![]() |
Van uni (gs) naar PABO // instromen
Ik heb een dilemma, het heet PABO/creatieve HBO-opleiding vs Universiteit. Ik ben slecht in beknopt zijn maar ik zal mijn best doen.
Toen ik klein was wilde ik al juffrouw worden, ik vind kinderen geweldig, kennis overdragen maakt me blij. Maar, ik hoop niet dat ik vreselijk kortzichtig klink, ik heb een eng beeld van conservatieve, saaie, oude kleuterjuffen die de school domineren, directeuren die de docenten constant lastig vallen met bureaucratische onzin en geen ruimte meer overlaten voor creativiteit. Van mijn tante (die basisschooldocente is) hoor ik ook alleen overspannen verhalen. Daardoor heeft de PABO me afgeschrikt (én omdat ik toevallig een aantal niet echt enerverende mensen ken die aan de PABO studeren) en durf ik er eigenlijk niet heen. Dus nu studeer ik Geschiedenis maar ik geloof niet dat ik er gelukkig van word. Ik wil creativiteit, iets opwekkends, meer praktijk, meer leven en daardoor heb ik nu weer de PABO in mijn hoofd. Is hier iemand die is overgestapt van universiteit naar PABO? Of gewoon een VWO-er die PABO is gaan doen? Ik wil graag weten hoe het bevalt, of het een goeie keus is geweest, of er ook twijfel was tussen universitair en HBO. En daarnaast: áls ik PABO ga doen, is er mogelijkheid om dit jaar (februari) nog in te stromen en heeft iemand daar ervaring mee? Ik heb vorig jaar al gewerkt&gereisd, ik wil eigenlijk niet nóg een jaar niet-studeren. Edit: er speelt trouwens ook mee dat ik het supergezellig vind bij Geschiedenis, leuke mensen, ik ben nét een beetje ingeburgerd :(. |
Word geschiedenisleraar. Tadaa, probleem opgelost.
|
Bedankt, ik denk dat ik nu gelukkig ben.
|
Bespeur ik enig sarcasme?
|
Citaat:
|
Ik heb VWO gedaan en twijfelde toen al of ik de Pabo zou gaan doen. Uiteindelijk heb ik door het advies van mijn decaan voor een WO-opleiding gekozen en deze ook afgerond. Nu ben ik bezig aan de verkorte deeltijdopleiding van de Pabo, omdat ik er achter kwam dat ik echt graag met kinderen werk en omdat de praktijkervaring die ik op kan doen als leerkracht, van pas komt bij de kennis van mijn vorige opleiding.
Ik moest wel wennen aan het HBO / de Pabo, omdat het veel schoolser is dan op de universiteit. Zo heb ik gewoon huiswerk en moet ik veel meer werkstukken maken dan ik in mijn hele vorige opleiding heb gedaan. De stof is niet moeilijk, maar wel redelijk veel. Wanneer je je gewoon inzet, lukt het allemaal wel. Als je twijfelt of het basisonderwijs iets voor je is, kun je een keer naar een school in de buurt gaan, dit uitleggen en vragen of je een dagje mee mag lopen. Op die manier kun je een beetje zien hoe het er in de praktijk aan toe gaat en of dat bij jou past. Op de meeste Pabo's kun je in februari wel beginnen; ze beginnen vaak een nieuwe klas voor de instromers en die blijven altijd een half jaar achterlopen, maar doen dus ook het volledige programma in 4 jaar. |
Eerste universiteit voor kennis van zaken halen, daarna pas de nodige didactische rotzooi leren.
Andersom verander je namelijk in zo'n Pabo figuur die nog geen basisschool rekensom kan uitvoeren, en gelooft dat in juni 1944 Willem III landde in Normandië om België te bevrijden van de Amerikanen. Haal je eerst je ontwikkeling en kennis van zaken, en leer je daarna de pedagogisch-didactische crap, waar nodig met een korrel zout, dan ben je veel beter af, en ben je tevens een veel betere lerares in de toekomst. |
Nou, ik heb na mijn vwo diploma te hebben behaald gekozen voor de opleiding recht (WO). Na een maand had k het al gezien daar (veel te saai ed). Omdat ik ook graag met kinderen werk heb ik ook gekozen voor de PABO. Ik kon nog net instromen hetzelfde jaar.
De opleiding stelt voor mij niet veel voor (althans bij ons want wij hebben een nieuw curriculum). Ik ga hierna ook iets studeren waar k echt meer uitdaging heb. Het eerste jaar waren alle tentamens open boek/ verslagJE maken. Het 2e jaar heb ik overgeslagen omdat ik een VWO student ben die het 1e jaar alle studiepunten heeft gehaald, en dan mag dat. Nu zit ik in het 3e jaar en vanwege dat nieuwe curriculum wordt je van de ene hoek in de andere gesmeten. Alle doelen zijn pas duidelijk aan het begin van de nieuwe periode (en daar heb ik nare ervaring mee op dit moment). Alles is zeer onduidelijk, docenten proberen wel hun best te doen en daar hoor je mij dan ook niet over klagen. Maar juist door die onduidelijkheid gaan sommige studenten studiepunten missen/motivatie omlaag Ik heb het gevoel dat ik dit jaar, ondanks de onduidelijkheid, toch met 2 vingers in de neus ga halen. En geloof me ik ben echt niet de enige die daar zo over denkt. Dus kortom: De studie is erg ongeorganiseerd (en dat is al jaren zo), je moet goed zijn in rekenen en taal, wij hebben veel stage (nieuw curriculum), voor een vwo student niet erg uitdagend maar als je er echt voor gaat zeer leuk. En dan nog iets. Je heb in het basisonderwijs weinig kans om carriere te maken en verdient een stuk minder dan bij andere HBO opleidingen. heb je nog vragen dan stel ze maar! |
Citaat:
|
Citaat:
Hawahaai, vond jij je WO-opleiding leuk of heb je je er doorheen geslagen? Remy476, jij had dus eigenlijk hetzelfde als ik? Zo te zien ben je niet zo te spreken van de PABO. Ik hoor wel vaker dat het een organisatie van niks is, chaos en gedoe. Dat lijkt me dan weer niks. Overigens heb ik gemaild naar Domstad, daar zeiden ze dat instroom niet mogelijk was. |
Citaat:
De Pabo is organisatorisch niet geweldig, maar dat was mijn vorige opleiding ook niet. En de algemene verhalen die ik hoor over bijvoorbeeld de Fontys zijn ook allemaal zo, dan maakt het niet echt uit of je Pabo doet of wat anders. In mijn ogen tenminste. |
Citaat:
|
Citaat:
@Porcelain: Ik ben wel te spreken over de opleiding, maar ik zou je aanraden: DOE DIT ECHT ALLEEN ALS JE HART ZEGT DIT TE DOEN! |
Citaat:
|
Citaat:
Sowieso, wie heeft wat voor ervaring met welke pabo? |
Citaat:
Ik doe zelf Pabo Deeltijd Verkort aan de HAN in Arnhem. Op zich zit ons programma goed in elkaar, maar doordat ze ieder jaar wat veranderen aan het programma is niet altijd aan het begin van een periode duidelijk wat ze precies van ons verwachten. Ik moest na mijn vorige opleiding erg wennen aan het competentie-gericht leren en heb daar veel op gemopperd, maar intussen zie ik daar de meerwaarde van in en heb ik er geen problemen meer mee. Ik hoor wel van docenten op de Pabo dat veel reguliere dagstudenten hier moeite mee hebben, omdat dit een grote omschakeling is na de middelbare school. Maar daar kan ik dus verder niet echt over oordelen. |
Citaat:
Ik weet iig dat het destijds op veel pabo's ook al chaos was. Naar mijn idee ligt het er met de invoering van nieuwe systemen aan hoe dat gebeurt, dat kan ook prima goed gebeuren. |
ik op hszuyd
|
Wat ik hoor van de PABO is vooral dat het een veredelde MBO-studie is en dus geen reet voorstelt.
En ik zou me dus gruwelijk gaan ergeren, als ik daar als WO'er in terecht zou komen. Als bovenstaande waar is, natuurlijk. |
Citaat:
Ik ken verschillende mensen die PABO doen, of het zelfs afgesloten hebben, maar wat daar geldt als 'cutting edge' in onderwijsmethoden is spul dat ik met vijf minuten logisch redeneren ook bedenk. Laatst vertelde een van deze mensen me triomfantelijk dat cultuurverschillen meespelen, en je een traditioneel islamitisch opgevoed jongetje niet zomaar kunt benaderen als vrouw, en dit problemen kan geven. 'nee echt, professor?', denk ik dan. Dat wist ik pas een jaar of vijf. |
Citaat:
Ik heb twee jaar pabo gedaan en mijn ervaring is dat het niet echt heel ingewikkeld is, maar wel heel erg veel, waardoor het op een andere manier toch zwaar wordt. Dit verschilt wel heel erg per hogeschool; er zijn ook hogescholen waar het amper wat voorstelt. Of iets leidt tot onderpresteren is grotendeels afhankelijk van de persoon die het doet; je kunt ook zelf diepgang aan iets geven. Inmiddels volg ik een universitaire studie...en ja, het niveau ligt zeker hoger, maar de hoeveelheid stof was vorig jaar toch echt een heel stuk minder dan op de pabo (ik doe nu een master, dat ga ik er maar niet mee vergelijken). Ik vond/vind het dus allebei op hun eigen manier zwaar. (En als VWO'er kun je PABO over het algemeen verkort doen en moet je dus nog meer doen in minder tijd.) |
Citaat:
@ TS: jammer dat de 'academische pabo' (onderwijskunde + lesgeeflicentie) nog niet begonnen is :) |
@Porcelain: Ik heb trouwens op de Hogeschool Rotterdam gezeten.
@Krummeltje: Weet jij wanneer die van start gaat? (Ik weet wel dat ze bezig zijn met ontwikkelen ed. ;)) |
Nee, maar volgens mij is het ook nog in het beginstadium. Ze zijn er inderdaad mee bezig in Utrecht, maar ik houd mijn hart vast, want als dat er is, is niemand nog geinteresseerd in alleen onderwijskunde ;)
http://www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/2910 staat er wel wat over, maar dat Beter Onderwijs Nederland (N) is ook niks. :s En er bestaat blijkbaar ook iets als een academische basisschool: http://www.academischebasisschool.nl/ |
Citaat:
Citaat:
|
Bovenstaande is waar. van die veredelde mbo ook. datgene wat het zwaar maakt is het zooitje ongeregeld. Mja dat is bij mij dan he ;)
|
Ik kreeg een mailtje, die Academische pabo gaat september '08 van start!
|
Dan al? In Utrecht? Dat zou echt heeeel snel zijn...
|
Ja, dat stond in die mail, het verbaasde mij ook. In Utrecht ja, samenwerking UU en HU, precies wat jij zei.
|
Citaat:
Maar goed, zitten er van die 'stating the obvious' zaken in als zijnde echte leerstof (iets dergelijks zou behalve bij inleidende stof als algemeen bekend, of een kleine voetnoot terzijde moeten zijn) dan stop je mensen vol met kleine feitjes, terwijl hun daadwerkelijke niveau niet omhoog gaat. Een van die kennissen is bijvoorbeeld gestopt met lesgeven vanwege een autoriteitsprobleem. Nu heb ik al wel eens als zijnde invaller voor een verwonde leraar, workshops gegeven op een basisschool met wat normale les erbij, maar het is kinderspel (letterlijk) om overwicht te verwerven. I mean, kinderen van 4 t/m 12 jaar... Come on. Hoe ernstig kan het zijn als je met een zogenaamd pedagogische opleiding daar niet mee om kan gaan? |
Je moet daarbij wel onthouden dat jij maar tijdelijk was. Je eigen kinderen kunnen je het leven zuur maken, terwijl ze zich bij de oppas als schatjes gedragen. Zo werkt dat ook op school.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Om even terug te komen op de oorspronkelijke vraag. Mijn beste vriendinnetje heeft ook met dit probleem gezeten en heb altijd mee mogen genieten met haar ervaringen. Ze heeft vwo gedaan en daarna een maandje rechten. Zij is van het type die gewoon niet weet wat ze wil en ook vrij laks is. Ze heeft na rechten een half jaartje gewerkt en is toen in februari begonnen aan de pabo in nijmegen. Het in februari beginnen vond zij ideaal omdat ze daardoor in een groep kwam met minder 'net klaar met havo'studenten, de meesten waren al iets ouder en hadden al een (gedeelte van een) studie. Het praktische hbo'en bevalt haar prima, maar dat ligt misschien ook meer aan je persoonlijkheid dan aan het feit of je nou havo of vwo hebt gedaan. Hoe erg je aan het handje gehouden wordt is misschien ook verschillend per hogeschool. Zelf heb ik een economische hbo gedaan en heb ik het nooit als lastig ervaren, maar toen ik een posthbo studie ging doen om mn lesbevoegdheid in economie te halen kon je bij wijze van spreken niet de les in als je je huiswerk niet af had of te laat was.
Ik hoor haar ook altijd klagen over dat het veel stof is, maar moeilijk is het volgens mij niet. Daarnaast hoor ik haar (en alle andere die creatief/sociale hbo studies doen) heel veel zeuren over dat er zo'n beetje iedere week reflectie/evaluatie onzin gedaan moet worden. En vooral het nut daarvan zien de studenten niet echt in. Ze heeft het idee dat ze vooral veel tijd steekt in dingen schrijven die men graag wilt horen en eigenlijk heb je er geen fuck aan. |
Citaat:
T_ID: Een paar uurtjes is niet te vergelijken met dagelijks voor de klas staan. En er zijn genoeg kinderen tussen de 4 en de 12 die gewoon schijt hebben aan de leerkracht. Ik ben benieuwd hoe jij het zou doen als je dagelijks les moest geven aan een klas van 30 leerlingen waarvan één ODD (of nog leuker: CD) heeft, drie ADHD, drie autisme, twee hoogbegaafd zijn, twee een laag IQ en drie faalangst hebben. :o :D |
En wat is die academische pabo precies? Want ik heb ook wel interesse.
Net als de TS wil ik waarschijnlijk dezelfde overstap maken. @Remy: kan dat standaard bij elke pabo, in 3 jaar doen? Want ik hoor wel dat dat bij sommige kan, maar verder hoor ik er niets over en op website kan ik ook niets vinden. |
Academische pabo is onderwijskunde met een lesgeeflicentie :)
Verder weet niemand er nog iets van, dus dan zul je zelf even moeten emailen denk ik! |
Citaat:
http://www.hszuyd.nl/view_education....885&subEduID=1 staat alleen verkort traject mogelijk |
Citaat:
|
Citaat:
Maar sommige vakken (zoals bewegingsonderwijs) heb je 2 periodes. Dus das dan 12 weken ipv het hele jaar (zoals vroeger) |
Citaat:
Of begrijp ik nu iets verkeerd? |
Citaat:
|
Citaat:
|
jaaaaaaaaaaa.... k zie bordschrijven ed. als de minder belangrijke vakken. Ak en gs zijn bijvoorbeeld daarintegen weer belangrijke vakken.
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:11. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.