![]() |
[Wisk] Inverse Matrix
(-0,5 0,05)
(-0,4 0,20) bereken de inverse bij deze matrix ik snap dus niet hoe je de inverse van deze matrix berekent, wie kan me helpen?? alvast bedankt |
Welke methode heb je gezien? Je kan inv(A) = adj(A)/det(A) of rechts aanvullen met de eenheidsmatrix en die via elementaire operaties links verkrijgen, dan staat rechts de inverse, dus (A I) <-> (I inv(A)).
|
ik heb iets met tot de macht -1, maar jou methode snap ik trouwens ook niet :confused: ik zit in 5vwo
het antwoord bij deze is trouwens [-2,5 0,625] [-5 6,25] klopt dit als je jouw methode gebruikt?? dan zal ik jouw methode gaan hanteren btw dank voor je snelle antwoord |
owjaa ik snap het al
ik deed dus dakje-1, maar ik moest dus shift en -1 gebruiken maarja, toch bedankt! |
Haha, zeg dan meteen dat je niet wil weten hoe je het berekent, maar hoe je het op je GR intikt.
|
Citaat:
|
Vragen ze serieus om de inverse van een matrix te geven door middel van uitrekenen op je rekenmachine, zonder een idee te geven van hoe je deze kunt vinden?
Leve het middelbaar onderwijs! |
Het is wel wiskunde A natuurlijk, het toppunt van versesamstratisering.
|
Citaat:
Bijvoorbeeld op de vorige pagina. Of in het boekje dat hoort bij een opdracht die je vorige week eigenlijk had moeten uitvoeren. |
Citaat:
:D |
Het is natuurlijk niet gedaan om de leerlingen te pesten.
Als je de recent aangeleerde stof opnieuw moet toepassen, wordt het een stuk makkelijker om die stof te onthouden. Bovendien blijkt een week later vaak dat je de stof een stuk beter begrijpt dan je eerst dacht. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
beetje rekenen met vectoren en matrices, standaard inproduct, matrix inverteren, eigenwaarden en eigenvectoren, en daar hield het wel zo'n beetje op. De echte Lineaire Algebra kregen wij ook pas op de Universiteit. |
Citaat:
|
Citaat:
|
nooit poolcoordinaten uit moeten rekenen anika --> zeker wel :o het was echter maar 1 les ofzo en er wordt voor de rest niet veel mee gedaan, maar toch..... lang leve het wiskunde onderwijs :rolleyes:
trouwens: wiskunde B en matrices blijkt een rare combinatie te zijn ..... vraag aan een WB'er wat een matrix is is en hij staat je raar aan te kijken. |
Ik kan me niet meer herinneren ooit poolcoordinaten op de middelbare school gehad te hebben, volgens mij hebben we die overgeslagen ofzo. Of het was zo weinig dat ik het gewoon vergeten ben.
Maargoed, het verschilt vast ook per school. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:20. |