![]() |
Spiegelen tekening
Het spiegelen van een tekening helpt je vaak om niet-kloppende en scheve verhoudingen te ontdekken in je tekening.
Nu vraag ik me eigenlijk af: hoe komt het eigenlijk dat eventuele niet-kloppende verhoudingen dan veel beter opvallen? Heeft dat iets met de werking van onze hersenen te maken? |
ik denk omdat je dan puur naar vorm kijkt en niet naar het gene wat de tekening voor moet stellen...
|
een getekend gezicht is in spiegelbeeld evenwel een gezicht.
dus vorm / voorstelling lijkt me niet enkel het juiste antwoord. Ik denk dat je op een of andere manier went aan een tekening als je er lang mee bezig bent en weinig afstand neemt. dus zoiets als ontwenning als je het spiegelt, of objectief kunnen kijken. |
volgens mij is dat inderdaad zo. voor de gein net een tekening van mezelf in spiegelbeeld bekeken en dan bleek het ineens heel raar te zijn, terwijl dat bij het tekenen helemaal niet opviel. dus het zal idd wel gewenning zijn.
|
Maar als je sommige foto's van mensen op de helft spiegelt zien die er ook heel raar uit. Het schijnt dat veel mensen ook een dunne/dikke helft van een gezicht hebben en dat zie je dan terug in het gespiegelde gezicht.
Ik denk dat ze meer opvallen omdat het er soms totaal anders uit ziet dan de echte tekening en dan kan je er zelfs nog van schrikken :) |
het gaat hier toch om normaal spiegelen, of om de helft spiegelen?
|
Normaal spiegelen, toch? Gewoon een spiegel er naast of er bij in de buurt en kijken of het er dan nog natuurlijk uitziet.
Waarom het zo is, ja, gewenning inderdaad. Daarbij vallen de gebreken die jou gewoon geworden zijn dan meer op. Als ik begin met een ovaal voor een gezicht, dan is die nooit helemaal symmetrisch, ik ga aan de linkerfout altijd een beetje de fout in. :D Dat valt mij dan pas op als ik kritisch ga kijken, puur omdat elke ovaal die ik teken op precies díe manier scheef is. Met een spiegel erbij is 'ie opeens aan de rechterkant scheef en dan valt het ineens veel meer op. En voor de rest is 't gewoon hetzelfde principe als een tekening even met rust laten en een stukje gaan lopen of even internetten/tv kijken/lezen/roken/whatever. Even afstand nemen, kortom. Als je dan na een minuut of tien weer terugkomt dan vallen de dingen die fout zijn je ook veel meer op. |
Hmm, oke, dat is dus wel wat ik dacht.
Maar toch, waardoor wordt die ontwenning ('frisse blik') door veroorzaakt? Of ga ik nu te diep qua wetenschappelijk niveau? :P |
Toch kan dit niet helemaal kloppen, want ook voor een toeschouwer die de tekening voor het eerst ziet, kan hij er goed uitzien qua verhoudingen, maar gespiegeld ineens niet kloppen. En dan is het geen gewenning, omdat die persoon de tekening voor het eerst ziet. :confused:
|
Hm, en wat als je iemand niet de tekening laat zien, maar alleen het spiegelbeeld?
Want dat een realistische tekening ook in de spiegel moet kloppen staat vast, lijkt me. In elk geval gaan echte voorwerpen/mensen/beesten/etc niet opeens niet kloppen als je ze in een spiegel ziet, dus voor een voorwerp/mens/beest/etc zou dit ook moeten opgaan, lijkt me. |
hmmm misschien heeft het iets te maken met de verbindingen tussen onze ogen en de linker en rechter hersenhelft. of dat de eerste blik op een tekening bepalend is voor hoe je hem ziet.
|
Citaat:
Citaat:
|
Ik denk ook dat het iets te maken heeft met je ogen/hersenen. Alles wordt in je hoofd toch al gespiegeld ofzoiets?
|
Citaat:
Dus dat heeft niets te maken met spiegelen. |
Citaat:
Het rechter gezichtsvlak wordt dus dubbel 'gerepresenteerd' in de hersenen. En het linker gezichtsvlak maar 1x (rechts) Door het spiegelen gebruik je andere hersendelen voor hetzelfde stukje tekening, omdat alles in spiegelbeeld is. Ik denk dat je hierdoor opeens nieuwe fouten in een tekening ziet: een ander hersendeel heeft er naar 'gekeken' ;) |
w00t voortaan schakel ik gewoon maar 1 hersenhelft in als ik teken.
|
Citaat:
Ik kijk nu een paar oude tekeningen terug en heb ze voor de grap eens gespiegeld. En ja hoor, de fouten vallen me in één keer weer op. Ik zou dus denken dat anderen die fouten meteen al zien omdat zij de tekening niet 'gewend' zijn :) |
Is het niet zo dat je linker hersenhelft aandacht heeft voor wat links gebeurt in beide ogen en de rechter hersenhelft voor wat rechts gebeurt in beide ogen? Ik heb nog nooit iets gehoord over dat dubbele rechts. Enlighten me!
Spreken spiegels niet gewoon altijd de waarheid? |
Citaat:
|
Op de kop houden kan ook.
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:10. |