![]() |
bestandssysteem veranderen
Ik moet mijn bestandssysteem omzetten van FAT32 naar ééntje die naar zeggen van andere mensen beter werkt.. (weet de naam niet meer :bloos: ) Nou heb ik ooit eens geprobeerd iets in te vullen bij Uitvoeren... om het dan zijn werk te laten doen, maar daar deed mijn computer helemaal niets mee. Sorry ik ben best een ramp met computers, kan iemand mij helpen?
|
Als je van FAT32-partitie af wil, moet je de hardeschijf van je PC formatteren en omzetten naar een NTFS-partitie. Dit zou betekenen dat je Windows en al je programma's opnieuw moet installeren. Op zich is er niets mis met FAT32, dus als jij nergens last van hebt zou ik ook de moeite niet nemen om je partitie om te zetten naar NTFS.
|
Nou, dat is niet nodig als men fat16 of 32 heeft en wil overschakelen naar NTFS, Noctural.
Want je kan dan ook convert gebruiken om de boel om te zetten, zonder alle bestanden te verwijderen. Doe het volgende:
Citaat:
|
Citaat:
|
hmm hij zegt na de analyse: U hoeft dit volume niet te defragmenteren, dus ik neem aan dat het niet nodig is?? :rolleyes:
En als ik het volgens bovenstaande methode doe, is er dan geen kans dat mijn hele harde schijf wordt geformatteerd?? |
Windows ziet indelingen van een hardeschijf (partities) als schijven.
Je partitie, dat gebruikt maakt van het FAT32 bestandsysteem, word wel geformatteerd, maar dan op een andere manier. Je bestanden zullen blijven bestaan. Op het net vind je verschillende artikelen over het verschil van NTFS en FAT32: Citaat:
Microsoft: NTFS vs. FAT: Which Is Right for You? |
Ok ik heb het in dat zwarte schermpje ingetypt, dan moest ik een volumenaam van mijn c-schijf geven dus heb ik Acer gezegd, volgens mij is dat hem namelijk, en toen kreeg ik dit:
Convert kan niet worden uitgevoerd omdat het volume door een ander proces wordt gebruikt. Convert kan wel worden uitgevoerd als dit volume eerst wordt ontkoppeld. ALLE GEOPENDE INGANGEN NAAR DIT MENU WORDEN IN DAT GEVAL ONGELDIG. Wilt u een ontkoppeling van dit volume forceren? <J/N> Hmm.. wat houdt dat in?? ik vind het maar eng :P |
Citaat:
Als je dit accepteert, dan is de verbinding tussen deze partitie tijdens de omzetting even weg. Na de voltooing kan je er weer gebruik van maken. De volumenaam vind je bij de eigenschappen van je schijf. |
Ik zou er alleen aan beginnen als weet waar je mee bezig bent om te voorkomen dat je bestanden kwijt raakt die je eigenlijk liever niet kwijt wil raken.
|
Ach, ik heb goede ervaringen met convert.
En als microsoft niet eens waarschuwt om belangrijke bestanden te backuppen, hoe veilig kan het dan zijn? |
Nou, het is gelukt hoor, heel erg bedankt voor de hulp :D
|
Zal van ntfs naar fat32 ook soepel gaan?
|
Ik las ergens dat dat wel zou kunnen, maar je moet dan wel rekening houden met de geldige grootte van de partitie (32gb).
Maar is captive of ntfs 3g niks voor je? |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Ik vond captive niet zo soepel, eens ntfs 3g proberen. Citaat:
Ik heb 300 gb aan bestanden, even verplaatsen is tedious. :p |
Waarom zou je in hemelsnaam NTFS naar FAT32 om willen zetten?
|
Omdat NTFS vies is onder linux. :p
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:05. |