Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   monteren pc (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1571931)

Meadow 19-04-2007 21:28

monteren pc

Ik ga binnenkort een nieuwe pc aanschaffen, ik weet precies wat ik wil qua hardware en ik zou deze pc graag zelf in elkaar willen knutselen. De pc die ik nu gebruik heb ik half zelf in elkaar gezet, het moederbord, de voeding en de processor zaten erin, zo heb ik hem gekocht, de rest heb ik er zelf in gezet. Alles werkt prima.
Wat ik me nu afvraag: is het monteren van een moederbord en processor heel veel moeilijker dan de rest? Ik heb aan de ene kant best vertrouwen dat het me allemaal lukt, maar aan de andere kant twijfel ik een beetje. Wat als ik het helemaal verneuk? Is er niet ergens een soort walkthrough voor dit soort zaken?

Any help appreciated :).

Meadow

M@rco 19-04-2007 21:39

Nee hoor, dat is goed te doen. Je legt het moederbord op een vlakke ondergrond, je zet de processor erin, klikt de koeler erop, evt. geheugenbankjes er alvast in en je schroeft het hele zaakje in de kast. Kan eigenlijk weinig fout gaan :o

Meadow 19-04-2007 21:43

Citaat:

M@rco schreef op 19-04-2007 @ 22:39 :
Nee hoor, dat is goed te doen. Je legt het moederbord op een vlakke ondergrond, je zet de processor erin, klikt de koeler erop, evt. geheugenbankjes er alvast in en je schroeft het hele zaakje in de kast. Kan eigenlijk weinig fout gaan :o
Ik hoorde dat het monteren van de processor heel erg delicaat werk is. Hoe erg is het?

M@rco 19-04-2007 21:55

Delicaat werk :confused: Niet echt. Je hoeft hem alleen maar in de socket te leggen, afhankelijk van het type processor heeft de processor pinnetjes en de socket gaatjes (AMD), of de socket pinnetjes en de processor gaatjes (Intel). Dat past maar op één manier, en vervolgens haal je een hendeltje over. Valt echt wel mee ;)

Meadow 19-04-2007 22:20

Citaat:

M@rco schreef op 19-04-2007 @ 22:55 :
Delicaat werk :confused: Niet echt. Je hoeft hem alleen maar in de socket te leggen, afhankelijk van het type processor heeft de processor pinnetjes en de socket gaatjes (AMD), of de socket pinnetjes en de processor gaatjes (Intel). Dat past maar op één manier, en vervolgens haal je een hendeltje over. Valt echt wel mee ;)
Okay! Ik lees hier een aantal handleidingen en ik heb niet echt het idee dat ik dit zou kunnen verneuken. Je kunt dit bijna nog aan een aap leren geloof ik :P. Het enige wat echt tricky is is de tweede beugel van de koeler op de CPU vastzetten, maar dat moet me ook wel lukken denk ik zo :).

Bedankt!

M@rco 19-04-2007 22:25

Mja, dat ligt wel aan het type processor dat je koopt. Een Intel-koeler heeft niet eens beugels (maar 4 pinnetjes waar je op moet drukken), bij AMD is het een kwestie van een beugel vastmaken en een hendeltje overhalen ;)

Meadow 19-04-2007 22:35

Ah, 't is een intel, en wel een core duo E6600 :). Dus dan heb ik niet eens gekloot met nare begeltjes ws :), hooray!

Bonga 21-04-2007 12:40

Citaat:

Meadow schreef op 19-04-2007 @ 22:43 :
Ik hoorde dat het monteren van de processor heel erg delicaat werk is. Hoe erg is het?
als je geen geduld hebt of stijf staat van de cafeine is het waarschijnlijk niet aan te raden.. gewoon de handleiding volgen en het komt (bijna altijd) goed..

Meadow 21-04-2007 13:40

Citaat:

shoebuddy schreef op 21-04-2007 @ 13:40 :
als je geen geduld hebt of stijf staat van de cafeine is het waarschijnlijk niet aan te raden.. gewoon de handleiding volgen en het komt (bijna altijd) goed..
Mwah, ik drink bijna nooit koffie of andere caffeine zooi en ik ben altijd heel zorgvuldig als het op mijn hardware aankomt. Lijkt me geen probleem.

spawn again 23-04-2007 02:14

Het is vrij simpel.

CPU erop. Vastklikken.
Geheugen erin proppen, zorgen dat de clipjes goed vastklikken.
CPU koeler erop, dit verschilt per koeler (altijd met instructies).
Dan de knoppen/lampjes aansluiten. Die vanuit de voorkant van je kast komen dus. In de handleiding van het moederbord staat een schema ervoor. Als een lamp of knopje niet werkt, moet je het kleine plugje even omdraaien.

Pas wel op voor statische elektriciteit. En zorg dat de kabels niet kriskras door de kast heen lopen. Daar blijft warme lucht tussen hangen.

J-roenn 23-04-2007 10:12

waarom vergeet iedereen hierzo de koelpasta op de cpu te smeren ? is echt wel aan te raden hoor ;)

en btw, die koelers bij intel met die pinnetjes zijn mijn inziens een stuk minder dan die met een beugeltje.

Meadow 23-04-2007 11:57

Citaat:

J-roenn schreef op 23-04-2007 @ 11:12 :
waarom vergeet iedereen hierzo de koelpasta op de cpu te smeren ? is echt wel aan te raden hoor ;)

en btw, die koelers bij intel met die pinnetjes zijn mijn inziens een stuk minder dan die met een beugeltje.

Tegenwoordig zit de koelpasta vaak al in de vorm vane en soort sticker op de koeler :). NP dus.

J-roenn 23-04-2007 17:39

Citaat:

Meadow schreef op 23-04-2007 @ 12:57 :
Tegenwoordig zit de koelpasta vaak al in de vorm vane en soort sticker op de koeler :). NP dus.
alleen als je de boxed cooler gebruikt...

Meadow 23-04-2007 22:30

Citaat:

J-roenn schreef op 23-04-2007 @ 18:39 :
alleen als je de boxed cooler gebruikt...
I do.

phoxetis 23-04-2007 22:40

waarom zou je geen boxed cooler gebruiken.. die is al op maat.

o, bij het inzetten van het moederbord hou rekening met (en doe dat ook):

- het plaatje achterin je kast moet wel de goede vorm en gaten hebben voor het moederbord dat je gebruikt. Anders zitten de gaten op de verkeerde plek
- check of je de voedingskabels goed aangesloten hebt (er zijn tegenwoordig meerdere systemen in gebruik; het oude 20-pins, het modernere 24 pins, en het af/aanwezig zijn van de 4-pins "Pentium4" plug met zwart/gele draadkleur)
- dubbelcheck of de steuntjes waar je het moederbord op vastschroeft! check of ze allemaal exact op de goede plek zitten, tel ze na enzo. Als je dat niet goed doet krijg je directe kortsluiting of vage problemen door kortsluiting.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:37.