Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-11-2006, 20:59
damsco
damsco is offline
(-0,5 0,05)
(-0,4 0,20)

bereken de inverse bij deze matrix

ik snap dus niet hoe je de inverse van deze matrix berekent, wie kan me helpen??

alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-11-2006, 21:01
TD
TD is offline
Welke methode heb je gezien? Je kan inv(A) = adj(A)/det(A) of rechts aanvullen met de eenheidsmatrix en die via elementaire operaties links verkrijgen, dan staat rechts de inverse, dus (A I) <-> (I inv(A)).
Oud 06-11-2006, 21:16
damsco
damsco is offline
ik heb iets met tot de macht -1, maar jou methode snap ik trouwens ook niet ik zit in 5vwo
het antwoord bij deze is trouwens
[-2,5 0,625]
[-5 6,25]

klopt dit als je jouw methode gebruikt?? dan zal ik jouw methode gaan hanteren

btw dank voor je snelle antwoord
Met citaat reageren
Oud 06-11-2006, 21:29
damsco
damsco is offline
owjaa ik snap het al
ik deed dus dakje-1, maar ik moest dus shift en -1 gebruiken

maarja, toch bedankt!
Met citaat reageren
Oud 06-11-2006, 22:04
Verwijderd
Haha, zeg dan meteen dat je niet wil weten hoe je het berekent, maar hoe je het op je GR intikt.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2006, 08:41
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 06-11-2006 @ 23:04 :
Haha, zeg dan meteen dat je niet wil weten hoe je het berekent, maar hoe je het op je GR intikt.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2006, 13:18
Young Grow Old
Young Grow Old is offline
Vragen ze serieus om de inverse van een matrix te geven door middel van uitrekenen op je rekenmachine, zonder een idee te geven van hoe je deze kunt vinden?
Leve het middelbaar onderwijs!
Oud 07-11-2006, 14:08
Verwijderd
Het is wel wiskunde A natuurlijk, het toppunt van versesamstratisering.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2006, 14:14
Vrolijk
Citaat:
Young Grow Old schreef op 07-11-2006 @ 14:18 :
Vragen ze serieus om de inverse van een matrix te geven door middel van uitrekenen op je rekenmachine, zonder een idee te geven van hoe je deze kunt vinden?
Zulke informatie is vaak op venijnige wijze verstopt.

Bijvoorbeeld op de vorige pagina.

Of in het boekje dat hoort bij een opdracht die je vorige week eigenlijk had moeten uitvoeren.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2006, 15:42
biologisch
biologisch is offline
Citaat:
Vrolijk schreef op 07-11-2006 @ 15:14 :

Of in het boekje dat hoort bij een opdracht die je vorige week eigenlijk had moeten uitvoeren.
mooi raak verwoord

Oud 07-11-2006, 15:50
Vrolijk
Het is natuurlijk niet gedaan om de leerlingen te pesten.

Als je de recent aangeleerde stof opnieuw moet toepassen, wordt het een stuk makkelijker om die stof te onthouden.

Bovendien blijkt een week later vaak dat je de stof een stuk beter begrijpt dan je eerst dacht.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2006, 17:33
Verwijderd
Citaat:
Vrolijk schreef op 07-11-2006 @ 15:14 :

Het bezwaar is niet dat niet wordt uitgelegd hoe je een inverse berekent (nl. met de GR), maar dat niet wordt uitgelegd wat een inverse is en hoe je hem met de hand uitrekent. (dat is vrij eenvoudig hier, dus de GR is echt niet nodig)
Met citaat reageren
Oud 07-11-2006, 18:39
Verwijderd
Citaat:
Young Grow Old schreef op 07-11-2006 @ 14:18 :
Aangezien wiskunde B helemaal *niks* aan lineaire algebra doet, vind ik het niet gek dat de A'tjes niet de inverse uit de losse pols hoeven te berekenen.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2006, 21:25
TD
TD is offline
Citaat:
Snees schreef op 07-11-2006 @ 19:39 :
Aangezien wiskunde B helemaal *niks* aan lineaire algebra doet, vind ik het niet gek dat de A'tjes niet de inverse uit de losse pols hoeven te berekenen.
Geen lineaire algebra in wiskunde B - toch de meest wiskundige richting? - dus gewoonweg geen lineaire algebra in jullie secundair onderwijs?!
Oud 07-11-2006, 21:34
Anika
Citaat:
TD schreef op 07-11-2006 @ 22:25 :
Geen lineaire algebra in wiskunde B - toch de meest wiskundige richting? - dus gewoonweg geen lineaire algebra in jullie secundair onderwijs?!
Nee inderdaad terwijl het toch echt niet zo moeilijk is en dus zeker op de middelbare school behandeld zou kunnen worden.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2006, 21:52
Rob
Rob is offline
Citaat:
Ik heb 't ook nooit gehad. Ik kreeg het pas op de universiteit voor het eerst.
Oud 07-11-2006, 22:15
Verwijderd
Citaat:
Stiekem wel een beetje: vectoren in 2 en 3 dimensies, regels voor optellen van vectoren en vermenigvuldigen met een scalar, dingen als de norm uitrekenen omrekenen tussen r,theta en x,y-coördinaten, maar daar houdt het op.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2006, 22:24
WelVrolijk
WelVrolijk is offline
Citaat:
Snees schreef op 07-11-2006 @ 23:15 :
Stiekem wel een beetje: vectoren in 2 en 3 dimensies, regels voor optellen van vectoren en vermenigvuldigen met een scalar, dingen als de norm uitrekenen omrekenen tussen r,theta en x,y-coördinaten, maar daar houdt het op.
Wij kwamen in de 70-er ook niet veel verder met Wiskunde II:
beetje rekenen met vectoren en matrices, standaard inproduct, matrix inverteren, eigenwaarden en eigenvectoren, en daar hield het wel zo'n beetje op.

De echte Lineaire Algebra kregen wij ook pas op de Universiteit.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2006, 23:10
Verwijderd
Citaat:
WelVrolijk schreef op 07-11-2006 @ 23:24 :
Wij kwamen in de 70-er ook niet veel verder met Wiskunde II:
beetje rekenen met vectoren en matrices, standaard inproduct, matrix inverteren, eigenwaarden en eigenvectoren, en daar hield het wel zo'n beetje op.

De echte Lineaire Algebra kregen wij ook pas op de Universiteit.
Al die dingen werken bij ons niet behandeld. Het ging niet veel verder dan 'een vector is een pijltje'.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2006, 06:24
Anika
Citaat:
Snees schreef op 07-11-2006 @ 23:15 :
Nou dat is dan in ieder geval niet op elke middelbare school zo, wij moesten één keer tijdens een les vectoren optellen ofzo en dat was het.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2006, 07:19
sdekivit
sdekivit is offline
nooit poolcoordinaten uit moeten rekenen anika --> zeker wel het was echter maar 1 les ofzo en er wordt voor de rest niet veel mee gedaan, maar toch..... lang leve het wiskunde onderwijs

trouwens: wiskunde B en matrices blijkt een rare combinatie te zijn .....

vraag aan een WB'er wat een matrix is is en hij staat je raar aan te kijken.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2006, 10:45
Anika
Ik kan me niet meer herinneren ooit poolcoordinaten op de middelbare school gehad te hebben, volgens mij hebben we die overgeslagen ofzo. Of het was zo weinig dat ik het gewoon vergeten ben.
Maargoed, het verschilt vast ook per school.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2006, 10:52
Verwijderd
Citaat:
sdekivit schreef op 08-11-2006 @ 08:19 :
nooit poolcoordinaten uit moeten rekenen anika --> zeker wel het was echter maar 1 les ofzo en er wordt voor de rest niet veel mee gedaan, maar toch..... lang leve het wiskunde onderwijs

trouwens: wiskunde B en matrices blijkt een rare combinatie te zijn .....

vraag aan een WB'er wat een matrix is is en hij staat je raar aan te kijken.
Inderdaad, iedere keer als ik mijn vriendin bijles natuurkunde geef denk ik ook altijd: "aargh, waarom krijgen ze nou niet gewoon vectormeetkunde?".
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten