![]() |
ADD/ADHD. Herkenning?
Sinds een paar maanden weet ik dat ik ADD heb. Nu gebruik ik 36 mg Concerta en 10mg Ritalin per dag. Het is nog een beetje aankijken hoe het gaat, aangezien ze nog niet weten of ik de juiste dosis krijg toegediend.
Op school kom ik niet mee. Ik krijg al mijn werk zelden af, terwijl ik het wel heel erg leuk werk vind. Hierdoor maak ik me natuurlijk grote zorgen, aangezien ik deze opleiding wel af wil maken. De laatste tijd ben ik heel erg snel uit mijn humeur, snauw ik mensen af zonder enige reden. Mijn gedachtes razen constant door. Als ik alleen ben heb ik nogal de neiging om pessimistisch te gaan denken. Als ik tegen iemand zeg dat ik ADD heb, denken zij gelijk dat zij dat ook hebben. Dat irriteert me, aangezien iedereen wel een paar van die kenmerken heeft, maar ik heb er voordurend last van. Het is voor mij dagelijks een strijd. Nou is mijn vraag of iemand met ADD/ADHD zich hierin herkent en hoe ze ermee omgaan. Deze info is behoorlijk samengevat, dus als je vragen hebt, stel ze vooral! :) |
Moch, ik heb ook ADD(in combinatie met Asperger), dus ik begrijp de frustratie wel. Ik kan er ook niet tegen als mensen in een reactie zeggen dat ze zelf ook wel eens concentratieproblemen hebben. Ja hoor, alsof het allemaal zo simpel ligt :rolleyes:
Tegenwoordig slik ik zelf ook concerta en ik heb er veel profijt van. |
Citaat:
Zelf weet ik ook niet of iets nou wel aan mijn ADD (ADD hoort bij mij, weet ik, maar je begrijpt wel wat ik bedoel) ligt of aan mijzelf. Dat is behoorlijk frustrerend. |
Citaat:
|
Ritalin moet je drinken http://www.linuxscripts.com/showflas...nk_Ritalin.swf
|
Misschien helpt het als je je uitleg begint met "Iedereen heeft natuurlijk regelmatig moeite met concentreren, maar bij ADD...". Zodat als mensen denken 'heu dat heb ik ook' je van te vóren al gezegd hebt dat dat waarschijnlijk niet zo is.
|
Ik herken het wel , heb ook ADD
vraag me alleen af wat die medicijnen voor nut hebben? is dat nut nuttig? :o wat versta je onder pessimistische gedachten? |
Ik heb adhd maar ik ervaar het niet zo dat mensne gelijk denken dat zij het ook hebben.
Hoe ik er verde rmee omga, ik slik iig geen medicatie aangezien dat ik daar gewoon ziek van wordt. Verder ben ik op een training geweest waar ze je een hoop leren op het gebied van plannen, communiceren, en hoe je jezelf kunt verbeteren. Dat kan ik je in ieder geval aanraden. en tsja verder doe ik gewoon mezelf en ik vertel de mensen die ik veel zie / waar ik mee moet samenwerken dat ik adhd heb en dat ze gewoon moeten roepen als ik ergens doorheen praat ofzo |
ik herken vooral uitstelgedrag,
pessimistische' gedachten en ontmoetgedrag ADD is wat ik ben, dat is een ontkenning Ik ga ermee om als een etiketje deskundigen vooral niet serieus nemen, jezelf niet willen verbeteren geen medicijnen nemen die je 'ADD-symptonen' onderdrukken |
Het is weer een zoveelste 'ziekte' die maar weer eens bewijst in wat voor'n ontwrichte maatschappij wij leven...
|
Citaat:
Aan de TS, jammergenoeg vour jou, maar je post klinkt erg herkenbaar. :D :p Ik zeg niet dat ik ADD heb, maar alle kenmerken die jij opnoemt heb ik, maar dat is mogelijk te wijten aan mijn hersenbloeding bij de geboorte. Ik kan enkel werken in absolute stilte en werk bovendien net zoals jou ontzettend traag. Bij de herkansing (ik had een hoop onvoldoendes) haalde ik steeds 80% of meer omdat ik thuis in stilte alles kon doornemen. Van de lessen herinner ik me bijna niets omdat ik constant afgeleid wordt door elk geluid. Relatine hielp bij mij wel, maar opnieuw enkel als ik niet gestoord werd. In die ideale omstandigheid kon ik dus nog sneller werken. Maar ik werd pisnijdig van het medicijn, dus ben ik ermee opgehouden. Verder kan ik vaak niet slapen omdat ik constant bezig ben met bepaalde abstracte gedachtes (vooral met betrekking tot schoolopdrachten) Ik wil elke opdracht "perfect" uitvoeren met als gevolg dat ik tijdens het schooljaar kom aandraven met overdreven ingewikkelde projecten die voor minder dan de helft af zijn, en ik spreek niet van iets éénmaligs ofzo. Best vervelend als je besef hebt van je mogelijkheden terwijl alles langs je voorbij gaat. Nu neem ik al 5 jaar AD (daarvoor relatine) om mijn (soms immense) stemmingswisselingen tegen te gaan, en al bij al helpen die me meer dan relatine, maar dan niet voor concentratie. |
Natuurlijk denkt iedereen meteen dat hij of zij ook add/adhd heeft.
Zelf heb ik adhd. Mensen vragen: waar heb je dan last van? Als ik dat vertel, is de reactie: 'Oh ja, dat heb ik ook wel eens.' WEL EENS. Dat is dus precies het grote verschil. Als ik 'wel eens' druk zou zijn, als ik 'wel eens' ongeconcentreerd ben, als ik 'wel eens' weinig coördinatie heb, als ik 'wel eens' tijd niet kan inschatten, als ik 'wel eens' dingen vergeet... ja, dan zou ik heel blij zijn. Alleen heb ik het elke dag, elk uur, elke minuut. Iedereen heeft wel één of meerdere kenmerken van add of adhd. Het gaat erom dat je er veel last van hebt en dan ook echt elke dag, van bijna alle kenmerken. @ Droyd: wtf is Relatine? Bedoel je misschien Ritalin? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Same here, ik heb ADHD. Maar ik ga niet aan medicijnen, je weet niet wat het doet op de lange termijn. En ik heb gezien van dichtbij hoe het is om eraf te komen.
Ik gebruik visolie en dat werkt ook goed. Verder heb ik op school extra begeleiding aangevraagd en het gaat steeds iets beter. Ook maak ik altijd lijstjes waarop je dingen weg kunt strepen, dat werkt wel lekker! Niet altijd, maar het begin is daar. :) |
Citaat:
henb je af en toe zon symptoom of heb je er maar ene paar -> geen adhd heb je veel symptomen altijd -> waarschijnlijk wel adhd en ga jezelf niet diagnostiseren, daar heb je een psyhcoloog voor |
Ik heb zelf add... dat is door het ggd vastgesteld.. ik heb ritalin geprobeert maar daar kreeg ik een heel kut gevoel door het was net of ik stoned was maar niet in een leuke manier.. ik slik nu geen medicijnen en wil dat ook nooit meer gaan doen en nu probeer ik gewoon zo goed en zo kwaad als maar kan school te doen
|
Ik denk zelf soms dat ik ADD heb, maar ik zeg het niet, want zoals je zelf al zegt, zou jij mij ook niet snel geloven.
Ik weet niet zeker of ik het heb, maar ik heb wel heel erg last van een vol hoofd. Ik ga van het dansen af omdat het me niet meer lukt om alles te onthouden. Ook moet ik alles opschrijven, omdat ik alles vergeet en ik ben constant 'geestelijk' moe. Die pessimistische gedachten ken ik ook, soms tegen het depressieve aan. Ik loop nu ongeveer 3 keer per week hard (ja, voor een superlichaam:p) Ha, nee, maar dat werkt echt goed om mn hoofd te legen en er weer even tegenaan te kunnen :) Ook zit ik op toneel en dat helpt me ook bij het 'rustig blijven' en even niet te denken de hele tijd. Denken is vermoeiend. |
Ik heb ADHD met flinke concentratieproblemen, ik krijg daarvoor concentratieles, misschien ook een idee voor jou? BIj mij is aangetoond dat ik een stuk rustiger kan werken en me beter kan concentreren op school als ik mn iPodje op kan zetten en me af kan zonderen van de drukte om me heen, ik weet niet of dat ook iets voor jou is?
|
Ik heb ook adhd. Ik gebruik geen medicijnen, omdat ik liever niets slik.
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik heb ook ADD, en mijn moeder ook. Heeft iemand hier ook een ouder die AD(H)D heeft, naast hem/haar zelf? Ikzelf vind namelijk veel steun en begrip bij mijn moeder. Niet dat we samen zielig gaan zitten doen ofzo, want een blik naar elkaar, of een herkennend 'oja'', wanneer mijn moeder vertelt over een ADD-moment, kan al veel helpen. Lachen moet je ook niet vergeten te doen omtrent ADD. Ik en mijn moeder beleven namelijk veel lol, wat betreft herkenning en de 'domme acties' zelf. ;)
Bijv. als ik zie dat ze even afwezig raakt(of andersom), zeg ik: Is ie uitgewerkt?:p ;) |
Ik ben vreemd genoeg de eerste in de familie waar ADD bij is geconstateerd.
Zelf kan ik me nu vaker beter concentreren door de medicijnen, maar vaak genoeg jammer ook niet. Ik krijg mijn schoolwerk niet op tijd af, laat klusjes vaak liggen enz. Ik ga nu naar psycho-educatie. Dat is een bijeenkomst waar je informatie krijgt over ad(h)d en hoe je ermee om moet gaan. Ook kun je daar met leeftijdsgenoten erover praten, waar zij last van hebben en dat soort dingen. |
heel vaak krijgen mensen zoiets toegeschreven. ik ken maar 2 personen die écht adhd hebben, van de 15 waarbij het "geconstateerd" is.
Hoe ik het merk? Midden in de les zonder enige aanleiding whatsoever een perfecte dolfijn-imitatie doen is een subtiele hint, net zoals mensen constant besluipen om ze kei hard in de oren te krijsen en daarnaa te springen van de vreugde. |
@"iedereen met AD(H)D"
Wat mij de laatste tijd een beetje dwars zit, is dat er regelmatig wordt gezegd dat AD(H)D te voorkomen valt door middel van een bepaalde voeding. Of eerder andersom, dus dat ze de ouders verwijten van het feit dat ze hun kinderen geen goede voeding hebben gegeven, of geven, waardoor hun kinderen AD(H)D hebben. Dat doet mij soms een beetje pijn. Ik voel me dan altijd een beetje aangevallen. Ik vroeg me af hoe jij daar tegenaan kijkt |
Citaat:
|
mijn vader, 2 broertjes, hele boel ooms en tantes en min ex-stiefmoeder hebben allemaal ADHD. af en toe echt niet grappig om daar tussen te zitten. ik heb zelf ook regelmatig lastvan een vol hoofd, dat heeft alleen met wat adners te maken, maar als je dan tussen allemaal drukke mesnen zit kan je echt gek worden.
gelukkig hebben me vader en broertjes concerta / ritalin. |
Mijn broertje heeft ADHD. Best irritant eigenlijk. Hij slikt zijn medicijnen ook niet,w aardoor hij tóch weer erg gewelddadig wordt enzo. Mijn vader weet het, maar het kan hem niet zoveel schelen. Soms maak ik me best zorgen om hem. Doordat hij gewelddadig is, krijgt hij ook vaker ruzies op school enzo.
Hij is ook vaker betrokken geraak bij vechtpartijen die er nogal heftig aan toe gingen. Ik kan je helaas niet adviseren of tips geven, maar goed.. |
Hmm agressie daar herken ik mij ook wel in ik denk gewoon dat adhd mensen sneller dingen zeggen zonder er over na te denken en dus sneller mensen beledigen.. niet omdat ze zo graag die ander beledigen maar dat gaat dus perongeluk
|
Citaat:
|
"Iemand met ADD voelt zich regelmatig overspoelt."
Daar heb ik de laatste tijd zo'n beetje 24/7 last van. Ik moet vanalles voor school wat me niet lukt, sociaal loopt het ook al niet lekker, want ik reageer alles op iedereen af, ik voel me een niks hierdoor enz. Heeft iemand hier tips voor of herkent iemand dit? |
ja ik heb dat ook .
chronisch heb ik nu ook ADD/ADHD? :( :rolleyes: |
Citaat:
Afgelopen dinsdag ben ik naar een decaan gestapt. Met een paar aanwijzingen heb ik het voor elkaar gekregen om een planning te maken (dit duurde overigens erg lang). Komende maandag heb ik weer een afspraak om te kijken hoe het gegaan is. Op het moment zijn mijn psych en psych beiden niet beschikbaar, wat erg lastig is. Juist op het moment dat ik ze nodig heb zijn ze er niet. Ik was eerst aan het twijfelen, maar nu ik dit stukje van jou heb gelezen weet ik het zeker: ik vraag een psychologisch onderzoek aan. Citaat:
Uit mijn vriendenkring ken ik ook 1 iemand met ADHD. Hij slikt een aantal keer per dag ritalin, waardoor hij zich (zegt hij zelf) een stuk beter kan concentreren. In de klas (op de middelbare) was het wel heel duidelijk dat hij ADHD had. Gelukkig kan hij er goed mee omgaan en maakte daarom niemand er een probleem van. Als hij uit het niets keihard 'jah' door de klas riep, was het alleen maar grappig :) |
Citaat:
Probeer een planning te maken. Wat moet je precies doen? Hoeveel tijd kost het? Welke uren heb je over per dag? Vergeet geen pauzes in te lassen en uren dat je alleen tv mag kijken of iets anders waarmee je je ontspant. |
Soms slaat medicatie de plank mis. Als je leven kutter is als je medicatie slikt dan dat het ervoor was, klopt er iets niet :)
|
Ik word binnenkort getest, dus ik ben benieuwd. Ik herken me wel in veel van de kenmerken.
|
Ik heb ook ADHD. Bij mij was het vroeger juist andersom op school.. ik kon met m'n vrienden praten, ondertussen tekenen en ook nog exact vertellen wat de juf zei, erg handig.
Ik ben soms wel erg druk, maar daarvoor heb ik gelukkig Ritalin (Wat ook niet altijd goed werkt als het erg druk in m'n hoofd is). Soms kan ik me goed concentreren, soms niet.. ach ik ben er aan gewend en zou ook niet zonder willen eigenlijk :) Vind het echt handig dat ik 20 dingen tegelijk kan :p |
Over ritalin ik haate het. ik werd er sloom van, kon moeilijker uit mijn woorden komen en had totaal geen eetlust meer.
ik ben blij dat ik er mee gestopt ben hoewel het dan wel minder gaat op school voel ik me teminste geen zombie meer |
Iemand die ik ken vindt zichzelf saai als hij Ritalin gebruikt, maar heeft het wel nodig om te studeren, dus hij gebruikt het doordeweeks 's ochtends en 's middags en nooit in het weekend of 's avonds. Dat is ook eventueel een tussen oplossing.
|
Ik ben al maanden bezig om een diagnose concentratiestoornis/add te krijgen maar de jeugdzorg werkt absoluut niet mee. ik heb al wel eerder de diagnose concentratiestoornis gehad dus daar weet ik in ieder geval genoeg van. Ik kan me ook erg ergeren aan mensen die het direct herkennen. Als je een vak heb wat je niet leuk vind of iets dergelijks is het uiteraard moeilijk te concentreren, maar ik heb het met alles. Leuke dingen, serieuse gesprekken, schoolwerk, opdrachten, m'n werk. Je kan er niks tegen doen.
Mijn schoolpsychologe verwoordde het zo: ieder mens heeft dergelijke kenmerken, niet altijd goede concentratie, droevigheid, dingen zien die er niet zijn. Daarom is het herkenbaar. Maar er zijn veel minder mensen die écht add, depressie of schizofrenie hebben. Het is puur menselijk om alles te vergelijken met jezelf. |
Citaat:
Ik stel immers de vraag omdat ik er altijd vanuit ging dat hij geen ADHD kon hebben omdat hij absoluut geen concentratieproblemen heeft. (en is dat geen hoofdkenmerk van ADHD?) |
Citaat:
|
Citaat:
Wil die nieuwe medicijnen ook eens proberen.. |
Citaat:
|
Ik heb een vraag over Ritalin. Ik heb het er vandaag in therapie over gehad en het zou best kunnen dat ik het ga slikken.
Maar remt het ook heel erg je creatieve ideeën enzo? Of hangt dat af van de dosering? Ik zou het super vinden om één ding tegelijk te kunnen doen en denken, en om me goed te kunnen concentreren enzo, maar ik wil mijn creativiteit niet kwijt. |
Citaat:
|
In theorie werkt Ritalin het beste 2 uur nadat je het inneemt, en dan blijft het 3 tot 5 uur werken :) dus redelijk meteen, ja.
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:03. |