Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-01-2007, 16:23
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Whuh.. gisteren reed ik op de fiets naar huis (kwartiertje fietsen) en het was helemaal niet echt koud, en onderweg voelde mijn linkering en middelvinger alsof zij last hadden van de 'kou' (voor zover die er was) terwijl mijn andere vingers nergens last van hadden. Thuis aangekomen was alleen mijn ringvinger nog stijf en koud en was het wit tot iets boven de helft, daarboven was het paars. Hij voelde nog iets van 25 minuten verstijfd alsof ik nog in de kou zat, maar ik had niet van die tintelingen daarna wat je hebt als je vingers heel koud zijn geweest en je komt ergens waar het warm is.

Mijn vinger lijkt weer hersteld, maar ik vond/vind het heel vreemd dat een vinger los van de rest van je hand paars kan worden?

Iemand een idee waarom mijn ringvinger zo raar deed?
Oud 30-01-2007, 16:43
Gothic
Gothic is offline
ff problemen met de doorbloeding, heeft iedereen wel eens
Oud 30-01-2007, 16:50
Verwijderd
Inderdaad, komt door je doorbloeding. Ik heb het eigenlijk altijd wanneer het koud is (en dan nog niet eens echt koud, gewoon een graad of 8 en een paar vingers zijn al wit of paars). Dat heet volgens mij 'fenomeen van Raynaud', en kan geen kwaad.

Plaatje

Ik heb het altijd in m'n wijsvingers en gedeeltelijk m'n middelvingers, die worden echt spierwit en daarna heel raar blauwig. Meestal helpt het als ik een stukje ga rennen, dat bevordert de doorbloeding, maar soms helpt het ook helemaal niets. Handschoenen helpen ook niet.

Laatst gewijzigd op 30-01-2007 om 16:52.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2007, 16:58
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 30-01-2007 @ 17:50 :
Inderdaad, komt door je doorbloeding. Ik heb het eigenlijk altijd wanneer het koud is (en dan nog niet eens echt koud, gewoon een graad of 8 en een paar vingers zijn al wit of paars). Dat heet volgens mij 'fenomeen van Raynaud', en kan geen kwaad.

Plaatje

Ik heb het altijd in m'n wijsvingers en gedeeltelijk m'n middelvingers, die worden echt spierwit en daarna heel raar blauwig. Meestal helpt het als ik een stukje ga rennen, dat bevordert de doorbloeding, maar soms helpt het ook helemaal niets. Handschoenen helpen ook niet.
Het is een beetje vroeg om nu al over fenomeen van Raynaud te spreken.
Oud 30-01-2007, 17:01
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef op 30-01-2007 @ 17:58 :
Het is een beetje vroeg om nu al over fenomeen van Raynaud te spreken.
Ik spreek niet voor TS, maar voor mezelf.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2007, 17:50
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 30-01-2007 @ 17:50 :

Plaatje

Het was wel de kleur paars en wit zoals op dat plaatje maar ik geloof niet dat dat wat eerst wit was daarna ook nog paars werd. Maar het witte en paarse werd volgensmij daarna iets roder dan mijn andere vingers... Hum najah..
Oud 30-01-2007, 17:54
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Heeft iemand trouwens een tip hoe ik kan blijven typen zonder dat mijn handen verstijfd raken van elk temperatuurtje onder de 20 graden? Ik blijf maar bezig met ze om de zoveel minuten warm maken maar het lijkt vrij zinloos en ik begin het zat te worden. Op een gegeven moment valt er gewoon niet meer te typen omdat ze zo verstijfd zijn dat het pijn doet.
Oud 30-01-2007, 18:00
Maija
Maija is offline
ik heb dit wel, heel vaak zelfs (bijna precies zoals het plaatje..)
Eerst wit, en dan plekjes paars en soms ook plekjes rood..
Dit gebeurd elke dag wel (behalve als het heel erg warm is in de zomer)
OOK doet dit erg veel pijn. Ik heb gehoord dat de huisarts hier niet veel aan kan doen, klopt dat?
Oud 30-01-2007, 18:26
Verwijderd
Citaat:
Maija schreef op 30-01-2007 @ 19:00 :
OOK doet dit erg veel pijn. Ik heb gehoord dat de huisarts hier niet veel aan kan doen, klopt dat?
Je kan volgens mij bloedverdunners krijgen, maar dan moet het wel heel ernstig zijn. Als je denkt dat je het overdreven hebt, gewoon eens mee naar het spreekuur. Bij mij is het vooral heel irritant, maar niet gevaarlijk of zo pijnlijk dat het niet leuk meer is, dus ik ga echt niet aan de bloedverdunners.

Sporten kan ook helpen om je doorbloeding wat te verbeteren.

Oh, en zorg in ieder geval dat je je handen niet bij een hele warme bron houdt wanneer ze koud zijn, dat werkt alleen maar averechts. Beter is het om ze gewoon heel veel te bewegen tot ze weer normaal zijn, dus niet tegen de verwarming houden ofzo.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2007, 19:28
Ceespop
Ceespop is offline
pff, mijn handen zijn ook wel eens blauw en koud, dat komt door het werken, want ik ben buiten, 1 keer was het fucked up koud, en toen was ik met de hogedrukspuit in de weer ,en toen was het koud, maar paars nooit.
Oud 30-01-2007, 19:43
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Maija schreef op 30-01-2007 @ 19:00 :
Ik weet niet hoe ver jij bent met het verwerken van je eetstoornis, maar gezond gewicht en goed eten wil ook helpen.
Oud 30-01-2007, 23:45
Severus
Severus is offline
Ik heb het nooit aan mijn handen, maar wel bij mijn tenen (vooral de allerkleinsten - zelden bij de dikke teen). Tevens krijg ik dan last van koude-bulten (dat noemen ze dan wintervoeten, maar winterhanden bestaan ook), niet altijd even leuk.

Zoiets is het dus.

Het lijkt veel op datgene wat jij hebt (de oorzaken zijn namelijk gerelateerd), dus als je je hierop wilt oriënteren, lees dit dan maar:

http://www.e-gezondheid.be/nl/gezond...46-541-art.htm
Oud 31-01-2007, 09:03
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik dacht dat Raynaud was dat ze geel werden, had ik dat verkeerd begrepen? Want dat had ik eerst altijd, maar sinds vorige week worden ze ook grijs/paars. En last van de gewrichten en zo. Maar bloedverdunners klinkt meteen wel heel dramatisch
Oud 31-01-2007, 09:04
Maija
Maija is offline
Citaat:
Gothic schreef op 30-01-2007 @ 20:43 :
Ik weet niet hoe ver jij bent met het verwerken van je eetstoornis, maar gezond gewicht en goed eten wil ook helpen.
Nee, het heeft niets met mn eetstoornis te maken, ik heb dit altijd gehad.
Wel is het de laatste jaren erger geworden, waardoor ik ook eerst dacht dat het aan mn eetstoornis lag. Maar toen realiseerde ik dat ik dit als klein meisje ook al had (huilend als ik in regen moest zeilen enz.)
En ik eet weer voldoende, dus daar kan het niet aan liggen

Bloedverdunners lijken mij ook erg extreem
Oud 31-01-2007, 09:22
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 31-01-2007 @ 10:03 :
Ik dacht dat Raynaud was dat ze geel werden, had ik dat verkeerd begrepen? Want dat had ik eerst altijd, maar sinds vorige week worden ze ook grijs/paars. En last van de gewrichten en zo. Maar bloedverdunners klinkt meteen wel heel dramatisch
Nee niet geel. Ze worden opeenvolgend wit (vernauwing arteriolen (ischemie)) -> blauw (opvolgende cyanose) -> rood (vaatverwijding).

Ik heb het idd ook aan m'n voeten. Die zijn standaard blauw eigenlijk. Zelfs in Egypte... m'n moeder schrok er zelfs van . Maar ja, ik heb niet het idee dat de dokter er iets mee kan, ik ga ook niet bloedverdunners slikken ofzo, ze zijn gewoon altijd koud. Gelukkig nog niet zo erg als bij wintertenen...
Oud 31-01-2007, 09:24
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Gothic schreef op 31-01-2007 @ 10:22 :
Nee niet geel. Ze worden opeenvolgend wit (vernauwing arteriolen (ischemie)) -> blauw (opvolgende cyanose) -> rood (vaatverwijding).

Ik heb het idd ook aan m'n voeten. Die zijn standaard blauw eigenlijk. Zelfs in Egypte... m'n moeder schrok er zelfs van . Maar ja, ik heb niet het idee dat de dokter er iets mee kan, ik ga ook niet bloedverdunners slikken ofzo, ze zijn gewoon altijd koud. Gelukkig nog niet zo erg als bij wintertenen...
Maar wat is het dan als ze geel worden? Of misschien noemt men dat dan gewoon wit, dan klopt het wel

Ik heb het ook aan mijn vingers hoor
Oud 31-01-2007, 10:01
luchtballon
luchtballon is offline
Als ik het binnen koud heb dan draag ik met typen handschoenen zonder vingertopjes. Warm, en je kan toch typen. polsen ook warm houden.

het schijnt trouwens ook aan je neus en tong te kunnen. Dat lijkt me wel heel raar
Oud 31-01-2007, 10:26
Verwijderd
Citaat:
Vogelvrij schreef op 31-01-2007 @ 10:24 :
Maar wat is het dan als ze geel worden? Of misschien noemt men dat dan gewoon wit, dan klopt het wel

Ik heb het ook aan mijn vingers hoor
Ze worden eerst gelig, en daarna nog echt spierwit. Dus geel is gewoon de weg naar wit, zeg maar
Met citaat reageren
Oud 31-01-2007, 11:32
Maija
Maija is offline
nu zijn mijn handen ook ijskoud van het type.. rond de gewrichten is het wat blauwig en de rest wittig..
Oud 31-01-2007, 16:22
Ieke
Ieke is offline
Bloedverdunners voor Raynaud lijkt me niet bepaald 1e keuzetherapie (als je het uberhaupt al zou overwegen voor Raynaud, waar ik eigenlijk sterk mijn twijfels bij heb)
Je moet perifere vaatverwijders hebben zoals nifedepine (en dat geeft weer een lage bloeddruk, dus meestal betekent dat in lagere doseringen gebruiken dan ze aanbevelen voor Raynaud)
Oud 31-01-2007, 18:32
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
ik las op internet iets over zalfjes?
Oud 31-01-2007, 19:03
wolvin_26
wolvin_26 is offline
Voor een betere doorbloeding kun je ook je vinger, om beurten in een bak met ijskoud water en een bak met water op lichaamstemp. dopen. Dit helpt natuurlijk vooral als je tijdelijk last hebt van een slechte doorbloeding door bijvoorbeeld kou.
Oud 01-02-2007, 08:22
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
wolvin_26 schreef op 31-01-2007 @ 20:03 :
Voor een betere doorbloeding kun je ook je vinger, om beurten in een bak met ijskoud water en een bak met water op lichaamstemp. dopen. Dit helpt natuurlijk vooral als je tijdelijk last hebt van een slechte doorbloeding door bijvoorbeeld kou.
Mja ik heb er altijd last van. Ik begin zo onderhand te geloven dat ik maar het beste de hele dag handschoenen aan kan doen, binnen of buiten, want ze zijn altijd koud.
Oud 01-02-2007, 12:07
wolvin_26
wolvin_26 is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 01-02-2007 @ 09:22 :
Mja ik heb er altijd last van. Ik begin zo onderhand te geloven dat ik maar het beste de hele dag handschoenen aan kan doen, binnen of buiten, want ze zijn altijd koud.
Heb je wel eens knoflookcapsules geprobeerd? Knoflook is goed voor de doorbloeding. Mijn zus heeft wintervoeten maar door de knoflooktabletten heeft ze daar geen last meer van.
Oud 02-02-2007, 14:08
Verwijderd
Citaat:
wolvin_26 schreef op 31-01-2007 @ 20:03 :
Ijskoud water is niet goed. 't Warme water moet 37 graden zijn, het koude 22 graden. Dan eerst een paar minuten in het warme water (2 ofzo), en dan 10 seconden koud. Dat drie keer herhalen.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2007, 14:10
Verwijderd
Citaat:
Ieke schreef op 31-01-2007 @ 17:22 :
Bloedverdunners voor Raynaud lijkt me niet bepaald 1e keuzetherapie (als je het uberhaupt al zou overwegen voor Raynaud, waar ik eigenlijk sterk mijn twijfels bij heb)
Je moet perifere vaatverwijders hebben zoals nifedepine (en dat geeft weer een lage bloeddruk, dus meestal betekent dat in lagere doseringen gebruiken dan ze aanbevelen voor Raynaud)
Nee, bloedverdunners worden pas gegeven wanneer er echt het gevaar is dat vingers gewoon af gaan sterven. Dat komt echt maar zelden voor, meestal is het gewoon op z'n niveau dat het irritant is en mogelijk wat pijnlijk, maar niet gevaarlijk voor je vingers/tenen.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2007, 14:43
wolvin_26
wolvin_26 is offline
Nogmaals knoflookcapsules, iemand?
Oud 03-02-2007, 10:44
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 02-02-2007 @ 15:10 :
Nee, bloedverdunners worden pas gegeven wanneer er echt het gevaar is dat vingers gewoon af gaan sterven. Dat komt echt maar zelden voor, meestal is het gewoon op z'n niveau dat het irritant is en mogelijk wat pijnlijk, maar niet gevaarlijk voor je vingers/tenen.
Dan lijkt het me hier niet zo noemenswaardig, zoveel mensen zullen dat wel niet krijgen en er zijn wel andere middelen.

@Wolvin_26: Je hebt je punt al gemaakt en je hoeft niet nog een keer op te wijzen als niemand erop reageert. Buiten dat zou ik een perifere vaatverwijder verreweg verkiezen boven een beetje knoflook.
Oud 03-02-2007, 10:52
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Hierbij worden de vingers eerst wit, dan blauw en tenslotte (bij opwarmen) rood.
omg, herkenning . ik heb ook altijd uitzonderlijk snel koude handen in gedeeltelijke paars/blauw tinten, als op de foto. nu ik kijk, mijn handen zijn nu ook blauwig, terwijl het hier 20 graden is. laten we hopen dat het verder niet al te schadelijk is.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2007, 12:14
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 02-02-2007 @ 15:08 :
Ijskoud water is niet goed. 't Warme water moet 37 graden zijn, het koude 22 graden. Dan eerst een paar minuten in het warme water (2 ofzo), en dan 10 seconden koud. Dat drie keer herhalen.
hoe krijg ik dat op 37 of 22 graden? Douchewater?
Oud 03-02-2007, 16:23
Verwijderd
Citaat:
Ieke schreef op 03-02-2007 @ 11:44 :
Dan lijkt het me hier niet zo noemenswaardig, zoveel mensen zullen dat wel niet krijgen en er zijn wel andere middelen.
Ik zei toch ook dat het dan wel heel ernstig moet zijn?
Met citaat reageren
Oud 03-02-2007, 18:13
wolvin_26
wolvin_26 is offline
Citaat:
Ieke schreef op 03-02-2007 @ 11:44 :

@Wolvin_26: Je hebt je punt al gemaakt en je hoeft niet nog een keer op te wijzen als niemand erop reageert. Buiten dat zou ik een perifere vaatverwijder verreweg verkiezen boven een beetje knoflook.
Tja waarom makkelijk doen als het moeilijk kan.
Oud 03-02-2007, 19:08
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 03-02-2007 @ 17:23 :
Ik zei toch ook dat het dan wel heel ernstig moet zijn?
Precies, dus niet echt noemenswaardig als je het over therapiën gaat hebben

Citaat:
wolvin_26 schreef op 03-02-2007 @ 19:13 :
Tja waarom makkelijk doen als het moeilijk kan.
Sorry, maar ik verkies als het nodig is een middel wat goed getest boven een een of ander homeopatisch of natuurgeneeskundig middel.
Maar buiten dat hoef je er dan nog niet 2 keer op te wijzen als niemand er binnen korte tijd op reageerd.
Oud 03-02-2007, 19:11
Roos
Roos is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 03-02-2007 @ 13:14 :
hoe krijg ik dat op 37 of 22 graden? Douchewater?
Ja, of zo.. Als je geen douche hebt die de temperatuur aangeeft

- 22 graden is kamertemperatuur
- 37 graden is lekker warm, de temperatuur waaronder je zou douchen (ongeveer)
Oud 03-02-2007, 19:13
wolvin_26
wolvin_26 is offline
Citaat:
Ieke schreef op 03-02-2007 @ 20:08 :
Precies, dus niet echt noemenswaardig als je het over therapiën gaat hebben

Sorry, maar ik verkies als het nodig is een middel wat goed getest boven een een of ander homeopatisch of natuurgeneeskundig middel.
Maar buiten dat hoef je er dan nog niet 2 keer op te wijzen als niemand er binnen korte tijd op reageerd.
Homeopatisch? Dat is een extract van een plant. Knoflookcapsules bevatten gewoon 100% pure knoflook. Elke huisarts kan je vertellen dat knoflook goed is voor de bloeddruk en de doorbloeding. Alleen omdat iets niet chemisch is, kan het nog wel goed werken.
Oud 04-02-2007, 08:57
Mephisto
Mephisto is offline
Citaat:
wolvin_26 schreef op 03-02-2007 @ 20:13 :
Homeopatisch? Dat is een extract van een plant. Knoflookcapsules bevatten gewoon 100% pure knoflook. Elke huisarts kan je vertellen dat knoflook goed is voor de bloeddruk en de doorbloeding. Alleen omdat iets niet chemisch is, kan het nog wel goed werken.
No shit sherlock, net zoals dat je ook madeliefjes kan eten tegen kanker maar dan moet je je wel afvragen of het zin heeft.
Oud 04-02-2007, 10:37
wolvin_26
wolvin_26 is offline
Citaat:
Mephisto schreef op 04-02-2007 @ 09:57 :
No shit sherlock, net zoals dat je ook madeliefjes kan eten tegen kanker maar dan moet je je wel afvragen of het zin heeft.
Van madeliefjes is dan ook niet bewezen dat ze helpen tegen kanker, van knoflook is wel bewezen dat het helpt voor een betere doorbloeding.
Oud 04-02-2007, 12:05
Verwijderd
Dat zal ik eens gaan proberen dan, ik zie vaak genoeg die capsules staan. Alleen ben ik wel licht allergisch voor knoflook, maar dan alleen in grote hoeveelheden, dus waarschijnlijk niet voor die capsules. Maar we zullen het zien
Met citaat reageren
Oud 04-02-2007, 13:09
wolvin_26
wolvin_26 is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 04-02-2007 @ 13:05 :
Dat zal ik eens gaan proberen dan, ik zie vaak genoeg die capsules staan. Alleen ben ik wel licht allergisch voor knoflook, maar dan alleen in grote hoeveelheden, dus waarschijnlijk niet voor die capsules. Maar we zullen het zien
Oud 12-02-2007, 19:08
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
over dat raynaud (hoop dat een klein upje wel even mag):

Citaat:
Het RF komt frequent voor. Afhankelijk van de definitie, komt RF bij ongeveer 3 tot 20 procent van de vrouwen en bij ongeveer 1 tot 10 procent van de mannen voor.
bron
wat moet je je dan voorstellen bij afhankelijk van de definitie? heeft 20% van de vrouwen hier last van? of heb je met slechte doorbloeding ook al een klein fenomeen van raynaud-je?
waarom komt het meer bij vrouwen voor dan bij mannen?
Met citaat reageren
Oud 15-02-2007, 19:41
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Hebben de mensen met koude handen onder ons trouwens ook dat als je 's ochtends onder de douche staat het water op je handen heter aanvoelt dan op de rest van je lichaam?
Oud 15-02-2007, 20:15
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 15-02-2007 @ 20:41 :
Hebben de mensen met koude handen onder ons trouwens ook dat als je 's ochtends onder de douche staat het water op je handen heter aanvoelt dan op de rest van je lichaam?
Ja, dat is toch ook wel logisch, ik heb het ook heel erg met mijn voeten. Daar kan ik 's avonds geen water op gooien, dat doet ziek veel pijn.

Maar je hebt dat 's ochtends? Zijn je handen dan niet opgewarmd in je slaap?
Met citaat reageren
Oud 15-02-2007, 20:16
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 15-02-2007 @ 20:41 :
ja
Oud 15-02-2007, 20:17
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 12-02-2007 @ 20:08 :

bron
wat moet je je dan voorstellen bij afhankelijk van de definitie? heeft 20% van de vrouwen hier last van? of heb je met slechte doorbloeding ook al een klein fenomeen van raynaud-je?
soms komen dingen gewoon vaker voor bij bepaalde groepen, soms weten ze de oorzaak, vaak niet...

sowieso komen auto-immuunziektes vaker voor bij vrouwen, andere ziektes weer meer bij mannen...
Oud 16-02-2007, 10:55
DDM
DDM is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 12-02-2007 @ 20:08 :

bron
Ja 20% van de vrouwen hebben dan klachten die KUNNEN passen bij RF. Niet iedereen met een slechte doorbloeding heeft het RF. Zijn tientallen ziekten te bedenken die ook dit soort klachten kunnen geven, zoals acrocyanose. RF bestaat per definitie uit 3 fasen van kleuren. Het komt meer voor bij vrouwen doordat ten eerste auto-immuunziekten vaker bij vrouwen voorkomen (RF kan een teken zijn van een auto-immuunziekte) en ten tweede door vrouwelijke hormonen die een invloed hebben op de bloeddoorstroming.
Oud 16-02-2007, 11:19
Verwijderd
Ja, dat las ik ook. En 't schijnt ook zo te zijn dat 't een bijwerking kan zijn van de pil.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten