![]() |
Muziek
Voor dit vak ben ik eigenlijk het meest bang gezien de ervaring die ik in luisteren heb. Ik ben best muzikaal en heb er ook veel theoretische kennis over, maar in luisteren ben ik niet zo goed.
Op school heb ik geloof ik in de 4e voor het laatste een luistertoets gehad. De rest was allemaal schriftelijk. Nu, in de zesde, hebben we alleen maar praktische dingen, mondelingen en dus het centraal examen luisteren. Bij het boek (Muziek op maat) zitten op de cd wel handige oefeningen. Maar als het antwoord A niet is zal het dan wel B zijn. Ze leggen niet echt uit waarom. Hoe pakken jullie dat oefenen aan voor het centraal examen? |
Oh, echt een hell. Muziek op maat, is geen boek. Tenminste het is zeg maar een boek wat 212 bladzijdes heeft met alleen maar plaatjes en geen theorie of echte achtergronden. Ik haat het boek, want er staan alleen maar dingen in die ik toch wel weet. Die CD bij muziek op maat is echt heel erg simpel om te luisteren want met een beetje luistervaardigheid heb je het zo goed. Heb je ook niets aan.
Maargoed, dat was even mijn frustratie. Vorige week maandag voor het eerst dat ik (na 20 weken zeuren) een CSE onder mijn neus gedrukt kreeg. Ik heb al het hele school jaar gezegd "wil jij mij motiveren om ook maar iets te doen voor muziek, geef me een CSE en laat me zien hoe moeilijk het is'. Goed, ik heb het CSE voor een kwart gemaakt en nabesproken en dingen als instrumenten herkennen gaat redelijk goed, soms kan ik alleen dingen niet benoemen of kan ik het niet formuleren zoals het antwoordmodel. Dat ga ik dus nu maar bekijken en dan mijn antwoorden op die manier formuleren. Ik heb echt geen zin/motivatie om maar iets te doen voor Muziek, ik heb al een keuzevak en genoeg uren om mijn vrijedeel mee op te vullen. Mijn gemiddelde is geloof ik een 7,5 dus ik wil gewoon dat ook op mijn CSE, als het minder is, is het niet erg. Ik denk dat ik voor mijn CSE alleen maar van die rijtjes ga leren als "kenmerken van Barok/Middeleeuwen etc" want soms vragen ze daarnaar op het CSE. Verder weet ik het niet, mensen ideeën? |
Citaat:
Gelukkig heeft Digischool.nl (geloof ik) de centraal examens met de luisteropgaven enzo! Daar ga ik maar eens mee oefenen. Helaas heb ik ook nog een mondeling waarbij ik moet determineren. Nou moet ik gaan horen uit welke tijd een stuk komt, waarom en eventueel wat het is en door wie. Ja, en als we dat nooit hebben geoefend? :| |
Citaat:
Maar staan op digischool de luisteropgaven er ook bij? Want mijn docent weigert die CSE dingen mee naar huis te geven dus moet ik het op school maken (en de tijd op school is zo kostbaar dat ik dat zonde van mijn tijd vind). |
http://www.digischool.nl/mu/leerling...tm#Eindexamens
Werkt niet met Firefox, maar met een IE-bestandje of met IE zelf werkt het prima. :) |
Ergens vind ik het wel heel raar dat wij niet eens de keuze hebben om examen te doen in muziek.. :s
|
Ik heb net een half examen gemaakt en ik moet zeggen dat het redelijk ging zonder te hebben geleerd. Mij viel op dat je algemene kennis moet hebben over de muziektheorie, maar vooral goed instrumenten moet herkennen en intervallen horen!
Nog een handige site voor intervallen oefenen: http://www.good-ear.com/servlet/EarTrainer |
Het overzicht achterin muziek op maat is ook wel handig om door te nemen. Daar staat bijna alles globaal op een rijtje. Nou weet ik niet uit m'n hoofd of de kenmerken van barok en dergelijke daar ook bij staan, maar die zou ik ook zeker leren. Het valt mij ook op bij oefenexamens dat ze bijna altijd wel een keer vragen naar een verschil tussen 2 periodes (en dat is niet mijn sterkste onderdeel..)
Daarnaast zit er in elk examen wel een keer de vraag waarop je "orgelpunt" kan antwoorden. Die instrumentengalerij op de CDrom bij het MoMboek is wel handig om muziekinstrumenten van elkaar te leren onderscheiden, en solfege kan je inderdaad op internet vinden(websites met gehoortraining zoals good-ear, en er zijn ook programmatjes te vinden op internet waarmee je kan trainen) Verder weet ik nog niet zo goed hoe ik me ga voorbereiden, maar ik denk in ieder geval veel oefenen. :) |
Ik ga denk ik pas oefenen na het eindexamenconcert, hebben jullie dat al gehad of hebben jullie het niet?
Ik moet 24 april door die hell heen. Optreden en voorspelen vind ik niet eng, maar ik moet nu ook zingen (solo) en dat vind ik echt ontzettend eng :o. |
Citaat:
|
Citaat:
Wij hebben aanstaande vrijdag ons tentamen van muziek. Iedereen uit de muziekgroep (we hebben wel 10 leerlingen, jaja) moest een nummer componeren en die nummers gaan we vrijdag met de groep uitvoeren. We hebben nu "al" 2 van de 10 nummers geoefend en we hebben nog een paar dagen. Ik ben zeer benieuwd wat er van terecht gaat komen.. Waar is jullie schoolexamencijfer van muziek eigenlijk op gebasseerd? SE1: Uitvoeren van het repertoire wat we in de 5e hebben opgebouwd SE2: - muziekanalyse van een bekend muziekstuk (ofwel: een liedje volledig uitpluizen qua motieven en alles) - solfegetoets (zowel luisteren als uitvoeren) SE3: componeren + uitvoeren eigen compositie :) |
Elk hoofdstuk van muziek op maat is bij mij getoetst en telt als een SE dat is 50% van het SE gemiddelde.
Vervolgens moesten we iedere periode een praktische opdracht doen; het voorspelen van een liedje waarin je je eigen ontwikkelpunten betrekt. (Bij de een 'piano leren spelen' of 'akkoorden gebruiken' en bij de ander 'met meer gevoel spelen' etc.) daarnaast hebben wij nog een eindexamenconcert dat x% van je praktijk cijfer mee telt. Praktijk / theorie is dus 50/50. Maargoed, het is niet optimaal en het is ook allemaal vrij eenvoudig, dat komt omdat ik samen met een klasgenoot de eerste ben die VWO muziek examen doet :) |
Wij hebben belachelijk weinig en rare cijfers...
SE 1: Compositie schrijven voor een echt orkest (is ook uitgevoerd door een echt orkest). SE 2: Cover maken van een popnummer in een studio (bluh, ging niet geweldig..). SE 3: Voorspeeltentamen ('helaas' was ik één van de weinige die uit alle periodes een stuk speelde, veel hadden toch voor alléén pop gekozen). SE 4: Mondeling met determineren en muziekgeschiedenis. Ik baal wel dat alle theorie nooit eerder is getoets, want nu moet ik alles in één keer leren. :s Daarbij vind ik het wel een nadeel dat we het voorspeeltentamen en de cover samen met de HAVO doen. Daardoor botste het tijdens de cover een beetje, alleen heb ik mij bij het voorspelen alleen tot het vwo gericht. ;) We zijn op het maar met 8 en de havo met 15. Dus tja. |
Als ik hier zo'n examen bekijk, is dat wel moeilijk zeg. Ik kan zelf wel vrij goed pianospelen, maar dit zou ik niet kunnen. Verwachten ze echt dat je op gehoor intervallen noteert en missende noten invult?
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar ze verwachten inderdaad dat je het gewoon even doet, en opzich kan ik het wel alleen ritmisch noteren gaat niet altijd goed :) |
Citaat:
|
muziek is het enigste examen waar ik heel erg tegen op zie (ik doe dan wel Havo maar vwo6 zit bij ons met muziek, hebben alleen een uurtje extra) We zijn al zo lang aan het oefenen nu. Enige verschil tussen havo en vwo examen is dat vwo ook geschiedenis en veel partituurlezen erin krijgt. Ik vind het best raar dat wij dat niet krijgen want dat hebben we wel in SE's moeten doen.
|
Citaat:
|
Ik vond muziek op maat op zich wel een goed boek, alleen het werkboek daarbij weer wat minder. In het boek staat alles per periode en in het werkboek spring je van hot naar her :confused:
|
De grap is vooral dat als je er eenmaal zélf iets van weet, je ziet hoe belachelijk knullig de boel in elkaar zit (en dan heb ik het vooral over het jazz-gedeelte )
|
Citaat:
Wij moeten voor muziek een complete practicum-map inleveren, met werkstukken over elke periodes. Toen heb ik mooi zelf die jazz opgezocht in een boek en artikelen gezocht. Ook hun pop-gedeelte is vrij lachwekkend. :p Helaas moet je wel zoveel mogelijk de lijn van het boek aanhouden. Het blijkt zo te zijn dat ze op het examen zoveel mogelijk de boeken (zijn denk ik niet zoveel muziek-methodes?) aanhouden en niet hoe het misschien écht zou zijn. |
Op de vwo examens krijg je in principe toch alleen kenmerken van de geschiedenis uit het boek? (en de termen die je bij de luistervoorbeelden moet inoefenen maar dat lijkt me wel te kloppen)
|
Wat ik wel raar vond, dat ze bij het examen (2005 denk ik of 2006)het hadden over een sequens terwijl ik het een melodisch ostinaat vond, natuurlijk is er wel een verschil, maar een sequens is toch alleen maar een sequens als het een verhoging (3x) of een verlaging (3x) is? (in de partituur stond dit naar mijn idee maar twee keer).
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Omg, net een heel examen gemaakt, heb ik een 8,4! :| En dat met alleen algemene kennis van Middeleeuwen tot Expressionisme. Dus als ik echt ga leren.. hm. :o
|
Citaat:
|
www.earplane.com vond ik ook een fijne site om te oefenen... je kunt van extreeeem makkelijk tot best lastig oefenen. verder helpt het heeeel erg om oude examens te maken.. helaas is dat bij muziek minder makkelijk dan bij andere vakken.. ik had de mazzel dat al onze schoolexamens oude eindexamens waren en ik dus al veel geoefend had.
|
Citaat:
|
Ohhh ik kan mezelf echt niet motiveren om te gaan leren voor muziek. Net maar de begrippenlijst van internet uitgeprint en dat ga ik wel leren dan. Ik ben veels te lui. In tegenstelling tot wiskunde wil ik voor muziek gewoon écht niets doen :o.
Bah. *schop onder kont geeft* |
Citaat:
Verder denk ik dat er opzich weinig aan te leren valt, het moet er namelijk in slijten. Je moet weten hoe je naar bepaalde dingen moet luisteren en waar ze precies naar vragen, en als je dat in de laatste week voor het examen gaat doen ben je denk ik aan de late kant:o |
Zo, ik heb de hele dag geleerd voor muziek, gaat helemaal goed komen. Alleen wat ik me afvroeg; moet ik nou ook al die dansen uit mn hoofd leren (inclusief tempo, maatsoort en land van herkomst) ?? Want dat is wel erg lastig te onthouden :s
|
Citaat:
Ik ga wel even goed stampen wat kenmerkend is voor welke periode. (versieringen en terrassendynamiek en dergelijke bij Romantiek (edit: of was het nou barok? :o), Cantus Firmus in de Renaissance, etcetera) |
Die dansen hoef je geloof ik echt niet specifiek te weten. Wel is het handig als je ze een beetje in de periodes kan plaatsen.
Ik ga morgen vooral aandacht besteden aan begrippen en kenmerken van periodes. En nog 1 examen maken. Dan moet het wel goed komen. Ik vind alleen modern best lastig met al die verschillende stromingen. Maar ik geloof dat ze moet kunnen specificeren in blues, jazz, free jazz, fusion, blabla. En niet New Orleans-Jazz enzo. Toch? |
stiekem heb ik echt nog te weinig gedaan, het kan me eigenlijk weinig schelen. ik ga morgen nog eventjes kenmerkende begrippen voor de stromingen leren en eventjes 20ste eeuw licht doornemen met alle stromingen maar dan geloof ik er wel in.
Ik kan mijn tijd beter besteden aan na/sk want zonder muziek ben ik ook geslaagd en ik heb '' maar' een 3,6 nodig. |
Hm, ik vind de 'vergelijk'-vragen en 'noem enkele ascepten' nog het lastigst. Ik ben altijd te vaag. Of dan denk ik dat ze dat een dom antwoord vinden en dan is het wel goed.
En goed lezen is ook nog een kunst. Vragen ze: "hoe wordt de tékst gebruikt?" Begin ik over instrumenten. :rolleyes: Oh en een tip. Ritme en melodie noteren altijd overtrekken met pen he! |
Citaat:
|
Ik heb aan de hand van de examens van 2002 t/m 2006 een samenvatting gemaakt met kenmerken en termen die ze vrij veel vragen.
Eventuele geinteresseerden kunnen een pm of e-mail sturen :) |
Je hebt e-mail. :o
|
Citaat:
|
Hoe ging het bij jullie? Ik dacht dat het wel goed ging maar heel veel van die beredeneer vragen heb ik fout want ik dacht te moeilijk, onwijs irritant.
Ik heb wel mijn benodigde 3,6 binnen maar ik weet niet of het de 5,6 is die ik wil :( |
Ik had ook het gevoel dat het wel goed ging, maar bij het vluchtig nakijken kwam ik er toch ook wel achter dat ik heel veel dingen anders had.
Ik durf het eigenlijk niet te zeggen hoe ik het gemaakt heb, maar dat weet ik gewoon nooit bij dit soort vakken die je eigenlijk moeilijk goed voor jezelf na kunt kijken. Hij was wel makkelijker dan vorig jaar :) Maar dat kan natuurlijk ook in ons nadeel werken, doordat de normering dan ook een stuk strenger zal zijn. Mwah, ik geloof dat het voor menig geoefend oor wel goed te doen was toch? Ik vond de muziek die ze dit jaar gebruikt hebben wel heel erg mooi. Het was voor het eerst dat ik een examen zo relaxed heb zitten maken :p Alleen moeten ze de volgende keer echt wat doen aan dat papier, want voor linkshandigen was het niet bepaald ideaal. Ik had allemaal inktvlekken op m'n examen zitten, terwijl ik toch een gewone balpen gebruikte, en mijn hand en arm waren na afloop helemaal blauw :bloos: dhaha, maar gezien de helft van de muziekklas van dit jaar links is, was ik niet de enige met dat probleem :rolleyes: ach ja....dat zit er dan ook weer op zullen we zo maar zeggen hè...nu weer even lekker lang weekend :D (y) |
Ik vond die van vorig jaar juist makkelijker. :o Daarvoor had ik een 8,5 zonder te leren.
Ik heb deze niet nagekeken. Ik weet toch dat al die aspecten-dingen en alles subjectief zijn. Sommige dingen heb ik achteraf verandert die wel goed waren (vraag 2 en 1 interval), maar die 2 puntjes... Hij ging wel redelijk, maar juist die vragen waar je meerdere dingen moest noemen wist ik gewoon niet zeker. En dat melodisch noteren blijft gewoon een kleine ramp. :D Trouwens, waren jullie ook vermoeid achteraf? Ik merkte wel dat ik al m'n concentratie had gebruikt! |
Wij hebben dit niet eens als examenvak. Volgens mij is onze school zeer beperkt. Ook al geen filosofie, Spaans of Italiaans. En de mogelijkheid om eerder aan het examen deel te nemen ook al niet.
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:07. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.