Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-09-2007, 16:39
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Hallo lief forum. Ik weet niet zeker of dit hier hoort (ik ben normaal meer van de kantine en onzin ), maar ik las het beleid op Moderne Talen en ik dacht dat ik het toch beter eerst op dit forum kon proberen.

Ik moet een literair werkstuk maken, en omdat mijn onderwerp intelligentie gaat worden, ben ik op zoek naar drie boeken:

-een boek over een erg intelligent persoon
-een boek over een behoorlijk onintelligent persoon (zeg maar 'dom')
-een boek dat een theorie geeft over de definitie van intelligentie.

Deze boeken moeten allemaal Nederlands zijn (dus oorspronkelijk in het Nederlands of Vlaams geschreven zijn), en tot de Nederlandse literatuur behoren. Ik hoop dat iemand mij tips kan geven! En anders moet ik toch maar een ander onderwerp zoeken.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-09-2007, 12:13
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
De ontdekking van de hemel, gaat dat niet over een intelligent persoon? En misschien kun je ook iets uit de boeken van Connie Palmen halen, die heeft ook vaak intelligente hoofdpersonen.
Een boek over een onintelligent persoon kan ik zo niet verzinnen, ik denk er nog over na
Oud 05-09-2007, 18:36
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
De ontdekking van de hemel, gaat dat niet over een intelligent persoon? En misschien kun je ook iets uit de boeken van Connie Palmen halen, die heeft ook vaak intelligente hoofdpersonen.
Een boek over een onintelligent persoon kan ik zo niet verzinnen, ik denk er nog over na
Dankjewel! De ontdekking van de hemel lijkt me inderdaad interessant En ik zal voor die andere kijken. Er is hoop voor mijn onderwerp!
Met citaat reageren
Oud 05-09-2007, 19:23
tigertje
tigertje is offline
nog eentje over intelligentie:
over professoren van W.F. Hermans, gaat over een nobelprijswinnaar van de natuurkunde(geloof ik) maar in ontdekking van de hemel gaat het inderdaad ook over een intelligente geleerde/ontcijferaar en sterrekundige.
over onintelligente personen komt zo niets in mij op hoewel ik zelf vond dat jan cremer niet erg slim was, maar dat is een eigen interpretatie.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2007, 17:43
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Oh, ik heb een aanpassing: Omdat ik geen theoretisch boek mag lezen over intelligentie ben ik nu ook op zoek naar een boek waarvan de hoofdpersoon compleet neutraal in het leven staat.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2007, 09:01
Sushii
Sushii is offline
Kaas van Willem Elsschot

dat gaat wel over een onintelligent/niet zo snugger persoon dacht ik
Oud 15-09-2007, 11:56
Uice
Uice is offline
De Guggenheimer-trilogie van Herman Brusselmans gaat over een dom persoon, maar zijn stijl moet wel je ding zijn natuurlijk.
Oud 17-09-2007, 09:39
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
De Guggenheimer-trilogie van Herman Brusselmans gaat over een dom persoon, maar zijn stijl moet wel je ding zijn natuurlijk.
Wel een leuk boek opzich, maar ik hoef voorlopig niets meer van die Brusselmans te lezen. Zijn stijl is toch niet echt mijn ding.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2007, 13:37
REIE
REIE is offline
Ivoren wachters van Vestdijk gaat over een zeer intelligente, doch gevoelig en enigszins excentrieke jongeman. Aanrader.
Oud 21-09-2007, 15:37
Changshan
Changshan is offline
Citaat:
Oh, ik heb een aanpassing: Omdat ik geen theoretisch boek mag lezen over intelligentie ben ik nu ook op zoek naar een boek waarvan de hoofdpersoon compleet neutraal in het leven staat.
Jeetje, aparte opdracht voor een werkstuk. En je laatste vraag is nogal moeilijk, omdat iedere hoofdpersoon doorgaans een motief heeft dus niet neutraal is. Maar misschien is de hoofdpersoon van Karakter van Bordewijk wel neutraal tegenover de buitenwereld, omdat ie zich er gewoon geen reet van aantrekt.
Oud 22-09-2007, 22:47
Uice
Uice is offline
Citaat:
Jeetje, aparte opdracht voor een werkstuk. En je laatste vraag is nogal moeilijk, omdat iedere hoofdpersoon doorgaans een motief heeft dus niet neutraal is.
Neuh, dit is weer zo'n typische schoolwet waar in de praktijk weinig van klopt. Je hebt ook mensen die het hele boek lang niets willen bereiken.
Oud 24-09-2007, 13:17
Changshan
Changshan is offline
Citaat:
Neuh, dit is weer zo'n typische schoolwet waar in de praktijk weinig van klopt. Je hebt ook mensen die het hele boek lang niets willen bereiken.
Ik zeg ook, doorgaans. En de boeken waar ik ooit van gehoord heb waarin zoiets voorkwam, spraken me niet echt aan.
Oud 24-09-2007, 17:16
Swlabr
Swlabr is offline
Wonderkinderen van Thea Beckman gaat over twee slimme kinderen.
Oud 24-09-2007, 18:24
Verwijderd
Citaat:
Opzich is de hoofdpersoon in De Avond (Gerard Reve) vrij neutraal te noemen ja. Depressief, maar neutraal.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten