Advertentie | |
|
07-12-2007, 12:45 | ||
Citaat:
Hawahaai, vond jij je WO-opleiding leuk of heb je je er doorheen geslagen? Remy476, jij had dus eigenlijk hetzelfde als ik? Zo te zien ben je niet zo te spreken van de PABO. Ik hoor wel vaker dat het een organisatie van niks is, chaos en gedoe. Dat lijkt me dan weer niks. Overigens heb ik gemaild naar Domstad, daar zeiden ze dat instroom niet mogelijk was. |
07-12-2007, 13:36 | ||
Citaat:
De Pabo is organisatorisch niet geweldig, maar dat was mijn vorige opleiding ook niet. En de algemene verhalen die ik hoor over bijvoorbeeld de Fontys zijn ook allemaal zo, dan maakt het niet echt uit of je Pabo doet of wat anders. In mijn ogen tenminste. |
07-12-2007, 17:38 | ||
Citaat:
__________________
niet alleen =)
|
07-12-2007, 17:42 | ||
Citaat:
@Porcelain: Ik ben wel te spreken over de opleiding, maar ik zou je aanraden: DOE DIT ECHT ALLEEN ALS JE HART ZEGT DIT TE DOEN!
__________________
niet alleen =)
|
09-12-2007, 08:59 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
10-12-2007, 09:10 | ||
Citaat:
Sowieso, wie heeft wat voor ervaring met welke pabo? |
10-12-2007, 09:15 | ||
Citaat:
Ik doe zelf Pabo Deeltijd Verkort aan de HAN in Arnhem. Op zich zit ons programma goed in elkaar, maar doordat ze ieder jaar wat veranderen aan het programma is niet altijd aan het begin van een periode duidelijk wat ze precies van ons verwachten. Ik moest na mijn vorige opleiding erg wennen aan het competentie-gericht leren en heb daar veel op gemopperd, maar intussen zie ik daar de meerwaarde van in en heb ik er geen problemen meer mee. Ik hoor wel van docenten op de Pabo dat veel reguliere dagstudenten hier moeite mee hebben, omdat dit een grote omschakeling is na de middelbare school. Maar daar kan ik dus verder niet echt over oordelen. |
10-12-2007, 09:31 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik weet iig dat het destijds op veel pabo's ook al chaos was. Naar mijn idee ligt het er met de invoering van nieuwe systemen aan hoe dat gebeurt, dat kan ook prima goed gebeuren. |
10-12-2007, 18:22 | ||
Citaat:
Ik ken verschillende mensen die PABO doen, of het zelfs afgesloten hebben, maar wat daar geldt als 'cutting edge' in onderwijsmethoden is spul dat ik met vijf minuten logisch redeneren ook bedenk. Laatst vertelde een van deze mensen me triomfantelijk dat cultuurverschillen meespelen, en je een traditioneel islamitisch opgevoed jongetje niet zomaar kunt benaderen als vrouw, en dit problemen kan geven. 'nee echt, professor?', denk ik dan. Dat wist ik pas een jaar of vijf.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
|
11-12-2007, 07:51 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik heb twee jaar pabo gedaan en mijn ervaring is dat het niet echt heel ingewikkeld is, maar wel heel erg veel, waardoor het op een andere manier toch zwaar wordt. Dit verschilt wel heel erg per hogeschool; er zijn ook hogescholen waar het amper wat voorstelt. Of iets leidt tot onderpresteren is grotendeels afhankelijk van de persoon die het doet; je kunt ook zelf diepgang aan iets geven. Inmiddels volg ik een universitaire studie...en ja, het niveau ligt zeker hoger, maar de hoeveelheid stof was vorig jaar toch echt een heel stuk minder dan op de pabo (ik doe nu een master, dat ga ik er maar niet mee vergelijken). Ik vond/vind het dus allebei op hun eigen manier zwaar. (En als VWO'er kun je PABO over het algemeen verkort doen en moet je dus nog meer doen in minder tijd.) Laatst gewijzigd op 11-12-2007 om 08:18. |
11-12-2007, 08:14 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
@ TS: jammer dat de 'academische pabo' (onderwijskunde + lesgeeflicentie) nog niet begonnen is |
11-12-2007, 08:40 | |
Verwijderd
|
Nee, maar volgens mij is het ook nog in het beginstadium. Ze zijn er inderdaad mee bezig in Utrecht, maar ik houd mijn hart vast, want als dat er is, is niemand nog geinteresseerd in alleen onderwijskunde
http://www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/2910 staat er wel wat over, maar dat Beter Onderwijs Nederland is ook niks. En er bestaat blijkbaar ook iets als een academische basisschool: http://www.academischebasisschool.nl/ |
11-12-2007, 10:41 | |||
Citaat:
Citaat:
|
Advertentie |
|
14-12-2007, 09:34 | ||
Citaat:
Maar goed, zitten er van die 'stating the obvious' zaken in als zijnde echte leerstof (iets dergelijks zou behalve bij inleidende stof als algemeen bekend, of een kleine voetnoot terzijde moeten zijn) dan stop je mensen vol met kleine feitjes, terwijl hun daadwerkelijke niveau niet omhoog gaat. Een van die kennissen is bijvoorbeeld gestopt met lesgeven vanwege een autoriteitsprobleem. Nu heb ik al wel eens als zijnde invaller voor een verwonde leraar, workshops gegeven op een basisschool met wat normale les erbij, maar het is kinderspel (letterlijk) om overwicht te verwerven. I mean, kinderen van 4 t/m 12 jaar... Come on. Hoe ernstig kan het zijn als je met een zogenaamd pedagogische opleiding daar niet mee om kan gaan?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
|
14-12-2007, 10:55 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
14-12-2007, 11:27 | ||
Citaat:
|
14-12-2007, 15:59 | ||
Citaat:
__________________
niet alleen =)
|
15-12-2007, 01:46 | |
Om even terug te komen op de oorspronkelijke vraag. Mijn beste vriendinnetje heeft ook met dit probleem gezeten en heb altijd mee mogen genieten met haar ervaringen. Ze heeft vwo gedaan en daarna een maandje rechten. Zij is van het type die gewoon niet weet wat ze wil en ook vrij laks is. Ze heeft na rechten een half jaartje gewerkt en is toen in februari begonnen aan de pabo in nijmegen. Het in februari beginnen vond zij ideaal omdat ze daardoor in een groep kwam met minder 'net klaar met havo'studenten, de meesten waren al iets ouder en hadden al een (gedeelte van een) studie. Het praktische hbo'en bevalt haar prima, maar dat ligt misschien ook meer aan je persoonlijkheid dan aan het feit of je nou havo of vwo hebt gedaan. Hoe erg je aan het handje gehouden wordt is misschien ook verschillend per hogeschool. Zelf heb ik een economische hbo gedaan en heb ik het nooit als lastig ervaren, maar toen ik een posthbo studie ging doen om mn lesbevoegdheid in economie te halen kon je bij wijze van spreken niet de les in als je je huiswerk niet af had of te laat was.
Ik hoor haar ook altijd klagen over dat het veel stof is, maar moeilijk is het volgens mij niet. Daarnaast hoor ik haar (en alle andere die creatief/sociale hbo studies doen) heel veel zeuren over dat er zo'n beetje iedere week reflectie/evaluatie onzin gedaan moet worden. En vooral het nut daarvan zien de studenten niet echt in. Ze heeft het idee dat ze vooral veel tijd steekt in dingen schrijven die men graag wilt horen en eigenlijk heb je er geen fuck aan.
__________________
Everyone wants to be found.
|
Ads door Google |
15-12-2007, 19:47 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
T_ID: Een paar uurtjes is niet te vergelijken met dagelijks voor de klas staan. En er zijn genoeg kinderen tussen de 4 en de 12 die gewoon schijt hebben aan de leerkracht. Ik ben benieuwd hoe jij het zou doen als je dagelijks les moest geven aan een klas van 30 leerlingen waarvan één ODD (of nog leuker: CD) heeft, drie ADHD, drie autisme, twee hoogbegaafd zijn, twee een laag IQ en drie faalangst hebben. Laatst gewijzigd op 15-12-2007 om 19:53. |
15-12-2007, 21:17 | |
Verwijderd
|
En wat is die academische pabo precies? Want ik heb ook wel interesse.
Net als de TS wil ik waarschijnlijk dezelfde overstap maken. @Remy: kan dat standaard bij elke pabo, in 3 jaar doen? Want ik hoor wel dat dat bij sommige kan, maar verder hoor ik er niets over en op website kan ik ook niets vinden. |
16-12-2007, 14:09 | ||
Citaat:
http://www.hszuyd.nl/view_education....885&subEduID=1 staat alleen verkort traject mogelijk
__________________
niet alleen =)
|
16-12-2007, 14:56 | ||
Citaat:
__________________
als je niets zegt kun je ook niets stoms zeggen
|
16-12-2007, 15:37 | ||
Citaat:
Maar sommige vakken (zoals bewegingsonderwijs) heb je 2 periodes. Dus das dan 12 weken ipv het hele jaar (zoals vroeger)
__________________
niet alleen =)
|
18-12-2007, 15:05 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
|
|