![]() |
Marokko vs Spanje
Ik dacht dat er al iemand een topic geopend had, maar ik kon m niet vinden.... :(
Affijn, hier het laatste nieuws: Marokko blijft op Spaans eilandje Uitgegeven: 16-7-2002 7:33 RABAT - Marokko is niet van plan de militairen van het eilandje Perejil te halen. Dat heeft de Marokkaanse minister van Buitenlandse Zaken, Mohamed Banaissa, maandag tegen de pers gezegd. Hij voegde eraan toe dat de regering alle diplomatieke middelen wil gebruiken om het geschil met Spanje op te lossen. Marokko bezette het Spaanse eiland in de Straat van Gibraltar voor de kust eind vorige week. Het land onderstreept daarmee zijn aanspraken op alle Spaanse gebiedsdelen in mediterraan Noord-Afrika: Ceuta, Melilla en ten oosten van Melilla; de drie Chafarinas eilandjes en de 'vuurtoreneilandjes' Penón de Vélez de la Gomera en Penón de Alhucemas. Spanje liet maandag weten geen genoegen te nemen met de Marokkaanse verklaring. Premier Aznar blijft erbij dat de Marokkaanse soldaten die vorige week voet aan wal zetten op Perejil moeten vertrekken. De Spanjaarden krijgen in het conflict met Marokko steun van de Europese Unie. De Arabische Liga neemt het juist voor Marokko op. Aznar wees er in zijn jaarlijkse toespraak tot het parlement op dat zijn land belangrijke handelsrelaties heeft met Marokko. Hij liet daarmee doorschemeren dat Spanje zou kunnen overgaan tot handelssancties. De EU is Marokko's belangrijkste handelspartner en Spanje neemt een groot deel van de handel voor zijn rekening. Spanje heeft vier oorlogsschepen richting Perejil gestuurd. De schepen moeten de Spaanse enclaves in de regio beschermen. Toen Marokko in 1956 onafhankelijk werd, hield Spanje de souvereniteit over de enclaves Ceuta (vlakbij Perejil) en Melilla. Maar Marokko kan niet leven met de Spaanse controle over enkele rotseilanden, waaronder Perejil. Het eilandje heeft de omvang van enkele voetbalvelden en er woont niemand. |
zo'n gezeik over zo'n ministukje land... (n)
|
Ik ben voor Spanje
|
Had Marokko niet als argument dat er doorvoer van illegalen via die eilandjes ging o.i.d.?
|
moeten er geen referenda worden gehouden op die overzeese gebiedsdeeltjes bij welk land ze willen horen?
het gaat iig toch niet over die rotseilandjes maar over die enclaves |
Citaat:
Marokko speelt gewoon met zijn eigen handelsbelangen. Ze moeten dus maar eens gestraft worden vanwege de arrogantie om in eens europees grondgebied te bezetten (want dat doen ze feitelijk). Handelboycot klinkt dus wel goed |
Waar we allemaal al niet problemen van maken zeg... Wie het stukje land ook heeft, niemand doet er iets mee, dus who cares.
|
Citaat:
|
Citaat:
en die enclaves lijken me nogal een apart geval omdat z ein africa liggen, je kunt ze ook bekijken als een van de oudste gevallen van kolonialisme. |
Citaat:
|
Ik ben voor Marokko.
Snap eigenlijk niet waarom de EU (incl spanje) zo moeilijk doen. Ze willen toch het aantal illegalen terug dringen? Nou,.. hoeveel illegalen denk je dat er via die Spaanse enclaves de EU binnenkomen? :D |
Citaat:
|
Er zal niets gebeuren. De Spanjaarden zullen hun militaire spieren oppompen en de Marokkanen zullen zich ingraven ( om hun gezicht te redden ) , afzien van een avontuurtje om vervolgens naar huis te gaan, hoewel ik overtuigd ben dat Marokko een legitieme claim heeft over dat eiland en waarschijnlijk ookover Gibraltar, die genoemd is naar een Moorse militaire leider.
Het Marokkaanse leger is al bij voorbaat kansloos tegen het Spaanse. Fighters 95 F/A-18A/B vs. 35 Mirage F-1C/E. 66 Mirage F-1C/E vs. 20 F-5E/F Attack 30 F-5A/B vs. 13 F-5A/B COIN ----- vs 4 OV-10A Trianer 80 C-101 vs 23 Alpha Jets Support 14 RF-4C vs 4 RF-5A Attack Heli 80 BO-105 vs. 24 Gazelle NAVY Principe de Asturias vs ------------- Alvaro de Bazan class destroyers vs--- 6 Santa Maria (Perry) class frigates vs ---- 4 Baleares (Knox) class frigates vs 2 Mohammed V (Floreal) class small patrol frigates 4 Descubierta class light ASW frigates vsLt. Col. Errhamani (Descubierta class) light ASW frigate vs----- Subs 4 S-80 class submarines vs ---- 4 Galerna (Agosta) class coastal submarines vs ---- 4 Delfin (Daphne) class coastal submarines vs ---- Naval Support planes 16 AV-8S vs ------- |
Het is natuurlijk een principe/prestige-kwestie en die paar rotsen - want dat zijn het feitelijk - doen er niet toe. Ik denk dat het met een sisser afloopt; er komt een diplomatieke oplossing, al dan niet met bemoeienis van de EU of VS.
Tot een gewapend conflict zal het wel niet komen, is ook niet wenselijk. Kijk maar eens naar de Falkland-oorlog, in bepaalde opzichten een vergelijkbaar conflict. En Argentinie is daar beslist niet beter van geworden... |
Citaat:
En met militairen een eiland bezetten van een ander land is natuurlijk hardstikke fout, wat je claims ook zijn. Ik snap niet dat ze zoveel op het spel zetten..... |
Spaanse invasie op Perejil
Uitgegeven: 17-7-2002 9:05 Laatst gewijzigd: 17-7-2002 9:07 MADRID/CEUTA - Spaanse mariniers zijn woensdag geland op het eilandje Perejil voor de kust van Marokko. Ze hebben er volgens regeringsfunctionarissen in Madrid de Marokkaanse militairen op het eiland verwijderd. Er zouden geen gewonden zijn gevallen. http://nu.nl/document?n=59630 |
Als Marokko het eilandje echt bezet heeft om illegalen te stoppen, kan het toch simpel met de Spaanse douane gaan samenwerken?
|
Denkt Marokko nu echt winst te kunnen maken op een paar stukjes steen (met vuurtorens?) om het BNP omhoog te krikken?
Ze zijn al niet bepaald rijk, ik zou Spanje die grond laten onderhouden. REIE |
Pfff .. ze kunnen die paar Marokkanen op dat eilandje toch wel ff ruimen? Het is een stuk autoriteit. Ik zou het zelf niet toelaten en ze gelijk van dat eilandje sturen .. al dan niet met geweld.
|
Citaat:
|
Citaat:
"er zouden geen gewonden aan de spaanse zijde zijn gevallen" |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Goede Dag allemaal
Ik zit momenteel zelf in Marokko. En volgens het journal is de eilandje laila weer voor marokko. En zelf vind ik het dat het stad Ceute ook weer voor Marokko moet terug gegeven worden. Maar ja,ik ga morgen camperen met me neef°lekker wijfen versieren°.En moet dus nu alvast mijn kleding gaan inpakking. :D PeaCe (y) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
komop zeg, een beetje meer nadenken of iets uitzoeken mag ook wel hoor... |
Citaat:
Maar door wie erkend, en vastgesteld :confused: Ik neem aan dat Marokko hier niet mee accoord is gegaan, anders zouden ze niet zo gehandeld hebben. Bovendien ligt het eiland in de Marokkaanse territoriale wateren... Dus kunnen die Spanjaarden er onmogelijk anders zijn gekomen dan over Marokkaans grondgebied... |
geen behoefte.. waarom stel je de vraag dan?
http://www.gibnet.com/fish/waters.gif zo zijn de territoriale wateren ingedeeld http://www.sitesatlas.com/Maps/Maps/506.gif onderin, vlakbij diezelfde punt van marokko die tegen de wateren van spanje ligt, zie je een zwarte stip met "Ceuta".. dit is de eilandengroep waarbij Perejil (het betreffende eilandje) behoort artikel met het conflict een beetje uitgebreider uitgelegd voor mensen die wel graag nadenken: het conflict tussen turkije en griekenland mbt cyprus is ook leuk om uit te zoeken :) dr klopt geen zak van het verhaal van turkije, maar de serieuze oorlogsdreiging zorgt ervoor dat de internationale gemeenschap het een beetje ongewild toelaat :) i luv international politics ;x |
Citaat:
|
:) :) @pie bedankt voor de goede toelichting (y)
lijkt me duidelijk dan dat spanje recht op dat gebied heeft |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
marokko staat niet voor niets bekend als een van de meer toegankelijke moslimstaten, komt vooral door de handel... als die wegvalt krijg je iets als Iran in plaats van Marokko.. wat je btw ook zag toen het er effe verkeerd uitzag toe spanje die rots terug innam: meteen rennen ze naar de oosterse vriendjes toe (ben de naam van die club kwijt.. n 'vergadering' als die van de VN, maar dan waarin alle moslimstaten zitting hebben) en gaan ze vragen om militaire steun.. het blijft een apart volkje :) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:13. |