![]() |
sterren
wat neem je van veraf aan als een ster en een zwart gat om elkaar heen cirkelen
|
Citaat:
|
Citaat:
Wat ik mis in deze documentaire zijn de ideeën van Einstein en Schwarzschild. |
wat is Cygnus X-1
ik leer daar niet voor |
Citaat:
|
Citaat:
|
Een zwart gat staat niet 'vast', omdat hij nergens aan vast zou kunnen staan. Zwarte gaten bestaan al in de orde van een paar zonsmassa's - niet eens zo heel zwaar dus. Het 'wiebelen' van zo'n zwart gat is alleen niet zo heel interessant, omdat je er niet veel aan kan meten (geen licht bijvoorbeeld).
Een tweede manier (naast accretie/röntgenstraling) is trouwens het Doppler-effect (aan de hand van spectraallijnen in het licht dat de ster uitzendt). Aan de hand van de periode die een begeleider om een massief object maakt en de verschuiving van de golflengte van bepaalde spectraallijnen kan je een schatting geven van de massa van dat massieve object. Als die massa meer dan zo'n 100 keer de massa van de Zon is, weet je dat er iets aan de hand is. Ook hoort er een typische baansnelheid rondom objecten, ~ sqrt(GM/R). Als je baansnelheden in de orde van c vindt (m.b.v. de Doppler shift), moet de verhouding M/R reusachtig zijn en heb je ook met een zwart gat te maken. |
ehh graag in een normale taal want ik snap er geen rot zooi van?? ;)
|
Citaat:
|
misschien is dit een beetje boven jouw pet? en moet je je eerst in wat basale natuurkunde verdiepen voordat je je met zwarte gaten gaat bemoeien?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
og stuur een link waar ik het in kan vinden |
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
waarom zou ik daar over na gaan denken?
dat is net zoeits als, wat is het heelal nou. Daar is niks. Maar hoe kan er nou niks zijn? Als je daar aan gaat denken word je gekk. Kom je uit bij dingen van wtf doe ik hier dan? :confused: |
Waarom denk je dat er "niks" in het heelal is?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Als je je zo bedenkt, wij bevinden ons in het heelal, maar, waar bevind het heelal zich dan? best raam als je er over nadenk, is er buiten het heelal dan helemaal niks? (intermoluculair)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Inderdaad :)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:58. |