![]() |
Nieuwe lijn knaagdiervoer: Emotion
Vitakraft heeft een nieuwe lijn voer op de markt gebracht: Emotion. Ik heb net twee proefverpakkingen gekregen bij de dierenwinkel en ik merk al meteen dat mijn cavia's het erg lekker vinden. Er is ook een speciaal voeder voor langharige cavia's.
Er is ook Emotion voor andere dieren, namelijk konijnen, chinchillas, hamsters. Ik vraag me af of dit voer beter is dan Gerty Guinea Pig, wat ik ze normaal voer. Heeft iemand er al ervaring mee? http://images.ciao.com/ide/images/pr...y__2334347.jpg |
Slecht voer.
Veelste weinig vitamine C (ik geloof 358 mg ofzo?), terwijl in goed voer ong tussen 2000 en 3000 vitamine C zit. De prijs is ook gigantisch duur trouwens...4,95 voor 750 gram. Je kan het ook niet voeren aan zwangere zeugjes. Er zit namelijk peterselie in, en dat wekt een abortus op. Al is dat voor jou niet van toepassing omdat je geen zwanger zeugje hebt. :) |
ik voerde mijn cavia altijd zo'n gele verpakking, ik kan even niet op de naam komen. Daar zitten alleen die geperste korrels in, zodat je cavia sowieso alle stoffen binnenkrijgt. Eerst vond hij het niet lekker, maar later vond hij het echt heerlijk :)
Ik ben niet zo'n voorstander van gemengd voer, omdat ze dan selectief kunnen gaan eten. |
Citaat:
|
Mijn nijnen krijgen alleen van die grijze biksbrokjes, volgens de dierenwinkel en volgens de opvang waar een van de nijnen vandaan komt is al het overige voer voor konijnen toch alleen maar voor het lekkere, en halen ze uit die biksbrokjes juist alles dat ze nodig hebben. Simpel dus :) En goedkoop, ook :o
|
Citaat:
|
Citaat:
Euhm, pin me er niet op vast, maar volgens mij ligt het rond de 4 à 5 euro voor 5 kilo ofzo. |
Citaat:
|
Ik weet niet wat er precies in die biksbrokjes zit, eigenlijk :o Men vertelde mij altijd dat dat biks eigenlijk ook het enige is dat konijnen nodig hebben uit dat gemengde voer, maar dat ze dat vaak laten staan als je ze gemengd voer geeft omdat die andere brokjes lekkerder zijn. Maar dat die andere brokjes verder niks toevoegen.
Ik geloof dat nijnen idd zelf vitamine C aanmaken, ze hoeven iig niet net als caafjes druppels ofzo. |
Citaat:
En je konijnen doen het er goed op? Helemaal gezond enzo? |
Die gele verpakking hierboven genoemd is waarschijnlijk Hope Farms :) Prima voer, alleen zijn mensen het er nog niet over eens of het geschikt is voor zwangere zeugjes. Dit ivm het snelle vervetten na het eten van Hope Farms.
Ikzelf voer hier Zippy korrels. Dat is alleen bixvoer, en kunnen ze dus niet de lekkere dingen eruit vissen. Ook krijgen ze een aantal keren per weerk hierbij aanvullend paardenmuesli. Dit is erg goed voor de darmen en de vacht. Het Zippy voer kost 29 euro per 25 kilo. |
Citaat:
Het enige wat je hoeft te doen is hooi bijvoeren voor de vezels en omdat konijnen constant moeten eten. Ze maken itt cavia's idd zelf vitamine C aan. |
Citaat:
|
Omdat je hem verwent, waarschijnlijk :o Tenminste, dat is waar ik voor gewaarschuwd werd, gewoon stug biks blijven voeren, dan eten ze dat vanzelf. Anders krijg je kieskeurige konijnen die idd alleen het lekkere uit dat gemengde voer vissen en de rest laten staan :p
|
Ze is ook strontverwend, maar goed. Ik zie haar het liefst happy. Kan geen kwaad lijkt me. :bloos:
|
:D Denk het ook niet, mijn nijnen zijn ook vrij verwend denk ik, maar wel blij ;)
|
Beetje een late reactie maar ik heb net weer voer gekocht, 88 cent per kilo en er zit alles in wat ze nodig hebben ;)
|
Citaat:
|
Offtopic: Offtopic vraag (omdat hier toch over voer en cavia's wordt gesproken). Mijn cavia is dusdanig verwend dat ze maar enkele brokjes lust, de rest laat ze staan. Een dag, twee dagen, 5 dagen... Ik heb het duurste van het duurste (en volgens de dierenzaak 'beste') caviavoer... Daar kreeg ik het advies het bakje voer net zolang niet bij te vullen totdat ie leeg is.. Maar euh, na een dag wordt die cafia helemaal hysterisch :bloos: En na 5 dagen is er nog steeds weinig aan de situatie veranderd (en dan ga ik overstag en ververs ik het voer weer)
|
Citaat:
|
Cavia's kunnen zo koppig zijn dat ze echt niet eten. Net als bijvoorbeeld na een operatie. Ook al doet het geen pijn, ze eten gewoon niet meer.
Een cavia zonder eten zal niet lang overleven, dus niet teveel experimenteren. Koop desnoods voer van Hope Farms (of weigert hij dat ook?) waar alle brokjes hetzelde zijn. Dan is er dus geen keus en moet hij wel eten. |
Citaat:
@ Alopia: ik kan het echt niet over mijn hart verkrijgen langer te wachten. Ik moet me er denk ik maar bij neer leggen dat ze nogal euhm eigenwijs is. Dat Hope Farms eten bevat voldoende vitamine C en andere voedingsstoffen? Of moet je hier apart vitamine C druppels bij kopen? |
Citaat:
|
mijn caafjes krijgen gewoon hopefarm voedsel en dan die korrels.
gewoon simpel allemaal dezelfde korrels en dan hebben ze weinig keuze en pikken niet alleen het lekkere ertussen uit. ach ze vinden het lekker,ze weten niet beter |
Biksvoer van mijn dierenwinkel, 96 cent per kilo :cool:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik geef mijn cavia's een mengeling van hopefarms en gewoon huis-tuin-en-keuken-voer. Ik kies elke keer wat anders uit, maar mijn cavia's vreten toch alles :p En niet te vergeten hun dagelijkse porsie hooi, daar mag je echt niet aankomen! En als je zeker wilt weten of ze genoeg vitamine C binnen krijgen, kun je ze nog bijvoeren met vitamine C tabletjes van de Roter. Mijn cavia's waren daar gek op. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:44. |