![]() |
Computer met wachttijd
Hoi beste mensen,
Wanneer ik mijn computer uitzet, kan ik zo'n 2 minuten wachten en dan gaat die vanzelf weer aan. Dan als ik de voeding eraf zet om hem definitief uit te zetten, moet ik na het weer aanzetten van de stroom ook weer 15 minuten wachten voordat die ook weer aan kán. Ligt dit misschien aan mijn voeding? Mijn moederbord? Kapotte condensatoren? Wie weet waar dit aan ligt? Mazzel, Luke |
2 minuten wachten zeg je, zie je dan het "Windows is shutting down" scherm? Zo ja dan is dat een softwareprobleem.
|
Nee, hij gaat volledig uit. Dan als ik even wacht begint het te 'knipperen' alsof die steeds aan uit aan uit gaat. En op een gegeven moment gaat die dan ook weer aan.
|
Heb je dan niet de 'standby' modus te pakken? Dat is een energiezuinige modus.
Als hij weer opnieuw start, staan dan al je windows programma's nog open? |
Nee het is echt een hardware probleem. Ik heb wel genoeg verstand van computers om een beetje diagnose te maken. ;)
|
Logitech toetsenbord?
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar je zou een andere voeding kunnen proberen. Het kan inderdaad ook je moederbord zijn, omdat die bepaalt of de computer aangaat of niet. |
Het zou kunnen dat er in het bios wat resume (wake) functies aanstaan, zoals resume on lan of modem. Vaak is het zo dat deze functies wat overgevoelig zijn en bij een kleine (piek) spanning de PC al aan laten gaan. Check dit dus even.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar in een software-off scenario hebben PCI kaarten geen stroom, dus hoe wilt je NIC dan een WOL-signaal sturen? |
Citaat:
http://www.spettel.de/lanstart/adapter.gif Gezien LAN tegenwoordig natuurlijk meestal onboard zit is dat sowieso niet van toepassing. Overigens betwijfel ik op de PCI sloten volledig zonder spanning staan als de PC uit staat want wake-on-ring (via een modem) werkt gewoon zonder zo'n kabeltje. Sommige mobo's hebben ook de vervelende neiging aan te gaan als je er een PCI kaart in steekt. |
Ik had dit ook met mijn PIII .. ik werd er ook gestoord van.
meestal als ik mijn knop nog een keer indrukte, kapte die der mee.. en als dat niet hielp.. effe bios proberen te resetten.. ik heb het nooit helemaal kunnen verhelpen. heb nooit ontdekt waar et vandaan kwam dus. Ik heb wel een Logitech toestenbord er aan hangen maar dan zou dat ook invloed moeten hebben op mijn nieuwe pc:P dus dat is "onzin" |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
alleen de slechte ondersteuning voor games etc:P |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Dat moederborden tegenwoordig vaak een LEDje hebben is om te waarschuwen dat zelfs in software-off mode er nog spanning staat op het moederbord (niet veel, 5V, maar toch). En dat als de gebruiker met hardware wilt rommelen hij het beste eerst de stekker eruit kan trekken. Veel mensen denken namelijk dat een PC echt uit staat als ze geen lampjes meer zien branden of geen ventilators horen, terwijl dat dus niet zo is. Maar dat op het moederbord stroom staat betekent nog niet dat andere onderdelen zoals Geheugen, Processor, PCI-kaarten etc ook spanning hebben. Dan zou het stroomverbruik in standby toch echt boven de 1W komen lijkt me, en dat het bij mij 1W is heb ik zelf gemeten. |
Wat een leuke discussie is dit.
Is mij alleen niet duidelijk of topicstarter deze problemen sinds kort heeft of dat de combinatie zoals nu gebruikt wordt voorheen zonder deze problemen heeft gelopen. Mijnsinziens wordt er misschien wel teveel bijgehaald. Topicstarter aub eerst wat meer gegevens. . |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:45. |