![]() |
Wat las/lees jij?
Docent inspireert me voor een nieuw topic. Welke auteurs lees/las jij in de bovenbouw? TS trapt af:
Latijn: Caesar, Vergilius, Ovidius, Augustinus, Seneca, Plinius, Cicero Grieks: Homerus, Herodotus, Lysias, Origines, Plato, Euripides, NT, (Septuaginta, slechts de 10 geboden, wel ideaal om het futurum te leren trouwens :)) |
Latijn: Catullus, middeleeuwse poezie, Cicero en straks Seneca/Tacitus (eindexamen). Vrij weinig dus, mijn leraar houdt niet van variatie. :(
Grieks: NT (ook tien geboden idd), Aesopos, Sappho, Homeros, Euripides, Loukianos, Lysias en Plato (eindexamen). |
Latijn: Caesar, Ovidius en daarna laten vallen :bloos: :bloos:
Grieks: Loukianos, Euripides, Herodotos, Plato, Homeros en Sophokles |
Latijn:Caesar, Ovidius, Catullus, Martialus,Seneca, Vergilius en Livius(eindexamen)
Grieks:Bijbel(Eigenlijk ook Fabels maar daar hadden we te weinig tijd voor) Plato en een heel klein stukje Xenophon, Herodotos en Homeros(eindexamen) eigen best weinig dus |
Latijn: Ovidius, Caesar, Catullus, Vergilius
|
Latijn: Bijbel (inderdaad, helemaal vergeten!), Plinius, Seneca, Catullus, Horatius, Vergilius, Ovidius, Caesar en uiteindelijk de hele zesde klas Livius
Grieks: ook de Bijbel, Fabels, Plato, Sappho, Archilochos, gedichtjes voor Dion van Plato, Herodotus en uiteindelijk Homerus als eindexamen Ik heb eigenlijk helemaal geen Griekse tragedie en retorica gelezen op de middelbare school bedenk ik mij nu (naja, wel tragedie in vertaling, of was dat tijdens het jaar dat ik pfeiffer had *-) |
Archilochos? Dat is toch een lyricus?
|
La:
4v: Ovidius 5v: Ovidius, Catullus;Martialis;Horatius (één boek), Seneca 6v: Vergilius (CE) Gr: 4v: Aisopos, Lukianos, NT 5v: Plato, Homeros, Herodotos 6v: Euripides (CE) |
Citaat:
|
Latijn: Catullus, Plinius, Cicero, Ovidius en Vergilius.
|
latijn: ovidius, caesar, catullus, plinius, martialis, vergilius
|
Allemaal van die standaard schoolauteurs :|
|
Maar Sanctus, wat wil je dan? Allemaal moeilijke dingen gaan lezen op de middelbare school waar misschien 1 op de 30 kindjes iets van snapt?
En trouwens, met de studie lees je ook niet heel veel anders hoor... Als je echt dieper in wilt gaan op de wat onbekenderen zal je dat in je uppie moeten doen in de vorm van een onderzoek of gewoon in je zomervakantie of vrije zondagmiddag :) |
Ho, nou gooi ik Sanctus' post per ongeluk weg. Maar om antwoord op zijn vraag te geven:
Jawel hoor, 2000 woordjes uit het basisvocabularium van Wellink. (en voor grieks alle woordjes uit het boekje Logos) |
Latijn:
4de: Livius 5de: Ovidius, Plinius, Vergilius 6de: Livius (eindexamen) Grieks: 4de: Aristophanes, Demosthenes, Platon en nog wat losse fragmenten 5de: Bijbel, Aisopos, Archilochos, Sapfo, Anakreon, Ibykos, Alkman, Anakreonta, Sofokles 6de: Homeros (eindexamen) |
Citaat:
Dan nog over jouw opmerkingen m.b.t. de studie. Wat lees jij eigenlijk in het eerste jaar? Ook gevraagd aan mensen die in Groningen of ergens anders studeren/gestudeerd hebben. |
Voor Latijn:
4: Ovidius, Catullus 5: Livius, Vergilius, Propertius, Suetonius 6: Tacitus, Vergilius En Grieks: 4: Homerus, Herodotus 5: Thucydides, Plato 6: Homerus, Euripides |
Eerste jaar klassieke talen
Latijn: - Caesar (de bello gallico) - Cicero (tweede redevoering tegen Verres) - Sallustius (de catilina coniuratione) --> normaal lees je Livius, maar omdat wij dat bij het eindexamen hadden gelezen, lezen wij Sallustius - Ovidius (Metamorphosen) Grieks: - Plato (Apologie) - Lysias (redevoering tegen (de naam ben ik even vergeten... :o)) - Euripides (Ion) |
Tot nu toe hebben we gelezen:
-Ovidius -Caesar -Stukken uit Oude Testament -Catullus -Martialis -Vergilius Nog steeds blijf ik Ovidius geweldig vinden. |
Ovidius en Cicero (examen), verder veel stencils over een bol op een boot en over Scipio, maar ik zou niet meer weten van wie dat was.
|
Pff, goede vraag.
Voor Grieks in ieder geval Plato, Euripides, Homerus, Herodotus;=, Oude Testament, een verhaal van Loukianos en nog een hele vage schrijver, maar ik ben een beetje vergeten wie dat ook al weer was. Latijn ben ik in de 4e mee gestopt. Maar daarvan kan ik me Plinus minor (braakmiddel die vent), Catullus en Martialis nog wel van herinneren. |
Latijn: Catullus, Ovidius, Caesar, (ja uit dat boekje)
Grieks: Plato, Herodotus, Homeros Uhhm en het Nieuwe Testament bij Grieks. En stukjes over Alexander de Grote. Leuk! |
Wat een saai topic
|
Plinius, Seneca, Cicero, Tacitus, Horatius, Catullus en Vergilius
|
Latijn: Ovidius, Apuleius, Caesar, Martialis, Catullus, Plautus, Seneca, Cicero, Livius, en nu Vergilius natuurlijk.
|
Niemand leest Lucretius?
|
Eindexamen was Livius als ik mij niet vergis. Verder kan ik mij herinneren dat ik het meeste plezier beleefde aan Ovidius.
|
Ohja, en Catullus natuurlijk. Dat was nog ook wel leuk. En wie schreef er ook al weer over Pyramus en Thisbe? Dat was nog een cool.
|
Ovidius of course yes. Met het schoolvoorbeeld van een chiasme: hinc Pyramus, Thysbe illinc.
|
Cicero, Seneca, Livius, Tacitus, Vergilius, Horatio.
Overigens kan iemand me vertellen wie dit gedicht (vertaling) geschreven heeft? Ik weet nog dat ik dat toen erg mooi vond. Grieks heb ik na de derde laten vallen. Daarbij wil ik trouwens even kwijt dat ik het me weinig herinner als lezen, zoals ik dat zie. Meer je door teksten heen ploeteren. Misschien kwam het doordat wij tot de vijfde amper fatsoenlijk latijn hadden gehad, maar ik vind het nog steeds knap als mensen er enigzins vlot doorheen lezen. |
Tja, lezen is inderdaad misschien niet het juiste woord. Toen ik de vierde zat, dacht ik dat ik wel redelijk vlot latijn zou kunnen lezen als ik bijv. mijn propedeuse Grieks&Latijn binnenhad. Nou moet ik zeggen dat ik tegenwoordig een zin kan lezen waarvan ik 80% procent van de woorden wel ken, maar ik kan het geen lezen noemen.
|
Weet je, dat heb ik ook... :P. Maar mijn docent Latijn van de laatste klassen middelbare school had mij vorig jaar al verteld dat hij pas na 3 à 4 jaar studie het idee had dat hij iets een beetje kon lezen :P. Dus ik maak me nog geen zorgen :)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:07. |