![]() |
Feitelijkheden
Hoe juist is het om te spreken van feitelijkheden? Bijv. de aarde draait om de zon=feit? Of bestaat er niet zoiets als absolute waarheid maar is het alleen ingeburgerd in de spreektaal?
|
Buiten lichtelijk zweverige filosofische kringen bestaan feiten inderdaad. Aangezien die kringen en de rest van de wereld tevens debateren met andere definities van 'feit', 'absoluut' en 'waar' lijkt het me een idee als je aangeeft welke definitie je wilt volgen in deze discussie, om misverstanden te voorkomen.
|
Er is een bepaalde werkelijkheid, ieder onderdeel daarvan zou je een 'feit' kunnen noemen. Het is niet mogelijk met absolute zekerheid vast te stellen wat die feiten zijn, maar gelukkig hebben we dankzij de wetenschappelijke methode wel een manier om ze 'beyond reasonable doubt' te beschrijven.
|
Waarheid is alleen maar te definiëren binnen een model (ik geloof dat dit ooit wiskundig is bewezen door Tarski). Absolute zekerheid over de juistheid van je model van de werkelijkheid heb je natuurlijk nooit, dus absolute feiten bestaan ook niet.
Binnen je model kun je wel spreken over feiten, als je rekening houdt met de modelaannames. |
Citaat:
En verder wat Mephos zei. |
Wat Meph en Gatara zeggen.
|
Citaat:
|
Hallo, jij zei gewoon wat Meph zei maar in andere woorden ;) En waarom zou het noodzakelijk moeten zijn dat er absolute feiten bestaan?
|
Citaat:
Maar aan de andere kant: er is niets dat er op wijst dat er géén absolute feiten bestaan, dus ach. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Het heeft er alle schijn van dat de werkelijkheid absoluut is, hoe onze perspectieven erop ook mogen verschillen.. Is dat niet voldoende reden om aan te nemen dat de werkelijkheid eenduidig is?
|
Citaat:
|
Mee eens.
|
Citaat:
Ik heb het hier over DE werkelijkheid hier (die wij waarschijnlijk nooit volledig zullen kennen en ook niet met zekerheid kunnen vaststellen) en niet over de werkelijkheid zoals jij die ziet en zoals ik die zie. Dat zijn twee werkelijkheden. |
Citaat:
|
:D
Wat ik me afvraag is het aannemelijk dat we ooit met absolute zekerheid kunnen zeggen dit iets een feit. Of heeft de natuurkunde juist aangetoond dat dit niet kan? |
Citaat:
|
Citaat:
We kunnen de werkelijkheid natuurlijk alleen benaderen. Wel nauwkeurige benaderingen maar je kunt niet echt zeggen dit is een absolute feit. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
de taart = de (absolute) werkelijkheid |
Citaat:
|
Mensen zijn bij ingewikkeldere dingen vooral afahnkelijk van wat de wetenschap zegt. Dat zegt al veel.
|
Citaat:
|
Citaat:
Er werden vroeger mensen gekettert omdqat hun denkbeelden anders waren dan dat van de meesten. Ze werden uitgelachen door iedereen. Maar die "iedereen" ging ook maar af op wat prominente mensen te vertellen hadden en namen dat voor het gemak maar aan van "waar". Tot het tegendeel bewezen werd. Als kudde dieren zijn mensen best gevaarlijk. Als je tegen de meerderheid in g aat . Staat je heel wat te verduren. De "waarheid" nog even in het midden gelaten. |
Citaat:
|
Citaat:
Je maakt bovendien de klassieke denkfout door 'de wetenschap' te beschouwen als een soort organisme met een wil. Dat is het niet. |
Citaat:
Waarom die kleur blauw dan toch bestaat, weet ik ook niet. |
Citaat:
|
Misschien leven we wel in een soort van "Matrix", en zijn de zintuigelijke waarnemingen die we als feit beschouwen louter een illusie.
Ik zeg niet dat ik dit denk, ik zeg dat het een mogelijkheid is. |
Citaat:
|
Citaat:
lm |
Citaat:
|
Citaat:
|
De kleur blauw bestaat omdat wij daar de naam voor hebben gegeven. Het hangt er echter maar van af in welk opzicht een kleur bestaat. Voor iemand die blind is zijn kleuren hooguit abstracte begrippen, en omdat zo iemand zich geen voorstelling van het begrip kleur kan maken zoals wij dat doen, zijn het voor zo iemand in feite zinloze begrippen. Dat betekent echter ook dat de werkelijkheid voor zo iemand heel anders is dan die van ons, wat dus betekent dat werkelijkheid uitsluitend relatief en niet absoluut kan zijn, en dat er dus geen absolute werkelijkheid bestaat.
Een werkelijkheid bestaat er wel, hij is alleen niet bereikbaar voor mensen. En overigens betekent dit niet dat feiten waardeloos zijn en waarheid niet zou bestaan. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het verschil tussen feitelijkheden en de werkelijkheid is dat feitelijkheden cultuurgebonden zijn en dat ze niet absoluut zijn: er is discussie over mogelijk en feiten kunnen veranderen. De werkelijkheid bestaat gewoon en is onveranderlijk. We kunnen deze niet bereiken, omdat we er altijd met een cultuurgebonden perspectief tegenaan kijken. Er valt dus juist goed te praten over feiten. |
Citaat:
|
Citaat:
|
als jullie nou eerst beginnen me een definitie voordat jullie beginnen over of iets bestaat....
feit: een statement over een bepaald verschijnsel, die op grond van meetbaar bewijs wordt in brede kring geaccepteerd als overeenkomsti met de werkelijkheid. Ofzo. En ja, die bestaan dan, hoewel het wel een redelijk relativistische definitie is. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik zeg van niet. |
Citaat:
|
Citaat:
Nee maar serieus, is de 'undrino' - het perfectonwaarneembare deeltje dat hier al de hele tijd rondzoeft - een feit? Volgens de defenitie die joostje hier zoeven poste dus niet en ook mathfreak wil aangeven dat zo iets een beetje een loos feit zou zijn. Op de een of andere manier kan ik me daar wel in vinden. bij wijze van spreken: als je niet alleen blind bent, maar ook kluizenaar (complimenten dat je nog leeft), dan heb je geen maatschappij of lantaarnpalen om je te vertellen dat er licht bestaat. Het is gemakkelijk voor ons om te zeggen dat licht dan nog steeds een feit is, maar de blinde in kwestie zal dat zo toch niet zien. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:02. |