Citaat:
KontraDix schreef:
1) Zoals de mens nu in elkaar zit klopt dat.
2) Maar wat als mensen zouden beseffen dat ze samen één en hetzelfde zijn en dat een ander pijn doen jezelf pijn doen is?
|
1) Zoals de mens nu in elkaar zit... - waar slaat dat nou op. Wou je genetisch gaan manipuleren ofzow?
2) Dat zijn mensen niet, en de afgelopen millenia is er een trend te zien van toename individualisme... iaw ze voelen zich minder als eenheid en zijn geen samenleving maar de mensen erin die het controleren
Citaat:
Just Johan schreef:
3) dat gaat niet lukken/werken; er zijn altijd mensen die te dom zijn;
4) mensen die het allemaal niets uitmaakt en mensen voor wie macht té belangrijk is om aan een ander te denken.
5) Een beetje beschaafde wereld heeft een flinke politiemacht en leger achter de hand om de zwakkeren in de maatschappij te beschermen tegen de grillen van de misbruikers van eenvoudige dieven tot massamoordenaars.
|
3) Ja het gaat idd niet werken. Maar niet omdat mensen te dom zijn, maar omdat mensen "homo sapiens" zijn en geen "homo perfect-voor-maatschappij".
4) Alle mensen dus... dat niet uitmaken dat komt minder voor. Mensen ervaren medelijden. Maar ook is gewoon biologisch ingebouwd in de mens dat ze streven naar macht.
5) Je vergeet vijandige landen... zoals Duitsland voor Europa tussen 1939 en 1945... en Amerika voor het Midden-Oosten nu.
Citaat:
KontraDix schreef:
Dat is wederom zoals de mensen nú zijn!
Het kan veranderen, dat weet ik zeker!
|
Ja, inderdaad... ik weet niet meer hoe dat boek heette... was in 1960 ofzo geschreven en ging over jaar 2000. De wereld leefde in perfecte harmonie... door politiestaat die mensen altijd controleerde en straften als ze iets fout deden. Alleen op zo'n manier kan het veranderen.
ik post mijn "visie" na het quoten :)
De replies van Just Johan hierop waren best goed...
Citaat:
KontraDix schreef:
Waarom zouden mensen dan robotjes moeten worden???
Mensen kunnen wel degelijk uit zichzelf veranderen zodat ze een eenheidsgevoel krijgen en nooit geweld zullen gebruiken (eventueel wel in extreme situaties).
Ik weet dat het mogelijk is, om de reden dat ik zélf zo geworden ben.
Als kind heb ik eens de uitspraak gedaan dat ik het wel leuk zou vinden als er oorlog kwam.
Gelukkig ben ik al een hele tijd op de hoogte van de dwaasheid van die uitspraak.
En in de ontwikkeling die ik heb meegemaakt ben ik nu in een staat waardoor ik op vrijwel elke gebeurtenis kan reflecteren zonder dat er geweld uit volgt. Ik ben een mens als ieder ander, iedereen moet dit kunnen.
|
Je zit er naast, je zit in een droomwereld. Je beweert gelukkig niet dat je geen agressieve impulsen ervaart... maar als je agressieve impulsen ervaart dan volgt er op een manier ook agressie. Ik maak er een vraag van:
"Heb je sinds toen enige relevante situaties meegemaakt waarbij geweld een oplossing was?"
Citaat:
KontraDix schreef:
Hm, daar heb je gelijk in.
Je moet op een of andere manier kinderen de kans geven soortgelijke ervaringen ofwel ook te hebben ofwel van te leren op een andere manier, al schijnt leren van de fouten van het verleden ook niet echt te werken. Misschien krijgt iedereen vanzelf gewelddadige gevoelens en dan kan ze zowel preventief als reflectief worden bijgebracht waarom dat non-productief en niet wenselijk is.
|
Ja, dat noem je indoctrinatie. Maar dat doen mensen gewoon niet, zoals je je hopelijk realiseert zijn mensen intelligent, dat betekent dat ze gaan nadenken, over vanalles. Bij jouw indoctrinatie gaan ze nadenken over waarom dat niet zou mogen. De enige wijze waarop je geweld zou kunnen verminderen is door het minder lonend te maken - niet in de zin van straffen... bovendien ben jij niet de regering, nee we hebben een democratie. Iedereen stemt mee en je zult niet veel stemmen winnen voor zware bestraffing geweld of het verplicht stellen van dergelijke indoctrinatie als jij voor stelt.
Mijn idee...
In de geschiedenis zie je een afname van geweld die enigzins gelijk loopt met de grootte van maatschappijen. Hoe groter en hoe complexer de maatschappijen hoe minder lonend geweld zal zijn. Mensen denken altijd in eigenbelang, de 1 beter dan de ander. Als de maatschappijen groter worden dan dient het gebruiken van geweld steeds minder je belangen, als je verkoper bent bijvoorbeeld. Als je erg veel geweld gebruikt dan zullen mensen je minder gaan waarderen = minder klanten. Hierdoor was het toch lonender geweest om geen geweld te hebben gebruikt.
Maar niet alle mensen kunnen dat even goed in zien. Daarom moet er een soort foutenmarge bestaan, in de zin van een bepaalde hoeveelheid geweld toe staan en oplopende straffen voor geweldpleging afhankelijk van de ernst.
Dit is niet iets wat moet worden ingevoerd. Invoeren is erg moeilijk... kijk maar naar bijvoorbeeld Pim Fortuyn, hij wilde een aantal erg nieuwe dingen invoeren. 8 jaar geleden was dat hem niet gelukt, hij had nu gewoon geluk. Dit is een proces, ik denk dat alles zich zo ontwikkeld wat resulteert in ongeveer een niveau van geweld wat we nu ook kennen. Stel je het maar voor als grafiekje. Op de x-as zet je grootte van de maatschappij. De y-as geeft de hoeveelheid geweld weer... gebruik de formule y=-[wortel]x + 10. - Zo zie ik het verloop van geweld...
En nog over Pim Fortuyn... het is best mogelijk dat V heeft bereikt wat hij wilde. Hij wilde niet dat de ideeën van Fortuyn effectief ten uitvoer kwamen en doodde hem daarom. Het is best mogelijk dat hierdoor de 'professorPim-maatschappij' niet ontstaat en daarmee heeft hij zijn doel bereikt. i.a.w geweld is er zolang het loont... (ow, en als dankzij hem de profpimmaatschappij niet wordt bereikt dan ben ik daar eigenlijk toch wel blij om... - zoiets leek me dus echt niks)
Maar goed, geweld is er zolang het loont en het loont steeds minder naarmate de samenleving en maatschappijen groter worden. Met deze klaagzang topics bereik je niks...