Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   [Wisk] Inverse Matrix (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1498906)

damsco 06-11-2006 20:59

[Wisk] Inverse Matrix
 
(-0,5 0,05)
(-0,4 0,20)

bereken de inverse bij deze matrix

ik snap dus niet hoe je de inverse van deze matrix berekent, wie kan me helpen??

alvast bedankt

TD 06-11-2006 21:01

Welke methode heb je gezien? Je kan inv(A) = adj(A)/det(A) of rechts aanvullen met de eenheidsmatrix en die via elementaire operaties links verkrijgen, dan staat rechts de inverse, dus (A I) <-> (I inv(A)).

damsco 06-11-2006 21:16

ik heb iets met tot de macht -1, maar jou methode snap ik trouwens ook niet :confused: ik zit in 5vwo
het antwoord bij deze is trouwens
[-2,5 0,625]
[-5 6,25]

klopt dit als je jouw methode gebruikt?? dan zal ik jouw methode gaan hanteren



btw dank voor je snelle antwoord

damsco 06-11-2006 21:29

owjaa ik snap het al
ik deed dus dakje-1, maar ik moest dus shift en -1 gebruiken

maarja, toch bedankt!

Kazet Nagorra 06-11-2006 22:04

Haha, zeg dan meteen dat je niet wil weten hoe je het berekent, maar hoe je het op je GR intikt.

sdekivit 07-11-2006 08:41

Citaat:

Mephostophilis schreef op 06-11-2006 @ 23:04 :
Haha, zeg dan meteen dat je niet wil weten hoe je het berekent, maar hoe je het op je GR intikt.
:D

Young Grow Old 07-11-2006 13:18

Vragen ze serieus om de inverse van een matrix te geven door middel van uitrekenen op je rekenmachine, zonder een idee te geven van hoe je deze kunt vinden?
Leve het middelbaar onderwijs!

Kazet Nagorra 07-11-2006 14:08

Het is wel wiskunde A natuurlijk, het toppunt van versesamstratisering.

Vrolijk 07-11-2006 14:14

Citaat:

Young Grow Old schreef op 07-11-2006 @ 14:18 :
Vragen ze serieus om de inverse van een matrix te geven door middel van uitrekenen op je rekenmachine, zonder een idee te geven van hoe je deze kunt vinden?
Leve het middelbaar onderwijs!

Zulke informatie is vaak op venijnige wijze verstopt.

Bijvoorbeeld op de vorige pagina.

Of in het boekje dat hoort bij een opdracht die je vorige week eigenlijk had moeten uitvoeren.

biologisch 07-11-2006 15:42

Citaat:

Vrolijk schreef op 07-11-2006 @ 15:14 :
Zulke informatie is vaak op venijnige wijze verstopt.

Bijvoorbeeld op de vorige pagina.

Of in het boekje dat hoort bij een opdracht die je vorige week eigenlijk had moeten uitvoeren.

mooi raak verwoord

:D

Vrolijk 07-11-2006 15:50

Het is natuurlijk niet gedaan om de leerlingen te pesten.


Als je de recent aangeleerde stof opnieuw moet toepassen, wordt het een stuk makkelijker om die stof te onthouden.

Bovendien blijkt een week later vaak dat je de stof een stuk beter begrijpt dan je eerst dacht.

Kazet Nagorra 07-11-2006 17:33

Citaat:

Vrolijk schreef op 07-11-2006 @ 15:14 :
Zulke informatie is vaak op venijnige wijze verstopt.

Bijvoorbeeld op de vorige pagina.

Of in het boekje dat hoort bij een opdracht die je vorige week eigenlijk had moeten uitvoeren.

Het bezwaar is niet dat niet wordt uitgelegd hoe je een inverse berekent (nl. met de GR), maar dat niet wordt uitgelegd wat een inverse is en hoe je hem met de hand uitrekent. (dat is vrij eenvoudig hier, dus de GR is echt niet nodig)

Snees 07-11-2006 18:39

Citaat:

Young Grow Old schreef op 07-11-2006 @ 14:18 :
Vragen ze serieus om de inverse van een matrix te geven door middel van uitrekenen op je rekenmachine, zonder een idee te geven van hoe je deze kunt vinden?
Leve het middelbaar onderwijs!

Aangezien wiskunde B helemaal *niks* aan lineaire algebra doet, vind ik het niet gek dat de A'tjes niet de inverse uit de losse pols hoeven te berekenen.

TD 07-11-2006 21:25

Citaat:

Snees schreef op 07-11-2006 @ 19:39 :
Aangezien wiskunde B helemaal *niks* aan lineaire algebra doet, vind ik het niet gek dat de A'tjes niet de inverse uit de losse pols hoeven te berekenen.
Geen lineaire algebra in wiskunde B - toch de meest wiskundige richting? - dus gewoonweg geen lineaire algebra in jullie secundair onderwijs?! :confused:

Anika 07-11-2006 21:34

Citaat:

TD schreef op 07-11-2006 @ 22:25 :
Geen lineaire algebra in wiskunde B - toch de meest wiskundige richting? - dus gewoonweg geen lineaire algebra in jullie secundair onderwijs?! :confused:
Nee inderdaad :) terwijl het toch echt niet zo moeilijk is en dus zeker op de middelbare school behandeld zou kunnen worden.

Rob 07-11-2006 21:52

Citaat:

TD schreef op 07-11-2006 @ 22:25 :
Geen lineaire algebra in wiskunde B - toch de meest wiskundige richting? - dus gewoonweg geen lineaire algebra in jullie secundair onderwijs?! :confused:
Ik heb 't ook nooit gehad. Ik kreeg het pas op de universiteit voor het eerst.

Snees 07-11-2006 22:15

Citaat:

TD schreef op 07-11-2006 @ 22:25 :
Geen lineaire algebra in wiskunde B - toch de meest wiskundige richting? - dus gewoonweg geen lineaire algebra in jullie secundair onderwijs?! :confused:
Stiekem wel een beetje: vectoren in 2 en 3 dimensies, regels voor optellen van vectoren en vermenigvuldigen met een scalar, dingen als de norm uitrekenen omrekenen tussen r,theta en x,y-coördinaten, maar daar houdt het op.

WelVrolijk 07-11-2006 22:24

Citaat:

Snees schreef op 07-11-2006 @ 23:15 :
Stiekem wel een beetje: vectoren in 2 en 3 dimensies, regels voor optellen van vectoren en vermenigvuldigen met een scalar, dingen als de norm uitrekenen omrekenen tussen r,theta en x,y-coördinaten, maar daar houdt het op.
Wij kwamen in de 70-er ook niet veel verder met Wiskunde II:
beetje rekenen met vectoren en matrices, standaard inproduct, matrix inverteren, eigenwaarden en eigenvectoren, en daar hield het wel zo'n beetje op.

De echte Lineaire Algebra kregen wij ook pas op de Universiteit.

Kazet Nagorra 07-11-2006 23:10

Citaat:

WelVrolijk schreef op 07-11-2006 @ 23:24 :
Wij kwamen in de 70-er ook niet veel verder met Wiskunde II:
beetje rekenen met vectoren en matrices, standaard inproduct, matrix inverteren, eigenwaarden en eigenvectoren, en daar hield het wel zo'n beetje op.

De echte Lineaire Algebra kregen wij ook pas op de Universiteit.

Al die dingen werken bij ons niet behandeld. Het ging niet veel verder dan 'een vector is een pijltje'.

Anika 08-11-2006 06:24

Citaat:

Snees schreef op 07-11-2006 @ 23:15 :
Stiekem wel een beetje: vectoren in 2 en 3 dimensies, regels voor optellen van vectoren en vermenigvuldigen met een scalar, dingen als de norm uitrekenen omrekenen tussen r,theta en x,y-coördinaten, maar daar houdt het op.
Nou dat is dan in ieder geval niet op elke middelbare school zo, wij moesten één keer tijdens een les vectoren optellen ofzo en dat was het.

sdekivit 08-11-2006 07:19

nooit poolcoordinaten uit moeten rekenen anika --> zeker wel :o het was echter maar 1 les ofzo en er wordt voor de rest niet veel mee gedaan, maar toch..... lang leve het wiskunde onderwijs :rolleyes:

trouwens: wiskunde B en matrices blijkt een rare combinatie te zijn .....

vraag aan een WB'er wat een matrix is is en hij staat je raar aan te kijken.

Anika 08-11-2006 10:45

Ik kan me niet meer herinneren ooit poolcoordinaten op de middelbare school gehad te hebben, volgens mij hebben we die overgeslagen ofzo. Of het was zo weinig dat ik het gewoon vergeten ben.
Maargoed, het verschilt vast ook per school.

Kazet Nagorra 08-11-2006 10:52

Citaat:

sdekivit schreef op 08-11-2006 @ 08:19 :
nooit poolcoordinaten uit moeten rekenen anika --> zeker wel :o het was echter maar 1 les ofzo en er wordt voor de rest niet veel mee gedaan, maar toch..... lang leve het wiskunde onderwijs :rolleyes:

trouwens: wiskunde B en matrices blijkt een rare combinatie te zijn .....

vraag aan een WB'er wat een matrix is is en hij staat je raar aan te kijken.

Inderdaad, iedere keer als ik mijn vriendin bijles natuurkunde geef denk ik ook altijd: "aargh, waarom krijgen ze nou niet gewoon vectormeetkunde?".


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:20.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.