![]() |
Vinger paars en wit en verstijfd
Whuh.. :eek: gisteren reed ik op de fiets naar huis (kwartiertje fietsen) en het was helemaal niet echt koud, en onderweg voelde mijn linkering en middelvinger alsof zij last hadden van de 'kou' (voor zover die er was) terwijl mijn andere vingers nergens last van hadden. Thuis aangekomen was alleen mijn ringvinger nog stijf en koud en was het wit tot iets boven de helft, daarboven was het paars. Hij voelde nog iets van 25 minuten verstijfd alsof ik nog in de kou zat, maar ik had niet van die tintelingen daarna wat je hebt als je vingers heel koud zijn geweest en je komt ergens waar het warm is.
Mijn vinger lijkt weer hersteld, maar ik vond/vind het heel vreemd dat een vinger los van de rest van je hand paars kan worden? Iemand een idee waarom mijn ringvinger zo raar deed? |
ff problemen met de doorbloeding, heeft iedereen wel eens
|
Inderdaad, komt door je doorbloeding. Ik heb het eigenlijk altijd wanneer het koud is (en dan nog niet eens echt koud, gewoon een graad of 8 en een paar vingers zijn al wit of paars). Dat heet volgens mij 'fenomeen van Raynaud', en kan geen kwaad.
Plaatje Ik heb het altijd in m'n wijsvingers en gedeeltelijk m'n middelvingers, die worden echt spierwit en daarna heel raar blauwig. Meestal helpt het als ik een stukje ga rennen, dat bevordert de doorbloeding, maar soms helpt het ook helemaal niets. Handschoenen helpen ook niet. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Heeft iemand trouwens een tip hoe ik kan blijven typen zonder dat mijn handen verstijfd raken van elk temperatuurtje onder de 20 graden? Ik blijf maar bezig met ze om de zoveel minuten warm maken maar het lijkt vrij zinloos en ik begin het zat te worden. Op een gegeven moment valt er gewoon niet meer te typen omdat ze zo verstijfd zijn dat het pijn doet. :|
|
ik heb dit wel, heel vaak zelfs (bijna precies zoals het plaatje..)
Eerst wit, en dan plekjes paars en soms ook plekjes rood.. Dit gebeurd elke dag wel (behalve als het heel erg warm is in de zomer) OOK doet dit erg veel pijn. Ik heb gehoord dat de huisarts hier niet veel aan kan doen, klopt dat? |
Citaat:
Sporten kan ook helpen om je doorbloeding wat te verbeteren. Oh, en zorg in ieder geval dat je je handen niet bij een hele warme bron houdt wanneer ze koud zijn, dat werkt alleen maar averechts. Beter is het om ze gewoon heel veel te bewegen tot ze weer normaal zijn, dus niet tegen de verwarming houden ofzo. |
pff, mijn handen zijn ook wel eens blauw en koud, dat komt door het werken, want ik ben buiten, 1 keer was het fucked up koud, en toen was ik met de hogedrukspuit in de weer ,en toen was het koud, maar paars nooit.
|
Citaat:
|
Ik heb het nooit aan mijn handen, maar wel bij mijn tenen (vooral de allerkleinsten - zelden bij de dikke teen). Tevens krijg ik dan last van koude-bulten (dat noemen ze dan wintervoeten, maar winterhanden bestaan ook), niet altijd even leuk. :s
http://www.juniperus.net/beeldkwalen/wintertenen1.jpg http://www.voetverzorging.nl/vk/vkfotos/wintertenen.jpg Zoiets is het dus. :) Het lijkt veel op datgene wat jij hebt (de oorzaken zijn namelijk gerelateerd), dus als je je hierop wilt oriënteren, lees dit dan maar: http://www.e-gezondheid.be/nl/gezond...46-541-art.htm |
Ik dacht dat Raynaud was dat ze geel werden, had ik dat verkeerd begrepen? Want dat had ik eerst altijd, maar sinds vorige week worden ze ook grijs/paars. En last van de gewrichten en zo. Maar bloedverdunners klinkt meteen wel heel dramatisch;)
|
Citaat:
Wel is het de laatste jaren erger geworden, waardoor ik ook eerst dacht dat het aan mn eetstoornis lag. Maar toen realiseerde ik dat ik dit als klein meisje ook al had (huilend als ik in regen moest zeilen enz.) En ik eet weer voldoende, dus daar kan het niet aan liggen (N) Bloedverdunners lijken mij ook erg extreem :( :( |
Citaat:
Ik heb het idd ook aan m'n voeten. Die zijn standaard blauw eigenlijk. Zelfs in Egypte... m'n moeder schrok er zelfs van :o. Maar ja, ik heb niet het idee dat de dokter er iets mee kan, ik ga ook niet bloedverdunners slikken ofzo, ze zijn gewoon altijd koud. Gelukkig nog niet zo erg als bij wintertenen... |
Citaat:
Ik heb het ook aan mijn vingers hoor;) |
Als ik het binnen koud heb dan draag ik met typen handschoenen zonder vingertopjes. Warm, en je kan toch typen. (y) polsen ook warm houden.
het schijnt trouwens ook aan je neus en tong te kunnen. Dat lijkt me wel heel raar :o |
Citaat:
|
nu zijn mijn handen ook ijskoud van het type.. rond de gewrichten is het wat blauwig en de rest wittig..
|
Bloedverdunners voor Raynaud lijkt me niet bepaald 1e keuzetherapie (als je het uberhaupt al zou overwegen voor Raynaud, waar ik eigenlijk sterk mijn twijfels bij heb)
Je moet perifere vaatverwijders hebben zoals nifedepine (en dat geeft weer een lage bloeddruk, dus meestal betekent dat in lagere doseringen gebruiken dan ze aanbevelen voor Raynaud) |
ik las op internet iets over zalfjes?
|
Voor een betere doorbloeding kun je ook je vinger, om beurten in een bak met ijskoud water en een bak met water op lichaamstemp. dopen. Dit helpt natuurlijk vooral als je tijdelijk last hebt van een slechte doorbloeding door bijvoorbeeld kou.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Nogmaals knoflookcapsules, iemand?
|
Citaat:
@Wolvin_26: Je hebt je punt al gemaakt en je hoeft niet nog een keer op te wijzen als niemand erop reageert. Buiten dat zou ik een perifere vaatverwijder verreweg verkiezen boven een beetje knoflook. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Maar buiten dat hoef je er dan nog niet 2 keer op te wijzen als niemand er binnen korte tijd op reageerd. |
Citaat:
- 22 graden is kamertemperatuur - 37 graden is lekker warm, de temperatuur waaronder je zou douchen (ongeveer) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Dat zal ik eens gaan proberen dan, ik zie vaak genoeg die capsules staan. Alleen ben ik wel licht allergisch voor knoflook, maar dan alleen in grote hoeveelheden, dus waarschijnlijk niet voor die capsules. Maar we zullen het zien :D
|
Citaat:
|
over dat raynaud (hoop dat een klein upje wel even mag):
Citaat:
wat moet je je dan voorstellen bij afhankelijk van de definitie? heeft 20% van de vrouwen hier last van? of heb je met slechte doorbloeding ook al een klein fenomeen van raynaud-je? waarom komt het meer bij vrouwen voor dan bij mannen? |
Hebben de mensen met koude handen onder ons trouwens ook dat als je 's ochtends onder de douche staat het water op je handen heter aanvoelt dan op de rest van je lichaam?
|
Citaat:
Maar je hebt dat 's ochtends? Zijn je handen dan niet opgewarmd in je slaap? |
Citaat:
|
Citaat:
sowieso komen auto-immuunziektes vaker voor bij vrouwen, andere ziektes weer meer bij mannen... |
Citaat:
|
Ja, dat las ik ook. En 't schijnt ook zo te zijn dat 't een bijwerking kan zijn van de pil.
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:19. |