![]() |
[HUREN] Automatische Incasso verplicht?
Sinds drie maanden huren mijn vriend en ik een appartementje. We wonen er graag, maar iedere keer is het wel iets met de huisbaas. Eerst problemen met de vloerbedekking, sleutels afvalcontainer, etc. en toen we (veel te laat) een kopie van het huurcontract kregen, bleek dat ze verkeerd getekend had en er zelfs in gestreept had. Maarja, lange tijd niks gehoord, tot gisteren.
Kregen we een brief waarin ze ons maant voortaan via automatische incasso de huur te betalen. We hebben de huur altijd netjes op tijd overgemaakt, en regelen dat liever ook zelf. Daarbij hebben we het helemaal met haar gehad, en willen we haar niet machtigen. Mijn vraag: Kan ze ons verplichten om haar te machtigen of kunnen we haar gewoon zelf blijven betalen? |
ze kan je het niet verplichten, en ze kan je al helemaal niet het huis uit zetten. De huurder is goed beschermt.
|
Hm, dus ze kan alleen maar boos kijken :). Fijn om te weten, bedankt.
|
Dat staat in je contract. Als je ervoor getekend hebt kan dat, anders niet.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En ja: als het goed is het je zelf een kopie gekregen van dat contract. En anders kun je nog naar de rechtswinkel stappen (gratis juridisch advies). |
We waren zelf al zo helder om gelijk na het tekenen een kopie te laten maken. Er staat verder niks in het contract over machtigingen e.d.
In feite huren we dus zonder geldig contract, maarja... Als ze lastig gaat doen, sturen we gewoon onze advocaat op haar af ;) |
Er is natuurlijk een bewijsprobleem als je huisbaas en jij met verschillende huurcontracten aankomen. In een contract strepen hoort natuurlijk niet zo. Daarom wordt in de praktijk ook altijd aangehouden dat doorhalingen, bijschrijvingen en verbeteringen kunnen, maar dan moeten daar in de kantlijn ook de handtekeningen van beide partijen bij.
|
Citaat:
|
Dan ontken je gewoon dat jij het daar mee eens bent en mag zij gaan bewijzen dat jij het er wél mee eens was. Lijkt me nogal moeilijk gaan als je geen handtekening hebt van degene te wiens nadeel je iets wilt bewijzen.
Let overigens wel op dat ze je niet verneukt, je handtekening nabootst of andere grappen flikt. De meeste van die huisbazen cq. -bazinnen zijn gore, achterbakse lijers. |
Citaat:
Tip: ga bij een woningbouw vereniging huren, heb je heel veel huurbescherming (artikel 18 huurwet :) ) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Uitgerekend dit zijn de meest gewilde woningen (bouwjaar 2001), en omdat ze in het (winkel) centrum liggen. :o LANDGRAAF - Lichtenberg-Op de Kamp Cluster 261_A1 WoningType Etagewoning met lift Prijsklasse 454.00 - 526.99 Wachtrij 104 Slaapkamers 2 Uw plek in de rij 17 Wachttijd Langer dan 10 jaar Huurtoeslag? Zie www.toeslagen.nl Uw wachttijd (mnd) 204 Een troost, ik hoef nog maar 204 maanden te wachten. ;) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Beslist NIET ! :| |
Citaat:
|
Citaat:
Particulier huren was toen een goede optie, ik ben nog steeds blij dat we dat gedaan heb. En die machtiging, ach, die ligt netjes opgeborgen, misschien dat ik de postzegel nog van de envelope haal om te recyclen, maar verder doe ik (we) er niets meer mee. Ik hoop gewoon dat volgend jaar als ik afgestudeerd ben mijn salaris zover stijgt dat we iets duurder kunnen huren (de wat duurdere huurwoningen hebben ook niet zo'n lange wachttijd) of kopen. |
Citaat:
|
ze kan je alleen verplichten te betalen
hoe dat is jou zaak als je wil mag je het nog contant aan haar geven (als je dat mocht doen, laat dan een kwitantie tekenen :P) 10 jaar wachten voor een 3 kamer etalage apartementje :D wat is de oppervlakte? |
Citaat:
Op de website van mijn woningstichting staan ook woningen die per direct te huur zijn, maar in die buurten en flats wil ik in geen 10 jaar wonen! (n) Gelukkig woon ik zelf vrij goed, dus een langere wachtijd is dan ook geen probleem. ;) Ik woon liever in een kleinere gemeente dan in een van de 4 grote steden, zeker als het op huisvesting aankomt. Ben voor een half jaar terug eens in de wijk Overschie geweest (Rotterdam) om bij iemand een stapel hardrock LP's op te halen, hier kun je pas echt goed zien hoe de verloedering en verpaupering heeft toegeslagen. In zulke oude stadswijken en uitgewoonde flats wil ik nog niet voor niks wonen. :s |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:39. |