Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-07-2002, 07:09
Gatara
Gatara is offline
Ik dacht dat er al iemand een topic geopend had, maar ik kon m niet vinden....

Affijn, hier het laatste nieuws:

Marokko blijft op Spaans eilandje

Uitgegeven: 16-7-2002 7:33

RABAT - Marokko is niet van plan de militairen van het eilandje Perejil te halen. Dat heeft de Marokkaanse minister van Buitenlandse Zaken, Mohamed Banaissa, maandag tegen de pers gezegd. Hij voegde eraan toe dat de regering alle diplomatieke middelen wil gebruiken om het geschil met Spanje op te lossen.

Marokko bezette het Spaanse eiland in de Straat van Gibraltar voor de kust eind vorige week. Het land onderstreept daarmee zijn aanspraken op alle Spaanse gebiedsdelen in mediterraan Noord-Afrika: Ceuta, Melilla en ten oosten van Melilla; de drie Chafarinas eilandjes en de 'vuurtoreneilandjes' Penón de Vélez de la Gomera en Penón de Alhucemas.

Spanje liet maandag weten geen genoegen te nemen met de Marokkaanse verklaring. Premier Aznar blijft erbij dat de Marokkaanse soldaten die vorige week voet aan wal zetten op Perejil moeten vertrekken. De Spanjaarden krijgen in het conflict met Marokko steun van de Europese Unie. De Arabische Liga neemt het juist voor Marokko op.

Aznar wees er in zijn jaarlijkse toespraak tot het parlement op dat zijn land belangrijke handelsrelaties heeft met Marokko. Hij liet daarmee doorschemeren dat Spanje zou kunnen overgaan tot handelssancties. De EU is Marokko's belangrijkste handelspartner en Spanje neemt een groot deel van de handel voor zijn rekening.

Spanje heeft vier oorlogsschepen richting Perejil gestuurd. De schepen moeten de Spaanse enclaves in de regio beschermen. Toen Marokko in 1956 onafhankelijk werd, hield Spanje de souvereniteit over de enclaves Ceuta (vlakbij Perejil) en Melilla. Maar Marokko kan niet leven met de Spaanse controle over enkele rotseilanden, waaronder Perejil. Het eilandje heeft de omvang van enkele voetbalvelden en er woont niemand.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-07-2002, 11:38
PV
PV is offline
zo'n gezeik over zo'n ministukje land...
Met citaat reageren
Oud 16-07-2002, 12:18
M4US
M4US is offline
Ik ben voor Spanje
Oud 16-07-2002, 13:21
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Had Marokko niet als argument dat er doorvoer van illegalen via die eilandjes ging o.i.d.?
Met citaat reageren
Oud 16-07-2002, 13:26
Joostje
Joostje is offline
moeten er geen referenda worden gehouden op die overzeese gebiedsdeeltjes bij welk land ze willen horen?

het gaat iig toch niet over die rotseilandjes maar over die enclaves
Oud 16-07-2002, 13:42
Tox
Tox is offline
Citaat:
Joostje schreef:
moeten er geen referenda worden gehouden op die overzeese gebiedsdeeltjes bij welk land ze willen horen?

het gaat iig toch niet over die rotseilandjes maar over die enclaves
nee het is gewoon spaans grondgebied, anders kun je altijd overal wel regerenda's blijven houden.

Marokko speelt gewoon met zijn eigen handelsbelangen. Ze moeten dus maar eens gestraft worden vanwege de arrogantie om in eens europees grondgebied te bezetten (want dat doen ze feitelijk).

Handelboycot klinkt dus wel goed
Oud 16-07-2002, 13:47
Nate
Nate is offline
Waar we allemaal al niet problemen van maken zeg... Wie het stukje land ook heeft, niemand doet er iets mee, dus who cares.
Oud 16-07-2002, 13:48
Sommetje
Sommetje is offline
Citaat:
PV schreef:
zo'n gezeik over zo'n ministukje land...
Ik vind het ook onzin!!
Oud 16-07-2002, 14:00
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Tox schreef:

nee het is gewoon spaans grondgebied, anders kun je altijd overal wel regerenda's blijven houden.

Marokko speelt gewoon met zijn eigen handelsbelangen. Ze moeten dus maar eens gestraft worden vanwege de arrogantie om in eens europees grondgebied te bezetten (want dat doen ze feitelijk).

Handelboycot klinkt dus wel goed
het gaat hun helemaal niet om dat eilandje, het gaat hun om die enclaves....

en die enclaves lijken me nogal een apart geval omdat z ein africa liggen, je kunt ze ook bekijken als een van de oudste gevallen van kolonialisme.
Oud 16-07-2002, 15:01
Tox
Tox is offline
Citaat:
Joostje schreef:

het gaat hun helemaal niet om dat eilandje, het gaat hun om die enclaves....

en die enclaves lijken me nogal een apart geval omdat z ein africa liggen, je kunt ze ook bekijken als een van de oudste gevallen van kolonialisme.
maar ja groenland hoort ook nog bij denemarken, de falkland eilanden ook nog steeds bij groot-brittanie. En al die andere mini-eilandjes en gebieden over de hele wereld die nog in handen zijn van europeese landen en dan zou spanje niet een paar gebieden in afrika kunnen bezitten.
Oud 16-07-2002, 16:20
Gatara
Gatara is offline
Ik ben voor Marokko.

Snap eigenlijk niet waarom de EU (incl spanje) zo moeilijk doen.

Ze willen toch het aantal illegalen terug dringen? Nou,.. hoeveel illegalen denk je dat er via die Spaanse enclaves de EU binnenkomen?

Met citaat reageren
Oud 16-07-2002, 16:21
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Tox schreef:

maar ja groenland hoort ook nog bij denemarken,
Niet meer, als ik het goed heb...
Met citaat reageren
Oud 16-07-2002, 19:47
Mujahideen
Mujahideen is offline
Er zal niets gebeuren. De Spanjaarden zullen hun militaire spieren oppompen en de Marokkanen zullen zich ingraven ( om hun gezicht te redden ) , afzien van een avontuurtje om vervolgens naar huis te gaan, hoewel ik overtuigd ben dat Marokko een legitieme claim heeft over dat eiland en waarschijnlijk ookover Gibraltar, die genoemd is naar een Moorse militaire leider.

Het Marokkaanse leger is al bij voorbaat kansloos tegen het Spaanse.

Fighters
95 F/A-18A/B vs. 35 Mirage F-1C/E.
66 Mirage F-1C/E vs. 20 F-5E/F

Attack
30 F-5A/B vs. 13 F-5A/B

COIN
----- vs 4 OV-10A

Trianer
80 C-101 vs 23 Alpha Jets

Support
14 RF-4C vs 4 RF-5A

Attack Heli
80 BO-105 vs. 24 Gazelle

NAVY
Principe de Asturias vs -------------
Alvaro de Bazan class destroyers vs---
6 Santa Maria (Perry) class frigates vs ----
4 Baleares (Knox) class frigates vs 2 Mohammed V (Floreal) class small patrol frigates
4 Descubierta class light ASW frigates vsLt. Col. Errhamani (Descubierta class) light ASW frigate vs-----

Subs
4 S-80 class submarines vs ----
4 Galerna (Agosta) class coastal submarines vs ----
4 Delfin (Daphne) class coastal submarines vs ----

Naval Support planes
16 AV-8S vs -------
Met citaat reageren
Oud 16-07-2002, 19:56
Thor
Thor is offline
Het is natuurlijk een principe/prestige-kwestie en die paar rotsen - want dat zijn het feitelijk - doen er niet toe. Ik denk dat het met een sisser afloopt; er komt een diplomatieke oplossing, al dan niet met bemoeienis van de EU of VS.

Tot een gewapend conflict zal het wel niet komen, is ook niet wenselijk. Kijk maar eens naar de Falkland-oorlog, in bepaalde opzichten een vergelijkbaar conflict. En Argentinie is daar beslist niet beter van geworden...
Met citaat reageren
Oud 16-07-2002, 22:57
UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Citaat:
Conan the Librarian schreef:
Had Marokko niet als argument dat er doorvoer van illegalen via die eilandjes ging o.i.d.?
Ik neem aan dat Spanje er meer aan gelegen is om dat op te lossen dan andersom, aangezien er meer Afrikanen naar Europa zullen willen dan andersom. Dus waarom zouden de Marrokkanen er beter op controleren dan de Spanjaarden?

En met militairen een eiland bezetten van een ander land is natuurlijk hardstikke fout, wat je claims ook zijn. Ik snap niet dat ze zoveel op het spel zetten.....
Oud 17-07-2002, 09:25
Gatara
Gatara is offline
Spaanse invasie op Perejil

Uitgegeven: 17-7-2002 9:05
Laatst gewijzigd: 17-7-2002 9:07

MADRID/CEUTA - Spaanse mariniers zijn woensdag geland op het eilandje Perejil voor de kust van Marokko.

Ze hebben er volgens regeringsfunctionarissen in Madrid de Marokkaanse militairen op het eiland verwijderd. Er zouden geen gewonden zijn gevallen.

http://nu.nl/document?n=59630
Met citaat reageren
Oud 18-07-2002, 09:28
Verwijderd
Als Marokko het eilandje echt bezet heeft om illegalen te stoppen, kan het toch simpel met de Spaanse douane gaan samenwerken?
Met citaat reageren
Oud 18-07-2002, 17:57
REIE
REIE is offline
Denkt Marokko nu echt winst te kunnen maken op een paar stukjes steen (met vuurtorens?) om het BNP omhoog te krikken?
Ze zijn al niet bepaald rijk, ik zou Spanje die grond laten onderhouden.

REIE
Met citaat reageren
Oud 18-07-2002, 18:15
Verwijderd
Pfff .. ze kunnen die paar Marokkanen op dat eilandje toch wel ff ruimen? Het is een stuk autoriteit. Ik zou het zelf niet toelaten en ze gelijk van dat eilandje sturen .. al dan niet met geweld.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2002, 18:17
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef:
Ze hebben er volgens regeringsfunctionarissen in Madrid de Marokkaanse militairen op het eiland verwijderd. Er zouden geen gewonden zijn gevallen.
Ah .. ik dacht al.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2002, 18:38
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef:
Spaanse invasie op Perejil

Uitgegeven: 17-7-2002 9:05
Laatst gewijzigd: 17-7-2002 9:07

MADRID/CEUTA - Spaanse mariniers zijn woensdag geland op het eilandje Perejil voor de kust van Marokko.

http://nu.nl/document?n=59630
lees:

"er zouden geen gewonden aan de spaanse zijde zijn gevallen"
Met citaat reageren
Oud 19-07-2002, 07:44
UnknoWn EntiTy
Citaat:
Havock schreef:

lees:

hoezo?
Oud 20-07-2002, 00:14
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Tox schreef:

maar ja groenland hoort ook nog bij denemarken, de falkland eilanden ook nog steeds bij groot-brittanie. En al die andere mini-eilandjes en gebieden over de hele wereld die nog in handen zijn van europeese landen en dan zou spanje niet een paar gebieden in afrika kunnen bezitten.
ok ok, frankrijk heeft ook nog een paar eilandjes bij madagascar geloof ik, maar daar gaat t nou niet echt om he. verder zijn de meeste van die eilandjes bewoont door afstammelingen van engelse kolonisten. ik heb trouwens ook niets tegen referenda op die andere eilanden enzo
Oud 20-07-2002, 17:16
$_all.eyez.on.me_$
$_all.eyez.on.me_$ is offline
Citaat:
M4US schreef:
Ik ben voor Spanje
oh......leuk voor je.....ik ben voor marokko
Oud 20-07-2002, 19:49
UnknoWn EntiTy
Citaat:
$_all.eyez.on.me_$ schreef:

oh......leuk voor je.....ik ben voor marokko
hoezo?
Oud 27-07-2002, 16:49
MoHaMeDJaLaL
MoHaMeDJaLaL is offline
Goede Dag allemaal

Ik zit momenteel zelf in Marokko.
En volgens het journal is de eilandje laila weer voor marokko.
En zelf vind ik het dat het stad Ceute ook weer voor Marokko moet terug gegeven worden.

Maar ja,ik ga morgen camperen met me neef°lekker wijfen versieren°.En moet dus nu alvast mijn kleding gaan inpakking.

PeaCe
Oud 28-07-2002, 15:00
Tox
Tox is offline
Citaat:
Gatara schreef:

Niet meer, als ik het goed heb...
heb je niet goed
Oud 28-07-2002, 15:01
Tox
Tox is offline
Citaat:
Havock schreef:

lees:

waar slaat dit op waren aan beide zijdes geen gewonden gevallen, waren niet eens schoten gelost
Oud 28-07-2002, 15:03
Tox
Tox is offline
Citaat:
******** schreef:
Pfff .. ze kunnen die paar Marokkanen op dat eilandje toch wel ff ruimen? Het is een stuk autoriteit. Ik zou het zelf niet toelaten en ze gelijk van dat eilandje sturen .. al dan niet met geweld.
Daar ben ik het dus volkomen mee eens, Ik ben voor spanje, die grond is gewoon van spanje. Want als de dit eilnad laten gaan, kan marokko langzaam overal stukjes spanje gaan snoepen.
Oud 28-07-2002, 17:03
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Tox schreef:
Daar ben ik het dus volkomen mee eens, Ik ben voor spanje, die grond is gewoon van spanje. Want als de dit eilnad laten gaan, kan marokko langzaam overal stukjes spanje gaan snoepen.
Op basis waarvan is dit eiland van Spanje
Oud 28-07-2002, 17:07
@pie
@pie is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:
Op basis waarvan is dit eiland van Spanje
op basis van internationaal vastgestelde en erkende grenzen

komop zeg, een beetje meer nadenken of iets uitzoeken mag ook wel hoor...
Oud 28-07-2002, 18:02
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
@pie schreef:

op basis van internationaal vastgestelde en erkende grenzen

komop zeg, een beetje meer nadenken of iets uitzoeken mag ook wel hoor...
Heb ik nou niet bepaald behoefte aan, dank je.

Maar door wie erkend, en vastgesteld Ik neem aan dat Marokko hier niet mee accoord is gegaan, anders zouden ze niet zo gehandeld hebben. Bovendien ligt het eiland in de Marokkaanse territoriale wateren... Dus kunnen die Spanjaarden er onmogelijk anders zijn gekomen dan over Marokkaans grondgebied...
Oud 28-07-2002, 19:49
@pie
@pie is offline
geen behoefte.. waarom stel je de vraag dan?

zo zijn de territoriale wateren ingedeeld

onderin, vlakbij diezelfde punt van marokko die tegen de wateren van spanje ligt, zie je een zwarte stip met "Ceuta".. dit is de eilandengroep waarbij Perejil (het betreffende eilandje) behoort

artikel met het conflict een beetje uitgebreider uitgelegd

voor mensen die wel graag nadenken: het conflict tussen turkije en griekenland mbt cyprus is ook leuk om uit te zoeken dr klopt geen zak van het verhaal van turkije, maar de serieuze oorlogsdreiging zorgt ervoor dat de internationale gemeenschap het een beetje ongewild toelaat

i luv international politics ;x
Oud 29-07-2002, 10:08
Tox
Tox is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:

Heb ik nou niet bepaald behoefte aan, dank je.

Maar door wie erkend, en vastgesteld Ik neem aan dat Marokko hier niet mee accoord is gegaan, anders zouden ze niet zo gehandeld hebben. Bovendien ligt het eiland in de Marokkaanse territoriale wateren... Dus kunnen die Spanjaarden er onmogelijk anders zijn gekomen dan over Marokkaans grondgebied...
Hier boven zie je je antwoord, het ligt in spaanse territoriale wateren en ja dat marroko er niet mee accoord ga dat is dan pech hebben. De VN en de EU erkennen het spaanse recht op het gebied.
Oud 29-07-2002, 11:29
TefnachT
TefnachT is offline
@pie bedankt voor de goede toelichting

lijkt me duidelijk dan dat spanje recht op dat gebied heeft
Met citaat reageren
Oud 29-07-2002, 12:02
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Tox schreef:

Hier boven zie je je antwoord, het ligt in spaanse territoriale wateren en ja dat marroko er niet mee accoord ga dat is dan pech hebben. De VN en de EU erkennen het spaanse recht op het gebied.
EU is hierin weinig relevant. Marokko hoort daar niet bij, en hoeft zich absoluut niet te houden aan wat de EU wil. VN is een ander verhaal...
Oud 30-07-2002, 02:40
Tox
Tox is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:

EU is hierin weinig relevant. Marokko hoort daar niet bij, en hoeft zich absoluut niet te houden aan wat de EU wil. VN is een ander verhaal...
Maar marokko zal zwichten onder druk van de EU, die economisch te belangrijk.
Oud 30-07-2002, 06:38
@pie
@pie is offline
Citaat:
Tox schreef:

Maar marokko zal zwichten onder druk van de EU, die economisch te belangrijk.
indeed

marokko staat niet voor niets bekend als een van de meer toegankelijke moslimstaten, komt vooral door de handel... als die wegvalt krijg je iets als Iran in plaats van Marokko..

wat je btw ook zag toen het er effe verkeerd uitzag toe spanje die rots terug innam: meteen rennen ze naar de oosterse vriendjes toe (ben de naam van die club kwijt.. n 'vergadering' als die van de VN, maar dan waarin alle moslimstaten zitting hebben) en gaan ze vragen om militaire steun.. het blijft een apart volkje

Laatst gewijzigd op 30-07-2002 om 06:42.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten