![]() |
Wiskunde A1 vraag..
Opdracht:
In een conservenfabriek worden blikken met augurken gevuld. Van 250 blikken heeft men het aantal augurken geteld. Resultaat: augurken: 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 blikken: 8 16 25 28 28 30 38 32 25 14 6 het gemiddelde aantal augurken per blik is M en de standaardafwijking is S. bereken in 1 decimaal nauwkeurig het percentage blikken waarin het aantal augurken minder dan S van M verschilt. * Ik kom er echt niet uit en zie niet wat ik fout doe.. Ik pas de formule van de variantie toe, dus: - bepaal de deviatie: [Di=X1-gemm.] - bepaal hiervan de kwadraten: [(Di)2] - vermenigvuldig elk kwadraat met de frequentie op die uitkomst: [(Di)2 . Fi] - tel alle gevonden waarden op. het getal dat je vindt heet de variantie [(Var(x))] - neem de wortel van de variantie. het getal dat je dan vindt heet de standaarddeviatie. ik kom uit op Var(x)= 1586, Standaarddeviatie=39,82.. lijkt me niet juist. volgens het antwoordenboekje kom je uiteindelijk uit bij het percentage blikken waarbij het aantal augurken minder dan S van M verschilt: 62% ik zie niet hoe. kan iemand het uitleggen? |
Citaat:
Wat is bij jou, Xi en Fi? Wat vind je voor Xgem? Hoe zet je je berekening op, een tabel? Als je de kolom Di optelt, krijg je dan 0? |
ik gebruik:
Xi= het aantal augurken per blik het gemiddelde komt uit op 43. Fi= het aantal blikken met een aantal augurken Xi |
en als ik de kolom Di optel..
-5 -4 -3 -2 -1 0 1 2 3 4 5 dus ja dat komt bij nul uit. |
In orde. Maar je hebt 1586 niet gedeeld door 250!
|
Deze regel klopt niet helemaal:
Citaat:
(Of gebruik de aanwijzing van Safe, want dan herinner je je misschien weer hoe het eigenlijk moest.) |
ik snap 'm :)
dankjulliewel. en nu maar hopen dat het lukt morgen. [hm alleen de rest van de som, hoe ze uiteindelijk uitkomen op 62% nog niet.. iemand een idee?] |
Citaat:
Heb je de normale verdeling al gehad? Je moet hier, van uit het gem 43, de st.dev 2,5 naar boven (43+2,5) en(43-2,5) naar beneden, dat is het sigma-interval. Tel de (bijbehorende) freq op dan kom je op 156 waarnemingen binnen dit interval (eigenlijk nog meer, maar dan moet je interpoleren). Je hebt dan 156/250*100%=62,4% waarnemingen in dit interval. |
yeah nu heb ik m door :)
bedankt! had de normale verdeling wel al gehad ja, maar nog niet helemaal begrepen. |
Bij de normale verdeling is het sigma-interval ruwweg 68% en het 2sigma-int 95%. Deze 'vuistregels' moet je daar kennen!
|
ok :)
had er gisteren een dtoets over, 40% eindexamen, dus ik hoop dat ik het een beetje bleek te snappen.. |
In ieder geval: succes!
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:12. |