![]() |
Pechtold wil Europees leger als tegenwicht tegen VS
Pechtold wil Europees leger als tegenwicht tegen VS
Uitgegeven: 3 november 2006 19:13 Laatst gewijzigd: 3 november 2006 19:45 AMSTERDAM - De Europese Unie moet een gezamenlijk leger oprichten om tegenwicht te kunnen bieden tegen de Verenigde Staten. Dat zegt D66-lijsttrekker Alexander Pechtold in een interview met NU.nl. "Er is één antwoord vanuit Europa nodig." Pechtold bekritiseert de huidige Amerikaanse regering van George W. Bush. "Hij heeft zich geprofileerd als een politieagent die geïnteresseerd is in olie, het tot in treurens toe najagen van terroristen en mensenrechten aan zijn laars lapt", aldus Pechtold over de Amerikaanse president. Een Europees leger moet volgens Pechtold "ingrijpen in de brandhaarden van deze wereld". D66 is voorstander voor intensievere Europese samenwerking en ziet Nederland als "stadsstaat in Europa". Economische groei "Europa komt vaak slecht in het daglicht als het gaat om gatenkaas of haring of de kwaliteit van zwembaden. Dat zijn excessen die geen recht doen aan de grote voordelen. Denk maar niet dat de economische groei bereikt was als we er alleen voor stonden", aldus Pechtold. De Europese Unie moet meer samenwerken op het gebied van buitenlands beleid, vindt D66. "Ook zaken als vluchtelingenbeleid moeten daaronder vallen. Als er in Spanje boten met vluchtelingen aankomen uit Noord-Afrika moeten we niet denken dat dat een probleem van Spanje is. Met een bus zitten die mensen zo bij ons in de stad", zegt Pechtold. Bron Geheel interview Man met visie. (y) |
Een Europees leger? Ik weet niet echt of ik daar een voorstander van ben...
|
kan je beter een bulderbos rond het witte huis planten :o
|
Wat een origineel idee! Alsof ze zoiets niet al eerder bedacht hadden toen Europa in de koude oorlog klem zat tussen de V.S. en de Sovjet-Unie! :rolleyes:
|
Zodat de Fransen in plaats van de Amerikanen kunnen bepalen wat er gebeurd? No thank you.
We hebben al een Europese reactiemacht, en dat is verder prima. |
Citaat:
|
Citaat:
Je kan dan met een van je anti-Bush stokpaardjes aan komen zetten, maar beantwoord deze twee simpele vragen eerst: Tegen wie vochten de Vietnamezen voordat de oorlog escaleerde doordat Amerika er in sprong? Welke staat was ook alweer de grootste tegenstander van het schrappen van het EU landbouwbeleid dat honderden doden, verwoestijning en armoede veroorzaakt? Dat is dus precies waarom ik dit praatje van Pechtold goedkope onzin noem. Als je tegen Bush wilt zijn, fijn, bak een taart en vier het. Maar laten we aub niet als een stel kinderen doorslaan naar de andere kant om maar vooral niet met ome Bush mee te doen. Pechtold moet het idealisme eens uit zijn kop halen en zien dat voordat we ons verbinden met allerlei samenwerkingsverbanden we eerst maar eens moeten zorgen dat alle neuzen dezelfde kant op wijzen, en we niet als we vooraan staan in willekeurige volgorde messen in de rug krijgen van Poolse fascisten, Franse boeren, Spaanse vissers, Italiaanse mediacraten, Griekse creatieve boekhouders en noem maar op. Of Pechtold zou als hij het praktischer wil hebben eens moeten gaan praten met Van Geel. Van Geel die probeerde te zorgen dat Nederland geen volstrekt onhaalbare vervuilingsnormen krijgt opgelegd. Hij had daar een punt, we halen dat nooit vanwege de dichte bevolking en de vervuiling die over waait uit buurlanden. Kregen we echter een uitzonderingpositie zoals sommige landen bij het stabiliteitspact van de euro? Kregen we miljardensubsidies om toch iets te kunnen doen aan die vervuiling? Geen van beiden. Nederland werd aan de onderhandelingstafel aan de kant geschoven waar we bij stonden. En Pechtold wil met dezelfde mensen die dat deden opeens dikke vrienden zijn? Is hij echt zo naief of kan hij dat gewoon heel goed zo doen lijken? Hallo meneer Pechtold, we hebben hier een staat die Nederland heet, die naast de handel ook wel eens wat goeds uit de EU mag verwachten. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Misschien laat Bush volgende keer wel weten dat Chirac een groot standbeeld krijgt als hij meedoet en zijn ze opeens volledig voorstander. Wat ga je dan doen? Citaat:
Een Europees leger vormen zou dan een misstap extra zijn. Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Ik wil je daar graag voor behoeden door te betogen dat Europese leger tot nader order in de ijskast te leggen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat terwijl best een paar boeren of vissers die bulken van het subsidiegeld wat kunnen missen. Over 50 jaar zijn de oceanen leeg, en als er geen geld is om iets nuttigs te financieren dan is het rippen van de vissers niet het eerste waar we aan denken? Que? |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Het boeit me niets wat Frankrijk allemaal misdaan heeft, ik vind dat Europa zich tot een echte eenheid moet smeden. En natuurlijk gaat dat gepaard/t met groeikrampen, maar ik kijk liever naar over honderd jaar dan naar morgen in dezen. We zullen er toch aan moeten, en hoe langer we het uitstellen, hoe langer het duurt voordat alles lekker loopt.
|
Europa is (nog) geen eenheid en zal het dus ook niet eens worden over een europees leger. We kunnen beter ons eerst richten op meer een eenheid te worden voordat we het over een leger gaan hebben. Ik vraag me wel af hoe Amerika zou reageren als we een Europees leger zouden oprichten.
|
en wat gebeurt er dan met de navo? :confused:
dat wordt dan een scouting groep ofzo? (en ik pas voor een EUropees leger. Een navo systeem heb ik veel liever. De Europese landen verschillen te veel qua mening en opinie en hoewel dat op zich niet erg is, heb ik geen zin erin dat doordat 1 land een menign door kan zetten het europese leger de idioot gaat uithangen vanwege ondoordachtheid) |
Citaat:
|
McCaine, ik kan jou en SP nog steeds niet rijmen. Op welke punten ben je het met deze partij dan wél eens?
Of heb ik zo'n verkeerd beeld van de SP en denk ik automatisch dat ze in deze kwestie tegen zullen zijn? |
Citaat:
|
Citaat:
Wel een mooie oplossing voor de werkloosheid onder lager opgeleiden trouwens. Pure werkverschaffing dit. |
Citaat:
:D http://littlegreenfootballs.com/webl...opsMessage.jpg :D :D |
Wie zit er nou te wachten op een Europees leger? Wat een kansarm project zou dat zijn zeg! Zeker in de huidige unie! Vergeet niet dat we in een 'unie' zitten waarvan de top nog steeds 1 week per maand verhuisd van Brussel naar Strasbourg omdat de Fransen de poot stijf houden. Vergeet ook niet dat alle belangrijke beslissingen binnen de EU tot nog toe unaniem genomen moeten worden, goedgekeurd door alle lidstaten. Man, we kunnen het nu al niet eens worden over een buitenlands beleid! Alle statements van de EU zijn zo verwaterd, dat het absoluut nietszeggende leuzen zijn geworden. (zie de Europese 'verwerping' van het Iraanse kernprogramma)
'Europa' is helemaal geen echte unie, en al helemaal niet op politiek vlak. Het is een monetaire unie, en zeer machtig als handelsblok, maar meer ook niet. Om met onzin als een Europees leger te komen, zal je eerst wat moeten doen aan de besluitvorming binnen de EU (wat al gaat mislukken, aangzien alle lidstaten het met elkaar eens moeten zijn, en de UK al heeft laten weten haar veto recht in de Commissie niet op te willen geven). Eerst de besluitvorming, dan verdere politieke integratie, en een eventueel gezamenlijk leger zou pas de laatste stap zijn. Ik vraag me af of hij ook wel eens aan de praktische bezwaren heeft gedacht? In welke taal voert men een Europees leger aan? Engels? Dan gaan de Fransen stuiteren. Frans? Gaan we dan nog een blikje tolken opentrekken? Krijgen we dan de functie van 'combat interpretor' ofzo? Of wordt alles verdeeld op taal of nationaliteit? Als da zo is, waarom dan een 'Europees' leger, als toch alles apart blijft? En wat dacht je van mateieel? Als een Britse tank gerepareerd moet worden door Italiaanse troepen gaat het al helemaal mis. Ten eerste omdat ze onbekend zijn met het type tank, maar nog belangrijker: heb je met een metrische moersleutel wel eens geprobeerd een Engelse bout aan te draaien? (wij hebben thuis een oude Land Rover, en dat betekend dus dat we al ons gereedschap dubbel hebben: in metrische en Engelse maten), en zo kun je dat natuurlijk doortrekken op alles. Er moeten tientallen, misschien wel honderden soorten voertuigen, vliegtuigen en wapens in dienst zijn, elk met aparte onderdelen en onderhouds-eisen, en die zul je allemaal op elkaar af moeten stemmen, ofwel; een logistieke nachtmerrie, die er waarschijnlijk toch op uit zal draaien dat elk land voor z'n eigen materieel gaat zorgen. Dus waarom zou je dat uberhaupt samen willen voegen? |
T_ID: Fransen hadden Vietnam. Nederlanders hadden Indonesie (waar ze nog wel een tijdje huis hadden gehouden als de VS niks had gedaan).
Wat is je punt? Dat Europese staten een halve eeuw geleden nog kolonies hadden? :eek: |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:49. |