![]() |
Kan je leven met 1 long?
Ik vroeg me laatst af of het mogelijk is om te leven met 1 long?
Ik weet wel dat je met 1 nier kan overleven maar weet iemand of dit ook het geval is met 1 long? |
Ja, dat kan.
Er lopen zat mensen rond met maar 1 long. :) Wel erg uitkijken met roken, sporten, drugs/alcohol etc. Maar het is goed mogelijk. |
lijkt me dat je dan een stuk rustiger aan moet doen, maar misschien kan het wel.
|
Ja, dat kan. Een oudoom van me heeft maar een long. Moet het wel rustig aan doen enzo en weg blijven van rook maar hij kan wel goed leven. Mensen met COPD en astma hebben vaak ook een lagere longfunctie (maar wel twee longen) en zelfs met een longfunctie van 30% kan je leven terwijl je met een goed functionerende long ergens rond 50% zit.
|
Mijn opa heeft een jaar of twintig geleefd met 1 long zonder daar problemen aan over te hebben gehouden. Kan dus best, maar ja 2 is altijd beter dan 1 lijkt me.
|
Mijn opa is 4 jaar geleden overleden aan longkanker. Hij had één long die niet functioneerde en de ander voor maar 75%. Het kan dus wel, maar als je een zakje aardappels tilt ben je al hastikke moe.
|
daarom hebben we er twee... eentje is reserve :)
|
Citaat:
je kan leven met 1 long, maar om zonder apparaten te leven moet dielong wel in 'goede' staat zijn. want zoals ik hier boven al zei, je longfunctie moet minimaal 40% zijn om zonder extra zuurstof of andere beperkingen te leven. dat de andere long reserve is, is dus echt niet waar he. ja je kan leven met 1, maar je wil niet weten hoe. sorry, maar die 2e long heb je nodig om te leven, als je 1 long hebt, is het conditioneel gezien heel moeilijk, en zoals 89ok al zei, je wordt zelfs moe als je een zakje aardappels tilt. je gebruikt allebei je long namelijk heel goed, en wanneer 1 van de 2 het niet/ deels doet, ben je al heel beperkt in je mogelijkheden. |
Ow, okee dat van die 40% wist ik niet, vind ik wel leuk om te weten eigenlijk :) Zelf zit ik gelukkig nog rond de 75% en dat kan je soms al best wel belemmeren.
|
Citaat:
|
het tast je conditie aan
|
Citaat:
Wel is het zo dat als je een long weghaalt, dat de andere long de ruimte een beetje gaat opvullen. Die wordt dus groter. Je kan best leven met 1 long |
"terwijl je met een goed functionerende long ergens rond 50% zit"
Met een goed functionerende long zit je toch op 100% lijkt me of zie ik dat verkeerd? Maar ik heb gelukkig 2 longen dus ik kan nog wel een tijdje vooruit. |
Citaat:
Een tante van me heeft één long die ook niet helemaal goed is (hij is te klein ofzo), ze kan gewoon leven, alleen niet snel dingen doen, dus een berg op fietsen lukt niet, hardlopen niet, en dat soort dingen. Maar verder kan ze alles prima. (Mogelijk slaapt ze wel met z'n zuurstof ding in haar neus, die heeft ze wel ook gehad, ook overdag, maar dat laatste nu niet meer, dus dat weet ik niet zeker.) |
Met twee gemiddelde longen, met een gemiddelde conditie zit je op 100% maar als je veel sport of grote longen hebt oid dan kan je best op 120% zitten.
|
dat de andere long reserve is, is dus echt niet waar he. ja je kan leven met 1, maar je wil niet weten hoe. sorry, maar die 2e long heb je nodig om te leven, als je 1 long hebt, is het conditioneel gezien heel moeilijk, en zoals 89ok al zei, je wordt zelfs moe als je een zakje aardappels tilt. je gebruikt allebei je long namelijk heel goed, en wanneer 1 van de 2 het niet/ deels doet, ben je al heel beperkt in je mogelijkheden.
________________ Mijn vader heeft 1 long en het is dus absoluut onzin dat je al moe bent als je een zakje aardappels tilt. Natuurlijk ben je sneller moe als de gemiddelde mens maar er valt prima mee te leven. Zolang je blijft bewegen en goed aan je conditie werkt gaat alles goed. |
Ik zag in een college onlangs een patiënt die op een bepaald moment een longfunctie van 4 % had. Toen lag patient de hele dag in bed het vreselijk benauwd te hebben, maar patient leefde wel en het is zelfs gelukt de conditie zodanig op te bouwen dat de longfunctie nu boven de 30 % zit.
sorry voor de kunstmatige zinsconstructie, ik probeer de patient zo anoniem mogelijk te houden :p |
Citaat:
ik ben het niet eens met de stelling dat 1 long voor reserve is, omdat het dan net lijkt als je die gewoon niet gebruikt. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
als je twee longen nodig had omdat we het oppervlak nodig hadden, dan hadden we bij een goed ontwerp dus één hele grote long gehad. we hebben er twee omdat longen snel beschadigen (één gat en het is gedaan) en je bij eventuele beschadiging niet meteen dood neervalt. je hart zit idd in de borstholte en kan daardoor pompen, maar een dergelijke ruimte kan overal in het lichaam gecreeerd worden en heel toevallig zit het precies op een "veilige" plek... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:04. |