![]() |
Welke coalities zie jij graag op het toneel verschijnen & bepaalt dit je stemgedrag?
Met de verkiezingen in aantocht is het een geruzie bij de partijen onderling om maar zoveel mogelijk kiezers naar zich toe te trekken, maar na de verkiezingen komt het er toch op neer dat er samengewerkt dient te worden - tenminste, dat valt te verwachten.
Welke coalities zie jij graag op het toneel verschijnen? En bepaalt dit ook je stemgedrag? (Ga je strategisch stemmen op het PvdA (terwijl je de SP meer aanstaat) omdat je bijvoorbeeld een linkse coalitie wilt en geen rechtse en met een sterk PvdA dat eerder mogelijk lijkt? (je kunt meerdere opties aanvinken) [FB's, ik kan de titel niet meer veranderen. Kunnen jullie "graag" vóór "op het toneel" zetten? alvast bedankt :) ) |
een linkse coalitie (PVDA, SP, GL) heeft mijn persoonlijke voorkeur, maar ik denk dat het voor het land beter is als we eens een CDA/PVDA-coaltie hebben. dit zou brede steun van de bevolking hebben (de twee grootste partijen); ze hebben allebei geen (nauwelijks) extreme uitspattingen; twee partijen verkleint de kans op gedonder in de coalitie; en sterk links, danwel rechtse coalities maken alle tegenstellingen in de maatschappij er niet beter op.
oftewel: even rust na jaren van geklooi in Den Haag. helaas voor mijn eigen theorie ga ik zeer waarschijnlijk niet strategisch op PvdA of CDA stemmen;) |
Ik mis de optie CDA-PvdA, aangezien ik denk dat het aannemelijk is dat zij kunnen gaan regeren.
In de zin van realistische coalities (die een meerderheid zouden kunnen krijgen en in de peilingen gezamelijk 60 zetels of meer staan), dan zal mijn voorkeur uitgaan naar CDA-VVD-CU of CDA-VVD (als dit mogelijk is). Wat mijn persoonlijk mijn beste coalitie zal zijn (maar zeer onwaarschijnlijk is) is: LDP-D'66. Maarja, dat gebeurt toch niet. |
Raar dat Pvda-CDA er niet bij staat aangezien het bijna zeker is dat dat de coalitie is die we krijgen.
|
Het lijkt me sterk dat er nog één partij met D66 in zee wil.
|
wat stom dat ik PvdA-CDA vergeten ben :bloos: Misschien dat 1 van de fb's deze waarschijnlijke coalitie erbij wilt zetten?
|
Citaat:
|
Citaat:
D66 heeft zich juist hardstikke trouw aan het kabinet getoond. Ik denk dat GL, PvdA en SP graag met D66 zouden willen samenwerken. Probleem is dat D66 zo weinig zetels heeft. Ik denk dat vooral D66 zelf niet wil. |
Mijn voorkeur gaat uit naar PvdA-CDA / CDA-PvdA (de 'grote coalitie' dus) en PvdA-VVD-GL. Heeft geen invloed op m'n stemgedrag.
|
Mijn voorkeur gaat uit naar PvdA/VVD/GL. Waarschijnlijk haalt dat geen meerderheid, maar dan heb je een vrij progressief kabinet in het midden tussen links en rechts, wat mij vrij geschikt lijkt. Ik denk dat het (helaas) toch CDA/PvdA zal worden. Het beïnvloedt mijn keuze verder niet.
|
Pvda, Gl en SP, waarom dat mag Mark vertellen (ik ga ervan uit dat hij dit ook zoiets wil en anders heb ik niet goed genoeg opgelet).
|
Ik vind alles met GL erin en wat enigzins links is best, zolang er maar géén SP inzit. :|
|
Hoe kun je nu zo voor GL en zo tegen de SP zijn. Ze trekken erg vaak samen op in de tweede kamer, stemmen vaak hetzelfde. Ze hebben straks zelfs een lijstverbinding. Als je straks op GL stemt dan kan je stem uiteindelijk best via een restzetel naar de SP gaan.
|
Omdat ik meer tussen GroenLinks en PvdA inzit dan tussen GroenLinks en de SP. Het zijn ook niet zozeer de standpunten, het is meer dat sfeertje dat van de SP uitgaat, dat staat me echt geweldig tegen. Ook hun gezeur over de 'Europese superstaat' komt me onderhand wel de keel uit.
Ik zie liever geen SP in de regering, daarom kies ik ook voor PvdA-VVD-GL. |
Eéntje met de PvdD erin. :)
|
het liefst sp-groenlinks-pvda maar denk niet dat dat gaat lukken. desnoods donderen we dr nog een d66 bij, een partij voor de dieren enals ze dan nog onder de 76 zetels zitten, dan maar pvda/cda.
|
Citaat:
|
Er waren zeker nog niet genoeg verkiezingstopics en bijbehorende polls? :rolleyes:
Maar goed, de ideale coalitie: http://img.photobucket.com/albums/v7...eGroteDrie.jpg En ik stem GroenLinks omdat het een prima partij is, dus niet vanwege een mogelijke coalitievorming. |
Citaat:
|
Pvda, SP en D66.
Al zou ik D66 liever iets groter zien dan dat ze nu zijn. |
Paars 3, en dan lekker regentesk. Fuck het volk.
|
Net zo als de forumbazen hier dus?
|
Juist, maar dan met onbeperkte banbevoegdheden.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik had er het vandaag met mijn vader over dat heel veel mensen VVD stemmen en tegen het beperken van de hypotheekrenteaftrek zijn omdat dat respectievelijk de partij voor de rijken is en in nadeel is van de rijken en dat ze zelf het waanbeeld hebben dat ze ook bij die rijken horen. Dat ze denken dat ze zelf last hebben van het afschaffen van de hypotheekrente en dat ze dus denken dat ze zelf bij de rijkste 5% tot 7% van Nederland horen.
Ik heb al zoveel onnozele mensen op TV gezien die fel tegen beperking van de H-renteaftrek waren en elke keer was ik verbaasd: "Dat is toch niet een van de paar milionairs van Nederland?' Misschien heeft Nare Man last van hetzelfde. Tijdens je studie rechten wordt je natuurlijk al wijsgemaakt dat het 'gepeupel' zo vervelend is en dat deze 'getemd' moet worden. Je wordt dus al wel klaargestoomd om regent te worden maar Nare Man denk dat hij nu al bij de regenten hoort. |
Citaat:
|
Haha, tot zo ver wil niemand CDA-PvdA. :D
Maar al die coalities met VVD+partij2+partij3+evtpartij4 kunnen van tafel, want de VVD wil sowieso niet in een coalitie met 3 of meer partijen. Ik heb overigens gestemd op PvdA+SP+GL en dat heeft invloed op mijn stemgedrag in de zin van dat ik SP stem. Maar dat was ik al van plan. Dus eigenlijk heeft het geen invloed. Hm. |
Citaat:
|
PvdA-GL-SP vind ik het meest wenselijk. Het beïnvloed mijn stemgedrag niet, ik was hoe dan ook van plan SP te stemmen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dat je liever VVD in de regering hebt dan SP is echt belachelijk. Want het 'sfeertje' rond de VVD is natuurlijk tig maal beter dan dat rond de SP. Voor iemand die daarnaast de VVD een asociale partij vindt en tegelijk GL aanhangt ben je best wel een idioot. (y) |
Citaat:
|
Citaat:
Maarja, je bent natuurlijk heel interessant hoor, daar zal het wel aan liggen. |
Oh, en GL heeft natuurlijk totaal geen utopische ideeen. In tegenstelling tot de SP.
WORDT EENS WAKKER PIPO! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
GL + PVDA + CU, CU zou dan het liefst wel wat van zijn strengere christenlijke standpunten moeten laten vallen. Verder is de SP mij net iets te links en idealistisch om het werkbaar te laten.
Ik betwijfel dat dit er komt (deze coalitie zit rond de 50 zetels, dus nog heel wat stemmen te halen), maar ja, ik kan altijd hopen :) (y) |
Zelf hoop ik op een links kabinet, al hou ik mijn hart vast wat voor dingen die willen doen met bijvoorbeeld schiphol (n)
|
Citaat:
|
Ja, iemand van twintig die bij zijn "volle verstand" het communisme verdedigt op een scholierenforum en dit soort posts maakt is interessant :')
|
PVV-ÉénNL :cool:
|
PvdA - VVD - D66 of PvdA - VVD - GL.
Lijkt me een goede balans tussen links en rechts. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Zie jij T_ID en mij al samen besturen? ;) |
Citaat:
|
Citaat:
Ik vraag waarom je denkt dat de VVD een goed financieël beleid voert en ik geef aan waarom ik vind dat dat niet goed is. Dingen waarvan jij het met me eens was dat ze slecht waren voor Nederland. En nu kom je met deze aanval als antwoord? Waar slaat dit op? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:27. |