Hinsbeck |
07-09-2007 21:45 |
Hee hoi,
Ik ben officieel 'ongesteld' (voor zover je dat zo kunt noemen:s) sinds mijn 11de (ben nu 19) en het is nooit regelmatig geweest. (Vaak was ik het bijvoorbeeld 4 maanden niet, dan was ik het weer 6 weken, dan weer n half jaar niet etc.). Ik heb 2 jaar geleden een half jaar de Dianepil geslikt, maar was daarmee gestopt omdat ik erg veel aan was gekomen. Een half jaar heb ik niks geslikt en werd ook niet ongesteld. Vanwege het uiblijven van de menstruatie ben ik maar weer aan de pil gegaan, maar dit keer aan een lichtere (de Yasmin). Maar ook met deze ben ik weer gestopt omdat ik mij gewoon vaak niet lekker in mijn vel voelde. Maargoed, sindsdien ben ik ook niet meer ongesteld geweest dus ik word simpelweg ook gewoon niet ongesteld als ik geen pil slik. Ik ben inmiddels bij de gynaecoloog geweest (AZM Maastricht). Bij de eerste afspraak vertelde hij mij dat het eigenlijk helemaal niet erg is om niet ongesteld te worden. Het is alleen 'lastig' als je zwanger wilt worden en dan moet je wel iets van een pil slikken (er waren nog andere mogelijkheden). Ik moest in ieder geval een bloedonderzoek doen om te kijken hoe het was gesteld met mijn hormonen. Welnu, mijn testosterongehalte (ja:P) is ietsje verhoogd, maar de echte oorzaak was iets van dat er bepaalde soort 'kettingkjes' om mijn eierstokken die ervoor zorgen dat er nooit een doorbloeding komt. Dit is echter geen ramp, maar toch zal het bloed soms wegmoeten. Daarvoor heeft hij mij een pil voorgeschreven (heb het rrecept thuis en weet de naam van de pil dan even niet:( ) die ik 4 keer p. jaar moet slikken zodat ik 4 keer per jaar dat bloed kwijtkan. Maargoed, bijkomend verschijnsel was op lange termijn wel dat ik wat aan kon komen en daar ben ik echt niet blij mee:s:n. Ik moet het nog even aankijken, maargoed, het blijkt dus niet echt n ramp te zijn als je niet ongesteld wordt. Maar het is natuurlijk vervelend. Maar kijk maar wat de gynaecoloog je vertelt, andere oorzaken kunnen ook zijn dat je schildklier niet optimaal werkt en dat kan invloed hebben op de menstruatie. Of je kan teveel van het mannelijkhormoon in je hebben, of als je ook een perfectionist bent, dan kan je menstruatie daar ook hinder van ondervinden. Tevens is snelle daling of stijging in het gewicht een mogelijke oorzaak.
Succes ermee!
|