![]() |
Nederlandse boeken over intelligentie.
Hallo lief forum. Ik weet niet zeker of dit hier hoort (ik ben normaal meer van de kantine en onzin :bloos: ), maar ik las het beleid op Moderne Talen en ik dacht dat ik het toch beter eerst op dit forum kon proberen.
Ik moet een literair werkstuk maken, en omdat mijn onderwerp intelligentie gaat worden, ben ik op zoek naar drie boeken: -een boek over een erg intelligent persoon -een boek over een behoorlijk onintelligent persoon (zeg maar 'dom') -een boek dat een theorie geeft over de definitie van intelligentie. Deze boeken moeten allemaal Nederlands zijn (dus oorspronkelijk in het Nederlands of Vlaams geschreven zijn), en tot de Nederlandse literatuur behoren. Ik hoop dat iemand mij tips kan geven! En anders moet ik toch maar een ander onderwerp zoeken. :bloos: |
De ontdekking van de hemel, gaat dat niet over een intelligent persoon? En misschien kun je ook iets uit de boeken van Connie Palmen halen, die heeft ook vaak intelligente hoofdpersonen.
Een boek over een onintelligent persoon kan ik zo niet verzinnen, ik denk er nog over na:) |
Citaat:
|
nog eentje over intelligentie:
over professoren van W.F. Hermans, gaat over een nobelprijswinnaar van de natuurkunde(geloof ik) maar in ontdekking van de hemel gaat het inderdaad ook over een intelligente geleerde/ontcijferaar en sterrekundige. over onintelligente personen komt zo niets in mij op hoewel ik zelf vond dat jan cremer niet erg slim was, maar dat is een eigen interpretatie. |
Oh, ik heb een aanpassing: Omdat ik geen theoretisch boek mag lezen over intelligentie ben ik nu ook op zoek naar een boek waarvan de hoofdpersoon compleet neutraal in het leven staat.
|
Kaas van Willem Elsschot :p
dat gaat wel over een onintelligent/niet zo snugger persoon dacht ik ;) |
De Guggenheimer-trilogie van Herman Brusselmans gaat over een dom persoon, maar zijn stijl moet wel je ding zijn natuurlijk.
|
Citaat:
|
Ivoren wachters van Vestdijk gaat over een zeer intelligente, doch gevoelig en enigszins excentrieke jongeman. Aanrader.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Wonderkinderen van Thea Beckman gaat over twee slimme kinderen.
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:41. |