Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-09-2006, 07:16
Luki
Luki is offline
Hoi beste mensen,

Wanneer ik mijn computer uitzet, kan ik zo'n 2 minuten wachten en dan gaat die vanzelf weer aan. Dan als ik de voeding eraf zet om hem definitief uit te zetten, moet ik na het weer aanzetten van de stroom ook weer 15 minuten wachten voordat die ook weer aan kán. Ligt dit misschien aan mijn voeding? Mijn moederbord? Kapotte condensatoren?

Wie weet waar dit aan ligt?

Mazzel, Luke
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-09-2006, 10:17
Enlightenment
Enlightenment is offline
2 minuten wachten zeg je, zie je dan het "Windows is shutting down" scherm? Zo ja dan is dat een softwareprobleem.
Oud 07-09-2006, 18:43
Luki
Luki is offline
Nee, hij gaat volledig uit. Dan als ik even wacht begint het te 'knipperen' alsof die steeds aan uit aan uit gaat. En op een gegeven moment gaat die dan ook weer aan.

Laatst gewijzigd op 07-09-2006 om 18:48.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2006, 18:57
Enlightenment
Enlightenment is offline
Heb je dan niet de 'standby' modus te pakken? Dat is een energiezuinige modus.

Als hij weer opnieuw start, staan dan al je windows programma's nog open?
Oud 08-09-2006, 08:00
Luki
Luki is offline
Nee het is echt een hardware probleem. Ik heb wel genoeg verstand van computers om een beetje diagnose te maken.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2006, 08:56
Verwijderd
Logitech toetsenbord?
Met citaat reageren
Oud 08-09-2006, 10:36
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 08-09-2006 @ 09:56 :
Logitech toetsenbord?
Dat heeft er écht niets mee te maken.
Oud 08-09-2006, 11:33
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Luki schreef op 08-09-2006 @ 09:00 :
Nee het is echt een hardware probleem. Ik heb wel genoeg verstand van computers om een beetje diagnose te maken.
Misschien, maar je beantwoord mn vraag niet.

Maar je zou een andere voeding kunnen proberen. Het kan inderdaad ook je moederbord zijn, omdat die bepaalt of de computer aangaat of niet.
Oud 08-09-2006, 14:07
smvs
smvs is offline
Het zou kunnen dat er in het bios wat resume (wake) functies aanstaan, zoals resume on lan of modem. Vaak is het zo dat deze functies wat overgevoelig zijn en bij een kleine (piek) spanning de PC al aan laten gaan. Check dit dus even.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2006, 14:30
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
smvs schreef op 08-09-2006 @ 15:07 :
Het zou kunnen dat er in het bios wat resume (wake) functies aanstaan, zoals resume on lan of modem. Vaak is het zo dat deze functies wat overgevoelig zijn en bij een kleine (piek) spanning de PC al aan laten gaan. Check dit dus even.
Dat is toch alleen van toepassing als het systeem op standby (green) mode staat? Dus niet uit.
Oud 08-09-2006, 14:40
smvs
smvs is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 08-09-2006 @ 15:30 :
Dat is toch alleen van toepassing als het systeem op standby (green) mode staat? Dus niet uit.
Nee, een ATX systeem kan ook uit een 'volledige' uit positie via bijv. LAN aangezet worden. Een ATX systeem staat dan ook nooit geheel uit, er staat altijd spanning op bepaalde delen. Dit valt ook te beredeneren gezien de aan/uit knop geen harde switch is maar een klein kabeltje welke aangesloten is op het moederbord (als je het systeem aanzet sluit je die aansluiting eventjes kort) Er MOET dus wel stroom op bepaalde delen van het mobo staan anders zou de PC zelfs met de aan-knop nooit aangaan.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2006, 16:33
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
smvs schreef op 08-09-2006 @ 15:40 :
Een ATX systeem staat dan ook nooit geheel uit, er staat altijd spanning op bepaalde delen.
Dat wist ik ja, maar niet dat Wake On LAN zelfs vanuit software-off het systeem kan inschakelen. Ik dacht dat dat was voorbehouden aan BIOS poweron events (zoals een ingestelde tijd, poweron button of poweron by keyboard/mouse).

Maar in een software-off scenario hebben PCI kaarten geen stroom, dus hoe wilt je NIC dan een WOL-signaal sturen?
Oud 08-09-2006, 16:40
smvs
smvs is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 08-09-2006 @ 17:33 :

Maar in een software-off scenario hebben PCI kaarten geen stroom, dus hoe wilt je NIC dan een WOL-signaal sturen?
Via een WOL kabeltje.

Gezien LAN tegenwoordig natuurlijk meestal onboard zit is dat sowieso niet van toepassing.

Overigens betwijfel ik op de PCI sloten volledig zonder spanning staan als de PC uit staat want wake-on-ring (via een modem) werkt gewoon zonder zo'n kabeltje. Sommige mobo's hebben ook de vervelende neiging aan te gaan als je er een PCI kaart in steekt.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2006, 22:47
Verwijderd
Ik had dit ook met mijn PIII .. ik werd er ook gestoord van.
meestal als ik mijn knop nog een keer indrukte, kapte die der mee..
en als dat niet hielp.. effe bios proberen te resetten..
ik heb het nooit helemaal kunnen verhelpen. heb nooit ontdekt waar et vandaan kwam dus.

Ik heb wel een Logitech toestenbord er aan hangen maar dan zou dat ook invloed moeten hebben op mijn nieuwe pc dus dat is "onzin"
Met citaat reageren
Oud 09-09-2006, 12:31
Verwijderd
Citaat:
lullow schreef op 08-09-2006 @ 23:47 :
Ik heb wel een Logitech toestenbord er aan hangen maar dan zou dat ook invloed moeten hebben op mijn nieuwe pc dus dat is "onzin"
Dat hoeft niet, kan ook van de combinatie toetsenbord - mobo afhangen.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2006, 16:43
Verwijderd
Citaat:
Commendatore schreef op 09-09-2006 @ 13:31 :
Maar met de opmerkgin van Krummeltje, gaf ze geen specifieke tobo mobo combinatie.. dus
Met citaat reageren
Oud 09-09-2006, 17:20
Verwijderd
Citaat:
lullow schreef op 09-09-2006 @ 17:43 :
Maar met de opmerkgin van Krummeltje, gaf ze geen specifieke tobo mobo combinatie.. dus
Het komt wel voor dat de software van logitech voor afsluitproblemen zorgen.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2006, 20:29
Verwijderd
Citaat:
Piloff schreef op 09-09-2006 @ 18:20 :
vooralsnog nog geen problemen mee gehad.. kep een G15 dus, kweet niet of daar problemen over bekend zijn.

alleen de slechte ondersteuning voor games etc
Met citaat reageren
Oud 10-09-2006, 14:31
Verwijderd
Citaat:
Piloff schreef op 09-09-2006 @ 18:20 :
Juist, daarom opperde ik het ook. Ik besef heel goed dat het lijkt op een hardwareprobleem, GMB, maar aangezien ik het zelf bij twee computers heb gehad en het daar wél aan het toetsenbord lag, vond ik het de suggestie wel waard. Niet zo snel oordelen, dus.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2006, 16:03
Gimme more beer
Citaat:
Krummeltje schreef op 10-09-2006 @ 15:31 :
Juist, daarom opperde ik het ook. Ik besef heel goed dat het lijkt op een hardwareprobleem, GMB, maar aangezien ik het zelf bij twee computers heb gehad en het daar wél aan het toetsenbord lag, vond ik het de suggestie wel waard. Niet zo snel oordelen, dus.
Het punt is gewoon dat het niet alleen aan het toetsenbord kan liggen.
Oud 10-09-2006, 16:10
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 08-09-2006 @ 17:33 :
Als WOL in die gevallen niet mogelijk is, waarin dan wel? Het feit dat vele PCI-kaartjes (o.a. netwerkkaarten) brandende LEDjes laten zien als de PC uit staat, lijkt me overigens voldoende bewijs dat er wel degelijk enige spanning op staat.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2006, 16:26
Gimme more beer
Citaat:
nare man schreef op 10-09-2006 @ 17:10 :
Als WOL in die gevallen niet mogelijk is, waarin dan wel? Het feit dat vele PCI-kaartjes (o.a. netwerkkaarten) brandende LEDjes laten zien als de PC uit staat, lijkt me overigens voldoende bewijs dat er wel degelijk enige spanning op staat.
Volgens mij komt dat stroomsignaal van het modem / de router. Dat is ook het principe van een wake on ring.
Oud 10-09-2006, 16:35
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Niet alleen PCI kaarten, maar ook veel moederborden hebben een brandend LEDje terwijl de PC uit staat.
Oud 10-09-2006, 18:03
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 10-09-2006 @ 17:03 :
Het punt is gewoon dat het niet alleen aan het toetsenbord kan liggen.
Citaat:
Commendatore schreef op 09-09-2006 @ 13:31 :
Combi logitech toetsenbord + bepaalde onderdelen van een PC schijnt dus soms niet zo goed te werken.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2006, 08:57
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
De vraag is natuurlijk of dat van het PCI-slot komt of via de kabel zelf. Dat laatste is goed mogelijk, en zou een networked wake-up feature kunnen zijn, dat de NIC genoeg stroom heeft om te luisteren naar een specifiek soort pakket en dan een signaal via de WOL-kabel naar het moederbord stuurt. Ik betwijfel of PCI kaarten ook in standby nog voltage hebben, sowieso zou dat dan standby-voltage moeten zijn .
Citaat:
M@rco schreef op 10-09-2006 @ 17:35 :
Niet alleen PCI kaarten, maar ook veel moederborden hebben een brandend LEDje terwijl de PC uit staat.
Dat is logisch omdat het moederbord zelf altijd stroom heeft in software-off mode. Anders zou het systeem ook niet ingeschakeld kunnen worden; dat gebeurt immers softwarematig mits de PSU stroom levert uiteraard.

Dat moederborden tegenwoordig vaak een LEDje hebben is om te waarschuwen dat zelfs in software-off mode er nog spanning staat op het moederbord (niet veel, 5V, maar toch). En dat als de gebruiker met hardware wilt rommelen hij het beste eerst de stekker eruit kan trekken. Veel mensen denken namelijk dat een PC echt uit staat als ze geen lampjes meer zien branden of geen ventilators horen, terwijl dat dus niet zo is.

Maar dat op het moederbord stroom staat betekent nog niet dat andere onderdelen zoals Geheugen, Processor, PCI-kaarten etc ook spanning hebben. Dan zou het stroomverbruik in standby toch echt boven de 1W komen lijkt me, en dat het bij mij 1W is heb ik zelf gemeten.
Oud 14-09-2006, 18:09
Rugbuksnuffer
Rugbuksnuffer is offline
Wat een leuke discussie is dit.
Is mij alleen niet duidelijk of topicstarter deze problemen sinds kort heeft of dat de combinatie zoals nu gebruikt wordt voorheen zonder deze problemen heeft gelopen.
Mijnsinziens wordt er misschien wel teveel bijgehaald.
Topicstarter aub eerst wat meer gegevens.
.
Reageren

Regels voor berichten