![]() |
optisch actief
Voor een verslag moet ik o.a. de fysisch-chemische eigenschappen van chloorpromazine (hcl) opzoeken. Mijn begeleider had gezegd dat deze stof optisch actief was, maar als ik naar de structuurformule kijk zie ik nergens een chiraal c-atoom. Volgensmij is het dus niet optisch actief, of zie ik wat over het hoofd?
structuur chloorpromazine http://www.genome.jp/Fig/compound/C07952.gif |
Nee voor zover ik zie ook geen nee :).
|
het hoeft niet perse een C-atoom te zijn he ;) dat is de eerste hint.
|
Citaat:
|
Moet wel dan, lijkt me.
|
Maar hij is toch alleen asymmetrisch (is chiraal hetzelfde?) als er vier verschillende groepen omheen hangen? En dat is volgensmij nergens het geval....
Geef nog even een hint, sdekivit :rolleyes: . |
Citaat:
offtopic: waarom geen farmacie studeren??? Is toch veel leuker :p |
Citaat:
offtopic reactie: 1) ik hou van Amsterdam 2) ik weet toch al dat ik geen apotheker wil worden maar in het onderzoek wil 3) De sfeer daar was echt supergoed :) (en wat persoonlijker dan de meeste universiteiten) ... De opleiding in A'dam is toch niet superslecht ofzo dat je weet :(? |
Citaat:
|
nou er is iets met dat stikstofatoom tussen die aromtische ringstructuren: een vrije elektronen paar !
--> dus dit stikstofatoom heeft 4 verschillende groepen en is geassocieerd met 2 aromaatstructuren en dat maakt het chiraal. offtopic: ik ga de master drug innovation in utrecht doen ;) |
Citaat:
|
Citaat:
En stel dat ik toch nog apotheker wil worden loop ik schijnbaar maar een half jaar achter op die bachelor in Utrecht, dus het kan altijd nog. Citaat:
gaaf. die richting lijkt mij ook het leukste (al heet ie in Amsterdam 'Drug Design & Synthesis', dat zal wel hetzelfde zijn toch?) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:35. |