Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-02-2007, 15:31
G-force
G-force is offline
Ik vroeg me laatst af of het mogelijk is om te leven met 1 long?
Ik weet wel dat je met 1 nier kan overleven maar weet iemand of dit ook het geval is met 1 long?
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 15:42
MTpower
MTpower is offline
Ja, dat kan.
Er lopen zat mensen rond met maar 1 long.
Wel erg uitkijken met roken, sporten, drugs/alcohol etc.
Maar het is goed mogelijk.
Oud 07-02-2007, 15:43
Verwijderd
lijkt me dat je dan een stuk rustiger aan moet doen, maar misschien kan het wel.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 15:47
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ja, dat kan. Een oudoom van me heeft maar een long. Moet het wel rustig aan doen enzo en weg blijven van rook maar hij kan wel goed leven. Mensen met COPD en astma hebben vaak ook een lagere longfunctie (maar wel twee longen) en zelfs met een longfunctie van 30% kan je leven terwijl je met een goed functionerende long ergens rond 50% zit.
Oud 07-02-2007, 16:16
El Chupacabras
El Chupacabras is offline
Mijn opa heeft een jaar of twintig geleefd met 1 long zonder daar problemen aan over te hebben gehouden. Kan dus best, maar ja 2 is altijd beter dan 1 lijkt me.
Oud 07-02-2007, 16:20
Verwijderd
Mijn opa is 4 jaar geleden overleden aan longkanker. Hij had één long die niet functioneerde en de ander voor maar 75%. Het kan dus wel, maar als je een zakje aardappels tilt ben je al hastikke moe.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 17:01
Verwijderd
daarom hebben we er twee... eentje is reserve
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 17:26
Zeenimf
Zeenimf is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 07-02-2007 @ 16:47 :
Ja, dat kan. Een oudoom van me heeft maar een long. Moet het wel rustig aan doen enzo en weg blijven van rook maar hij kan wel goed leven. Mensen met COPD en astma hebben vaak ook een lagere longfunctie (maar wel twee longen) en zelfs met een longfunctie van 30% kan je leven terwijl je met een goed functionerende long ergens rond 50% zit.
uh, met een longfunctie van 30% kan je niet 'normaal' leven. je moet minstens een longfunctie van 40% hebben.

je kan leven met 1 long, maar om zonder apparaten te leven moet dielong wel in 'goede' staat zijn. want zoals ik hier boven al zei, je longfunctie moet minimaal 40% zijn om zonder extra zuurstof of andere beperkingen te leven.

dat de andere long reserve is, is dus echt niet waar he. ja je kan leven met 1, maar je wil niet weten hoe. sorry, maar die 2e long heb je nodig om te leven, als je 1 long hebt, is het conditioneel gezien heel moeilijk, en zoals 89ok al zei, je wordt zelfs moe als je een zakje aardappels tilt. je gebruikt allebei je long namelijk heel goed, en wanneer 1 van de 2 het niet/ deels doet, ben je al heel beperkt in je mogelijkheden.
Oud 07-02-2007, 18:07
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ow, okee dat van die 40% wist ik niet, vind ik wel leuk om te weten eigenlijk Zelf zit ik gelukkig nog rond de 75% en dat kan je soms al best wel belemmeren.
Oud 07-02-2007, 20:54
Zeenimf
Zeenimf is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 07-02-2007 @ 19:07 :
Ow, okee dat van die 40% wist ik niet, vind ik wel leuk om te weten eigenlijk Zelf zit ik gelukkig nog rond de 75% en dat kan je soms al best wel belemmeren.
ik weet het, ik zit net boven de 60%
Oud 07-02-2007, 21:18
arPos
arPos is offline
het tast je conditie aan
Oud 07-02-2007, 21:45
***ailá***
***ailá*** is offline
Citaat:
sterrenmeisje schreef op 07-02-2007 @ 18:01 :
daarom hebben we er twee... eentje is reserve
net als met je nieren

Wel is het zo dat als je een long weghaalt, dat de andere long de ruimte een beetje gaat opvullen. Die wordt dus groter. Je kan best leven met 1 long
Met citaat reageren
Oud 08-02-2007, 08:59
G-force
G-force is offline
"terwijl je met een goed functionerende long ergens rond 50% zit"

Met een goed functionerende long zit je toch op 100% lijkt me of zie ik dat verkeerd? Maar ik heb gelukkig 2 longen dus ik kan nog wel een tijdje vooruit.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2007, 09:38
Verwijderd
Citaat:
G-force schreef op 08-02-2007 @ 09:59 :
"terwijl je met een goed functionerende long ergens rond 50% zit"

Met een goed functionerende long zit je toch op 100% lijkt me of zie ik dat verkeerd? Maar ik heb gelukkig 2 longen dus ik kan nog wel een tijdje vooruit.
Met twee goed functionerende longen zit je op 100%, neem ik aan.

Een tante van me heeft één long die ook niet helemaal goed is (hij is te klein ofzo), ze kan gewoon leven, alleen niet snel dingen doen, dus een berg op fietsen lukt niet, hardlopen niet, en dat soort dingen. Maar verder kan ze alles prima.
(Mogelijk slaapt ze wel met z'n zuurstof ding in haar neus, die heeft ze wel ook gehad, ook overdag, maar dat laatste nu niet meer, dus dat weet ik niet zeker.)
Met citaat reageren
Oud 08-02-2007, 12:46
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Met twee gemiddelde longen, met een gemiddelde conditie zit je op 100% maar als je veel sport of grote longen hebt oid dan kan je best op 120% zitten.
Oud 04-03-2007, 13:05
Sara123
Sara123 is offline
dat de andere long reserve is, is dus echt niet waar he. ja je kan leven met 1, maar je wil niet weten hoe. sorry, maar die 2e long heb je nodig om te leven, als je 1 long hebt, is het conditioneel gezien heel moeilijk, en zoals 89ok al zei, je wordt zelfs moe als je een zakje aardappels tilt. je gebruikt allebei je long namelijk heel goed, en wanneer 1 van de 2 het niet/ deels doet, ben je al heel beperkt in je mogelijkheden.

Mijn vader heeft 1 long en het is dus absoluut onzin dat je al moe bent als je een zakje aardappels tilt. Natuurlijk ben je sneller moe als de gemiddelde mens maar er valt prima mee te leven. Zolang je blijft bewegen en goed aan je conditie werkt gaat alles goed.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2007, 16:56
Verwijderd
Ik zag in een college onlangs een patiënt die op een bepaald moment een longfunctie van 4 % had. Toen lag patient de hele dag in bed het vreselijk benauwd te hebben, maar patient leefde wel en het is zelfs gelukt de conditie zodanig op te bouwen dat de longfunctie nu boven de 30 % zit.
sorry voor de kunstmatige zinsconstructie, ik probeer de patient zo anoniem mogelijk te houden
Met citaat reageren
Oud 04-03-2007, 17:11
Zeenimf
Zeenimf is offline
Citaat:
Sara123 schreef op 04-03-2007 @ 14:05 :

Mijn vader heeft 1 long en het is dus absoluut onzin dat je al moe bent als je een zakje aardappels tilt. Natuurlijk ben je sneller moe als de gemiddelde mens maar er valt prima mee te leven. Zolang je blijft bewegen en goed aan je conditie werkt gaat alles goed.
ik heb ook nooit gezegd dat je er niet mee kan leven, maar je merkt wel duidelijk verschil.
ik ben het niet eens met de stelling dat 1 long voor reserve is, omdat het dan net lijkt als je die gewoon niet gebruikt.
Oud 04-03-2007, 17:54
DDM
DDM is offline
Citaat:
Zeenimf schreef op 04-03-2007 @ 18:11 :
ik ben het niet eens met de stelling dat 1 long voor reserve is, omdat het dan net lijkt als je die gewoon niet gebruikt.
Ja dat is ook onzin. Anders had de evolutie ons wel van elk orgaan 2 exemplaren gegeven.
Oud 05-03-2007, 12:11
Verwijderd
Citaat:
DDM schreef op 04-03-2007 @ 18:54 :
Ja dat is ook onzin. Anders had de evolutie ons wel van elk orgaan 2 exemplaren gegeven.
evolutie kan niet denken en ook niet geven... we hebben van de meeste essentiele organen ook twee (longen, nieren), of ze herstellen snel (lever), of ze zijn zo ingebouwd dat ze minder makkelijk beschadigen (hart)
Met citaat reageren
Oud 05-03-2007, 12:30
dallie
dallie is offline
Citaat:
sterrenmeisje schreef op 05-03-2007 @ 13:11 :
evolutie kan niet denken en ook niet geven... we hebben van de meeste essentiele organen ook twee (longen, nieren), of ze herstellen snel (lever), of ze zijn zo ingebouwd dat ze minder makkelijk beschadigen (hart)
Mjah je hebt gelijk, maar hij gebruikte gewoon een personificatie.
Oud 05-03-2007, 12:36
Verwijderd
Citaat:
DDM schreef op 04-03-2007 @ 18:54 :
Misschien is meneer Evolutie wel nog niet klaar
Met citaat reageren
Oud 05-03-2007, 16:59
DDM
DDM is offline
Citaat:
sterrenmeisje schreef op 05-03-2007 @ 13:11 :
Ik weet niet of evolutie niet kan denken en geven. Feit is wel dat over alles is nagedacht. Maar 2 organen heb je niet om de ander als reserve te behouden. Simpelweg door het feit dat je met een long minder kan dan met 2. Als je met één long moet overleven dan ga je dood (lees verminderde inspanning bij ontsnappen aan een predator). Het feit dat het hart in de borstholte ligt (en dus omgeven is door ribben) heeft trouwens niet zo zeer met bescherming te maken. Als het hart niet in de borstholte zou liggen dan zou het ook geen bloed kunnen pompen en kan je dus ook niet leven. Ook daar is dus over nagedacht.
Oud 05-03-2007, 17:01
DDM
DDM is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 05-03-2007 @ 13:36 :
Misschien is meneer Evolutie wel nog niet klaar
Oud 05-03-2007, 22:53
Verwijderd
Citaat:
DDM schreef op 05-03-2007 @ 17:59 :
Ik weet niet of evolutie niet kan denken en geven. Feit is wel dat over alles is nagedacht. Maar 2 organen heb je niet om de ander als reserve te behouden. Simpelweg door het feit dat je met een long minder kan dan met 2. Als je met één long moet overleven dan ga je dood (lees verminderde inspanning bij ontsnappen aan een predator). Het feit dat het hart in de borstholte ligt (en dus omgeven is door ribben) heeft trouwens niet zo zeer met bescherming te maken. Als het hart niet in de borstholte zou liggen dan zou het ook geen bloed kunnen pompen en kan je dus ook niet leven. Ook daar is dus over nagedacht.
ja, daar heeft god goed over nagedacht
als je twee longen nodig had omdat we het oppervlak nodig hadden, dan hadden we bij een goed ontwerp dus één hele grote long gehad. we hebben er twee omdat longen snel beschadigen (één gat en het is gedaan) en je bij eventuele beschadiging niet meteen dood neervalt. je hart zit idd in de borstholte en kan daardoor pompen, maar een dergelijke ruimte kan overal in het lichaam gecreeerd worden en heel toevallig zit het precies op een "veilige" plek...
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten