![]() |
Geloof.
quote:
-------------------------------------------------------------------------------- Flushpuppie schreef op 12-04-2007 @ 16:16 : ik ook niet. ik ben het gepreek gewoon zat, mensen die niet geloven krijgen constant te horen 'dat we respect moeten hebben voor gelovigen' terwijl onze goede argumenten gewoon verworpen worden zonder enige bewijsbare redenering. ik weet ook dat je niet kan bewijzen dat er een god bestaat maar we kunnen ondertussen wel bewijzen dat ie niet bestaat. vandaar dat ik ook maar een totaal ongeloofwaardige god heb bedacht waar evenveel bewijzen voor zijn als de zogenaamde 'echte' god. -------------------------------------------------------------------------------- Daarin heb je wel gelijk. Preken heeft toch weinig nut als de ander er niet voor open staat, dan leidt het slechts tot Pink Unicorns. Een discussie of je als Christen of Islamiet of Boeddhist of ... ten opzichte van een niet-religieus persoon nou gelukkiger bent, lijkt mij eigenlijk veel interessanter. Of waar de balans moet liggen tussen feitenkennis en geloof. In het Boeddhisme, oh oooh begin ik nu ook al?!, begint het pad in vertrouwen(=geloof) maar als je het pad doorloopt mondt dit uit in kennis omtrent alle dingen(=feitenkennis). Het doel van het Boeddhisme is dan ook Inzicht te verkrijgen. Alleen om een startpunt te hebben moet je erop kunnen vertrouwen dat je het goede doet voor jezelf, alleen na een tijdje is het toch niet meer nodig om je te verzetten tegen alle invloeden die op je afkomen. Je bent er dan toch beter tegen bestand en kijk je naar wat ze werkelijk zijn, waardoor je je er niet meer voor hoeft tegen te verzetten of de feiten afwijzen... Als je je beter gaat voelen door je geloof (dat is toch uiteindelijke de bedoeling, dat we er ons beter van gaan voelen, door zekerheid of meer geestelijke luxe) dan kunnen we het geloof meer aan de kant zetten en het meer praktiseren zonder dat we andere mensen tegen het hoofd stoten? Of geldt dit alleen voor mijn interpretatie van het Boeddhistische geloof....? (Dit komt eigenlijk van het topic over die Pink Unicorn, maar ik wou eigenlijk zien wat anderen van mijn post vinden. En alsjeblieft..., even elkaar tolereren, als het mag?) |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
@Mephostophilis Men zegt wel vaak dat het "spiritualisme" opkomt in Nederland, valt dat eigenlijk ook niet voor een deel onder religie of net andersom. Het zijn in ieder geval wel twee termen die veel met elkaar te maken hebben. |
Citaat:
Citaat:
(even buiten het feit dat in eXistenZ hetzelfde thema al op gelijke wijze aan bod was gekomen) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik denk dat de vraag of gelovigen wel of niet gelukkiger zijn dan ongelovigen eingelijk irrelevant is voor het vraagstuk geloof/religie.
Stel je voor dat het wel zo is. Wat zou dat dan betekenen? Wat voor conclusies moet je daar dan uit trekken? En met al die MMO games is het niet langer science fiction. Is het dan beter om totaal in een vrituele wereld te leven als je daar iets gelukkiger bent dan in het echte leven? Trouwens is boeddhisme geen geloof. Je hoeft er geen aannames van bovennatuurlijke aard voor te doen. |
Citaat:
|
Ik ken mensen die als ongelovige heel veel moeilijkheden hadden en zelden echt gelukkig waren en die nu ze het licht hebben gezien, het leven ineens een stuk leuker vinden. Zij zijn dus gelukkiger mét geloof. Andersom zijn er ook mensen die zich bevrijden van het juk van een bepaalde religie en daarom weer gelukkiger zijn. Veel zinnigs valt er denk ik niet over te zeggen.
En naar dat citaat van Flushpuppy: Het heeft absoluut geen zin om met bewijzen of logische beredeneringen te komen want je overtuigt er tóch geen gelovigen mee. Je kunt hooguit proberen wat twijfelaars over de streep te trekken. Maar och, waarom zou je. |
Citaat:
Het Boeddhisme is in sommige stromingen echt wel een geloof, kijk maar eens op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zuiver_Land_boeddhisme. Een citaat: "Het is een devoot of trouw georiënteerde tak van het Boeddhisme gefocust op Amitabha Boeddha." Maar wat er overwaait naar de Westerse wereld richt zich daar totaal niet op... |
Citaat:
Het eerste beschouw ik als zinloos, het tweede als productief onder bepaalde omstandigheden, het derde als domheid. |
Citaat:
Door prediking komt veel tegenstand, dat weet ik, maar preken is bedoeld voor mensen die zich er niet door voor hun hoofd gestoten voelen en die bereidt zijn om de Heer aan te nemen. Hierbij gaat het zich om enkele mensen, maar voor alle mensen vind ik het de moeite waard om Christus te verkondigen. Ik heb mijn hoop gesteld op de opstanding uit de dood. God heeft mij de zekerheid van het geloof gegeven door mij te vervullen van Zijn Geest. Dit is een innerlijke vreugde die ik niet voor mezelf wil houden. |
Citaat:
Om terug te komen met een van de discussiepunten die ik heb opgeschreven: waar ligt de balans tussen geloof en feiten. Feit is dat een groot deel er niet van gedient is om in zee te gaan met starre gelovigheid. Terwijl dit geloof misschien voor ons de werkelijke Waarheid is, is dat het zeker niet voor de andere. Daar moet je dan ook rekening mee houden. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Feit is dat velen er niet van gediend zijn, dat klopt, de waarheid is hard. Maar door er over te zwijgen of mooie vleiende uitspraken te gebruiken, houdt ik ook geen rekening met anderen. Anderen stellen vragen over geloof en ik probeer die zo gericht mogelijk te beantwoorden. Het kan dan zo zijn dat die antwoorden dan niet in iemands straatje passen, maar ja, de meningen zijn nou eenmaal verdeeld. Dat ik eerlijke antwoorden probeer te geven, wil niet zeggen dat ik respectloos ben of dat ik geen rekening houdt met anderen. Anderen vragen er zelf naar. |
Citaat:
|
Waarom beschouwen niet-gelovigen het geloof zo vaak als iets negatiefs? :(
Het doet er niet toe wat waar is, als geloven je gelukkig kan maken, wat is dan het probleem? Natuurlijk heb je idioten die hun geloof proberen op te dringen, en die hebben er imo niets van begrepen. Als je zelf van je geloof gelukkig wordt is dat prima, want als je gelukkig bent ben je veel productiever. Dan maken die tegenstrijdigheden ook niets meer uit. Je kunt een ander vertellen hoe die erover denkt, maar wat die er dan mee doet dat is zijn/haar keuze. En natuurlijk heb je fundamentalisten die hun geloof opdringen (terroristen), maar is het niet veel waarschijnlijker dat die mensen het geloof als een smoes gebruiken voor hun eigen doeleinden? Oh, en gelovigen dringen hun visie soms op, maar niet-gelovigen kunnen er net zo hard aan meedoen :o :D |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
In Duitsland betalen trouwens alle werknemers Kerkbelasting, dat vind ik geloof opdringen door de staat. |
Citaat:
In alle gevallen moet je natuurlijk je evenwicht houden. Op het moment dat mensen hun kinderen weigeren te laten inenten, snap ik inderdaad niet dat die mensen de mogelijkheden van de aardse oplossingen afwijzen. Wat dat direct met geluk te maken heeft, vraag ik me af. Stel je nou toch eens voor dat je zelf gelooft dat een lieve man met een baard er onmetelijk gelukkig van wordt als jij jou ziek worden aan hem overlaat, en je doet dat... dat moet je toch voldoening en het idee van een juiste keuze geven? Ik geloof niet, maar ik heb de neiging de mogelijkheid van oprecht geloof toch niet te onderschatten. Ik vind niet dat ik tegen een christen of een hindoe an zeggen dat zijn geluk maar tijdelijk is, net zoals ik er niet van gediend ben als een boekje van de alpha cursus mij wel eens even zal vertellen waar ik mijn ware geluk vandaan moet halen. Dat scepticistische beeld van het vat, hoe kun je dat nou zo stellen? als je daar vanuit wilt gaan, zul je ook moeten overwegen dat deze hele wereld die jij als de realiteit ervaart maar gelinkt is aan jou hersenen in een vat. Jij hebt het over geluk en contact met derealiteit... valse aannames, zeg ik dan gewoon, en ook jouw geluk is opeens onecht en niet de moeite waard? Zo werkt het volgens mij niet. |
Citaat:
Natuurlijk stem ik dan lekker op een andere partij, maar dat is een onzinargument. Dat kun je ook zeggen als er één of andere nazipartij de kop op steekt. Wat betreft vrijheidsbepreking: tot op zekere hoogte moet die er natuurlijk wel zijn. |
Citaat:
Ik kan mezelf ook wel een weg naar de top brallen bij de SP, en dan misschien 76 zetels halen. Maar geeft dat me carte blanche om iedereen met werk op te sluiten in een heropvoedingskamp om hen a la Pol Pot bekend te maken met het proletariaat? Lijkt me van niet. Zelfde laken een pak voor christelijke partijen die anderen hun visie opdringen via wetgeving. Bedenk dat de eerste voorstellen die uit de huidige coalitie kwamen rollen om het maar even simpel te stellen een legalisatie van discriminatie, een binnendringen in de vertrouwenssfeer tussen arts en patiënt, en een gebod tot dwangarbeid voor alle scholieren was, allemaal uit naam van de moraal. Niemand heeft recht om dat te doen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
ok, je hebt een punt, geluk komt voor uit het streven naar een einddoel \(bijvoorbeeld paradijs) gedurende dat streven, niet als het doel zelf bereikt is. Gelovigen zullen dus in dit opzicht hun hele leven lang gelukkig zijn. Wat vervelender is is dat een gelovig persoon zijn plichten jegens anderen niet vervult; in de extreme casus, als iemand dood ligt te bloeden zal een gelovige gaan bidden in plaats van de arm afbinden, oid. Dit improductieve gedrag leidt tot suboptimale kansen voor de ander en dus minder geluk voor de ander, hetgeen weer interne spanningen oplevert, etcetera. Citaat:
De waarschijnlijkheid van objecten en causaliteiten kan gemeten worden met een methode die we wetenschap noemen, die weliswaar fouten vertoont, maar intern consistent is - en in staat is zichzelf te corrigeren. Verder lijkt dat deze methode een effect heeft op iedereen, onafhankelijk van zijn of haar geloof. Een moslim valt even hard als een christen, als je hem of haar uit een appelboom gooit. Nu is gelukservaring subjectief, maar zijn er zekere gebeurtenissen die niemand wil dat hem of haar overkomt. Niemand wil ziek zijn, doodhongeren, verdrinken, geen deel uitmaken van een samenleving, etcetera. Als we de oorzaken hiervan kunnen vinden, of oplossingen voor de problemen (leren zwemmen,bijvoorbeeld ) zal men over het algemeen gelukkiger worden - mits de mogelijkheid voor iedereen er is, natuurlijk. Wetenschap is erin geslaagd de volgende dingen te doen, religie daarentegen laat één iemand op water lopen; mocht ze erin slagen iedereen op water te laten lopen, dan is ze in die zin gelijk. Maar dat lukt niet. |
Citaat:
Maar vooral in de gevallen waar het op de grens ligt is het moeilijk. Dus, soms vind ik het wel rechtvaardig (;)) en soms niet. @Joostje Wat vervelender is is dat een gelovig persoon zijn plichten jegens anderen niet vervult; in de extreme casus, als iemand dood ligt te bloeden zal een gelovige gaan bidden in plaats van de arm afbinden, oid. Dit improductieve gedrag leidt tot suboptimale kansen voor de ander en dus minder geluk voor de ander, hetgeen weer interne spanningen oplevert, etcetera. Ik denk dat het wel wat subtieler dan dat ligt, maar doen we dat niet de hele tijd dan? Elke keuze die voor andere mensen improductief is, die levert spanningen op. Ook als je niet gelooft. |
Gelukkig zijn de meeste andere keuzes niet keuzes waar je de rest van je leven op baseert.
|
Citaat:
Ok, dit bedoel ik dus totaal niet :| Je trekt al m'n argumenten naar het extreme door. Ik denk niet dat er een gelovige is die dan niet zal ingrijpen. Bovendien, wat nou als je bijvoorbeeld gelooft dat god je heeft gestuurd om zo'n persoon te helpen? In deze situatie heb je 2 mensen die gelukkig zijn. Dat geeft ineens een totaal ander beeld van een gelovige. Citaat:
Dat lijkt me ook. Bovendien kan je een werkelijkheid op 6 miljard manieren interpreteren. Citaat:
Daar ben ik het mee eens, maar de werkelijkheid blijft aan interpretatie onderhevig. Citaat:
En wat dacht je van deze. Wat nou als je chirurg bent en je gelooft dat god je zou helpen met het genezen van een moeilijk te genezen patiënt? Dan ga je misschien met meer vertrouwen aan het werk dan iemand die de last volledig op zichzelf legt. Volgens mij ga je er onbewust een beetje vanuit dat gelovigen niet geactiveerd kunnen worden. Dat lijkt me onzin, dat ligt meer aan een persoon dan aan geloof. En dat geloof iets puur negatiefs is vind ik een beetje zwartwit gesteld. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De protestantse extremistische groep A denkt dat het paradijs pas bereikt kan worden als de joden van de Nijl tot de Tigris het land in bezit hebben genomen, en zich bekeerd hebben tot het Christendom. Aangezien dit het hoogste doel is (de terugkeer van de Messias) zullen zij proberen de overheid ten bat van Israel laten ingrijpen. Een andere groep vindt dat mensenrechten voor iedereen het hoogste doel is; iedereen leeft tenslotte maar één keer, en het best is dus als iedereen optimaal van zijn of haar vrijheid kan genieten in dit leven. Deze groep zal zich eerder betrokken voelen met iedereen wiens rechten worden onderdrukt, zowel palestijnen als israeliers. Zij zullen zich hiervoor inzetten. Terwijl de eerste groep zich dus niet inzet voor het welzijn van de mens, maar voor de terugkeer van de messias, en de tweede groep zijn activiteiten richt op onrechtvaardigheden in dit bestaan. Valse assumpties van de een leiden dus tot een slechter leven van een ander. Nu is het doodbloeden een extreem voorbeeld, maar het blijft een goede illustratie. |
Citaat:
Om nog maar te zwijgen van de 'weigerambtenaar', die vanwege zijn racistische overtuigingen een ander niet eens het plezier van een huwelijk wil gunnen. Als je iemand zoiets elementairs niet eens kunt gunnen ben je wel een vrij zieke geest vind ik. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Dit slaat absoluut nergens op. Misschien bedoel je het niet letterlijk, maar het voorbeeld is 100% irrelevant. Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Los daarvan is een dergelijk wezen altijd te vinden. Simpelweg te groot en te afwijkend om niet op te vallen, als het zou bestaan. Anders beweren zou zijn alsof iemand zou zeggen dat hij een olifant achter een grasspriet zich verborgen zag houden. |
Citaat:
Citaat:
En welke reden heb jij om aan te nemen dat het bv op aarde leeft? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:20. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.