![]() |
[ Het eenvoudige-gerechten topic! ]
Welke gerechten (recepten erbij uiteraard ;) ) ken jij die lekker zijn, makkelijk klaar te maken, en waarvoor je de ingredienten meestal wel in huis hebt (eenvoudige ingredienten dus, geen speciale kruiden, sausen, groenten ofzo)?
Ik doel niet echt op hoofdmaaltijden, gewoon op een ontbijt, tussendoortje, dessert, maar iets 'groter' dat makkelijk is mag je natuurlijk ook posten. Ik bedoel ook geen microgolfoven-gerechten of soepbrei die je met water moet mengen. :p |
Een tosti met kaas en ham, of wentelteefjes. Pannekoeken kan je ook heel makkelijk klaar maken natuurlijk :p Aardappelpurree kan ook.
|
Ik weet niet of je dit makkelijk genoeg vindt:
Op de gok yoghurt in een mixkom doen (ligt eraan hoe groot je glas is) Een hele banaan erbij in doen (voor 1 persoon) Als het zomer is, gooi je er aardbeien bij in Je kan er roosvicee of sinaasappelsap bij in gooien En dan pak je een staafmixer en dan mix je het tot het glad is En dan doe je eht in een hoog glas en dan heb je je dagelijkse portie zuivel en fruit in een glas :). PS. Ik ben niet goed in overzichtelijk recepten :o. |
Citaat:
@Marzs: als je enige speciale tips daarvoor hebt... :p |
1 eierdooier, 3 eetlepels zelfrijzend bakmeel en 3 eetlepels melk met wat peper/zout in een koekenpan bakken.
90 gr havermout, 125 gr kwark, 2 eetlepels olijfolie, 60 gr bloem/zelf. bakmeel, zout (evt noten/rozijnen/sesam-/lijnzaad oid). 10min (/15 maar dan is het taai) op 200c. |
Citaat:
-banaan -yoghurt -vanillevla -sinaasappelsap (ev. nog wat melk als t te dik is, weinigkans op) banaan in stukjes breken in een maatbeker, 1/4 yoghurt 1/4 vanillevla, 1/2 sinaasappelsap. mixen. en met een rietje drinken, anders is t niet cool (y) |
Ik heb nog een lekker makkelijk eigen recept. Als je het eet, zou je het niet zeggen, maar het is eenvoudig en niet eens heel erg duur. Enorm lekker <3 Ik kan het elke dag eten!
Benodigdheden (voor 3 à 4 personen): - 2 Pakken verse tagliatelle met kruiden (hebben ze bij de meeste supermarkten in het kant-en-klaar rek staan) - 1 Grote pot pesto - 1 Bakje cherrytomaatjes - Flink wat gewone tomaten (of natuurlijk pomodori, als het kan) - 1 Zakje verse rucola (75 g.) - Ongeveer 300 gram vlees, bijvoorbeeld kleingesneden kip of spekjes, maar er kunnen natuurlijk ook vleesvervangers doorheen Kook de tagliatelle (niet langer dan op het pak staat!) met wat olijfolie door het water en bak het vlees (als je kip hebt, kun je daar beter eerst mee beginnen) in een grote maaltijdpan. Snijd ondertussen de grote tomaten in kleine stukjes en de cherrytomaatjes doormidden. Laat de kleingesneden grote tomaten uitlekken in een vergiet. Bak de kleingesneden grote tomaten nog even (in ieder geval een paar minuten) mee met het vlees en giet de tagliatelle af. Doe de tagliatelle bij het vlees en roer langzaam de rucola door het pastamengsel. Meng daarna de pesto naar smaak door de pasta en voeg als laatste de cherrytomaatjes toe. Roer het dan nog even door en laat het hooguit een minuutje op laag tot middelhoog vuur staan. Klein scheutje olijfolie over de maaltijd, serveren en opeten! Als je het hebt, kun je nog wat experimenteren met verse basilicum en andere kruiden, maar hij is zo al erg lekker. Kip kun je eventueel nog wat meer op smaak brengen, want de andere smaken overheersen een beetje. Met spekjes hoeft dat natuurlijk niet. |
Ik heb meestal wel alles in huis voor pizza:
- bloem - gist - beetje suiker - beetje zout - kruiden (oregano, basilicum, italiaanse kruidenmix, provenciaalse kuidenmix, peper etc) - tomatenpuree - knoflook - allerlei groente Maak deeg van bloem t/m kruiden met een beetje lauw water. Uurtje of twee laten rijzen. Maak saus van tomatenpuree + kruiden + knoflook. Deeg platrollen, saus erop, groente erop, even in de oven (minuut of 20, 180 graden) en klaarrrr. |
afbakbroodje met lekkere dingen die in huis zijn, zoals kruidenboter, cherrytomaatjes, honing, pijnboompitten, als het even kan zachte geitenkaas, of italiaanse kruidenkaas, of gewoon komijnekaas, plakjes komkommer ed.
|
luxe en lui toetje
nodig: - koekenpan - per persoon 1 of 2 appels, maakt niet uit welke soort - suiker - (bak)boter - evt. (vanille/room) ijs schil de appels en snij ze in stukjes bak de appel met wat boter tot ie iets zachter wordt gooi er zoveel suiker bij als je wilt bak dit totdat het en beetje karameliseert en je het er lekker genoeg uit vindt zien lekker met slagroomijs, vanilleijs, beetje kaneel... wat je maar wilt kost zo'n 5 min om te maken en is superlekker :D |
Luxe? :P
|
supermakkelijk en je maakt er goede show mee als er mensen komen eten:
per persoon: 30 gram brie of camembert 30 gram oude goudse kaas 30 gram mozarella 50 ml houdbare slagroom of warmegerechten room 75 tot 125 gram tortellini of penne 2 kleine tomaten wat olijfolie, zout en peper Verwarm de grill. Snij de tomaten doormidden, bestrijk ze met olijfolie en strooi er zout en peper overheen. Doe de tomaten onder de grill. Kook de pasta gaar. Verwarm de room en gooi de kaas erbij in. Roer tot de kaas gesmolten is en laat het wat inkoken. Serveer de room over de pasta met de tomaten ernaast, of verklaar de tomaten tot voorgerecht. Eventueel kun je op elk bord twee blaadjes basilicum op de pasta leggen, omdat het anders zo bleek is. Met dezelfde saus kun je ook lasagne maken. |
Citaat:
|
Appel- kruimel toetje
Voor 2 personen - appel schillen in dunne schijfjes - mengen met kaneel en wat rozijnen Doe dit in een klein ovenschaaltje. Verwarm de oven voor op ongeveer 180 graden. Ondertussen 75 gr boter, 75 gr bloem en 75 gr suiker met je handen kneden tot een soort grote kruimels en dit over de appels strooien. Dit ongeveer 30- 25 minuten in de oven, tot de kruimels goudbruin zijn! Heel makkelijk en zeker erg lekker! |
oeee. nog eentje met appel
voor 2 personen 2 appels schillen en met appelbor klokhuis verwijderen op een blaadje bladerdeeg leggen gat van appel vullen met suiker, rozijnen en kaneel bladerdeeg dichtvouwen in de oven zetten (k gloof 10 min op 180graden, maar let even op de aanwijzingen bij het bladerdeeg) lekker met custard of vanillevla |
Als je groene pesto met boursin mixt, heb je een heerlijke pestosaus. Supersimpel!
Vind ik zelf er lekker met champignons en pasta, bijvoorbeeld. |
Gebruik je dan gewone boursin of boursin cuisine?
|
Makkelijk om zelf (kleine) pizza's te maken.
Ingedriënten: -Bolletje Egyptische Maaltijdpita (kan ook met gewone shoarmabroodjes) -Pizzaquicksaus van Remia -Pizza-ingrediënten zoals: gehakt (gebraden) salami/ham paprika tomaat champignons -Geraspte kaas/Mozarella -Oregano -Zout/Peper Snijd de pita's door midden zodat je twee rondjes krijgt. Smeer er pizzaquicksaus over en stel door middel van de ingrediënten je eigen pizza samen. Kaas/Mozarella erover en wat kruiden en stop ze in de oven. Ik vind het lekker :) |
Citaat:
|
net keek ik even snel in het kookboek van mijn huisgenoot en de bladzijde viel open op simpel en goedkoop, en het klonk oko nog 'ns lekker dus ik denk dati k dat van de week even uit probeer:
tortellini soep, je hebt nodig: bouillon blokje, (boeren) soepgroente, tortellini, italiaanse kruiden. |
een klassieker: boterkoek
nodig: - boterkoekvorm - boter (geen vloeibare, roomboter is het lekkerst) - bloem - suiker neem één derde deel boter (bijvoorbeeld 150 gram), één derde deel suiker en één derde deel bloem. lekker kneden, prop het in de vorm, strijk een beetje glad met bolle kant van een lepel bakken voor 10 minuten op 180 graden Citaat:
|
Citaat:
Ook een hele lekkere kwam ik zaterdag bij de c1000 tegen. Geciteerd uit het mailtje met recept dat ik aangevraagd heb: Ovenpasta met ham en doperwten Hoofdgerecht 4 personen ± 15 min. en ± 20 min. oventijd minuten ingrediënten: # 400 g pasta (bijv. macaroni of penne) # zout # 1 bekertje crème fraîche à 125 ml (c1000) # 125 g hamblokjes (c1000) # 1 pot doperwten extra fijn à 350 g (hak), uitgelekt # 150 g geraspte jonge kaas # peper bereiding: # Kook de pasta in ruim water met zout volgens de aanwijzingen op de verpakking beetgaar en giet af. Doe de pasta terug in de pan. # Schep de crème fraîche, de hamblokjes, de doperwten, de helft van de kaas en peper naar smaak erdoor. # Schep de pasta in een ingevette ovenschaal en bestrooi met de rest van de kaas. # Gratineer de pasta in een voorverwarmde oven (200 ºC) in ± 20 min. goudbruin. # Lekker met familiesla met stukjes mandarijn en een kant en klare sladressing. # Toetjestip: vanillevla met verkruimelde bitterkoekjes # Dranktip: glas halfvolle verse melk voedingswaarde: P.p. 2770 kJ/660 kcal, 30 g eiwit, 26 g vet, 77 g koolhydraten |
boterkoek is vloeibaar na het bakken door de grote hoeveelheid boter die in de oven natuurlijk smelt :)
|
Ok. Hoe lang duurt het voor het hard wordt dan?
|
errrrr... half uurtje ofzo... hoe kouder hoe harder
|
Voor als jij bijvoorbeeld simpel aardappels met groente maakt, of stampot of iets dergelijks en er nog ''iets bij'' moet, vind ik dit een lekkere variatie.
Per persoon 1 à 2 plakjes bladerdeed ontdooien (ligt er dus aan hoeveel honger ;)) Stukken camambert of brie (zelf vind ik de eerste het lekkers) van ongveer 2 bij 2 centimeter snijden. Op ieder plakje bladerdeed eentje leggen. Dichtvouwen. Dit moet vrij precies, hij moet echt dicht zijn anders loopt alles eruit. (Er mag overigens wel nog lucht in zitten) De over moet voorverwarmd worden. Bakken in de oven, hoe hoog en hoe lang weet ik uit mijn hoofd niet, maar iig vrij hoog, en vrij lang. Bakken tot het balderdeeg goudbruin is, is in elk geval altijd goed. (y) |
Citaat:
|
Kipsalade met meloen, kerriesaus en rijst
Ingrediënten voor 4 personen: - 1 galiameloen - 400 gram kip - 2 zakjes veldsla - 200 gram amandelen - 2 of 3 zakjes zelfmaak-kerriesaus (Calvé) - 400 gram rijst - mayonaise - water - kipkruiden - zout - olie of bakboter Bereiding: Kook de rijst. Snijd de kip in kleine stukjes en kruid deze. Bak ze op in de pan totdat ze mooi bruin zijn. Ontdoe de meloen van de schil en de pitten, en snij deze dan in kleine stukjes. Haal de kip uit de pan en meng deze met de veldsla. Voeg de meloen en amandelen toe. Maak tot slot de kerriesaus zoals op de verpakking van de zakjes staat (bij 1 zakje 1 eetlepel mayonaise met 2,5 lepel water mengen). Eet smakelijk (y) |
mijn gevulde tomaten voor ongeveer 4 personen
12 normale vormaat tomaten gehakt voor 4 personen gehaktkruiden een oven op 180 graden (hetelucht) oven warm laten worden, ondertussen het topje van de tomaten eraf snijden en daarna het hart er uit halen. je vult ze met de gehakt (waar je de kruiden en eventueel een beschuit + ei bij hebt gedaan), je doet het topje van de tomaat er weer op, de harten van de tomaten leg je in dezelfde schaal en dit alles stop je +- 40 minuten in de oven, heerlijk eet het zelf redelijk vaak. voor vegetariers kun je ze ipv met gehakt en gehakt kruiden met gewone kaas + italiaanse kruiden doen. edit: dit is een compleet hoofdgerecht in combi met nog iets als rijst of gebakken aardappeltjes. |
uiensoep (4 personen):
500 gram uiringen en 2 teentjes knoflook goed bakken in de pan tot de uien redelijk bruin zijn. Daarna 1 liter groentebouillon erbij en 20 minuten zachtjes laten koken. beetje peper erbij en klaar. lekker met geraspte kaas erin en geroosterd brood erbij. |
De gesmolten boterham
Boterham in een koekenpan een halve minuut, dan omdraaien en wat kaas en groenten op gooien zodat het smelt. Alles-mix Men neme een ovenschaal en een keukenmachine. Kijk in de koelkast wat voor groenten je in huis hebt en haal alles door de keukenmachine. Dan in de schaal, ei erdoorheen en met kaas in de oven. |
nodig:
groenten 2 eieren klein beetje olijfolie alle groenten die je in huis hebt (en waar je zin in hebt) in stukjes snijden en roerbakken in olijfolie. Twee eieren klutsen in een grote kom. Hier de geroerbakte groenten doorheen mengen. Dit mengsel even roerbakken in de pan. Lekker met stokbrood of Turks brood |
Witlof met Kip
Pasta koken Kip in dunne reepjes snijden Witlof in dunne reepjes snijden Kip bakken in koekenpan Witlof er bij Mosterd er door roeren als het allemaal gaar is Creme Freche er door roeren Tonijn met pesto Blikje tonijn openmaken Pasta koken (liefst groene tagliatelle) potje pesto openmaken Als de pasta gaar is tonijn en pesto er door roeren Klinkt iets te simpel maar het is wel lekker Kip Kerrie Rijstkoken Kip in blokjes snijden Champions in vieren snijden Ui snipperen Alles bakken Boek kerrie er door roeren Beetje bloem er overheen strooien Paar deciliter bouillon er bij gieten Als het goed is heb je nu een dikke saus door de bloem. Over de rijst heen mikken |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:10. |