor mijn gevoel altijd een luguber sfeertje bij een clown. Het was niet zo erg dat je het acute coulrophobie kon noemen, maar erg bang voor clowns was ik zeker.
Nu ben ik daar gelukkig over heen, maar toch wel interessant om na over te denken. Ik erger me vaak aan mensen die dat soort fobieën niet als echte angsten zien, maar laat ze maar praten. Je zou maar een acute paniekaanval krijgen omdat je een clown ziet, dat is echt niet grappig. |
Citaat:
Ik vraag me trouwens af of de mensen die hier last van hebben dat alleen hebben bij clowns met schmink of ook bij een clown die bijv alleen een rode neus draagt. |
Clowns maken plezier van ellende, dat is het kwaadaardige ervan.
|
Bij mij was het ook omdat de schmink en neus het gezicht verbergt.
|
clowns zijn leuk. behalve cliniclowns, dat zijn kankerlijers
|
Komt misschien door Oude Pekela (een sexschandaal waar de hele kinderbevolking van dat dorp zei misbruikt te zijn door een clown en het boek IT van Stephen King, waar de clown ook kindertjes opvrat inplaats van aan het lachen te maken) in de late jaren tachtig.
Goh, hoe een boek en een sexschandaal een hele nieuwe fobie in het leven kunnn roepen. King heeft wat op zijn geweten zeg. In mijn tijd was er niets bedreigends of engs aan een clown. Maar ja,mijn tijd, dat was zelfs vóór Bassie..... |
Citaat:
|
Citaat:
|
|
Ik ken best veel mensen die niet echt heel angstig zijn voor clowns maar zich niet enorm comfortabel voelen bij dat soort figuren in de buurt.
Ken overigens wel een 4-jarig jongetje wat er zonder enige aanleiding als de dood voor is en spontaan begint te krijsen als ie een clown ziet [zelfs die in de BeterBedfolder :D] |
Citaat:
|
Twee weken na 'It', ja, toen was het wel weer over.
|
Herkenning!
't is bij mij pas later op komen zetten, trouwens. Als kind was ik niet echt bang voor clowns, maar ik heb ook nooit om ze kunnen lachen. Inmiddels vind ik ze wel echt eng. Maar eigenlijk alleen als ze in levende lijve voor me staan en soms als ze op tv zijn (zoals ook de BeterBed-clown, wat een monster). Maar IT kan ik dan weer wel gewoon lezen (zien is lastiger), dat is minder 'werkelijk'. |
Tja, zoals in vele gevallen ga ik met Noínden mee hierin.
Vroeger ging het wel, maar nu trek ik die dingen echt niet. De ergste: CliniClowns, die vallen aan als je zwak bent. Heb die gozer die laatst bij me wou komen fondswerven ook wel even goed op zijn nummer gezet. Zeer eng: het masker wat momenteel in de feestzaak in de Folkingestraat, Groningen hangt... |
haha dat plaatje, lekker voorspelbaar maar ik moest wel lachen :o (y)
|
Citaat:
Jij hebt hoogstwaarschijnlijk als kind geen dodelijke ziekte gehad dus en daardoor ervaren hoe fantastisch het werk van een cliniclown is? |
Clowns zijn mensen met schmink op hun gezicht die anderen aan het lachen proberen te maken. Ik vind ze niet grappig maar verder zie ik geen probleem.
|
Citaat:
En als ze dan naar me toe kwamen (toen ik nog klein was natuurlijk) met een ballon of iets lekkers, dan wilde ik het niet aannemen en keek ik heel boos naar ze. En natuurlijk snapten ze het nóóit!! :D |
Citaat:
|
cliniclowns zijn helden, de rest errrm
|
Bestaat er ook een pantomimespeler versie van deze fobie? :confused:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ja, hierrr, ik heb een ontzettende hekel aan clowns.
Die rode neus die ze opdoen vind ik het állerergst. Ook kan ik er niet tegen dat ik hun gezichtsuitdrukking niet kan zien, ze van die belachelijke gekleurde kleren aanhebben; waar is het voor nodig? Verder vind ik het nogal een naar idee dat er enge / onaardige mensen achter dat hele 'masker' kunnen zitten. (Nou moet ik zeggen dat ik so wiezo moeite heb met verkleden, ik vind het gewoon echt niet grappig.) Ik kan écht niet om clowns lachen, ik vind ze tenenkrommend, beschamend en eng. |
Soms dragen de clowns een hoge hoed, en spelen ze viool. Dan stoppen de kleine kindertjes heel hard, de hoge hoed, en de viool, iiiiin de KONT van de clown!
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
ik kan me ook niet voorstellen dat je clowns wél leuk kan vinden. kunnen mensen die ze niet eng vinden zich voorstellen dat je ze eng vind, of is het voor jullie totaal onbegrijpbaar? |
Clowns zijn inderdaad eng. Ik denk ook omdat het iets is waar vooral kinderen blij van zouden moeten worden en een veilig gevoel van zouden moeten krijgen. Daar kan je heel spottend iets engs van maken. (zoals in de film The Grudge, waar die vrouw wordt aangevallen door zo'n eng kind terwijl ze onder de dekens in bed ligt, zelfs daar ben je niet veilig)
Ik heb heel af en toe nog wel eens een nachtmerrie gebaseerd op: http://images-eu.amazon.com/images/P...2.LZZZZZZZ.jpg |
Citaat:
|
Ik heb, een hele erge hekel, aan CLOWNS! Met hun rooie neuzen, en hun lange schoenen. EN, hun flauwe grapjes. Ik wil ze, heel erg graag... PIJN DOEN! In mijn dromen worden de clowns gemarteld, door kleine kindertjes, met lederen broekjes.
Soms hebben de clowns een wit gezicht, en een bloem. Dan stoppen de kleine kindertjes, heel hard, de boem, in de kont van de clown! |
....en hoe zit het dan met mime spelers? OOk beschilderd, maar niet echt clowns.. volgens mij roepen die meer geweldadige reacties op ipv angst.. ;)
...everybody hates the mime. |
ik ging vroeger altijd gillen als ik de plaaggeest zat bij bassie en adriaan :bloos:
|
Citaat:
Een clown hoeft voor mij niet perse iemand te zijn met schmink, rare pruik en grote schoenen, maar iemand met dus bijv een rode stip op zijn neus die mij aan het lachen maakt is ook clown. En daarom stel ik ook zoveel vragen hier. Ben heel nieuwsgierig naar wat precies dat is wat een clown eng maakt voor sommige mensen. Ben er zelf nooit bang voor geweest en kan het me ook niet echt voorstellen. Citaat:
|
Citaat:
Bij clowns is het vooral gewoon het feit dat je niet weet wie er achter dat geschilderde gezicht, die gekleurde kleren en grote schoenen zit, maar dat je ondertussen wel leuk mee moet doen terwijl die persoon je dus voor gek zet voor een grote groep, of je nu wilt of niet. |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:53. |