Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Studeren (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=88)
-   -   Waar moet je zijn voor Geneeskunde?! (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1501097)

Mriekk 11-11-2006 19:23

Waar moet je zijn voor Geneeskunde?!

Wat is nou volgens jou dé stad to be?

Sarah 11-11-2006 19:27

Groningen, want anders was ik daar niet naar toe gegaan :)

Sarah 11-11-2006 19:32

Volgens de Elsevier gids, overigens, was het dit jaar een gedeelde eerste plaats tussen Groningen en Maastricht. Sinds 1998 is het elke keer zo geweest dat Groningen op 1 en Maastricht op 2 stond of Maastricht op 1 en Groningen op 2.

IcedEarth 12-11-2006 12:37

http://nl.wikipedia.org/wiki/Elsevier_Beste_Studies

maar hier staat dat na maastricht nijmegen komt? :o :confused:

Sarah 12-11-2006 13:50

Oh, hm. Ik heb de Elsevier niet gelezen, maar in het krantje van het UMCG stond dat Groningen een gedeelde eerste plaats met Maastricht had. Het lijkt me sterk dat dat krantje een heel artikel over een onwaarheid gaat schrijven.

Miracle 12-11-2006 15:52

Citaat:

"Geneeskunde in Maastricht gooit de hoogste ogen", concluderen de onderzoekers van de KeuzeGids, die ieder jaar duizenden studenten vragen naar de kwaliteit van hun studie, de docenten, de computerruimtes, de bibliotheek en de snelheid waarmee toetsen worden nagekeken. Voor het eerst in jaren hebben de Limburgse medici een (relatief) ruime voorsprong op de 'eeuwige' rivalen uit Groningen en Nijmegen. Het lijkt erop dat het nieuwe curriculum met onder andere meer aandacht voor de praktijk, zijn vruchten afwerpt want studenten roemen de studeerbaarheid, de keuzeruimte, de practica, begeleiding en het probleemgestuurd onderwijs.
Uit het blaadje van de UM. Niet dat je er echt wijs uit wordt, maar toch. :p

IcedEarth 12-11-2006 17:32

ooh volgens mij had ik die van 2005 gezien, op wikipedia mag je ook eigenlijk niet vertrouwen.
http://www.elsevier.nl/survey/onderz...ndex.html#poll

Poepkind 12-11-2006 20:55

Hier is laatst nog een bikkeltopic over geweest

http://forum.scholieren.com/showthre...ht=geneeskunde

Maar ik ga voor Leiden

leiden leiden leiden
leiden is een wereldstad
leiden leiden leiden
In leiden zijn ze geil Euh!

vooruit, ze krijgen in 2007 ook een heel mooi nieuw gebouw met een supergrote gouden collegezaal

Pluis 13-11-2006 11:54

Ik ben ook heel tevreden hier in groningen :) (al ben ik net een paar maand bezig)

kleinmeisje 13-11-2006 14:17

Iedereen die ik ken die geneeskunde studeert is er erg tevreden over :)
Zowel ikzelf aan de Uva als vriendinnen in Maastricht, de Vu of in Utrecht.
Kijk welke stad bij je past en welke vorm waarin de studie wordt aangeboden.
Want qua cijfers zit er misschien een half punt verschil in wat de studenten geven en het is allemaal ruim voldoende.

fractuur 13-11-2006 17:08

Kijk idd naar de stad, daar moet je al die jaren leven. Ik heb het idee dat competentie- en PGO-onderwijs steeds wijdverbreider worden, dus daar hoef je het ook niet voor te doen. Daarbij komt er toch per blad een andere "beste universiteit" uit.

Sarah 14-11-2006 08:46

Idd, kies een paar steden uit die je als stad en qua lokatie wel wat lijken, ga daarvan naar open dagen of loop een dagje mee met een eerstejaars.

***ailá*** 07-12-2006 10:54

ik heb Rotterdam gekozen (of nouja, het is voor mij gekozen :o ) en dat bevalt goed. Ik zou neit afgaan op anderen, maar zelf een kijkje nemen, want het curriculum verschilt hier en daar, dan kan je afgaan op wat bij je past.

Dreamer233 07-12-2006 16:50

Heb je wel eens verder gekeken dan Nederland. Antwerpen zou bijvoorbeeld ook een optie zijn. Daar moet je een toelatingsexamen doen dus heb je niet het risico dat je wordt uitgeloot. De studie is daar wel erg moeilijk. Vooral het eerste jaar is pittig (weet niet hoe dat in Nederland is). Ik heb wel eens gehoort dat het een van de beste medicene studie in Europa is. Kijk eens op de site van The times... die geeft ook lijsten uit van beste universiteiten. Het is even zoeken op de site maar dan vind je ook wat.

Ieke 07-12-2006 19:36

Ik zou als ik alleen naar geneeskunde zelf moest kijken voor Nijmegen of Maastricht gaan. Niet voor Rotterdam (waar ik nu zit), ik vind het systeem hier niet zo geweldig. Wel ontzettent relext qua uren op de uni (weinig) maar opzich vind ik dat niet zo goed. (Maar goed, het is maar net wat je het beste ligt)

Citaat:

Dreamer233 schreef op 07-12-2006 @ 17:50 :
Heb je wel eens verder gekeken dan Nederland. Antwerpen zou bijvoorbeeld ook een optie zijn. Daar moet je een toelatingsexamen doen dus heb je niet het risico dat je wordt uitgeloot. De studie is daar wel erg moeilijk. Vooral het eerste jaar is pittig (weet niet hoe dat in Nederland is). Ik heb wel eens gehoort dat het een van de beste medicene studie in Europa is. Kijk eens op de site van The times... die geeft ook lijsten uit van beste universiteiten. Het is even zoeken op de site maar dan vind je ook wat.
Het belgische systeem is moeilijk als je uit het nederlandse systeem komt.

Miracle 08-12-2006 08:56

Even een vraagje tussendoor, waarom hebben ze niet op alle universiteiten decentrale selectie?

***ailá*** 08-12-2006 12:03

is teveel werk

Lynn 08-12-2006 18:43

Wat hierboven ook al gezegd is. :p De opleidingen onderling zullen niet gigantisch van elkaar verschillen en zijn allemaal van goede kwaliteit, dus kijk inderdaad ook naar de steden en loop eens mee. Bij Elsevier Beste Studies zijn het meestal Maastricht, Groningen en Nijmegen die het hoogst scoren, maar het is maar net hoeveel waarde je hecht aan deze oordelen. Het geheel aan studie én stad moet bij je passen. :)

Overigens studeer ik GNK in Nijmegen en dat bevalt me prima. Het enige dat ik jammer vind is dat de praktische handelingen er bij ons een beetje bij in geschoten zijn, maar daar is met de nieuwe BaMa-structuur verandering in gekomen. Helaas loop ik dan weer net de boot mis, maar goed.. ;)

Ieke 08-12-2006 20:56

Citaat:

Miracle schreef op 08-12-2006 @ 09:56 :
Even een vraagje tussendoor, waarom hebben ze niet op alle universiteiten decentrale selectie?
Het is gigantisch veel werk en niet overal hebben ze er goede resultaten mee gehad (in de zin van betere studieresultaten van de studenten van de decentraal)
Maar ik zou het wel goed vinden als er meer decentraal geselecteerd wordt.

fractuur 09-12-2006 18:25

Citaat:

Lynn schreef op 08-12-2006 @ 19:43 :
Wat hierboven ook al gezegd is. :p De opleidingen onderling zullen niet gigantisch van elkaar verschillen en zijn allemaal van goede kwaliteit, dus kijk inderdaad ook naar de steden en loop eens mee. Bij Elsevier Beste Studies zijn het meestal Maastricht, Groningen en Nijmegen die het hoogst scoren, maar het is maar net hoeveel waarde je hecht aan deze oordelen. Het geheel aan studie én stad moet bij je passen. :)

Nou ja, ik weet niet hoe goed de co's en arts-assistenten cardiologie (/-chirurgie) uit Nijmegen nog bekend staan. :p

pino123 11-12-2006 16:37

ik ga in rotterdam proberen, alleen ik twijfel of ik wel of niet decentrale loting ga doen

Adrenaline 15-12-2006 01:50

Poepkind schreef op 12-11-2006 @ 21:55
ze krijgen in 2007 ook een heel mooi nieuw gebouw met een supergrote gouden collegezaal

...die is zo weer weg zodra de Bijlmer en de Kruiskade er lucht van rkijgen hoor :o
Vette bling-bling :cool:

nare man 15-12-2006 06:22

Sinds wanneer wonen er op de Kruiskade blingblinggevoelige mensen? Daar wonen alleen Chinezen.

BleuEyes 17-12-2006 16:50

Amsterdam.

Mariekje* 17-12-2006 19:11

Citaat:

nare man schreef op 15-12-2006 @ 07:22 :
Sinds wanneer wonen er op de Kruiskade blingblinggevoelige mensen? Daar wonen alleen Chinezen.
:d

Lynn 21-12-2006 15:04

Citaat:

fractuur schreef op 09-12-2006 @ 19:25 :
Nou ja, ik weet niet hoe goed de co's en arts-assistenten cardiologie (/-chirurgie) uit Nijmegen nog bekend staan. :p
:D Dat co-schap kun je dan altijd nog ergens anders gaan lopen. ;)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:01.