![]() |
Ontwikkelingssamenwerking
Na een ontspoorde discussie in dit topic zetten we de discussie over ontwikkelingssamenwerking hier verder.
Voor standpunten en meningen cfr.s. Is ons huidig welvaartsniveau te belastend voor het milieu en hoe zouden we dat eventueel kunnen oplossen? Hoe zit het met de lage loonlanden en kinderuitbuiting? Zijn ze noodzakelijk voor de ontwikkeling van die lage loonlanden of is dat slechts een illusie om toch maar maximale winst te kunnen boeken? |
Verplicht leesvoer voor iedereen die er wat over wil zeggen: Zwartboek Wereldmerken
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
2. Wanneer iemand je mening onderuit haalt door rationaliseringen die louter berusten op economische wetten, herhaal je slechts je mening. 3. Wanneer je je gelijk niet haalt, ga je je tegenstander beledigen. Of althans, daar doe je een poging toe. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik ben zeer wel in staat om concrete bedragen te noemen. Het is echter een flauw en kinderachtig spelletje van jou. Het is namelijk helemaal niet relevant of ik nou €3 of €4 noem als 'goed' bedrag. Citaat:
Nike is er één voorbeeld van. Maar dat wist je al. Wat je nu doet, is je ongelijk niet toe willen geven en de discussie proberen te rekken/frustreren. 'Filibuster' noemen de Amerikanen dat. Citaat:
Wat zijn dit voor kinderachtige discussiemethoden? Een beetje modder gooien naar je tegenstander en hem beschuldigen van dingen die niet zijn gezegd, plus constateringen doen over diens beweringen voordat diegenen antwoord heeft kunnen geven? Een beetje preventief je gelijk claimen? :rolleyes: |
Te nemen maatregelen:
1.) Westerse landen moeten schulden van Derde Wereld volledig kwijtschelden. 2.) Westerse landen moeten alle handelsbarriéres en subsidies die volledig open wereldmarkt tegenhouden volledig afschaffen, zodat ontwikkelingslanden hun producten vrij op de markt kunnen brengen. 3.) Westerse regeringen moeten zich maximaal inspannen en de gestelde Milleniumdoelen waarmaken. 4.) Geld voor ontwikkelingssamenwerking moet direct naar plaatselijke lokale of regionale projecten, in plaats van geld rechtstreeks aan overheid te geven, want in dat laatste geval komt het toch maar op verkeerde plaatsen terecht. 5.) Zoeken naar manier om Westerse bedrijven wettelijk te verbieden mensen uit ontwikkelinglanden uit te buiten. In het bijzonder zoeken naar een manier om kinderarbeid te voorkomen. 6.) Meer samenwerking tussen bestaande ontwikkelingsorganisaties, in plaats van versnippering die nu plaatsvindt. 7.) Wettelijk aan banden leggen van idiote salarissen van bestuurders van hulporganisaties. Deze salarisregelingen slurpen geld op dat bedoeld is voor hulp aan ontwikkelingslanden. |
Je moet natuurlijk kijken naar de omstandigheden voordat je een wanhopige discussie gaat houden over wat een normaal loon is.
De werkloosheid zal vaak vreselijk hoog zijn. Op het moment dat een westers bedrijf boven-marktconforme lonen uitbetaald zie ik het probleem niet. Echter, dat betekent niet dat westerse bedrijven de ontwikkeling van vakbonden, mensen- en arbeidsrechten en andere vrijheden mag tegenhouden. |
Citaat:
9.) Meer inspraak lokale inwoners over de te nemen maatregelen, minder ruimte voor ontwikkelingsorganisaties wat betreft het plannen van projecten. |
Citaat:
|
Citaat:
'Alle mensen kunnen vliegen' 'Niet' 'Ik heb je ook al uitgelegd dat het een onweerspreekbaar feit is dat dit gebeurd, anders hadden we zelfs deze discussie niet.' Geweldig. |
Citaat:
Citaat:
Ook typisch dat je er één stukje van mij uitpikt en de rest negeert, maar ach... that's N&A for you! Alles om maar goedkoop te kunnen scoren. :rolleyes: |
Citaat:
Ik wil me dus niet in de discussie mengen en ga hier niet op in. Ik pikte dit ene stukje deruit omdat het me een zeer onwaarschijnlijk argument leek. Met argumentatie snap ik het beter, maar alsnog vind ik het een slap argument. En roloog me niet. |
Stel nou dat dit T-shirtbedrijf de werknemers €50 per uur gaat betalen, deze mensen zullen 1 dag werken en de rest van het jaar de koning uithangen. Met de overige miljoen werkelozen kun je dat de komende 55 jaar hetzelfde doen. Ondertussen kopen alle "rijken" al het eten op om macht te krijgen etc etc. of nog erger, een taxi richting Nederland nemen :p . Al met al wordt een lekker zooitje. Maar goed dat de lokale bedrijven het zo in de hand houden.
Overigens.. welke gek betaalt er €100 voor een T-shirt? Daar ben je toch zèlf verantwoordelijk voor? We hebben het nog steeds over een lapje katoen, al dan niet met opdruk, net zoals CD's en DVD's Overigens, als het bedrijf NIET in deze contreien was opgericht zou de situatie wel eens heel wat slechter voor deze mensen kunnen zijn. Ontwikkelingshulp kan ze dagelijks een hapje eten geven, je kan ze er ook voor laten werken. |
Fatsoenlijk loon is natuurlijk gemeten naar lokale maatstaven. Het verstoort anders de bestaande structuren teveel.
|
Citaat:
Voor de Westerse maatstaven is €0,10 te weinig. We kopen er niets voor. Maar dat betekent niet dat dit voor de mensen in Vietnam of Kenia ook zo is. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Oja, natuurlijk, laten we de schulden kwijtschelden van corrupte regimes. Vooral doen, kunnen ze meer troep kopen.
|
Citaat:
|
Citaat:
Een liberale democratie vereist een hoogontwikkelde beschaving. Maar niet alle samenlevingen zijn even ver in het beschavingsproces. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Het probleem van die lage lonen is dat dit een methode is om de mensen structureel arm / dom te houden.
Ook na hun maatstaven is het een laag loon en moeten ze veel uur per dag werken, waardoor ze niet na school kunnen en nooit verder zullen komen. |
Citaat:
Ook Indonesië werd met hetzelfde argument geplunderd. Mensen zouden na al die eeuwen toch wel moeten inzien dat dit een fabeltje is, om agressief gedrag te rechtvaardigen. Vooral als je zo een hoge pet van jezelf ophebt. |
Citaat:
|
Citaat:
Biologisch gezien bestaat er binnen de mensensoort niet zoiets als hét ontwikkelde ras. Er bestaan niet eens rassen. Cultureel ook al niet: cultureel relativisme jeweettoch. Het is gewoon een vergoelijking voor een bepaald handelen. |
Citaat:
Citaat:
|
Precies. Iedere cultuurrelativist kent zijn grenzen. Het hakken in de genitalien van kleine meisjes is iets wat de meeste mensen toch niet kunnen toejuichen als een prachtig onderdeel van de cultuur in kwestie.
Onze cultuur leeft onder het primaat van de mensenrechten, en wij vinden dat die universeel geldend zijn. Het kan niet anders dan dat dat botst met het cultuurrelativisme. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Oftewel, zal er geen geen ontwikkeling van de grond komen. Gezien fenomenen als ruilvoetverslechtering is het ook simplistisch om te stellen dat kwijtschelden van schulden of wegnemen van handelsbarrières een oplossing kan vormen. In het voorkomen van gewapende conflicten en waarborgen van simpele levensomstandigheden is dan misschien een veel grotere winst te behalen. Om een voorbeeld te noemen; de door sommige bejubelde Mugabe veroorzaakte in Zimbabwe een hongersnood, terwijl het land zichzelf eerst prima kon redden. Iemand die honger heeft beschikt niet over de energie om te werken. Iemand die woont in een slecht huis is vaker ziek en minder productief. Los die twee factoren op en zelfs binnen een slecht werkende markt met weinig kansen kunnen mensen zichzelf veel beter redden. |
IMF grondig hervormen, en handelsbarrieres van ontwikkelingslanden moeten voglens het IMF worden opgeheft maar al de grote geindustrialiseerde landen van nu hebben een protectionistische periode doorlopen, mede daardoor zijn ze geworden tot wat ze nu zijn, dat moet ook de ontwikkelingslanden gegund worden.
In het geval dat een land schuldn heeft en problemeen met de betalingsbalans doet het IMF het volgedne: t maakt nieuwe afspraken over de betalingen op schulden, verstrekt nieuwe leningen en eist nieuw economisch beleid om de economie op gang te brengen. Het standaard reddingspakket is reductie van bijstand aan de bevolking, reductie van de subsidies op voedsel en huisvesting, het bevriezen of verlagen van de lonen, vrije vestiging en vrij spel voor ondernemingen en voor investeringen uit het buitenland, het beperken van kredietverschaffing, devaluernen v d munt om de export concurrerend te maken. Al deze maatregelen gaan ten koste van de eigen bevolking, in het bijzonder ten koste van de armene. De lokale consumptie wordt beperkt om de export te bevordren. de export levert wegens de devaluatie minder op. De druk richting privatisering brengt mee dat er geen krediet wordt verstrekt aan kleine lokale ondernemingen en die gaan eraan; de multinationals winnen die strijd makkelijk. Het is denkbaar dat de economie zo op gang wordt gebracht, maar die werkt zo niet ten behoeve van de armen. |
Citaat:
|
Citaat:
Denk eens na waarover de discussie gaat alvorens je op de man gaat spelen. |
Citaat:
|
[edit] Linkje toegevoegd voor bron over China [/edit] |
Citaat:
|
Citaat:
Jij bent wel goed in het verleggen van het aandachtspunt zodra je geen echte argumenten meer hebt hè? |
Citaat:
Zoals bijvoorbeeld hier in één oogopslag te zien is dat onderontwikkelde landen corrupter zijn dan ontwikkelde landen. http://www.nationmaster.com/graph/go...ent-corruption Vrij duidelijk dat ik domweg gelijk heb als ik corruptie een grote belemmerende factor noem en een factor die ook niet makkelijk aan te pakken is. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Eddie is grappig.
|
Citaat:
Citaat:
Waarom geloof je overigens heilig in China terwijl ze dictators aan de macht helpen houden die door instituties als het IMF juist door de gestelde eisen van hun financiële macht worden beroofd? Als China mensen als Robert 'De Afrikaanse Hiter' Mugabe aan de macht houdt is dat een zeer kwalijke zaak, zowel voor mensenrechten als voor ontwikkeling. |
Citaat:
|
Citaat:
Welke fabriek ken jij waar je aan de lopende band €50 per uur kunt verdienen? Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:29. |