Oud 10-04-2007, 16:20
Milll
Avatar van Milll
Milll is offline
Ik moet mijn bestandssysteem omzetten van FAT32 naar ééntje die naar zeggen van andere mensen beter werkt.. (weet de naam niet meer ) Nou heb ik ooit eens geprobeerd iets in te vullen bij Uitvoeren... om het dan zijn werk te laten doen, maar daar deed mijn computer helemaal niets mee. Sorry ik ben best een ramp met computers, kan iemand mij helpen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-04-2007, 17:06
Nocturnal
Avatar van Nocturnal
Nocturnal is offline
Als je van FAT32-partitie af wil, moet je de hardeschijf van je PC formatteren en omzetten naar een NTFS-partitie. Dit zou betekenen dat je Windows en al je programma's opnieuw moet installeren. Op zich is er niets mis met FAT32, dus als jij nergens last van hebt zou ik ook de moeite niet nemen om je partitie om te zetten naar NTFS.
__________________
𝑱𝑬 𝑴𝑶𝑬𝑫𝑬𝑹
Met citaat reageren
Oud 10-04-2007, 17:15
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
Nou, dat is niet nodig als men fat16 of 32 heeft en wil overschakelen naar NTFS, Noctural.
Want je kan dan ook convert gebruiken om de boel om te zetten, zonder alle bestanden te verwijderen.

Doe het volgende:
  1. Maak eerst wat ruimte vrij op je schijf
    (overbodige bestanden & programma's verwijderen.
    Tip: gebruik ccleaner (-slim versie))
  2. Defragmenteer eventueel je schijf (mijn computer -> rechtermuisknop c-schijf -> eigenschappen -> tabblad extra -> defragmenteren -> analyseren -> * wachten * -> defragmenteren -> * lange tijd wachten * -> na voltooiing computer herstarten
  3. Klik dan op start -> uitvoeren en typ daarin: cmd
    (of command)
  4. In het verschenen zwarte venster typ je:
    convert schijf-letter: /fstfs
    Dus als je bijvoorbeeld je c-schijf om wil zetten:
    convert c: /fstfs
  5. -edit-
    Als convert je het volgende vraagt: "Het conversieprogramma kan niet exclusief toegang krijgen tot station stationsaanduiding, en kan dus niet met de conversie beginnen. Wilt u dat de conversie plaatsvindt wanneer het systeem opnieuw wordt gestart (J/N)?"
    typ de "j" in en herstart je computer

Citaat:
Nocturnal schreef op 10-04-2007 @ 18:06 :
Op zich is er niets mis met FAT32, dus als jij nergens last van hebt zou ik ook de moeite niet nemen om je partitie om te zetten naar NTFS.
Microsoft wil graag iedereen aan de ntfs. Waarom? dat lees je hier
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.

Laatst gewijzigd op 10-04-2007 om 17:38.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2007, 17:29
Nocturnal
Avatar van Nocturnal
Nocturnal is offline
Citaat:
freyk schreef op 10-04-2007 @ 18:15 :
Nou, dat is niet nodig als men fat16 of 32 heeft en wil overschakelen naar NTFS, Noctural.
Want je kan dan ook convert gebruiken om de boel om te zetten, zonder alle bestanden te verwijderen.

Doe het volgende:
  1. Maak eerst wat ruimte vrij op je schijf
    (overbodige bestanden & programma's verwijderen.
    Tip: gebruik ccleaner (-slim versie))
  2. Klik dan op start -> uitvoeren en typ daarin: cmd
    (of command)
  3. In het verschenen zwarte venster typ je:
    convert schijf-letter: /fstfs
    Dus als je bijvoorbeeld je c-schijf om wil zetten:
    convert c: /fstfs


Microsoft wil graag iedereen aan de ntfs. Waarom? dat lees je hier
ah ok, dat wist ik niet.
__________________
𝑱𝑬 𝑴𝑶𝑬𝑫𝑬𝑹
Met citaat reageren
Oud 10-04-2007, 21:11
Milll
Avatar van Milll
Milll is offline
hmm hij zegt na de analyse: U hoeft dit volume niet te defragmenteren, dus ik neem aan dat het niet nodig is??

En als ik het volgens bovenstaande methode doe, is er dan geen kans dat mijn hele harde schijf wordt geformatteerd??
Met citaat reageren
Oud 11-04-2007, 09:18
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
Windows ziet indelingen van een hardeschijf (partities) als schijven.
Je partitie, dat gebruikt maakt van het FAT32 bestandsysteem, word wel geformatteerd, maar dan op een andere manier.
Je bestanden zullen blijven bestaan.

Op het net vind je verschillende artikelen over het verschil van NTFS en FAT32:
Citaat:
Voordelen:
  • Je kan op je harde schijf rechten uitdelen aan bepaalde users op je computer wat betreft schrijf / lees rechten.
  • Als je computer spontaan reset en je bent net bezig met het schrijven naar je harde schijf, heb je met fat32 een corrupte file. Met NTFS is dit niet het geval, de file staat wellicht niet compleet op je harde schijf, maar hij is niet corrupt.
  • NTFS partities fragmenteren minder.
  • Het is mogelijk om je harde schijf in RAID te zetten.
  • NTFS heeft een hele mooie compressie methode, dus als je een beetje krap bij HD zit is dat handig.
  • NTFS kan makkelijker overweg met grote harde schijven.
Nadelen:
  • NTFS kun je alleen vanuit NT4/Win2k/WinXP benaderen - onder DOS wordt dit standaard niet ondersteund. Sysinternals hebben wel een programma om NTFS onder DOS te kunnen lezen maar dat is niet standaard. Andere besturingssystemen zoals Linux of FreeBSD ondersteunen meestal enkel het lezen van NTFS en niet het schrijven naar NTFS partities.
  • De harde kan er iets trager van worden, maar persoonlijk vind ik het verschil niet merkbaar.
Bron: got.tweakers.net


Microsoft: NTFS vs. FAT: Which Is Right for You?
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.

Laatst gewijzigd op 11-04-2007 om 09:29.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2007, 19:11
Milll
Avatar van Milll
Milll is offline
Ok ik heb het in dat zwarte schermpje ingetypt, dan moest ik een volumenaam van mijn c-schijf geven dus heb ik Acer gezegd, volgens mij is dat hem namelijk, en toen kreeg ik dit:

Convert kan niet worden uitgevoerd omdat het volume door een ander proces wordt gebruikt. Convert kan wel worden uitgevoerd als dit volume eerst wordt ontkoppeld. ALLE GEOPENDE INGANGEN NAAR DIT MENU WORDEN IN DAT GEVAL ONGELDIG. Wilt u een ontkoppeling van dit volume forceren? <J/N>

Hmm.. wat houdt dat in?? ik vind het maar eng
Met citaat reageren
Oud 11-04-2007, 20:09
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
Citaat:
Milll schreef op 11-04-2007 @ 20:11 :
Convert kan niet worden uitgevoerd omdat het volume door een ander proces wordt gebruikt. Convert kan wel worden uitgevoerd als dit volume eerst wordt ontkoppeld. ALLE GEOPENDE INGANGEN NAAR DIT MENU WORDEN IN DAT GEVAL ONGELDIG. Wilt u een ontkoppeling van dit volume forceren? <J/N>
Als je deze melding krijgt, dan wil convert een partitie om gaan zetten waar niet je windows niet op staat.
Als je dit accepteert, dan is de verbinding tussen deze partitie tijdens de omzetting even weg. Na de voltooing kan je er weer gebruik van maken.

De volumenaam vind je bij de eigenschappen van je schijf.
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2007, 21:48
Verwijderd
Ik zou er alleen aan beginnen als weet waar je mee bezig bent om te voorkomen dat je bestanden kwijt raakt die je eigenlijk liever niet kwijt wil raken.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2007, 06:16
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
Ach, ik heb goede ervaringen met convert.
En als microsoft niet eens waarschuwt om belangrijke bestanden te backuppen, hoe veilig kan het dan zijn?
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.

Laatst gewijzigd op 12-04-2007 om 06:18.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2007, 07:56
Milll
Avatar van Milll
Milll is offline
Nou, het is gelukt hoor, heel erg bedankt voor de hulp
Met citaat reageren
Oud 13-04-2007, 22:06
Verwijderd
Zal van ntfs naar fat32 ook soepel gaan?
Met citaat reageren
Oud 14-04-2007, 10:20
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
Ik las ergens dat dat wel zou kunnen, maar je moet dan wel rekening houden met de geldige grootte van de partitie (32gb).
Maar is captive of ntfs 3g niks voor je?
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.

Laatst gewijzigd op 14-04-2007 om 14:43.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2007, 01:15
Droyd
Avatar van Droyd
Droyd is offline
Citaat:
Piloff schreef op 13-04-2007 @ 23:06 :
Zal van ntfs naar fat32 ook soepel gaan?
neen. of toch stroever. convert ondersteunt fat32 naar ntfs maar niet omgekeerd. Hiervoor heb je andere programma's nodig, of als je niet wilt of kan converten kopieer je gewoon alle bestanden van het ntfsvolume naar een fat32 volume.
Citaat:
Ik las ergens dat dat wel zou kunnen, maar je moet dan wel rekening houden met de geldige grootte van de partitie (32gb).
Met partition magic kun je fat32 partities aanmaken die groter zijn dan 32gb. De 32gb limiet is opgelegd door Windows en niet het bestandsysteem. Volgens mij laat de format van Windows dit niet toe omdat dan te veel ruimte verspild wordt wegens de clustergrootte (dacht ik).
__________________
And fall on my face on somebody's new-mown lawn
Met citaat reageren
Oud 19-04-2007, 10:19
Verwijderd
Citaat:
freyk schreef op 14-04-2007 @ 11:20 :
Ik las ergens dat dat wel zou kunnen, maar je moet dan wel rekening houden met de geldige grootte van de partitie (32gb).
Maar is captive of ntfs 3g niks voor je?
hm, ik had alle te grote files verplaatst, maar hij wilde niet.
Ik vond captive niet zo soepel, eens ntfs 3g proberen.

Citaat:
Droyd schreef op 19-04-2007 @ 02:15 :
neen. of toch stroever. convert ondersteunt fat32 naar ntfs maar niet omgekeerd. Hiervoor heb je andere programma's nodig, of als je niet wilt of kan converten kopieer je gewoon alle bestanden van het ntfsvolume naar een fat32 volume.
Ik kwam er ook al achter.
Ik heb 300 gb aan bestanden, even verplaatsen is tedious.

Laatst gewijzigd op 20-04-2007 om 11:52.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2007, 15:19
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Waarom zou je in hemelsnaam NTFS naar FAT32 om willen zetten?
Met citaat reageren
Oud 20-04-2007, 11:52
Verwijderd
Omdat NTFS vies is onder linux.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware micro sd kaart
annoniempje
6 28-06-2009 07:51
Software & Hardware Crash netwerkschijf
Verwijderd
14 26-08-2008 18:53
Software & Hardware Eenvoudig en snel computernamen wijzigen bij images
Orion16
2 12-09-2003 03:16
Software & Hardware Cluster vraagje
slisje
5 12-11-2001 16:18


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:48.