![]() |
Emancipatie
Naar aanleiding van wat ik net in 60 seconden heel even voorbij kwam flitsen: Er is een onderzoek afgerond (wat ik later even op ga zoeken, daar heb ik nu geen zin in) waaruit blijkt dat vrouwen nog steeds minder verdienen bij dezelfde functies en dat nog maar een klein percentage van de topfuncties bezet is door vrouwen in Nederland.
Ik vraag me af of dat niet misschien komt omdat er mijns inziens nog vrij veel vrouwen zijn die tijdelijk stoppen met werken als ze kinderen krijgen. Meer vrouwen dan mannen. Die vrouwen in kwestie zijn er dan dus een paar jaar uit en als ze dan weer gaan werken hebben ze dus een paar jaar minder ervaring dan de mannen die daar ook werken, maar gewoon hebben doorgewerkt. Ik denk dat heel erg veel van die vrouwen er ook zelf voor gekozen hebben en dat niet (alleen) hebben gedaan omdat dat van ze werd verwacht. Dus dan is het logisch dat ze minder betaald krijgen, aangezien ze minder ervaring hebben. Voor die topfuncties geldt eigenlijk hetzelfde, maar komt ook nog eens bij dat ik denk dat vrouwen vaker voor bepaalde werksectoren kiezen waar niet zoveel topfuncties zijn (denk aan lerares en dergelijke). De vraag dus: Waarom denk je dat het zo is dat vrouwen in Nederland blijkbaar nog steeds minder betaald krijgen en minder hoge functies bekleden? Denk je dat de emancipatie in Nederland nog niet ver genoeg doorgezet is? |
Zweeds systeem invoeren rondom zwangersschapsverlof en klaar.
Ik snap niet waarom NL daar zo moeilijk over doet. :) |
Vrouwen zijn gewoon oninteressant om in te investeren, omdat je weet dat ze toch zo nodig zwanger moeten worden en dan weer 9 maanden uit de running zijn.
|
Mannen=/=vrouwen
|
Citaat:
zweeds systeem mannen motteh ook maar vrij krijgen |
Oud nieuws verder. :p Maar vrouwen gaan niet minder omhoog dan mannen nadat ze kinderen hebben gekregen. Ze beginnen al gewoon met minder. Dus een goed opgeleide vrouw die mogelijkheden heeft bij een bedrijf of instelling zal gewoon heel stevig moeten onderhandelen over salaris.
|
Citaat:
|
Normaal gesproken verdiende de man de kost en waren de vrouwen altijd binnenshuis aan het werk. Nu is dit allang niet meer zo. Maar ik denk dat dit niet genoeg doorgezet is. En vrouwen alleen maar werken om de extratje's. En net als wat kenjirro zegt, een combinatie van die factoren.
Ik vind het wel jammer dat de vrouw mindere functies heeft, en dus ook minder verdiend. Dit zou langzaam wel een keer moeten verdwijnen. Een man kan net zo goed voor kinderen zorgen.. En een vrouw heeft evenveel ambities. |
Tsja, de bal ligt nu toch echt bij de vrouwen, gelijke rechten zijn er al. Nu nog ambitie.
|
Mocht je dat onderzoek vinden zou ik hem graag ook willen hebben want ik wil hier misschien mijn betoog over gaan houden. Klinkt wel als een goed onderwerp. Maar misschien niet zo origineel, dat dan weer niet...
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
maar kan het goed voorstellen dat mensen liever mannen aannemen, wantd ie zeuren en klagen minder en als ik het bij mn papa op zn werk zie. nemen ze 4 nieuwe vrouwelijke chirurgen aan, zijn ze binnen een jaar allemaal zwanger! dan wil je toch niet werken? |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Ik denk dat we voor de huidige verschillen toch echt moeten zoeken in motivatie en eigen levensinvulling, alsook meer traditioneel ingestelde mensen. Het deel van de bevolking met betaald werk nam met 6% toe sinds 1995, tot 71,1% in 2005. Mannen stegen uitgesplitst echter maar 2%, dalend na 2000 vanaf 81,2%, vrouwen stegen in diezelfde periode stabiel met 10,9% vanaf 53,9% naar 64,8%.1 Maar, waarom eindigt dit lager? Ik denk dat er een compenserend effect uitgaat van traditionele groepen. Ten eerste dus tradtionele autochtone groepen, maar bekijk voor de lol de cijfers van verschillende allochtone groeperingen van arbeidsparticipatie vergeleken met migranten uit de EU-15. Recente migranten trekken de statistieken enorm omlaag. Als de temp. files van het CBS na het sluiten van mijn download ervan nog te bekijken zijn kun je het direct bekijken: link Anders even zelf selecteren in Statline onder bevolking -> allochtonen, herkomstgroepering -> migranten, inkomstenbron, geboorteland en werkenden selecteren. |
Als we nu eens een manier uitvinden om mannen borstvoeding te laten geven... (y) Ja, dan kun je pas echt een eerlijke keuze maken met betrekking tot wie een kind voor een groot deel opvoedt. Vooral omdat nog steeds het denkbeeld heerst dat borstvoeding duisent keer beter is dan flesvoeding.
Of moet mevrouw de chirurg tijdens de operatie maar even weglopen omdat de kleine honger heeft? Inderdaad, vrouwen krijgen kinderen en voeden ze op jonge leeftijd. Maar dat maakt ze niet minder geschikt voor bepaalde functies. Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik geloof dat er sprake was van procentuele mindere betaling bij vergelijkbare werkzaamheden, maar waar dat in godsnaam vandaan zou moeten komen? Echt geen idee. |
Citaat:
|
Citaat:
En jaja, bij wet is alles mooi geregeld, nu de praktijk nog... |
Citaat:
Dit alles overigens met een slag om de arm, want ik weet zeker dat er sprake was van minder beloning, maar of die cijfers gecompenseerd waren zoals hierboven weet ik niet zeker aangezien er nergens berekenmethodes werden gegeven. |
Citaat:
|
Citaat:
Na het selecteren van de gewenste gegevens in de Themaboom verschijnt deze in tabelvorm op je scherm. Klik nu op de vijfde button van onderen (links naast de tabel in het lichtblauwe vak). Kies nu de link die je wilt en voilà Succes verzekerd :) |
Citaat:
Volgens mij hebben werkgevers ook wel snel door welke vrouwen binnen een paar jaar aan het biggen zijn en welke graag hogerop willen komen. Nog beter om tijdens je sollicitatie aan te geven dat je vrij ambitieus bent. |
Inderdaad. Je hoeft geen kinderen te krijgen. Je kunt niet allebei hebben: een topcarriere én een gezin.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik heb het onderzoek niet kunnen vinden helaas, er stond niets over op de ned 3 website en met google kwam ik ook niet echt ver.
Citaat:
Citaat:
Als je het echt wilt kan je dan best even de moeite nemen om uit te zoeken of flesvoeding ook echt slecht is. Citaat:
|
Mensen zijn ook niet verplicht om carriere te maken. Als vrouwen (of mannen) dat opgeven voor het verzorgen voor hun kinderen, moeten ze niet later zeuren dat het niet eerlijk aan toe gaat. Ze hebben tenslotte die kansen gehad.
|
Ik heb begrepen dat het vooral is dat in Nederland vrouwen meer de neiging hebben om niet zo hard door te onderhandelen over vooral salaris en andere factoren (werksfeer, regelingen omtrend kinderen, werktijden, etc) relatief belangrijker vinden dan mannen. Dit is gewoon een keuze die vrouwen maken en dat maakt dat ze minder hoge posities bekleden en minder betaald worden voor bepaalde functies.
Ik vind het alleen zo raar om te denken dat vrouwen absoluut net zo veel als mannen op hoge functies moeten zitten. Ik geloof dat die mogelijkheden er gewoon zijn voor de vrouwen die daar voor kiezen, maar dat minder vrouwen dat doen. Ik hoor bijvoorbeeld ook niemand klagen dat in fysiek zware beroepen, zoals bouwvakker of buschauffeur, meer mannen werken dan vrouwen. Emancipatie is volgens mij net zo goed de mogelijkheid om dingen niet te doen als ze wel doen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ook in Nederland zal de vrouw nooit compleet geëmancipeerd zijn.
|
Citaat:
|
het blijft moeilijk te accepteren, maar gelijkheid op papier is nog geen gelijkheid in de praktijk.
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En waarom wil jij er zo graag vanuit gaan dat vrouwen minder gemotiveerd zijn om te werken dan mannen? Denk je nu echt dat de wereld zo eerlijk in elkaar steekt dat alles goed beredeneerbaar is? |
Citaat:
|
Citaat:
Het lijkt mij sterk dat het lukt om een ander uurloon uit te betalen voor exact dezelfde functie, zonder dat iemand daar achter komt. Daarom denk ik niet dat lagere beloning in de Nederlandse statistieken (=gemiddelde van veel gevallen) simpelweg met discriminatie te verklaren is. Citaat:
Niet noodzakelijk een negatieve karaktertrek, maar een te bescheiden opstelling brengt zelden iemand verder. Het kan best dat die factor een belemmering vormt voor het opklimmen van vrouwen naar hogere functies. |
Citaat:
En anders valt er altijd wel een "reden" te vinden. Citaat:
|
-bedrijven waar meer vrouwen werken liggen de lonen lager
-vrouwen krijgen gemiddeld een lagere loonsverhoging per jaar (behalve in de IT sector) loonsverschillen zijn voornamelijk gebaseerd op vooroordelen imo |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
ik begrijp trouwens niet waarom mensen zo graag kinderen willen. ze hebben toch geen enkel voordeel? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:20. |