Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Ik heb ooit ergens gehoord dat de wereld nu 40 á 50 miljard mensen zou hebben als er nooit oorlogen waren geweest.
Nou moet ik zeggen dat het een tijd geleden is dat ik dat gehoord heb en het zou kunnen dat ik er een beetje naast zit met de cijfers. Maar niet heel erg ver.
||
![]() |
Citaat:
![]() (sorry, geen ontopic post) |
![]() |
||
Citaat:
daar gaat het niet om ![]()
|
Slecht idee. Kijk bijvoorbeeld maar naar Griekenland. Zoals iedereen wellicht weet, hebben de inwoners daar te maken met een zeer strenge autoriteit. Tegen criminaliteit wordt keihard opgetreden. Uit onderzoek blijkt dat Griekenland één van de landen is met de laagste criminaliteit van de EU. Ofte wel, ik denk dat het behoud van een krachtig leger verdere binnenlandse strubbelingen zou kunnen voorkomen. Afschaffing hiervan lokt het alleen maar meer uit, aangezien de burgers vrijer spel hebben om wat dan ook te doen voor hun behoeftenbevrediging.
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het kan veranderen, dat weet ik zeker! |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Mensen kunnen wel degelijk uit zichzelf veranderen zodat ze een eenheidsgevoel krijgen en nooit geweld zullen gebruiken (eventueel wel in extreme situaties). Ik weet dat het mogelijk is, om de reden dat ik zélf zo geworden ben. Als kind heb ik eens de uitspraak gedaan dat ik het wel leuk zou vinden als er oorlog kwam. Gelukkig ben ik al een hele tijd op de hoogte van de dwaasheid van die uitspraak. ![]() En in de ontwikkeling die ik heb meegemaakt ben ik nu in een staat waardoor ik op vrijwel elke gebeurtenis kan reflecteren zonder dat er geweld uit volgt. Ik ben een mens als ieder ander, iedereen moet dit kunnen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Je moet op een of andere manier kinderen de kans geven soortgelijke ervaringen ofwel ook te hebben ofwel van te leren op een andere manier, al schijnt leren van de fouten van het verleden ook niet echt te werken. Misschien krijgt iedereen vanzelf gewelddadige gevoelens en dan kan ze zowel preventief als reflectief worden bijgebracht waarom dat non-productief en niet wenselijk is. |
Advertentie |
|
![]() |
||||||
Citaat:
2) Dat zijn mensen niet, en de afgelopen millenia is er een trend te zien van toename individualisme... iaw ze voelen zich minder als eenheid en zijn geen samenleving maar de mensen erin die het controleren Citaat:
4) Alle mensen dus... dat niet uitmaken dat komt minder voor. Mensen ervaren medelijden. Maar ook is gewoon biologisch ingebouwd in de mens dat ze streven naar macht. 5) Je vergeet vijandige landen... zoals Duitsland voor Europa tussen 1939 en 1945... en Amerika voor het Midden-Oosten nu. Citaat:
![]() De replies van Just Johan hierop waren best goed... Citaat:
Citaat:
Mijn idee... In de geschiedenis zie je een afname van geweld die enigzins gelijk loopt met de grootte van maatschappijen. Hoe groter en hoe complexer de maatschappijen hoe minder lonend geweld zal zijn. Mensen denken altijd in eigenbelang, de 1 beter dan de ander. Als de maatschappijen groter worden dan dient het gebruiken van geweld steeds minder je belangen, als je verkoper bent bijvoorbeeld. Als je erg veel geweld gebruikt dan zullen mensen je minder gaan waarderen = minder klanten. Hierdoor was het toch lonender geweest om geen geweld te hebben gebruikt. Maar niet alle mensen kunnen dat even goed in zien. Daarom moet er een soort foutenmarge bestaan, in de zin van een bepaalde hoeveelheid geweld toe staan en oplopende straffen voor geweldpleging afhankelijk van de ernst. Dit is niet iets wat moet worden ingevoerd. Invoeren is erg moeilijk... kijk maar naar bijvoorbeeld Pim Fortuyn, hij wilde een aantal erg nieuwe dingen invoeren. 8 jaar geleden was dat hem niet gelukt, hij had nu gewoon geluk. Dit is een proces, ik denk dat alles zich zo ontwikkeld wat resulteert in ongeveer een niveau van geweld wat we nu ook kennen. Stel je het maar voor als grafiekje. Op de x-as zet je grootte van de maatschappij. De y-as geeft de hoeveelheid geweld weer... gebruik de formule y=-[wortel]x + 10. - Zo zie ik het verloop van geweld... En nog over Pim Fortuyn... het is best mogelijk dat V heeft bereikt wat hij wilde. Hij wilde niet dat de ideeën van Fortuyn effectief ten uitvoer kwamen en doodde hem daarom. Het is best mogelijk dat hierdoor de 'professorPim-maatschappij' niet ontstaat en daarmee heeft hij zijn doel bereikt. i.a.w geweld is er zolang het loont... (ow, en als dankzij hem de profpimmaatschappij niet wordt bereikt dan ben ik daar eigenlijk toch wel blij om... - zoiets leek me dus echt niks) Maar goed, geweld is er zolang het loont en het loont steeds minder naarmate de samenleving en maatschappijen groter worden. Met deze klaagzang topics bereik je niks...
||
Citaat:
||
Citaat:
maar goed. Dat punt is eigenijk irrelevant. Enige relevante feit is dat KontraDix niet met een regering aan het hoofd van nederland staat en daarom niks ten uitvoer kan brengen. [off-topic]in een reply van je laatst zei je iets over bronnen plz... het was laatste push om voortaan bronnetjes op te schrijven met trefwoorden - als topic dan over iets gaat waar ik bronnetjes van heb dan kan je niet meer tegen mij zeuren ![]()
|||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Jij was toch voor een politiestaat? Ik wil juist af van bestraffing en indoctrinatie dient vermeden te worden. Het geweld is maar op één manier te stoppen en dat is door het inzicht in de mens naar boven te halen dat geweld niet loont. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Als iemand jou zomaar, zonder reden, op straat in elkaar trapt? Laat je je dan in elkaar trappen? Je verweert je niet? Je verweert je niet, immers: je bent zo geworden dat je geen geweld meer gebruikt. Dat is punt 1. Punt twee; Wat noemen wij geweld? Is geweld altijd fysiek? Bedenk je dat ook eens. Ook als je met woorden ruzie met iemand hebt, kan het nogal uit de hand lopen. Denk je dat de mens zichzelf ZO kan veranderen? (misschien word het nog wat als er nog maar 1 mens op de wereld leeft. maar dan is die ook niet echt gelukkig denk ik)
|
geen goed idee....
het leger is een gecontroleerd orgaan meestal door overheidsinstellingen worst het afgeschaft kunnen er paramilitaire groeperingen ontstaan, of gewoon huurlingen. Dit heeft totaal geen overzicht het idee achter het afschaffen van het leger dat er zo geen kans op oorlog is is onterecht. Oorlog komt voort uit de onvrede van een of meerdere mensen. Zolang die niet weg is, maakt het niet uit of er wel of geen leger is
||
Citaat:
2) Dus kan je niet zeker weten dat je geweld nooit meer als oplossing zult zien. Pas als geweld de beste oplossing was en je gebruikte het niet dan pas kan je stellen dat je geen geweld meer kent (en dom bent - je moet altijd beste oplossing nemen (no offense hoor)). 3) dat heb je helemaal verkeerd begrepen. Ik bracht het dus alleen ter illustratie. Ik ben er echt helemaal niet voor... ik denk meer, eerst vrijheid, dan veiligheid.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Als het je doel is om te overleven zijn er situaties denkbaar waarin geweld nodig is om dat doel te bereiken en dan is dat de beste oplossing. Maar als je je eigen geweldloosheid belangrijker vind dan je lichaam is het de beste oplossing om in die situatie geen geweld te gebruiken. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Nee, voor mij is dat slechts in bepaalde mate belangrijker.
Ik wil namelijk te graag leven. Dus in een levensbedreigende situatie zou ik waarschijnlijk wel mijn toevlucht nemen tot geweld als er geen enkele andere oplossing als uitkomst zou kunnen hebben dat ik er 'in one piece' uit kom. Wanneer anderen echter geen geweld meer gebruiken is dat voor jou ook niet nodig om je ertegen te verdedigen. Dus iedereen zou gelijkmatig steeds minder gebruik moeten maken van gewelddadige oplossingen. |
![]() |
|
Toch geeft geweld een zekere voldoening. Niet per sé tegen levende wezens...
En geweld kan ook een goede probleemoplosser zijn. Maar dit stuurt zichzelf, maar ik denk niet dat geweld verdwijnt omdat het gewoon een te integraal deel van ons is. En meer geld voor ruimtevaart ben ik het mee eens. We moeten zo snel mogelijk goede sterke efficiente motoren e.d. ontwikkelen zodat ruimtevaart goedkoper, veiliger en groter wordt. Maar die motoren moeten gebaseerd worden op bestaande technologie... over een tijdje krijgen we waarschijnlijk eerste kernfusiereactor die energie oplevert... Gedeeltelijk voor ruimtevaart moet daarvan dan kleinere versie worden gemaakt. En daarna geheel voor ruimtevaart moet er een motor/reactor worden gemaakt voor ruimteschepen. (de helium die wordt gemaakt er dus keihard achteruit uit smijten) ... maar WTF heeft dit met geweld te maken ![]()
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Welke coalities zie jij op het toneel graag verschijnen & bepaalt dit je stemgedrag? Gatara | 230 | 21-11-2006 00:05 | |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah' Verwijderd | 488 | 20-08-2005 23:14 | |
"Bin Laden offers Europe truce" Not for Sale | 108 | 21-04-2004 11:24 | |
Overtuig ons van jouw politieke ideen Rabbi Daniel | 26 | 15-06-2002 20:30 | |
Partijprogramma Fortuyn Unexplained | 192 | 06-05-2002 21:47 |