Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-09-2006, 23:18
Verwijderd
Het spiegelen van een tekening helpt je vaak om niet-kloppende en scheve verhoudingen te ontdekken in je tekening.

Nu vraag ik me eigenlijk af: hoe komt het eigenlijk dat eventuele niet-kloppende verhoudingen dan veel beter opvallen? Heeft dat iets met de werking van onze hersenen te maken?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-09-2006, 23:22
Chilli Dude
Chilli Dude is offline
ik denk omdat je dan puur naar vorm kijkt en niet naar het gene wat de tekening voor moet stellen...
Oud 28-09-2006, 18:07
KrizzZzZZzzjE :P
KrizzZzZZzzjE :P is offline
een getekend gezicht is in spiegelbeeld evenwel een gezicht.
dus vorm / voorstelling lijkt me niet enkel het juiste antwoord.

Ik denk dat je op een of andere manier went aan een tekening als je er lang mee bezig bent en weinig afstand neemt.

dus zoiets als ontwenning als je het spiegelt, of objectief kunnen kijken.
Oud 28-09-2006, 18:25
grandmommy
grandmommy is offline
volgens mij is dat inderdaad zo. voor de gein net een tekening van mezelf in spiegelbeeld bekeken en dan bleek het ineens heel raar te zijn, terwijl dat bij het tekenen helemaal niet opviel. dus het zal idd wel gewenning zijn.
Oud 28-09-2006, 19:50
yavanna
yavanna is offline
Maar als je sommige foto's van mensen op de helft spiegelt zien die er ook heel raar uit. Het schijnt dat veel mensen ook een dunne/dikke helft van een gezicht hebben en dat zie je dan terug in het gespiegelde gezicht.

Ik denk dat ze meer opvallen omdat het er soms totaal anders uit ziet dan de echte tekening en dan kan je er zelfs nog van schrikken
Met citaat reageren
Oud 28-09-2006, 19:57
grandmommy
grandmommy is offline
het gaat hier toch om normaal spiegelen, of om de helft spiegelen?
Oud 28-09-2006, 22:42
Verwijderd
Normaal spiegelen, toch? Gewoon een spiegel er naast of er bij in de buurt en kijken of het er dan nog natuurlijk uitziet.

Waarom het zo is, ja, gewenning inderdaad. Daarbij vallen de gebreken die jou gewoon geworden zijn dan meer op. Als ik begin met een ovaal voor een gezicht, dan is die nooit helemaal symmetrisch, ik ga aan de linkerfout altijd een beetje de fout in. Dat valt mij dan pas op als ik kritisch ga kijken, puur omdat elke ovaal die ik teken op precies díe manier scheef is. Met een spiegel erbij is 'ie opeens aan de rechterkant scheef en dan valt het ineens veel meer op.

En voor de rest is 't gewoon hetzelfde principe als een tekening even met rust laten en een stukje gaan lopen of even internetten/tv kijken/lezen/roken/whatever. Even afstand nemen, kortom. Als je dan na een minuut of tien weer terugkomt dan vallen de dingen die fout zijn je ook veel meer op.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2006, 02:31
Verwijderd
Hmm, oke, dat is dus wel wat ik dacht.

Maar toch, waardoor wordt die ontwenning ('frisse blik') door veroorzaakt? Of ga ik nu te diep qua wetenschappelijk niveau?
Met citaat reageren
Oud 29-09-2006, 10:35
botulismf
botulismf is offline
Toch kan dit niet helemaal kloppen, want ook voor een toeschouwer die de tekening voor het eerst ziet, kan hij er goed uitzien qua verhoudingen, maar gespiegeld ineens niet kloppen. En dan is het geen gewenning, omdat die persoon de tekening voor het eerst ziet.
Oud 29-09-2006, 10:39
Verwijderd
Hm, en wat als je iemand niet de tekening laat zien, maar alleen het spiegelbeeld?

Want dat een realistische tekening ook in de spiegel moet kloppen staat vast, lijkt me. In elk geval gaan echte voorwerpen/mensen/beesten/etc niet opeens niet kloppen als je ze in een spiegel ziet, dus voor een voorwerp/mens/beest/etc zou dit ook moeten opgaan, lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2006, 17:24
grandmommy
grandmommy is offline
hmmm misschien heeft het iets te maken met de verbindingen tussen onze ogen en de linker en rechter hersenhelft. of dat de eerste blik op een tekening bepalend is voor hoe je hem ziet.
Oud 29-09-2006, 18:16
Verwijderd
Citaat:
Paranoide schreef op 29-09-2006 @ 11:39 :
Hm, en wat als je iemand niet de tekening laat zien, maar alleen het spiegelbeeld?

Want dat een realistische tekening ook in de spiegel moet kloppen staat vast, lijkt me. In elk geval gaan echte voorwerpen/mensen/beesten/etc niet opeens niet kloppen als je ze in een spiegel ziet, dus voor een voorwerp/mens/beest/etc zou dit ook moeten opgaan, lijkt me.
Dat is vanzelfsprekend ja.

Citaat:
grandmommy schreef op 29-09-2006 @ 18:24 :
hmmm misschien heeft het iets te maken met de verbindingen tussen onze ogen en de linker en rechter hersenhelft. of dat de eerste blik op een tekening bepalend is voor hoe je hem ziet.
Zoiets moet het zijn, iets van een verbinding (of ander deel) in onze hersenen die spiegelingen 'verzorgt'.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2006, 18:49
marrel
marrel is offline
Ik denk ook dat het iets te maken heeft met je ogen/hersenen. Alles wordt in je hoofd toch al gespiegeld ofzoiets?
Oud 29-09-2006, 19:30
Verwijderd
Citaat:
marrel schreef op 29-09-2006 @ 19:49 :
Ik denk ook dat het iets te maken heeft met je ogen/hersenen. Alles wordt in je hoofd toch al gespiegeld ofzoiets?
Nou, je ooglens projecteert het ontvangen beeld omgekeerd (op zn kop) op je netvlies, en dat wordt door je hersenen weer omgedraaid zodat het weer 'klopt'.

Dus dat heeft niets te maken met spiegelen.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2006, 10:43
Roos
Roos is offline
Citaat:
N00dles schreef op 29-09-2006 @ 03:31 :
Hmm, oke, dat is dus wel wat ik dacht.

Maar toch, waardoor wordt die ontwenning ('frisse blik') door veroorzaakt? Of ga ik nu te diep qua wetenschappelijk niveau?
Je rechter hersenhelft heeft aandacht voor alles wat rechts én links gebeurt. Je linker hersenhelft daarentegen, heeft alleen aandacht voor wat rechts gebeurt.

Het rechter gezichtsvlak wordt dus dubbel 'gerepresenteerd' in de hersenen. En het linker gezichtsvlak maar 1x (rechts)

Door het spiegelen gebruik je andere hersendelen voor hetzelfde stukje tekening, omdat alles in spiegelbeeld is.

Ik denk dat je hierdoor opeens nieuwe fouten in een tekening ziet: een ander hersendeel heeft er naar 'gekeken'
Oud 03-10-2006, 10:48
grandmommy
grandmommy is offline
w00t voortaan schakel ik gewoon maar 1 hersenhelft in als ik teken.
Oud 13-11-2006, 18:14
Verwijderd
Citaat:
Roos schreef op 03-10-2006 @ 11:43 :
Je rechter hersenhelft heeft aandacht voor alles wat rechts én links gebeurt. Je linker hersenhelft daarentegen, heeft alleen aandacht voor wat rechts gebeurt.

Het rechter gezichtsvlak wordt dus dubbel 'gerepresenteerd' in de hersenen. En het linker gezichtsvlak maar 1x (rechts)

Door het spiegelen gebruik je andere hersendelen voor hetzelfde stukje tekening, omdat alles in spiegelbeeld is.

Ik denk dat je hierdoor opeens nieuwe fouten in een tekening ziet: een ander hersendeel heeft er naar 'gekeken'
Ahja. En stel dat een ander persoon de tekening zou zien, zou diegene de fouten in de tekening gelijk zien?

Ik kijk nu een paar oude tekeningen terug en heb ze voor de grap eens gespiegeld. En ja hoor, de fouten vallen me in één keer weer op. Ik zou dus denken dat anderen die fouten meteen al zien omdat zij de tekening niet 'gewend' zijn
Met citaat reageren
Oud 13-11-2006, 22:50
What?
What? is offline
Is het niet zo dat je linker hersenhelft aandacht heeft voor wat links gebeurt in beide ogen en de rechter hersenhelft voor wat rechts gebeurt in beide ogen? Ik heb nog nooit iets gehoord over dat dubbele rechts. Enlighten me!

Spreken spiegels niet gewoon altijd de waarheid?
Oud 14-11-2006, 14:16
Verwijderd
Citaat:
What? schreef op 13-11-2006 @ 23:50 :
Is het niet zo dat je linker hersenhelft aandacht heeft voor wat links gebeurt in beide ogen en de rechter hersenhelft voor wat rechts gebeurt in beide ogen?
Is het niet precies andersom (of wat Roos zegt, zij heeft er, denk ik, meer verstand van dan ik)?
Met citaat reageren
Oud 16-11-2006, 18:19
botervleug
botervleug is offline
Op de kop houden kan ook.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 21:56
Verwijderd
Citaat:
botervleug schreef op 16-11-2006 @ 19:19 :
Op de kop houden kan ook.
Op de kop ziet 'ie er juist altijd veel beter uit, vind ik altijd.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten