![]() |
Haute couture
Ik zag net een documentaire hierover op rtl 4 waarbij het me verbaasde wat een circus daarbij komt kijken. Je zag mensen duizenden euros spenderen aan een (soms afzichtelijk) kledingstuk, alleen omdat ze speciaal door een selecte ontwerper zijn gemaakt. Om nog maar te zwijgen over de ophef om die modeshows etc. Vind je het logisch dat ze er geen winst op maken.
Ik kreeg er een beetje et nieuwe kleren van de keizer-idee bij. Maar goed, wat vind jij ervan? Is het wat of is het een traditie afkomstig uit een vergane tijd. |
Ik kan daar wel van genieten. Ik houd van gala's en gelegenheden waar je jezelf extra mooi moet aankleden. Dat het wat extra geld kost heb ik er wel voor over, je weet dan tenminste dat niemand anders het ook draagt.
|
Omg ik adore het! als ik het kon kopen zou ik een gelukkig mens zijn.
|
Ik maak me hier bijzonder druk om.
|
enig :)
|
Citaat:
En, je mocht de ontwerper trouwens alleen persoonlijk begroeten als je een member van het elitaire clubje was. (y) |
Ik heb dat ook gezien, ja, wel een interessante 'documentaire'.
Nouja, op zich wel tof dat er moeite wordt gedaan om echt unieke en mooie dingen te maken. Het is ook wel gewoon leuk om naar te kijken. Wel nogal jammer van het vele leer, bont en veren die er voor gebruikt wordt/worden terwijl het doorgaans maar één of twee keer gedragen wordt. En zulk gehype om kleren, dat één jurk 2014392130,- kost en dat hele elite-gebeuren er omheen, ook een beetje jammer. |
Die fransoos met z'n baret en z'n snorretje zou overigens echt dagelijks in elkaar geslagen worden als 'ie geen bekend designer (?) was.
|
Citaat:
Sommige van die dingen vond ik echt supermooi (Y). |
Ach smaak is relatief en als ik geld had zou ik ook elke keer frontrow bij die shows zitten met een stel louboutins aan mn voeten.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
ik vind het een grote farçe!
|
ik heb het niet gezien, vond die docu over drag kings en mega tumoren in het gezicht boeiender (y) maar ehh tsja ik vind het wel leuk om te zien maar zou het houdt me niet bezig. beetje creepy wel als je dr zo obsessed door bent.
|
We kunnen natuurlijk alles gaan bagataliseren.....goh duizenden euro's betalen voor schilderijen of beeldjes ben je wel goed bij je hoofd...etc etc?
Toch klinkt dat om vage redenen al minder frapant, koop je een schilderij van 3000 euro zal niemand je er raar op aan kijken. Maar koop je een jurk voor 3000 euro is dat absurd, maar het verschil is in feite minimaal. Haute Couture is volgens mij steeds meer conceptbuilding aan het worden binnen de kledingcircuit. Kledingdesigners weten ook heus wel dat de massa niet zo snel in dergelijke kleding zal rondparaderen. Maar juist dat vind ik zo tof van haute couture, dat designers zich niet hoeven te houden aan die norm (wat men zou dragen) wat resulteert tot interessante creaties. Check bijvoorbeeld Hussein Chalayan (Y): http://www.youtube.com/watch?v=uTFl0rNNQrY http://www.youtube.com/watch?v=T5pNwG2nK6Y |
Citaat:
|
tsja het is een beetje in he?
al die wedstrijden van Next Top Model tot Project Runway.. ik doe er niet aan mee, kan mn geld wel beter gebruiken. Fashion will come and go And i say forever no :) |
Citaat:
|
ik vind haute couture een kunstvorm en ik ben van mening dat er voor kunst best wat duiten betaald mogen worden.
|
en als ik geld had en een mooie plek dan zou ik wel een haute couturestuk van mcqueen willen hebben.
|
Citaat:
fashion is geen haute couture. |
Ik zie haute couture ook als een kunstvorm waar anderen wat mij betreft best wat geld voor mogen neertellen.
|
Citaat:
|
idd (y) hoewel het niet echt mijn ding is.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Mijn grote liefde is Chanel <33 maar verder dan enkel de cosmetica producten reikt mijn portomonnee niet, helaas. Die Karl Lagerfeld is trouwens wel echt een creep :| |
Citaat:
Alhoewel ik hem nu ook wel dig. Was hij maar mijn opa ofzo :( |
Ik heb hoegenaamd niks tegen haute couture, maar verder doet het me toch weinig. Vooral omdat het naast conceptioneel vooral ondraagbaar is. En een eerste vereiste van kleding (is haute couture eigenlijk wel kleding?) is in mijn ogen toch wel de draagbaarheid.
Maar ofwel begrijp ik verkeerd wat haute couture is, ofwel zijn er hier heel wat anderen die het niet helemaal vatten. Haute couture om het één of twee keer te dragen naar een gala of iets dergelijks? Ik heb nog nooit, ook geen superrijke mensen, met haute couture over straat zien lopen of op een gala zien arriveren. Wel met designermode. Maar dan de draagbare lijn, de prêt-à-porter. En daar zitten ook behoorlijk mooie en boeiende dingen tussen, die ik waarschijnlijk nooit zal kopen. Want zelfs al had ik het geld, dan zou ik het toch eerder aan iets anders uitgeven dan aan hypertijdsgebonden kledij. |
haute couture is inderdaad zelden bedoeld om gedragen te worden. het is veel meer een kunstuiting van de ontwerper. en ze kunnen het zich veroorloven om ondraagbare dingen te maken natuurlijk. veel haute couture wordt verkocht aan musea.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
bll en al die jaren zeuren mensen weer dat haute couture niet draagbaar is.
neeeheeee daar heb je pret-a-porter voor, en bij een leuk galliano jurkje hoef je echt geen zwarte opplakwenkbrauwen. en ik ben gefrustreerd dat ik voor school tegenwoordig alles moet bijhouden, van de huidskleurige brede schouders van martin margiela, tot de tulbanden van prada en ralph lauren. |
ik vind gala's en de huidige haute couture iets heel anders
het is vaak meer een verkleedpartijtje, met verschrikkelijke dingen het heeft wat mij betreft weinig te maken met mode het is meer .. lichaamkunst |
Citaat:
|
Waarom begint iedereen altijd over zichzelf in verhouding tot Haute Couture? "Van mij mag het weg want ik zou er nooit mee over straat gaan!" Daar is het idd toch helemaal niet voor? :mad:
Dat hele gezeur met die eliteclubjes, gebruik van echt bont, iets dragen wat niemand anders heeft zodat het net lijkt alsof jij bijzonder bent etc, daar heb ik ook niets mee (al moet ik bekennen dat ik wel even op het puntje van mn stoel zat toen Galliano aan het woord was :bloos: ).Maar ik vindt het doodzonde dat zo'n prachtig ambacht aan het afsterven is. Dat merkte ik ook heel erg aan bv. het enorme verschil tussen mijn opleiding(waarbij men je vooral aan een duf kantoorbaantje bij de C&A ontwerpafdeling probeert te helpen) en mijn laatste stageadres (het herenatelier van De Nederlandse Opera, vol met echte kleermakers):men heeft liever rotzooi die niets kost dan kunt en kwaliteit. Maar goed, nu glijd ik weer offtopic naar m'n maatkleding stokpaardje... :s |
Citaat:
|
Citaat:
dat hoef jij toch nieteens te vragen pietor. hij is al bijna klaar. |
Je hebt boeren en n00bs hier, en ook boerenn00bs (Carn). En ik ben een n00b. Verder kan ik niet zeggen dat ik me druk maak om hoeveel geld andere mensen uitgeven en waarom. Dat zou wat zijn zeg. :).
|
Ik vind t vooral een leuke term om met een overdreven Frans accent uit te spreken.
|
Citaat:
verpatsen aan het van abbe zou ik zeggen |
Ja, ik had het ook gezien! Ik ben dol op de werken van Karl Lagerfeld en John Galliano, maar ik zou niet willen ruilen...wat een leven heb je dan!
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:05. |